פרשת וישלח, ולמקנהו עשה סוכות, סוכות כנגד יעקב

רוצה לדעת

משתמש ותיק
הנה ידוע מהטור שסוכות כנגד יעקב דכתי' ולמקנהו עשה סוכות
והנה ידוע עוד שסוכות מכוון כנגד א"י וכקרא דכתי' "ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון", וכן עוד כ"ד וכידוע.
ויש להעיר שכאן הסוכה דיעקב היתה בחוץ לארץ,
שרק אחר שהיה בסוכות בא לא"י לשכם וכו' כמבו' בפרשה.
 

יהודה1

משתמש ותיק
א. הסוכה עצמה היא כא"י
ב. לא ברור לי מנין שסוכות אינו בא"י. (אלא אם כן זה אותו סוכות שיצאו לשם ממצרים)
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
ב. לא ברור לי מנין שסוכות אינו בא"י. (אלא אם כן זה אותו סוכות שיצאו לשם ממצרים)
כמובן שזה לא אותו סוכות הסמוכה לים סוף הקרובה למצרים, שהרי יעקב בא עכשיו מצפון בארץ בני קדם מחרן, סוכות זו אינו אלא בארץ הגלעד ותחנתו הראשונה של יעקב אחרי מעבר יבק שגם היא בגלעד (ע"ע יהושע יג כז).
ולגוף העניין אם זה נחשב כאר"י, ברמב"ן כתוב שזה חוץ לארץ, שלכן מתה רחל מיד בכניסתם לארץ לזכותה של יעקב כיון שבאר"י קיים את כל התורה ולכן מנע ממנו הקב"ה שלא יהיה עם שתי אחיות בארץ.
אמנם מאידך גיסא צריך עיון שהרי ארץ גלעד היא נחלת בני גד.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודה1 אמר:
א. הסוכה עצמה היא כא"י

זה ברור שסוכות היה חו"ל, כמבו' במפרשים.
אך מש"כ כבודו שהסוכה עצמה היא כא"י, זה נקודה נפלאה
שאדרבה רק בגלל שהסוכה היתה בחו"ל נתגלה לנו מעלת הסוכה שאף בהיותה בחו"ל היא מקבלת שם א"י.
[למשל, יש לשון בהגר"א שהר סיני חשוב כמו א"י, וע"ד זה יש לומר כאן]
 

שף ויתיב

משתמש רגיל
לא הבנתי מה הקושיא.
הנושא הוא לא מה שיעקב עשה סוכה כמצוות סוכה, כי הרי עשה אותם למקנהו, רק,
עצם זה שיעקב עשה בית ולמקנהו - היינו - קנינו סוכה, מכאן למדנו על עראיות העולם הזה ועל היחס הנכון לכל דבר. וזה ענין הסוכה והעראיות של עולם הזה,
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
שף ויתיב אמר:
לא הבנתי מה הקושיא.
הנושא הוא לא מה שיעקב עשה סוכה כמצוות סוכה, כי הרי עשה אותם למקנהו, רק,
עצם זה שיעקב עשה בית ולמקנהו - היינו - קנינו סוכה, מכאן למדנו על עראיות העולם הזה ועל היחס הנכון לכל דבר. וזה ענין הסוכה והעראיות של עולם הזה,

אכן,
אבל אם חז"ל מצאו רמז למצות סוכה בקרא זה, היה ליכאו' ראוי שיהא זה בא"י, כי ענין הסוכה מכוון כנגד א"י.
זה הארה רק למי שזה מפריע לו, למי שלא, לא נורא...
 
חלק עליון תַחתִית