למה אתה חושב שהיא הפסידה?דרבמדיקר אמר:אני לא מבין רחל שעל פי דין הייתה אמורה להיות שייכת ליעקב עשתה מעשה גדול מעין כמותו ולא נתפס למסור את הסימנים בסוף מה קורה וירא ה' כי שנואה לאה, אני מבין שלאה צדיקה ולכן קיבלה בשכר זה אך מה השכר שרחל קיבלה ועוד יותר שהיא לא נקברה אם יעקב.
דרבמדיקר אמר:אני לא מבין רחל שעל פי דין הייתה אמורה להיות שייכת ליעקב עשתה מעשה גדול מעין כמותו ולא נתפס למסור את הסימנים בסוף מה קורה וירא ה' כי שנואה לאה, אני מבין שלאה צדיקה ולכן קיבלה בשכר זה אך מה השכר שרחל קיבלה ועוד יותר שהיא לא נקברה עם יעקב.
לבי במערב אמר:פתיחתא דאיכ"ר, כד:
בְּאוֹתָהּ שָׁעָה קָפְצָה רָחֵל אִמֵּנוּ לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְאָמְרָה: 'רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, גָּלוּי לְפָנֶיךָ שֶׁיַּעֲקֹב עַבְדְּךָ אֲהָבַנִּי אַהֲבָה יְתֵרָה וְעָבַד בִּשְׁבִילִי לְאַבָּא שֶׁבַע שָׁנִים, וּכְשֶׁהִשְׁלִימוּ אוֹתָן שֶׁבַע שָׁנִים וְהִגִּיעַ זְמַן נִשֹּׂוּאַי לְבַעְלִי, יָעַץ אָבִי לְהַחְלִיפֵנִי לְבַעְלִי בִּשְׁבִיל אֲחוֹתִי, וְהֻקְשָׁה עָלַי הַדָּבָר עַד מְאֹד כִּי נוֹדְעָה לִי הָעֵצָה, וְהוֹדַעְתִּי לְבַעְלִי וּמָסַרְתִּי לוֹ סִימָן שֶׁיַּכִּיר בֵּינִי וּבֵין אֲחוֹתִי כְּדֵי שֶׁלֹא יוּכַל אָבִי לְהַחֲלִיפֵנִי, וּלְאַחַר כֵּן נִחַמְתִּי בְּעַצְמִי וְסָבַלְתִּי אֶת תַּאֲוָתִי וְרִחַמְתִּי עַל אֲחוֹתִי שֶׁלֹא תֵצֵא לְחֶרְפָּה, וְלָעֶרֶב חִלְּפוּ אֲחוֹתִי לְבַעְלִי בִּשְׁבִילִי, וּמָסַרְתִּי לַאֲחוֹתִי כָּל הַסִּימָנִין שֶׁמָּסַרְתִּי לְבַעְלִי, כְּדֵי שֶׁיְהֵא סָבוּר שֶׁהִיא רָחֵל. וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁנִּכְנַסְתִּי תַּחַת הַמִּטָּה שֶׁהָיָה שׁוֹכֵב עִם אֲחוֹתִי וְהָיָה מְדַבֵּר עִמָּהּ וְהִיא שׁוֹתֶקֶת וַאֲנִי מְשִׁיבַתּוּ עַל כָּל דָּבָר וְדָבָר, כְּדֵי שֶׁלֹא יַכִּיר לְקוֹל אֲחוֹתִי וְגָמַלְתִּי חֶסֶד עִמָּהּ, וְלֹא קִנֵּאתִי בָּהּ וְלֹא הוֹצֵאתִיהָ לְחֶרְפָּה. וּמָה אֲנִי שֶׁאֲנִי בָּשָׂר וָדָם עָפָר וָאֵפֶר לֹא קִנֵּאתִי לַצָּרָה שֶׁלִּי וְלֹא הוֹצֵאתִיהָ לְבוּשָׁה וּלְחֶרְפָּה, וְאַתָּה מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם, רַחֲמָן, מִפְּנֵי מָה קִנֵאתָ לַעֲבוֹדָה זָרָה שֶׁאֵין בָּהּ מַמָּשׁ, וְהִגְלֵיתָ בָּנַי וְנֶהֶרְגוּ בַּחֶרֶב וְעָשׂוּ אוֹיְבִים בָּם כִּרְצוֹנָם. מִיָּד נִתְגַּלְגְּלוּ רַחֲמָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאָמַר, בִּשְׁבִילֵךְ רָחֵל אֲנִי מַחֲזִיר אֶת יִשְׂרָאֵל לִמְקוֹמָן, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "כֹּה אָמַר ה' קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ"; וּכְתִיב "כֹּה אָמַר ה' מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי וְעֵינַיִךְ מִדִּמְעָה כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ" וגו', וּכְתִיב "וְיֵשׁ תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ נְאֻם ה' וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם".
