שתי קושיות בפ' וישלח

פלוני

משתמש ותיק
התקשתי בשני שאלות:
א.מדוע יעקב החביא רק את דינה ולא את התאומות שנולדו עם כל שבט?
ב.בפרשה הקודמת כ' שילדה ליעקב בן וכן שנולד בן שני ליעקב וביארו הפרשנים שזה דגש על ליעקב
שמלמד שלא התייחס אליהם כמו בני שפחה אלא כבניו ממש, ומאידך בפרשתינו כ' שחילק המחנות ושם אותם קודם
ואת מי שאהב שם באחרונה?
 

ערבה

משתמש ותיק
פלוני אמר:
התקשתי בשני שאלות:
א.מדוע יעקב החביא רק את דינה ולא את התאומות שנולדו עם כל שבט?
היא הנותנת.
היה צריך להחביא רק את דינה כי היא היחידה שלא היה לה תאום להתחתן איתו, ואליה בלבד עיני עשו יהיו נשואות.
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
ערבה אמר:
פלוני אמר:
התקשתי בשני שאלות:
א.מדוע יעקב החביא רק את דינה ולא את התאומות שנולדו עם כל שבט?
היא הנותנת.
היה צריך להחביא רק את דינה כי היא היחידה שלא היה לה תאום להתחתן איתו, ואליה בלבד עיני עשו יהיו נשואות.
לכאו' אתה צודק.
אבל יש שיטות שלא היה מותר לכל השבטים להתחתן עם התאומות עיין צל"ח האחרון בב"ב
 
 

בבלי

משתמש ותיק
אולי היה צריך להחביא רק את דינה כי היא הייתה היפה שבבנות יעקב ולכן יש חשש יותר גדול שעשיו ירצה אותה.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פלוני אמר:
בפרשה הקודמת כ' שילדה ליעקב בן, וכן שילדה בן שני ליעקב. וביארו הפרשנים שזה דגש על ליעקב, שמלמד שלא התייחס אליהם כמו בני שפחה אלא כבניו ממש.
ולא נהירא.​
א. אצל הגר ג"כ נאמר: ותלד הגר לאברם בן.​
ב. אצל עבד עברי שנתן לו אדוניו שפחה כנענית, ג"כ נאמר: וילדה לו בנים או בנות.
 

משה אמת

משתמש ותיק
פלוני אמר:
א.מדוע יעקב החביא רק את דינה ולא את התאומות שנולדו עם כל שבט?
אני לא מבין את השאילה,
לידתן לא כתוב בתנ"ך כלל, וממילא הם היו נסתרים בעצם.
וזה בהומור,
אך עכ"פ יש הרבה נסתר סביב התאומות, ומי יימר שלא הסתירן באמת, אך המדרש א"צ להתייחס לדבר שאינו מפורש בכתובים.
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
פלוני אמר:
בפרשה הקודמת כ' שילדה ליעקב בן, וכן שילדה בן שני ליעקב. וביארו הפרשנים שזה דגש על ליעקב, שמלמד שלא התייחס אליהם כמו בני שפחה אלא כבניו ממש.
ולא נהירא.​
א. אצל הגר ג"כ נאמר: ותלד הגר לאברם בן.​
ב. אצל עבד עברי שנתן לו אדוניו שפחה כנענית, ג"כ נאמר: וילדה לו בנים או בנות.

לגבי אברהם זה פשיטא כי לא היה לו בנים אחרים וכן בעבד עברי משא"כ יעקב
שכבר היה משופע בילדים מאשתו המקורית
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פלוני אמר:
וכן בעבד עברי.
אֵין עֶבֶד עִבְרִי מֻתָּר בְּשִׁפְחָה כְּנַעֲנִית עַד שֶׁתִּהְיֶה לוֹ אִשָּׁה יִשְׂרְאֵלִית וּבָנִים; אֲבָל אִם אֵין לוֹ אִשָּׁה וּבָנִים - אֵין רַבּוֹ מוֹסֵר לוֹ שִׁפְחָה כְּנַעֲנִית. וְדָבָר זֶה קַבָּלָה הוּא.
 
 

tkhvu

משתמש ותיק
פלוני אמר:
לכאו' אתה צודק.
אבל יש שיטות שלא היה מותר לכל השבטים להתחתן עם התאומות עיין צל"ח האחרון בב"ב
לגוף השאלה יתכן מאד שהחביאם וכמ"ש הרב "משה אמת" והרב "אחד התלמידים". אלא שא"כ למה לא נענש גם עליהם שירצו עמי הארץ לקחתם כמו את דינה.
ומש"כ כאן שיש שיטות שאסור היה לשבטים להתחתן עם תאומותיהן. לכאורה נראה דלק"מ כל המקור שנולדו תאומות עם השבטים אומר את זה גופא שגם התחתנו עמם, וכמ"ש בפרקי דר"א שכל אחד מהם נולד וזיווגו עמו, וכן בעוד מדרשות שכשמביאים את ענין התאומות שנולדו עם השבטים כתבו גם שהתחתנו השבטים עמהן. וגם הצל"ח שהביא המזרחי נראה שבעיקר הענין הודה שנשאו אחיותיהן אלא שהנידון אם נשאו אחיותיהן גם מאם או רק מאב. אלא שעדיין קשה מיהודה שנשא בת שוע ויוסף שנשא בת פוטיפר וכמ"ש שם, וזה לכאורה תימא על הפדר"א הנ"ל שכל אחד נולד וזיווגו עמו, ועכצ"ל דנשאו גם תאומותיהן ולא הזכיר זאת הכתוב כמו שלא הזכיר עצם לידתן.
 
חלק עליון תַחתִית