ותמנע היתה פלגש

שלו'

משתמש ותיק
ותמנע היתה פילגש. להודיע גדולתו של אברהם כמה היו תאבים לידבק בזרעו, תמנע זו בת אלופים היתה, שנאמר ואחות לוטן תמנע, ולוטן מאלופי יושבי שעיר היה, מן החורים שישבו בה לפנים, אמרה, איני זוכה להנשא לך,  (ז) הלואי ואהיה פילגש. ובדברי הימים מונה אותה בבניו של אליפז,  (ח) מלמד שבא על אשתו של שעיר ויצאה תמנע מביניהם, וכשגדלה נעשית פילגשו, וזהו ואחות לוטן תמנע, ולא מנאה עם בני שעיר, שהיתה אחותו מן האם ולא מן האב.

א. לכא' יל"ע, שהרי נמצא שהיתה מזרעו של אברהם, שהיא בתו של אליפז, ומהי הרבותא? וע' שפת"ח, וכנראה שהיא לא ידעה מזה [וכן אחרים], ולכן הויא רבותא, אף שעדיין יש להעיר מאי רבותא, סוף סוף האמת היא שהיא מזרעו, ובטבע נמשכה.

ב. ומש"כ רש"י שיצאה מביניהם צ"ב המכוון, שהרי היתה בתו של אליפז כמו שממשיך, ולא היתה בת של שני אנשים – שעיר ואליפז? ואולי המכוון מבין אליפז ואשת שעיר, אך לא מובן מה צורך לכתוב זאת?
 

בבלי

משתמש ותיק
שלו' אמר:
א. לכא' יל"ע, שהרי נמצא שהיתה מזרעו של אברהם, שהיא בתו של אליפז, ומהי הרבותא? וע' שפת"ח, וכנראה שהיא לא ידעה מזה [וכן אחרים], ולכן הויא רבותא, אף שעדיין יש להעיר מאי רבותא, סוף סוף האמת היא שהיא מזרעו, ובטבע נמשכה.
אפשר לומר שהיא ידעה שהיא בזרע של אברהם ובל זאת רצתה להיות בזרע הנבחר של אברהם
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
הנודר מבני אברהם מותר בישמעאל ובשעו ואינו אסור אלא בזרע יעקב לבדו שנאמר ויתן לך אלקים את ברכת אברהם.
כי ביצחק יקרא לך זרע ולא כל יצחק (נדרים לא)
 

דעתו יפה

משתמש רגיל
בזכרוני שבשו"ת בית שלמה באיזה מקום, דן בפי' יוצאת מבין שניהם, האם יש מושג שעובר יוצא משני אבות.

