'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
שלום רב
הודעות: 81
הצטרף: 29 פברואר 2016, 23:19
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

שליחה על ידי שלום רב » 06 דצמבר 2020, 20:36

על הפסוק בפר' וישלח "ותעבור המנחה על פניו" מפרש רש"י: "ומדרש אגדה על פניו אף הוא שרוי בכעס, שהיה צריך לכל זה".

ואתפלא, הלא זה נוגד את המקובל בידינו שאיסור הכעס הוא חמור ביותר, וידוע ביאורו של בעל התניא ב'אגרת הקודש' סי' כה שהסיבה לחומרת האיסור היא חוסר אמונה. אעתיק לשונו הזהב:
והטעם מובן ליודעי בינה, לפי שבעת כעסו נסתלקה ממנו האמונה, כי אילו היה מאמין שמאת ה' היתה זאת לו לא היה בכעס כלל, ואף שבן אדם שהוא בעל בחירה מקללו או מכהו או מזיק ממונו ומתחייב בדיני אדם ובדיני שמים על רוע בחירתו, אעפי"כ על הניזק כבר נגזר מן השמים והרבה שלוחים למקום  

וכיצד יתכן הדבר ביעקב אבינו בחיר שבאבות?

אשמח לביאורים המתיישבים על הלב.


בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 06 דצמבר 2020, 20:50

במדרש עצמו שהוא המקור נאמר : אף הוא בעקא, שהוא ל' צרה או צער.


משכיל לאיתן
הודעות: 90
הצטרף: 07 אוגוסט 2020, 07:46
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

שליחה על ידי משכיל לאיתן » 06 דצמבר 2020, 21:01

אפשרות:

ההפך מכעס זה רצון, וההפך מרצון זה כעס

כאשר הכעס מעורר את מידות הנפש, זה אותו כעס שעליו נאמר כל הדברים הרעים, זה מדליק את אש המרה האדומה וכדו'
אבל עצם זה שהאדם לא מרוצה, וזה "על פניו", כלומר: נגד כל חפצו - זה חלק בלתי נפרד מנפש פעילה

ואולי לא על כל דבר אפשר לשאול מחסרון אמונה, כי לפעמים חלק ממה שנגזר על האדם זה שהוא לא יהיה מרוצה
וכמו שעל רבי עקיבא שצחק ביסורין, שאל אותו: האם הוא מבעט ביסורין


משה נפתלי
הודעות: 1994
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 760 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

שליחה על ידי משה נפתלי » 07 דצמבר 2020, 11:01

בלדד השוחי כתב:
06 דצמבר 2020, 20:50
במדרש עצמו שהוא המקור נאמר : אף הוא בעקא, שהוא ל' צרה או צער.
ואכן, 'כעס' משמש רבות כשם נרדף ל'יגון'.
 


בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 10 דצמבר 2020, 20:39

משה נפתלי כתב:
07 דצמבר 2020, 11:01
בלדד השוחי כתב:
06 דצמבר 2020, 20:50
במדרש עצמו שהוא המקור נאמר : אף הוא בעקא, שהוא ל' צרה או צער.
ואכן, 'כעס' משמש רבות כשם נרדף ל'יגון'.

ובדומה לזה עי' רש"י בפרשתנו

רש"י בראשית פרשת וישב פרק מ
(ו) זעפים - עצבים 
 


וחי בהם
הודעות: 999
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

שליחה על ידי וחי בהם » 10 דצמבר 2020, 22:10

יש כעס שמותר. [וידוע דברי חז"ל שת"ח 'אורייתא קא מרתחא ביה', ובודאי אין הכוונה שזה בבחינת 'עשה דוחה לא תעשה'... אלא יש דברים שמותר לכעוס בהם, וכעין שכתב החינוך (מצוה שלח): ובאמת לא תצוה התורה להיות האדם כאבן שותק למחרפיו וכו', עיי"ש].
ראה לדוגמא בקידושין ל"ב ע"א שהיה מותר לרב הונא להכעיס את בנו, ורק היה איסור אילו היה הבן מבייש את האב ולכן רב הונא מחל על כבודו כדי לא להכשיל בנו בכיבוד אב.
וזה עוד לפני שאמרו שם שזה היה שעה שהבן היה בכעס.


סנגורן של ישראל
הודעות: 1210
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 1131 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 10 דצמבר 2020, 22:50

וחי בהם כתב:
10 דצמבר 2020, 22:10
יש כעס שמותר. [וידוע דברי חז"ל שת"ח 'אורייתא קא מרתחא ביה', ובודאי אין הכוונה שזה בבחינת 'עשה דוחה לא תעשה'... אלא יש דברים שמותר לכעוס בהם, וכעין שכתב החינוך (מצוה שלח): ובאמת לא תצוה התורה להיות האדם כאבן שותק למחרפיו וכו', עיי"ש].
ראה לדוגמא בקידושין ל"ב ע"א שהיה מותר לרב הונא להכעיס את בנו, ורק היה איסור אילו היה הבן מבייש את האב ולכן רב הונא מחל על כבודו כדי לא להכשיל בנו בכיבוד אב.
וזה עוד לפני שאמרו שם שזה היה שעה שהבן היה בכעס.
כ"ז בכעס על אדם אחר. כאן זה לכאו' כעס על 'המצב', כלומר ח"ו על עילת העילות.
 