ראשית, זה ש'בסוף הפסידה מזה', ושלא נקברה עם יעקב, זה לא 'הפסד', זה גופא הויתור. וכשמישהו מוותר הוא לא אמור לצפות שבהכרח לא יפסיד את עצם הדבר שהוא מוותר עליו.דרבמדיקר אמר:אני לא מבין רחל שעל פי דין הייתה אמורה להיות שייכת ליעקב עשתה מעשה גדול מעין כמותו ולא נתפס למסור את הסימנים בסוף מה קורה וירא ה' כי שנואה לאה, אני מבין שלאה צדיקה ולכן קיבלה בשכר זה אך מה השכר שרחל קיבלה ועוד יותר שהיא לא נקברה עם יעקב.
מניתוח מה שכתוב כאן יוצא, שהבכורה היתה אמורה לצאת מרחל, ולאה קבלה זאת ברחמים שבקשה.תלמוד בבלי בבא בתרא (קכג.) אמר:ראויה היתה בכורה לצאת מרחל... אלא שקדמתה לאה ברחמים, ומתוך צניעות שהיתה בה ברחל - החזירה הקדוש ברוך הוא לה.
מאי קדמתה לאה ברחמים... והיתה בוכה עד שנשרו ריסי עיניה... ראה הקדוש ברוך הוא ששנואין מעשה עשו בפניה ויפתח את רחמה [-שהבכור יהא שלה].
ומאי צניעות היתה בה ברחל... מסרתינהו [-רחל לסימנין] ניהלה [-ללאה]...
דרבמדיקר אמר:אני לא מבין רחל שעל פי דין הייתה אמורה להיות שייכת ליעקב עשתה מעשה גדול מעין כמותו ולא נתפס למסור את הסימנים בסוף מה קורה וירא ה' כי שנואה לאה, אני מבין שלאה צדיקה ולכן קיבלה בשכר זה אך מה השכר שרחל קיבלה ועוד יותר שהיא לא נקברה עם יעקב.
אף אחד לא אומר 'מאמע לאה' ואפילו לא יודעים מתי היארצייט שלה.יחיה אמר:דרבמדיקר אמר:אני לא מבין רחל שעל פי דין הייתה אמורה להיות שייכת ליעקב עשתה מעשה גדול מעין כמותו ולא נתפס למסור את הסימנים בסוף מה קורה וירא ה' כי שנואה לאה, אני מבין שלאה צדיקה ולכן קיבלה בשכר זה אך מה השכר שרחל קיבלה ועוד יותר שהיא לא נקברה עם יעקב.
אצל מי כולם מבקרים ומתפללים בלי הפסקה?! הרי שזכיית רחל, גדולה היא מכולם.
יחיה אמר:דרבמדיקר אמר:אני לא מבין רחל שעל פי דין הייתה אמורה להיות שייכת ליעקב עשתה מעשה גדול מעין כמותו ולא נתפס למסור את הסימנים בסוף מה קורה וירא ה' כי שנואה לאה, אני מבין שלאה צדיקה ולכן קיבלה בשכר זה אך מה השכר שרחל קיבלה ועוד יותר שהיא לא נקברה עם יעקב.
אצל מי כולם מבקרים ומתפללים בלי הפסקה?! הרי שזכיית רחל, גדולה היא מכולם.
בלתי ידועים כלל.אמונת אומן אמר:ידועים דברי הגר''א, שעיקר השראת השכינה בזמן החורבן היא בקבר רחל!
לי לצערי הם לא ידועים.אמונת אומן אמר:ועים דברי הגר''א, שעיקר השראת השכינה בזמן החורבן היא בקבר רחל!
למה זה תשאל לשמי אמר:יש סיפור על מושקה העגלון ששמר שבת והפריץ זרק אותו לבור עם ילדיו ו....זהו. צריך לשמור שבת.
סיפר ההיילגע רוזינער זי"ע על יהודי שהפסיד את מסחר כיוון שלא רצה לסחור קודם התפילה (כמדומני)ובכן אמר:ראשית, זה ש'בסוף הפסידה מזה', ושלא נקברה עם יעקב, זה לא 'הפסד', זה גופא הויתור. וכשמישהו מוותר הוא לא אמור לצפות שבהכרח לא יפסיד את עצם הדבר שהוא מוותר עליו.
וכאשר רחל ויתרה ללאה, נכלל בזה גם שלא תקבר עם יעקב.
מצוין אצלי שהוא בפירוש לתיקו''ז תיקון ו'מחכים אמר:לי לצערי הם לא ידועים.אמונת אומן אמר:ועים דברי הגר''א, שעיקר השראת השכינה בזמן החורבן היא בקבר רחל!
ואשמח לדעת המקור
אמונת אומן אמר:ידועים דברי הגר''א, שעיקר השראת השכינה בזמן החורבן היא בקבר רחל!יחיה אמר:דרבמדיקר אמר:
אמונת אומן אמר:מצוין אצלי שהוא בפירוש לתיקו''ז תיקון ו'.
דרבמדיקר אמר:אני לא מבין רחל שעל פי דין הייתה אמורה להיות שייכת ליעקב עשתה מעשה גדול מעין כמותו ולא נתפס למסור את הסימנים בסוף מה קורה וירא ה' כי שנואה לאה, אני מבין שלאה צדיקה ולכן קיבלה בשכר זה אך מה השכר שרחל קיבלה ועוד יותר שהיא לא נקברה עם יעקב.
משה נפתלי אמר:אמונת אומן אמר:מצוין אצלי שהוא בפירוש לתיקו''ז תיקון ו'.ברוך אתה לשמים! ומצוה לפרסם.
איני בקי בדברי רש''ר הירש,קל וחומר של שטות אמר:יעויין רש"ר הירש שמצווח בקול מר על כך שמחנכים ילדים ש"מחסד רק מרוויחים" שהווי סילוף של האמת, אנו לא עושים חסד כי אנו מרוויחים ממנו אנו עושים חסד כי אנו מצווים לעשות חסד. וכמובן ששכרו בצידו בעולם הבא ואולי גם בעולם הזה.
חינוך לעשות חסד כי מחסד רק מרוויחים הוא חינוך לא טוב שתוצאתו קיום מצוות לשם הנאה חומרית ואגואיסטיות. שזה דבר שבדיוק חוטא למטרה...
כוונתך היא שבתורה רואים להדיא שמצווה גוררת אוטומטית שכר בעוה"ז? תוכל להביא מקור. לפחות 1...אמונת אומן אמר:איני בקי בדברי רש''ר הירש,
רוח הדברים של קבלת שכר בעוה''ז,
שזורה בתורה שבכתב,
מבראשית עד לעיני כל ישראל.
למען הדיוק, רחל לא ויתרה משלה כלום, היא היתה תלויה לגמרי בגמחותיו של אביה, ואם לדעתו 'לא יעשה כן במקומנו', הדבר לא יקום ולא יהיה!ובכן אמר:רחל ויתרה ללאה.
משה נפתלי אמר:למען הדיוק, רחל לא ויתרה משלה כלום, היא היתה תלויה לגמרי בגמחותיו של אביה, ואם לדעתו 'לא יעשה כן במקומנו', הדבר לא יקום ולא יהיה!ובכן אמר:רחל ויתרה ללאה.
אצילות נפשה של רחל התבטאה בכך, שהיא פירגנה לאחותה, ודאגה להצלחת מעשה הרמיה של אביה.
רק בשביל הדיון.דרבמדיקר אמר:אני לא מבין רחל שעל פי דין הייתה אמורה להיות שייכת ליעקב עשתה מעשה גדול מעין כמותו ולא נתפס למסור את הסימנים בסוף מה קורה וירא ה' כי שנואה לאה, אני מבין שלאה צדיקה ולכן קיבלה בשכר זה אך מה השכר שרחל קיבלה ועוד יותר שהיא לא נקברה עם יעקב.
מוחל וסולח אמר:במעשה ברשב"י
כִּי הָא דִּבְנֵי אֲחָתֵיהּ דְּרַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי חֲזָא לְהוּ בְּחֶילְמָא דְּבָעוּ לְמִיחְסַר שְׁבַע מְאָה דִּינָרֵי עַשִּׂינְהוּ שְׁקַל מִינַּיְיהוּ לִצְדָקָה פּוּשׁ גַּבַּיְיהוּ שִׁיבְסַר דִּינָרֵי כִּי מְטָא מַעֲלֵי יוֹמָא דְכִיפּוּרֵי שַׁדּוּר דְּבֵי קֵיסָר נַקְטִינְהוּ
אֲמַר לְהוּ רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי לָא תִּדְחֲלוּן שִׁיבְסַר דִּינָרֵי גַּבַּיְיכוּ שַׁקְלִינְהוּ מִינַּיְיכוּ אָמְרִי לֵיהּ מְנָא יָדְעַתְּ אֲמַר לְהוּ חֶלְמָא חֲזַאי לְכוּ אֲמַרוּ לֵיהּ וְאַמַּאי לָא אֲמַרְתְּ לַן [דְּנִיתְּבִינְהוּ] אֲמַר לְהוּ אָמֵינָא כִּי הֵיכִי דְּתַעְבְּדוּ המִצְוָה לִשְׁמָהּ
עיין בהעמק דבר בברכת יצחק את יעקב שכוונתו יקבל שכר על חסד שלא לשמה בעולם הזה ומרחיב על נקודה זאת, יש עוד אבל זה מה שעולה לי כרגעקל וחומר של שטות אמר:כוונתך היא שבתורה רואים להדיא שמצווה גוררת אוטומטית שכר בעוה"ז? תוכל להביא מקור. לפחות 1...אמונת אומן אמר:איני בקי בדברי רש''ר הירש,קל וחומר של שטות אמר:לא הבנתי את השאלה. את הגן והאלוקים הרומנטי שמוסבר בו עברנו מזמן.
יעויין בכל ספרי המוסר. העולם הזה אינו המקום בו אנו מקבלים את השכר.
יעויין רש"ר הירש שמצווח בקול מר על כך שמחנכים ילדים ש"מחסד רק מרוויחים" שהווי סילוף של האמת, אנו לא עושים חסד כי אנו מרוויחים ממנו אנו עושים חסד כי אנו מצווים לעשות חסד. וכמובן ששכרו בצידו בעולם הבא ואולי גם בעולם הזה.
חינוך לעשות חסד כי מחסד רק מרוויחים הוא חינוך לא טוב שתוצאתו קיום מצוות לשם הנאה חומרית ואגואיסטיות. שזה דבר שבדיוק חוטא למטרה...
רוח הדברים של קבלת שכר בעוה''ז,
שזורה בתורה שבכתב,
מבראשית עד לעיני כל ישראל.