אסור לומר לניזק מי הזיק אותו?אברך אמר:פרק כז פסוק לה
וַיֹּאמֶר בָּא אָחִיךָ בְּמִרְמָה וַיִּקַּח בִּרְכָתֶךָ:
רמב"ם הלכות דעות פרק ז הלכה ה
והמספר דברים שגורמים אם נשמעו איש מפי איש להזיק חבירו בגופו או בממונו ואפילו להצר לו או להפחידו הרי זה לשון הרע.
רק לתועלת. וכגון ע"מ שיוכל לתובעו בבי"ד. מה שלא שייך כאן. והרי עשיו רצה להרוג את יעקב בעקבות כך.חימקו אמר:אסור לומר לניזק מי הזיק אותו?אברך אמר:פרק כז פסוק לה
וַיֹּאמֶר בָּא אָחִיךָ בְּמִרְמָה וַיִּקַּח בִּרְכָתֶךָ:
רמב"ם הלכות דעות פרק ז הלכה ה
והמספר דברים שגורמים אם נשמעו איש מפי איש להזיק חבירו בגופו או בממונו ואפילו להצר לו או להפחידו הרי זה לשון הרע.
זה הקדמה לקראת מה שממשיך לומר לו הֵן גְּבִיר שַׂמְתִּיו לָךְ וְאֶת כָּל אֶחָיו נָתַתִּי לוֹ לַעֲבָדִים עי' מדרש רבהאברך אמר:וַיֹּאמֶר בָּא אָחִיךָ בְּמִרְמָה וַיִּקַּח בִּרְכָתֶךָ
אברך אמר:רק לתועלת. וכגון ע"מ שיוכל לתובעו בבי"ד. מה שלא שייך כאן. והרי עשיו רצה להרוג את יעקב בעקבות כך.חימקו אמר:אסור לומר לניזק מי הזיק אותו?אברך אמר:פרק כז פסוק לה
וַיֹּאמֶר בָּא אָחִיךָ בְּמִרְמָה וַיִּקַּח בִּרְכָתֶךָ:
רמב"ם הלכות דעות פרק ז הלכה ה
והמספר דברים שגורמים אם נשמעו איש מפי איש להזיק חבירו בגופו או בממונו ואפילו להצר לו או להפחידו הרי זה לשון הרע.
רואים שקוף אמר:יתכן, שיצחק ידע שרצון העליון שיעקב יגלה לבית לבן, וכידוע מהרמב"ן שהאבות קיימו את ענייני המצוות ולא עיקרן ככתבן, וכדוג' שיעקב אע"ה נשא ב' אחיות, וכך היה עליו לסובב דבר זה
הקב"ה מגלה לצדיקים מה שעליהם לדעת, כידוע בכ"מחימקו אמר:רואים שקוף אמר:יתכן, שיצחק ידע שרצון העליון שיעקב יגלה לבית לבן, וכידוע מהרמב"ן שהאבות קיימו את ענייני המצוות ולא עיקרן ככתבן, וכדוג' שיעקב אע"ה נשא ב' אחיות, וכך היה עליו לסובב דבר זה
את זה שיעקב יגלה לבית לבן יצחק ידע וזה שזה בכלל ברך את יעקב לא ידע?
בלא"ה קשה מדין לשה"רהמעיין בפרשה יראה כשעשו נכנס ליצחק אבינומסרב לברכו ומוסיף שבא אחיך - יעקב במרמה ולקח את הברכות
ולענ''ד לא מובן והלא עשו יכול להורגו והלא כן אמר כשידע מכך והאיך לכאורה סיכן יצחק את יעקב
ואולי עדיין היה יצחק מאמין בעשו וצ''ע
לאורך כל הפרשה כתוב שהמטעמים והברכות הולכות יחדובלא"ה קשה מדין לשה"ר
למה שיחשוד בומה עם שמסתכן יעקב בזה כפי שהזכרתי?
צע"ג, זה ודאי מוכח שהיה ענין במטעמים בשביל הברכה, ונאמרו בזה כמה ביאורים, עיי' ברבינו בחיי,לאורך כל הפרשה כתוב שהמטעמים והברכות הולכות יחד
כלומר יצק מבקש מעשיו מטעמים בעבור תברך נפשי וכן מבוא ר בהרבה מקומות
ולכן כשיעקב הביא את המטעמים הברכות חלו עליו וגם ברוך יהיה
וַיֹּ֡אמֶר מִֽי־אֵפ֡וֹא ה֣וּא הַצָּֽד־צַ֩יִד֩ וַיָּ֨בֵא לִ֜י וָאֹכַ֥ל מִכֹּ֛ל בְּטֶ֥רֶם תָּב֖וֹא וָאֲבָרְכֵ֑הוּ גַּם־בָּר֖וּךְ יִהְיֶֽה׃
איפה עוד אפשר לעיין ?צע"ג,
אילת השחר בראשית פרק כ"ז פסוק ל"הבלא"ה קשה מדין לשה"ר
אלא שלכאורה יקשה למה היה צריך להוסיף שבא 'במרמה'. וי"ל שרצה לומר שיש בזה מקח טעות וא"כ אין לו מה לחשוש, שכן הברכות שייכות לעשו. וא"ת למה לאחר מכן אמר 'גם ברוך יהיה'. ויש לבאר לפי מש"כ בבלוג שלמא בעלמא. ע"ש (הקישור כאן).אילת השחר בראשית פרק כ"ז פסוק ל"ה
ויל"ע למה אין בזה משום לה"ר וכמו שרואים שעשו רצה להרגו בגלל זה, וצ"ל שהי' ליצחק צורך לומר לו (ובמצוות שבני נח לא נצטוו, במה שהם ראו צורך שלא לקיים הם לא קיימו, כמש"כ הנפש החיים ש"א פכ"א):
אה"נ, שנצרך לברכה הבאת מטעמים, אך מה"ת שזו היתה סיבת הברכה.איפה עוד אפשר לעיין ?
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל אָבִיו אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ עָשִׂיתִי כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֵלָי קוּם נָא שְׁבָה וְאָכְלָה מִצֵּידִי בַּעֲבוּר תְּבָרֲכַנִּי נַפְשֶׁךָ.
וַיֹּאמֶר הַגִּשָׁה לִּי וְאֹכְלָה מִצֵּיד בְּנִי לְמַעַן תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי וַיַּגֶּשׁ לוֹ וַיֹּאכַל וַיָּבֵא לוֹ יַיִן וַיֵּשְׁתְּ.
וַיַּעַשׂ גַּם הוּא מַטְעַמִּים וַיָּבֵא לְאָבִיו וַיֹּאמֶר לְאָבִיו יָקֻם אָבִי וְיֹאכַל מִצֵּיד בְּנוֹ בַּעֲבֻר תְּבָרֲכַנִּי נַפְשֶׁךָ.
מהו "בעבור" ו"למען"?אה"נ, שנצרך לברכה הבאת מטעמים, אך מה"ת שזו היתה סיבת הברכה.
ראה רש"י ע"פ התרגום.אלא שלכאורה יקשה למה היה צריך להוסיף שבא 'במרמה'.
צ"ב למה צריך להוסיף את דברי הנפה"ח שבמצוות שבני נח לא נצטוו, במה שהם ראו צורך שלא לקיים הם לא קיימו, הרי ליישב את הקושיא שזה לכאורה לשה"ר היה מספיק לומר "וצ"ל שהי' ליצחק צורך לומר לו " - ותו לא, שהרי לשה"ר לצורך (לתועלת) אין בו איסור.אילת השחר בראשית פרק כ"ז פסוק ל"ה
ויל"ע למה אין בזה משום לה"ר וכמו שרואים שעשו רצה להרגו בגלל זה, וצ"ל שהי' ליצחק צורך לומר לו (ובמצוות שבני נח לא נצטוו, במה שהם ראו צורך שלא לקיים הם לא קיימו, כמש"כ הנפש החיים ש"א פכ"א):
אם יש לך את זה כתוב, נשמח אם תעלה את כל ה- י"ג תירוצים.בס"ד מסרתי בזה שיעור מיוחד, עם י"ג תירוצים, ט' מתוכן ממרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה, שמעו ותחי נפשכם!