מי שיוכל לחפש ולהביא דבריו, שמ"ה
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
שלו' אמר:
כנראה שהיא לא ידעה מזה [וכן אחרים].
וכן הדעת נותנת, שהרי נבצר מאנוש לדעת כי מאותה ביאת זנות הוֹרתה תמנע, עד שבא הכתוב והודיע זאת. וכן הוא לשון תנחומא:​
נִתְעַסֵּק בְּיִחוּס בְּנֵי עֵשָׂו, לְהוֹדִיעַ נִוּוּלָן, שֶׁאַתְּ מוֹצֵא שֶׁהֵן בְּנֵי זִמָּה. שֶׁכֵּן הוּא אוֹמֵר 'בְּנֵי אֱלִיפָז תֵּימָן וְאוֹמָר צְפוֹ וְגַעְתָּם קְנַז וְתִמְנָע וַעֲמָלֵק', 'וְתִמְנַע הָיְתָה פִּילֶגֶשׁ לֶאֱלִיפַז', מְלַמֵּד שֶׁנָּשָׂא אֶת בִּתּוֹ. בְּאֵי זֶה צַד? הָיָה בָּא אֶל אִשְׁתּוֹ שֶׁל שֵׂעִיר, וְעֻבְּרָה וְיָלְדָה מִמֶּנּוּ תִּמְנַע, וּנְשָׂאָהּ כְּנוֹשֵׂא בִּתּוֹ שֶׁל שֵׂעִיר וְהָיְתָה בִּתּוֹ. וְכֵן הוּא אוֹמֵר: 'אֵלֶּה בְנֵי שֵׂעִיר הַחֹרִי ישְׁבֵי הָאָרֶץ לוֹטָן, וַאֲחוֹת לוֹטָן תִּמְנָע' – מִן הָאֵם וְלֹא מִן הָאָב, שֶׁהָיְתָה מִן אֱלִיפַז.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
שלו' אמר:
מש"כ רש"י שיצאה מביניהם צ"ב המכוון, שהרי היתה בתו של אליפז כמו שממשיך, ולא היתה בת של שני אנשים.
בפרק משוח מלחמה:​
'וַיֵּצֵא אִישׁ הַבֵּנַיִם מִמַּחֲנוֹת פְּלִשְׁתִּים'. מַאי 'בֵּנַיִם'? בַּר מְאָה פָּפֵי וַחֲדָא נָאנָא (שֶׁבָּאוּ הַרְבֵּה אֲנָשִׁים עַל אִמּוֹ בְּלַיְלָה אֶחָד וְנִתְעַבְּרָה מִן אֶחָד, נִמְצָא הָאֶחָד אָבִיו וְכֻלָּן מְנָאֲפִים. וּלְשׁוֹן 'אִישׁ הַבֵּינַיִם', שֶׁיָּצָא מִבֵּין אֲנָשִׁים הַרְבֵּה – רש"י).
וכתבו התוספות:
בַּיְרוּשַׁלְמִי בְּפֶרֶק הַחוֹלֵץ: אַתְּ שָׁמַע מִנָּהּ שֶׁאֵין הָאִשָּׁה מִתְעַבֶּרֶת מִשְּׁנֵי בְּנֵי אָדָם כְּאַחַת. וּפְלִיגִי עַל רַבָּנָן דְּאַגַּדְתָּא, דְּרַבָּנָן דְּאַגַּדְתָּא אוֹמְרִים: 'וַיֵּצֵא אִישׁ הַבֵּנַיִם מִמַּעַרְכוֹת פְּלִשְׁתִּים', מִמֵּאָה עָרְלוֹת פְּלִשְׁתִּים, שֶׁהֶעֱרוּ בָּהּ מֵאָה עָרְלוֹת פְּלִשְׁתִּים. אָמַר רַבִּי מַתַּנְיָא: וְלָא פְּלִיגִין, עַד שֶׁלֹּא נִסְרַח הַזֶּרַע הָאִשָּׁה מִתְעַבֶּרֶת מִשְּׁנֵי בְּנֵי אָדָם כְּאַחַת, מִשֶּׁנִּסְרַח הַזֶּרַע אֵין הָאִשָּׁה מִתְעַבֶּרֶת מִשְּׁנֵי בְּנֵי אָדָם כְּאַחַת. מַשְׁמַע שֶׁכֻּלָּן מֵאָה הָיוּ אֲבוֹתָיו.
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
שלו' אמר:
מש"כ רש"י שיצאה מביניהם צ"ב המכוון, שהרי היתה בתו של אליפז כמו שממשיך, ולא היתה בת של שני אנשים.
בפרק משוח מלחמה:​
'וַיֵּצֵא אִישׁ הַבֵּנַיִם מִמַּחֲנוֹת פְּלִשְׁתִּים'. מַאי 'בֵּנַיִם'? בַּר מְאָה פָּפֵי וַחֲדָא נָאנָא (שֶׁבָּאוּ הַרְבֵּה אֲנָשִׁים עַל אִמּוֹ בְּלַיְלָה אֶחָד וְנִתְעַבְּרָה מִן אֶחָד, נִמְצָא הָאֶחָד אָבִיו וְכֻלָּן מְנָאֲפִים. וּלְשׁוֹן 'אִישׁ הַבֵּינַיִם', שֶׁיָּצָא מִבֵּין אֲנָשִׁים הַרְבֵּה – רש"י).
וכתבו התוספות:
בַּיְרוּשַׁלְמִי בְּפֶרֶק הַחוֹלֵץ: אַתְּ שָׁמַע מִנָּהּ שֶׁאֵין הָאִשָּׁה מִתְעַבֶּרֶת מִשְּׁנֵי בְּנֵי אָדָם כְּאַחַת. וּפְלִיגִי עַל רַבָּנָן דְּאַגַּדְתָּא, דְּרַבָּנָן דְּאַגַּדְתָּא אוֹמְרִים: 'וַיֵּצֵא אִישׁ הַבֵּנַיִם מִמַּעַרְכוֹת פְּלִשְׁתִּים', מִמֵּאָה עָרְלוֹת פְּלִשְׁתִּים, שֶׁהֶעֱרוּ בָּהּ מֵאָה עָרְלוֹת פְּלִשְׁתִּים. אָמַר רַבִּי מַתַּנְיָא: וְלָא פְּלִיגִין, עַד שֶׁלֹּא נִסְרַח הַזֶּרַע הָאִשָּׁה מִתְעַבֶּרֶת מִשְּׁנֵי בְּנֵי אָדָם כְּאַחַת, מִשֶּׁנִּסְרַח הַזֶּרַע אֵין הָאִשָּׁה מִתְעַבֶּרֶת מִשְּׁנֵי בְּנֵי אָדָם כְּאַחַת. מַשְׁמַע שֶׁכֻּלָּן מֵאָה הָיוּ אֲבוֹתָיו.
הדגשתי שמבואר בהמשך דברי רש"י שאין כוונתו לכך, שהרי כתב שאינה אחות לוטן מן האב.
 
 

יחיה

משתמש ותיק
שלו' אמר:
ותמנע היתה פילגש. להודיע גדולתו של אברהם כמה היו תאבים לידבק בזרעו, תמנע זו בת אלופים היתה, שנאמר ואחות לוטן תמנע, ולוטן מאלופי יושבי שעיר היה, מן החורים שישבו בה לפנים, אמרה, איני זוכה להנשא לך,  (ז) הלואי ואהיה פילגש. ובדברי הימים מונה אותה בבניו של אליפז,  (ח) מלמד שבא על אשתו של שעיר ויצאה תמנע מביניהם, וכשגדלה נעשית פילגשו, וזהו ואחות לוטן תמנע, ולא מנאה עם בני שעיר, שהיתה אחותו מן האם ולא מן האב.

א. לכא' יל"ע, שהרי נמצא שהיתה מזרעו של אברהם, שהיא בתו של אליפז, ומהי הרבותא? וע' שפת"ח, וכנראה שהיא לא ידעה מזה [וכן אחרים], ולכן הויא רבותא, אף שעדיין יש להעיר מאי רבותא, סוף סוף האמת היא שהיא מזרעו, ובטבע נמשכה.

ב. ומש"כ רש"י שיצאה מביניהם צ"ב המכוון, שהרי היתה בתו של אליפז כמו שממשיך, ולא היתה בת של שני אנשים – שעיר ואליפז? ואולי המכוון מבין אליפז ואשת שעיר, אך לא מובן מה צורך לכתוב זאת?

"מביניהם" לענ"ד ר"ל לשון ספק, שכן ספק היה הדבר, מי אביה האמתי.
כמובן, ספיקא קמי שמיא מי איכא, אך לא ידעו המעורבים בדבר מי אביה.
 
חלק עליון תַחתִית