וחי בהם
הודעות: 999
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

שליחה על ידי וחי בהם » 10 דצמבר 2020, 23:01

סנגורן של ישראל כתב:
10 דצמבר 2020, 22:50
וחי בהם כתב:
10 דצמבר 2020, 22:10
יש כעס שמותר. [וידוע דברי חז"ל שת"ח 'אורייתא קא מרתחא ביה', ובודאי אין הכוונה שזה בבחינת 'עשה דוחה לא תעשה'... אלא יש דברים שמותר לכעוס בהם, וכעין שכתב החינוך (מצוה שלח): ובאמת לא תצוה התורה להיות האדם כאבן שותק למחרפיו וכו', עיי"ש].
ראה לדוגמא בקידושין ל"ב ע"א שהיה מותר לרב הונא להכעיס את בנו, ורק היה איסור אילו היה הבן מבייש את האב ולכן רב הונא מחל על כבודו כדי לא להכשיל בנו בכיבוד אב.
וזה עוד לפני שאמרו שם שזה היה שעה שהבן היה בכעס.
כ"ז בכעס על אדם אחר. כאן זה לכאו' כעס על 'המצב', כלומר ח"ו על עילת העילות.
 

ע"פ אמונה גם כשאדם עשה לך דבר הרי 'אלוקים אמר לו קלל' וא"כ אין הבדל בין כעס על אדם לבין כעס על המצב.
אלא שמ"מ הקב"ה טבע באדם טבעים מסוימים, ומותר לאדם לנהוג בהם כל זמן שיכול לשמור עצמו שלא להגיע לאיסורים.


סנגורן של ישראל
הודעות: 1210
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 1131 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 10 דצמבר 2020, 23:03

וחי בהם כתב:
10 דצמבר 2020, 23:01
סנגורן של ישראל כתב:
10 דצמבר 2020, 22:50
וחי בהם כתב:
10 דצמבר 2020, 22:10
יש כעס שמותר. [וידוע דברי חז"ל שת"ח 'אורייתא קא מרתחא ביה', ובודאי אין הכוונה שזה בבחינת 'עשה דוחה לא תעשה'... אלא יש דברים שמותר לכעוס בהם, וכעין שכתב החינוך (מצוה שלח): ובאמת לא תצוה התורה להיות האדם כאבן שותק למחרפיו וכו', עיי"ש].
ראה לדוגמא בקידושין ל"ב ע"א שהיה מותר לרב הונא להכעיס את בנו, ורק היה איסור אילו היה הבן מבייש את האב ולכן רב הונא מחל על כבודו כדי לא להכשיל בנו בכיבוד אב.
וזה עוד לפני שאמרו שם שזה היה שעה שהבן היה בכעס.
כ"ז בכעס על אדם אחר. כאן זה לכאו' כעס על 'המצב', כלומר ח"ו על עילת העילות.


ע"פ אמונה גם כשאדם עשה לך דבר הרי 'אלוקים אמר לו קלל' וא"כ אין הבדל בין כעס על אדם לבין כעס על המצב.
אלא שמ"מ הקב"ה טבע באדם טבעים מסוימים, ומותר לאדם לנהוג בהם כל זמן שיכול לשמור עצמו שלא להגיע לאיסורים.
לדבריך, איזה כעס מותר?
 


וחי בהם
הודעות: 999
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

שליחה על ידי וחי בהם » 10 דצמבר 2020, 23:12

סנגורן של ישראל כתב:
10 דצמבר 2020, 23:03
וחי בהם כתב:
10 דצמבר 2020, 23:01
סנגורן של ישראל כתב:
10 דצמבר 2020, 22:50

כ"ז בכעס על אדם אחר. כאן זה לכאו' כעס על 'המצב', כלומר ח"ו על עילת העילות.


ע"פ אמונה גם כשאדם עשה לך דבר הרי 'אלוקים אמר לו קלל' וא"כ אין הבדל בין כעס על אדם לבין כעס על המצב.
אלא שמ"מ הקב"ה טבע באדם טבעים מסוימים, ומותר לאדם לנהוג בהם כל זמן שיכול לשמור עצמו שלא להגיע לאיסורים.
לדבריך, איזה כעס מותר?
 

לא ברור לי הגדרים.


סנגורן של ישראל
הודעות: 1210
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 1131 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ותעבור המנחה על פניו' - שהיה יעקב שרוי בכעס - הכיצד יתכן?

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 10 דצמבר 2020, 23:15

וחי בהם כתב:
10 דצמבר 2020, 23:12
סנגורן של ישראל כתב:
10 דצמבר 2020, 23:03
וחי בהם כתב:
10 דצמבר 2020, 23:01


ע"פ אמונה גם כשאדם עשה לך דבר הרי 'אלוקים אמר לו קלל' וא"כ אין הבדל בין כעס על אדם לבין כעס על המצב.
אלא שמ"מ הקב"ה טבע באדם טבעים מסוימים, ומותר לאדם לנהוג בהם כל זמן שיכול לשמור עצמו שלא להגיע לאיסורים.
לדבריך, איזה כעס מותר?


לא ברור לי הגדרים.
לענ"ד, גם אם תמצא גדר בהיתר, זה תמיד יהיה כעס על אדם, ולא על המצב. וזאת כי סוף סוף הוא בעל בחירה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “וישלח”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח