ותמנע היתה פילגש. להודיע גדולתו של אברהם כמה היו תאבים לידבק בזרעו, תמנע זו בת אלופים היתה, שנאמר ואחות לוטן תמנע, ולוטן מאלופי יושבי שעיר היה, מן החורים שישבו בה לפנים, אמרה, איני זוכה להנשא לך, (ז) הלואי ואהיה פילגש. ובדברי הימים מונה אותה בבניו של אליפז, (ח) מלמד שבא על אשתו של שעיר ויצאה תמנע מביניהם, וכשגדלה נעשית פילגשו, וזהו ואחות לוטן תמנע, ולא מנאה עם בני שעיר, שהיתה אחותו מן האם ולא מן האב.
א. לכא' יל"ע, שהרי נמצא שהיתה מזרעו של אברהם, שהיא בתו של אליפז, ומהי הרבותא? וע' שפת"ח, וכנראה שהיא לא ידעה מזה [וכן אחרים], ולכן הויא רבותא, אף שעדיין יש להעיר מאי רבותא, סוף סוף האמת היא שהיא מזרעו, ובטבע נמשכה.
ב. ומש"כ רש"י שיצאה מביניהם צ"ב המכוון, שהרי היתה בתו של אליפז כמו שממשיך, ולא היתה בת של שני אנשים – שעיר ואליפז? ואולי המכוון מבין אליפז ואשת שעיר, אך לא מובן מה צורך לכתוב זאת?