'הצילני נא' - ממה פחד יעקב?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
סתם יעקב
הודעות: 289
הצטרף: 25 יוני 2019, 17:35
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

'הצילני נא' - ממה פחד יעקב?

שליחה על ידי סתם יעקב » 02 דצמבר 2020, 17:37

בס"ד
בס"ד
 
בתחילת פרשת וישלח יעקב אבינו מתפלל אל ה' לקראת המפגש עם עשו ההולך לקראתו עם 400 איש, וזו תפילתו:
1. ויאמר יעקב, אלהי אבי אברהם ואלהי אבי יצחק ה' האמר אלי שוב לארצך ולמולדתך ואיטיבה עמך.
2. קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך כי במקלי עברתי את הירדן הזה ועתה הייתי לשני מחנות.
3. הצילני נא מיד אחי מיד עשו כי ירא אנכי אתו פן יבוא והכני אם על בנים.
4. ואתה אמרת היטב איטיב עמך ושמתי את זרעך כחול הים אשר לא יספר מרב.
ואילו בתחילת פרשת ויצא הקב"ה מבטיחו
5. ויאמר אני ה' אלהי אברהם אביך ואלהי יצחק הארץ אשר אתה שכב עליה לך אתננה ולזרעך
6. והיה זרעך כעפר הארץ ופרצת ימה וקדמה וצפנה ונגבה ונברכו בך כל משפחת האדמה ובזרעך
7. והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך והשבתיך אל האדמה הזאת כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך.
וכן לאחר שזכה יעקב בצאן לבן, מבקשו ה'.
8. ויאמר ה' אל יעקב שוב אל ארץ אבותיך ולמולדתך ואהיה עמך.
אולם תפילת יעקב קצת צורמת שהרי...
9. ממשפט 7 מובטח לו ליעקב כי הקב"ה ישמרהו בכל אשר ילך, וכן הקב"ה מבטיחו כי ישוב אל ארץ כנען. אם כן ודאי הוא שאין ביד עשו לעשות לו כל רע, ואף לא יכול עשו למונעו מלחזור ארצה כנען.
10. ממשפט 3 ברור הוא כי יעקב ירא ומפחד מעשו פן יבוא ויכה אותו אם על בנים.
11. ממשפט 9 ומשפט 10 נובע כביכול כי יעקב אינו בוטח ח"ו בקב"ה, ואף על פי שהקב"ה הבטיחו שישמרהו עדיין פוחד הוא מעשו.
על מנת להבין את כוונת יעקב יש לדקדק בתפילתו...
12. במשפט 1 יעקב מזכיר את זכות אבותיו, וכן מזכיר לפני ה' כי הוא יתברך ציווה עליו לחזור לארץ כנען. ואכן משפט 1 מתאים לבקשת ה' שבמשפט 8 וכן להבטחת ה' שבמשפט 5.
13. במשפט 2 יעקב מזכיר לקב"ה כי במקלו לבדו הוא עבר את הירדן, ואילו כעת משפחתו מכילה מספר אנשים. ונשאלת השאלה מה הקשר של משפט 2 לתפילה? הרי תפילתו של יעקב מספיקה אף ללא העובדה שבמשפט 2.
14. אלא שאם נשים לב הבטחות הקב"ה ליעקב הינן בלשון יחיד, הנה אנכי עמך, ושמרתיך, והשיבותיך, לא אעזבך. כלומר 'תעודת הביטוח' שנתנה ליעקב הינה על שמו ולא על שם 'משפחת יעקב', לכן מתפלל יעקב ואומר 'קטונתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך' כלומר אני קטן לעומת כל החסדים אשר עשית עמדי לכן אין לי יתרת זכות שתגן על משפחתי, וכן 'כי במקלי עברתי את הירדן הזה' כלומר ההבטחות שניתנו לי בחלום הסולם לפני שעברתי את הירדן הזה, היו כאשר הייתי לבדי עם מקלי ונאמרו לי בלשון יחיד, 'ועתה הייתי לשני מחנות' וכעת יש לי משפחה שהיא שני מחנות, שעליהם אין את הבטחתך לשמירה.
15. במשפט 3 יעקב מפרט את בקשתו, הצל אותי מיד עשו, פן יבוא והכני אם על בנים, איני חושש שעשו יבוא ויכני, שהרי לי מובטחת שמירה מאיתך, אולם חוששני שיבוא עשו ויכני אם על בנים דייקא. ועליהם אני מתפלל.
16. במשפט 4 מזכיר יעקב לקב"ה שהבטיח לו שזרעו יהיה כחול הים אשר לא יספר מרב, ובקשת יעקב הינה שתקויים בזרעו זה אותה הבטחה, ולא שיאבד זרעו זה על ידי עשו, ותקויים ההבטחה בזרע אחר.
17. לכן 'ויירא יעקב מאד ויצר לו' ועל כן 'ויחץ את העם אשר אתו ואת הצאן ואת הבקר והגמלים לשני מחנות ויאמר אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה' יעקב דואג להצלת העם אשר איתו לכן חוצה את העם לשניים.
18. והראייה הבולטת שאכן יעקב ידע שעליו יש שמירה מובטחת מאת ה' ודאג ופחד רק על ילדיו הינה ברגע האמת 'וישא יעקב עיניו וירא והנה עשו בא ועמו ארבע מאות איש ויחץ את הילדים על לאה ועל רחל ועל שתי השפחות, וישם את השפחות ואת ילדיהן ראשנה ואת לאה וילדיה אחרנים ואת רחל ואת יוסף אחרנים' ואילו 'והוא עבר לפניהם'. אם כן יעקב יצא ראשון אל עשו, והרי אם פחד ממנו היה לו לשלוח את מחנותיו תחילה ורק אחר כך היה עומד למולו. או פשוט לנוס מפניו. אולם כפירושנו אתי שפיר, יעקב ידע וסמך על הבטחת ה' שישמרהו וחשש על חיי מחנהו, לכן הוא יצא תחילה אל עשו ללא כל פחד ומחנהו מאחריו.
19. ועתה אתי שפיר מה שנאמר בתלמוד בבלי מסכת ברכות דף ד עמוד א 'דרבי יעקב בר אידי רמי, כתיב: והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך וכתיב: ויירא יעקב מאד! אמר: שמא יגרום החטא' - שמא יגרום חטא שני האחיות ולא תהיה זכות מספקת להצלת המשפחה.
 
 

ערכים:

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “וישלח”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח