מדוע רבקה לא ישבה לשיחה ברורה עם יצחק בענין הברכות?

פלוני

משתמש ותיק
השאלה שמציקה לכולם אני מניח, מדוע לא היה הידברות בצורה ברורה אודות ה'תכשיט' עשיו ומסירת הברכות ליעקב והאם לא עשו זאת כי רבקה ידעה שלא יגיעו לעמק השווה, אזי לכל הפחות שתאמר לו שדעתה שונה כמו שהיה אצל אברהם ששרה אמרה לו חמסי עליך וכן רחל הבה לי בנים וכו'?‏
(כמובן אין השאלה על הענין שהברכות היו צריכים לבוא לכלל ישראל בדרך של שקר ומרמה כפי שדיברו רבות בספרים כנגד המרמה של הנחש להחטיא אדם וחוה)
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראיתי בנצי"ב שעמד על זה בפ' חיי שרה וכ' וז"ל ותפל מעל הגמל. מרוב פחד ואימה. אמנם לא ידעה ממי היא מתפחדת ואלו לא היתה יושבת עם העבד על גמל אחד והיתה יושבת מאחוריו עד שראתה שאח״כ האיש הולך לקראת העבד ועומד ומדבר עמו ככל אדם והי׳ דעתה מתקרר בתוך כך עד שבהודעה אח״כ מי הוא האיש הי׳ כבר סר הפחד ממנה. אבל בהיותה יושבת עם העבד. ובתוך הפחד שאלה את העבד מי האיש הלזה. אשר אני מתפעל ומתפחד ממנו. וכמבואר בב״ר בלשון הלזה משמעו אדם מאוים ונורא. ע״כ כששמעה שהוא אישה ותקח הצעיף ותתכס. מרוב פחד ובושה כמו שמבינה שאינה ראויה להיות לו לאשה ומאז והלאה נקבע בלבה פחד. ולא היתה עם יצחק כמו שרה עם אברהם. ורחל עם יעקב. אשר בהיות להם איזה קפידא עליהם לא בושו לדבר רתת לפניהם. משא״כ רבקה. וכ״ז הקדמה להסיפור שיבוא בפ׳ תולדות שהיו יצחק ורבקה מחולקים בדעות. ומכ״מ לא מצאה רבקה לב להעמיד את יצחק על דעתה בדברים נכוחים כי היא יודעת האמת כי עשו רק ציד בפיו. וכן בשעת הברכות. וכ״ז הי׳ סיבה מהקב״ה שיגיעו הברכות ליעקב דוקא באופן כזה וכאשר יבואר במקומו. ואלו הית׳ רבקה עם אישה כמו שרה ורחל עם אנשיהן לא הי׳ מגיע בזה האופן. והכל בהשגחה פרטית מראש שתגיע רבקה ליצחק בשעה שתבהל ממנו ויצא אחרית דבר כפי רצונו ית׳:
 

ערבה

משתמש ותיק
מלבי"ם

וספר הכתוב כי רבקה שמעת בדבר יצחק וילך עשו לצוד ציד להביא, כי לולא ראתה שהלך תיכף לא היתה עושה הערמה הזאת רק היתה מדברת על לב יצחק שיסכים לדבריה, אבל ראתה שהזמן קצר כי הלך לצוד ציד ולא באופן שהיה הולך תמיד לצוד כי היה איש ציד כי עתה הלך להביא, ולכן הוכרחה אל הערמה הזאת:
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
כי לא היו מסכימים, יצחק אחז משיטתו עד אחרי הברכות, שאז שינה דעתו וקיבל שיעקב הוא שיקבל את ברכת אברהם והקמת עם ישראל. רבקה מראש דעתה היה שזה יעקב. ואם היו מדברים שנה היו נשארים בדעתם, כי לכל אחד היה שיטה ודרך. ברור לכל בר דעת, שלא איזה עיוורון חוסר הבנה גרם ליצחק לרצות לברך את עשו, ואת כל מה שרבקה הייתה אומרת לו ידע, ובכל זאת היה דעתו לברך את עשו. רק אחרי הברכות, אם משום שראה שכך נסתובב משמים, אם משום ריח גיהנם שנכנס עם עשו וריח גן עדן עם יעקב, ואם מטעמים אחרים, חזר בו יצחק והודה לרבקה.
נ.ב. השאלה מניחה שיש פה בני זוג עם דעות שונות, ואולי גם לא כ"כ מסתדרים ושיעשו גישור... ואולי התכוונת לשאול למה לא ישבו לשיחה על כוס קפה / גלידה, ויישבו את ההדורים בי בני הזוג..
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
יראתי בפצותי אמר:
כי לא היו מסכימים, יצחק אחז משיטתו עד אחרי הברכות, שאז שינה דעתו וקיבל שיעקב הוא שיקבל את ברכת אברהם והקמת עם ישראל. רבקה מראש דעתה היה שזה יעקב. ואם היו מדברים שנה היו נשארים בדעתם, כי לכל אחד היה שיטה ודרך. ברור לכל בר דעת, שלא איזה עיוורון חוסר הבנה גרם ליצחק לרצות לברך את עשו, ואת כל מה שרבקה הייתה אומרת לו ידע, ובכל זאת היה דעתו לברך את עשו. רק אחרי הברכות, אם משום שראה שכך נסתובב משמים, אם משום ריח גיהנם שנכנס עם עשו וריח גן עדן עם יעקב, ואם מטעמים אחרים, חזר בו יצחק והודה לרבקה.
נ.ב. השאלה מניחה שיש פה בני זוג עם דעות שונות, ואולי גם לא כ"כ מסתדרים ושיעשו גישור... ואולי התכוונת לשאול למה לא ישבו לשיחה על כוס קפה / גלידה, ויישבו את ההדורים בי בני הזוג..
מקבל אני את ההערה ואוסיף ואומר שכמובן היה זה כדי לסבר האוזן ולהגדיר הקושי אבל צ"ל שבסוף חייב אתה להוכיח את שמך בכתיבתך... אבל לגופם של דברים דווקא משום שלא היה זה עיוורון כמו שכתבת מעצים השאלה מדוע לא הודיעתו ליצחק שחלוקה עליו ופועלת לשינוי תוכניתו ?
 
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
ערבה אמר:
מלבי"ם

וספר הכתוב כי רבקה שמעת בדבר יצחק וילך עשו לצוד ציד להביא, כי לולא ראתה שהלך תיכף לא היתה עושה הערמה הזאת רק היתה מדברת על לב יצחק שיסכים לדבריה, אבל ראתה שהזמן קצר כי הלך לצוד ציד ולא באופן שהיה הולך תמיד לצוד כי היה איש ציד כי עתה הלך להביא, ולכן הוכרחה אל הערמה הזאת:

ייש"כ אבל זה נשמע קצת דחוק דבפס' מבואר שרבקה אוהבת את יעקב ויצחק את עשיו ומשמע שזה היה 
שני דעות וגישות  עוד קודם לענין הברכות ולמה אז שחשבה שעשיו מרמה אותו ע"י ציד בפיו לא הודעתו?
 

ערבה

משתמש ותיק
פלוני אמר:
ערבה אמר:
מלבי"ם

וספר הכתוב כי רבקה שמעת בדבר יצחק וילך עשו לצוד ציד להביא, כי לולא ראתה שהלך תיכף לא היתה עושה הערמה הזאת רק היתה מדברת על לב יצחק שיסכים לדבריה, אבל ראתה שהזמן קצר כי הלך לצוד ציד ולא באופן שהיה הולך תמיד לצוד כי היה איש ציד כי עתה הלך להביא, ולכן הוכרחה אל הערמה הזאת:

ייש"כ אבל זה נשמע קצת דחוק דבפס' מבואר שרבקה אוהבת את יעקב ויצחק את עשיו ומשמע שזה היה 
שני דעות וגישות  עוד קודם לענין הברכות ולמה אז שחשבה שעשיו מרמה אותו ע"י ציד בפיו לא הודעתו?
כמובן שדעתם בעניין הבנים הייתה שונה ואולי אף דיברו על כך פעמים רבות למרות שלא הזכיר זאת הכתוב, אך אם כל זה נשאלת השאלה ששאלת מדוע כאן התנהלה רבקה מאחורי גבו של יצחק ולא ניסתה לפחות לדבר איתו קודם ועל כך באה תשובת המלבי"ם: 'מפני קוצר הזמן'.

גם תשובת הרב @יראתי בפצותי יפה ונכונה היא, ולטענתך על דבריו שלפחות תודיע ליצחק את דעתה בעניין הברכות כמו שעשו שאר אמותינו בענייניהן, יוכל לענות לך שלא עשתה כן, כי אולי יצחק היה מקפיד מאד שעשתה זאת על אף שבמפורש לא הסכים לכך, או שהיה בודק את אמינות המתברך יותר בקפידה.    
 
 

יצחק ב

משתמש ותיק
פלוני אמר:
השאלה שמציקה לכולם אני מניח, מדוע לא היה הידברות בצורה ברורה אודות ה'תכשיט' עשיו ומסירת 
הברכות ליעקב והאם לא עשו זאת כי רבקה ידעה שלא יגיעו לעמק השווה, אזי לכל הפחות שתאמר לו 
שדעתה שונה כמו שהיה אצל אברהם ששרה אמרה לו חמסי עליך וכן רחל הבה לי בנים וכו'?‏(כמובן אין השאלה על
הענין שהברכות היו צריכים לבוא לכלל ישראל בדרך של שקר ומרמה כפי שדיברו רבות בספרים כנגד המרמה של הנחש להחטיא אדם וחוה)
אם מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א היה חושב על מישהו רשע שהוא צדיק...

 
 

חבלזון

משתמש רגיל
אחד הפשטים היפים ששמעתי, ואני לא זוכר ממי, הוא שרבקה שמעה משם ועבר "ורב יעבוד צעיר"
ולכן הכריעה כך. יצחק שלא שמע זאת, לא היה מכריע ככה, וגם לא היה מחויב למה שאשתו אומרת, אין כאן מצידו הוראת נביא.
וכך הבינה רבקה כי רצון השם הוא שיצחק יתכוון לתת לעשיו, והיא תוביל את הברכות ליעקב.
תוצאה לדוגמא מכך, לו היה יצחק משתכנע ומברך את יעקב- מכל מקום היה מברכו רק ברכות הקשורות לעולם הבא כפי דרגתו, ולא העולם הזה כידוע.
ועתה קיבל יעקב את כל העולמות.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פלוני אמר:
השאלה שמציקה לכולם אני מניח, מדוע לא היה הידברות בצורה ברורה אודות ה'תכשיט' עשיו ומסירת 
הברכות ליעקב והאם לא עשו זאת כי רבקה ידעה שלא יגיעו לעמק השווה, אזי לכל הפחות שתאמר לו 
שדעתה שונה כמו שהיה אצל אברהם ששרה אמרה לו חמסי עליך וכן רחל הבה לי בנים וכו'?‏(כמובן אין השאלה על
הענין שהברכות היו צריכים לבוא לכלל ישראל בדרך של שקר ומרמה כפי שדיברו רבות בספרים כנגד המרמה של הנחש להחטיא אדם וחוה)

בלי לעבור על האשכול [וסליחה ומחילה מכולם] אבל לדעתי התירוץ הפשוט והאמיתי, תלוי בהבנת המציאות של אז. המושג של כבוד הגבר בפני אישתו היה עשרת מונים ממה שאנו מכירים כיום ואכמ"ל, כך שאם רבקה היתה טוענת בפני יצחק ש'התכשיט' לאמיתו הוא רמאי ונוכל [בניגוד לדעת יצחק] היה פיחות כבוד ביצחק, מצד רבקה, וזה דבר שלא ייעשה.
 

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
פלוני אמר:
השאלה שמציקה לכולם אני מניח, מדוע לא היה הידברות בצורה ברורה אודות ה'תכשיט' עשיו ומסירת 
הברכות ליעקב והאם לא עשו זאת כי רבקה ידעה שלא יגיעו לעמק השווה, אזי לכל הפחות שתאמר לו 
שדעתה שונה כמו שהיה אצל אברהם ששרה אמרה לו חמסי עליך וכן רחל הבה לי בנים וכו'?‏(כמובן אין השאלה על
הענין שהברכות היו צריכים לבוא לכלל ישראל בדרך של שקר ומרמה כפי שדיברו רבות בספרים כנגד המרמה של הנחש להחטיא אדם וחוה)

בלי לעבור על האשכול [וסליחה ומחילה מכולם] אבל לדעתי התירוץ הפשוט והאמיתי, תלוי בהבנת המציאות של אז. המושג של כבוד הגבר בפני אישתו היה עשרת מונים ממה שאנו מכירים כיום ואכמ"ל, כך שאם רבקה היתה טוענת בפני יצחק ש'התכשיט' לאמיתו הוא רמאי ונוכל [בניגוד לדעת יצחק] היה פיחות כבוד ביצחק, מצד רבקה, וזה דבר שלא ייעשה.

אולם בשרה וברחל היה כן דיבור אחר
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
פלוני אמר:
השאלה שמציקה לכולם אני מניח, מדוע לא היה הידברות בצורה ברורה אודות ה'תכשיט' עשיו ומסירת 
הברכות ליעקב והאם לא עשו זאת כי רבקה ידעה שלא יגיעו לעמק השווה, אזי לכל הפחות שתאמר לו 
שדעתה שונה כמו שהיה אצל אברהם ששרה אמרה לו חמסי עליך וכן רחל הבה לי בנים וכו'?‏(כמובן אין השאלה על
הענין שהברכות היו צריכים לבוא לכלל ישראל בדרך של שקר ומרמה כפי שדיברו רבות בספרים כנגד המרמה של הנחש להחטיא אדם וחוה)


ראיתי ש @חבלזון עונה את מה שעולה בדעתי.
אני בכיוון שלו, אך קצת שונה.
יצחק ורבקה, וכן שאר האבות והאמהות היו בדרגת נבואה.
נבואה שלא ניתנה להאמר לא נאמרת.
ממילא כל אחד פעל עצמאית, ולא ניסה לשכנע את השני. שהרי הם ידעו זה על זו, וזו על זה ששניהם בדרגת נבואה.
אז על מה יש להתווכח?

ראיתי גם את ישובו של @נדיב לב 
ואפשר להוסיף על דבריו, שהפרש השנים בין יצחק לרבקה היה 37 שנים, וכי הוא נשא אותה בגיל 3.
כלומר מאז גיל קטן, במקום לירא מאביה, הגבר המשמעותי בחיי ילדותה היה יצחק. וכי כיצד לא תירא?

ויש בזה הרבה מה לעיין, וללמוד, מההבדלים בתורה, בספרה לנו על האבות, ועל השוני ביחסים בין האבות לאמהות. אברהם צורת יחס מסויימת, יצחק צורת יחס אחרת, וכן אצל יעקב.

 
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
מוחל וסולח אמר:
פלוני אמר:
השאלה שמציקה לכולם אני מניח, מדוע לא היה הידברות בצורה ברורה אודות ה'תכשיט' עשיו ומסירת 
הברכות ליעקב והאם לא עשו זאת כי רבקה ידעה שלא יגיעו לעמק השווה, אזי לכל הפחות שתאמר לו 
שדעתה שונה כמו שהיה אצל אברהם ששרה אמרה לו חמסי עליך וכן רחל הבה לי בנים וכו'?‏(כמובן אין השאלה על
הענין שהברכות היו צריכים לבוא לכלל ישראל בדרך של שקר ומרמה כפי שדיברו רבות בספרים כנגד המרמה של הנחש להחטיא אדם וחוה)


ראיתי ש @חבלזון עונה את מה שעולה בדעתי.
אני בכיוון שלו, אך קצת שונה.
יצחק ורבקה, וכן שאר האבות והאמהות היו בדרגת נבואה.
נבואה שלא ניתנה להאמר לא נאמרת.
ממילא כל אחד פעל עצמאית, ולא ניסה לשכנע את השני. שהרי הם ידעו זה על זו, וזו על זה ששניהם בדרגת נבואה.
אז על מה יש להתווכח?

ראיתי גם את ישובו של @נדיב לב 
ואפשר להוסיף על דבריו, שהפרש השנים בין יצחק לרבקה היה 37 שנים, וכי הוא נשא אותה בגיל 3.
כלומר מאז גיל קטן, במקום לירא מאביה, הגבר המשמעותי בחיי ילדותה היה יצחק. וכי כיצד לא תירא?

ויש בזה הרבה מה לעיין, וללמוד, מההבדלים בתורה, בספרה לנו על האבות, ועל השוני ביחסים בין האבות לאמהות. אברהם צורת יחס מסויימת, יצחק צורת יחס אחרת, וכן אצל יעקב.
תשובתך לכאו' וכן של הרב @חבלזון מניחה את דעתי לעת עתה ותודה על כך.
ולגבי מה שכ' הרב @נדיב לב זהו בפשטות הנצי"ב שהבאתי לעיל
 
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
פלוני אמר:
מוחל וסולח אמר:
פלוני אמר:
השאלה שמציקה לכולם אני מניח, מדוע לא היה הידברות בצורה ברורה אודות ה'תכשיט' עשיו ומסירת 
הברכות ליעקב והאם לא עשו זאת כי רבקה ידעה שלא יגיעו לעמק השווה, אזי לכל הפחות שתאמר לו 
שדעתה שונה כמו שהיה אצל אברהם ששרה אמרה לו חמסי עליך וכן רחל הבה לי בנים וכו'?‏(כמובן אין השאלה על
הענין שהברכות היו צריכים לבוא לכלל ישראל בדרך של שקר ומרמה כפי שדיברו רבות בספרים כנגד המרמה של הנחש להחטיא אדם וחוה)


ראיתי ש @חבלזון עונה את מה שעולה בדעתי.
אני בכיוון שלו, אך קצת שונה.
יצחק ורבקה, וכן שאר האבות והאמהות היו בדרגת נבואה.
נבואה שלא ניתנה להאמר לא נאמרת.
ממילא כל אחד פעל עצמאית, ולא ניסה לשכנע את השני. שהרי הם ידעו זה על זו, וזו על זה ששניהם בדרגת נבואה.
אז על מה יש להתווכח?

ראיתי גם את ישובו של @נדיב לב 
ואפשר להוסיף על דבריו, שהפרש השנים בין יצחק לרבקה היה 37 שנים, וכי הוא נשא אותה בגיל 3.
כלומר מאז גיל קטן, במקום לירא מאביה, הגבר המשמעותי בחיי ילדותה היה יצחק. וכי כיצד לא תירא?

ויש בזה הרבה מה לעיין, וללמוד, מההבדלים בתורה, בספרה לנו על האבות, ועל השוני ביחסים בין האבות לאמהות. אברהם צורת יחס מסויימת, יצחק צורת יחס אחרת, וכן אצל יעקב.
תשובתך לכאו' וכן של הרב @חבלזון מניחה את דעתי לעת עתה ותודה על כך.
ולגבי מה שכ' הרב @נדיב לב זהו בפשטות הנצי"ב שהבאתי לעיל
כעת אני רואה. אכן כן.
קריאתי היתה רשלנית. כי לא ראיתי זאת קודם לכן.
 
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
שוב ראיתי היום שעמד על זה הגרי"ז בפ' וירא שאברהם התבשר על זה שיהיה לו בן עוד קודם בואם של המלאכים ומדוע
לא גמל חסד לאשתו וסיפר לה על כך? וכ' שהרמב"ן שם כ' בתוך דבריו שהיה כאוב וחלש אחרי שמל עצמו ואת כל ביתו ולכן לא
הסתייע לו לבשרה, וכ' הגרי"ז שזה קצת דחוק דלמול את בני ביתו זה חסד ולבשר לשרה זה ג"כ חסד אלא שהפשט הוא שנבואה זה לא חדשות וסיפורים אלא משהו שנאמר למי שהיה צריך שיאמר לו, ולכן לא סיפר ולפ"ז מיישב הק' הנ"ל אצל רבקה מדוע לא סיפרה ליצחק וכמו שכ' הרב @מוחל וסולח
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
פלוני אמר:
שוב ראיתי היום שעמד על זה הגרי"ז בפ' וירא שאברהם התבשר על זה שיהיה לו בן עוד קודם בואם של המלאכים ומדוע
לא גמל חסד לאשתו וסיפר לה על כך? וכ' שהרמב"ן שם כ' בתוך דבריו שהיה כאוב וחלש אחרי שמל עצמו ואת כל ביתו ולכן לא
הסתייע לו לבשרה, וכ' הגרי"ז שזה קצת דחוק דלמול את בני ביתו זה חסד ולבשר לשרה זה ג"כ חסד אלא שהפשט הוא שנבואה זה לא חדשות וסיפורים אלא משהו שנאמר למי שהיה צריך שיאמר לו, ולכן לא סיפר ולפ"ז מיישב הק' הנ"ל אצל רבקה מדוע לא סיפרה ליצחק וכמו שכ' הרב @מוחל וסולח

רק שכחתי להוסיף שהגרי"ז הנ"ל מתבסס על הרשב"ם שכ' על הפס' ורב יעבוד צעיר שלכן רבקה אהבתו ליעקב דהיינו שזה
היתה הנבואה..
 

בלויא

משתמש ותיק
יישר כח לכל המגיבים.

אם לא קשה לחכמים והרבנים משתתפי הפורום,
אשמח לקבל קישורים נוספים למקורות מרבותינו, ראשונים ואחרונים,
גם לשאלה הנ"ל, למה לא הסבירה רבקה ליצחק את האמת על עשיו,
וגם לשאלות הבאות:
מדוע היו הברכות צריכות לבא באופן של מרמה.
וכן, מה הביאור בזה שיצחק אבינו 'טעה' וחשב שעשיו הוא צדיק. הייתכן ?
יישר כח !
 

בלויא

משתמש ותיק
ייש"כ.
אם לא קשה לכם [או למישהו אחר] לשלוח קישור [או לצטט, או להעלות].
לעיל הובא רק הנצי"ב בחיי שרה על ענין יראת רבקה מיצחק.
תודה מראש.

אשמח למקורות נוספים על כל א' מהשאלות. ייש"כ
 

אור זורח

משתמש ותיק
בר נש אמר:
אולי כן דיברו אלא שהתורה לא כתבה.
אתה משאיר אותנו במתח...............
אנחנו לא יודעים מה יצא בפגישה................
כנראה שגם אתה במתח..................

לגופו של ענין היה מקום לומר שאולי אתה צודק
אבל אחרי שהנצי''ב לא פירש כן וכנ''ל
משמע שלא היה נח לו לפרש כן
והשאלה למה לא פירש
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
פלוני אמר:
מוחל וסולח אמר:
ראיתי ש @חבלזון עונה את מה שעולה בדעתי.
אני בכיוון שלו, אך קצת שונה.
יצחק ורבקה, וכן שאר האבות והאמהות היו בדרגת נבואה.
נבואה שלא ניתנה להאמר לא נאמרת.
ממילא כל אחד פעל עצמאית, ולא ניסה לשכנע את השני. שהרי הם ידעו זה על זו, וזו על זה ששניהם בדרגת נבואה.
אז על מה יש להתווכח?

ראיתי גם את ישובו של @נדיב לב 
ואפשר להוסיף על דבריו, שהפרש השנים בין יצחק לרבקה היה 37 שנים, וכי הוא נשא אותה בגיל 3.
כלומר מאז גיל קטן, במקום לירא מאביה, הגבר המשמעותי בחיי ילדותה היה יצחק. וכי כיצד לא תירא?

ויש בזה הרבה מה לעיין, וללמוד, מההבדלים בתורה, בספרה לנו על האבות, ועל השוני ביחסים בין האבות לאמהות. אברהם צורת יחס מסויימת, יצחק צורת יחס אחרת, וכן אצל יעקב.
תשובתך לכאו' וכן של הרב @חבלזון מניחה את דעתי לעת עתה ותודה על כך.
ולגבי מה שכ' הרב @נדיב לב זהו בפשטות הנצי"ב שהבאתי לעיל
כעת אני רואה. אכן כן.
קריאתי היתה רשלנית. כי לא ראיתי זאת קודם לכן.


בקריאה חוזרת,

אני רואה לחלק בין הנצי"ב שהבאת הרב הניק @פלוני, לבין דבריו של הרב הניק @נדיב לב והתייחסותי לדבריו.

נדיב לב ואני, דיברנו על היראה הטבעית של האשה לבעלה.

בנצי"ב אני חושב שכוונתו היתה, שביצחק היה משהו יחודי, שגרם כלפיו יראה. ולא שרבקה היתה יותר ביישנית או כנועה.
היא יראה ממנו, כיון שהוא הקרין יותר.

וכמובן שכל היראה המדוברת, הינה יראת הרוממות, או יראת הכבוד,
ולא יראת המכות.
 

בר נש

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
בר נש אמר:
אולי כן דיברו אלא שהתורה לא כתבה.
אתה משאיר אותנו במתח...............
אנחנו לא יודעים מה יצא בפגישה................
כנראה שגם אתה במתח..................

לגופו של ענין היה מקום לומר שאולי אתה צודק
אבל אחרי שהנצי''ב לא פירש כן וכנ''ל
משמע שלא היה נח לו לפרש כן
והשאלה למה לא פירש


אם אכן דיברו בינהם נראה שלא הגיעו להסכמה.


למה להניח שאילו הייתה שיחה ביבהם על דבר הברכות התורה הייתה מספרת את זה? אולי זה לא פרט מספיק מעניין מבחינת התורה? 
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
בר נש אמר:
אור זורח אמר:
בר נש אמר:
אולי כן דיברו אלא שהתורה לא כתבה.
אתה משאיר אותנו במתח...............
אנחנו לא יודעים מה יצא בפגישה................
כנראה שגם אתה במתח..................

לגופו של ענין היה מקום לומר שאולי אתה צודק
אבל אחרי שהנצי''ב לא פירש כן וכנ''ל
משמע שלא היה נח לו לפרש כן
והשאלה למה לא פירש


אם אכן דיברו בינהם נראה שלא הגיעו להסכמה.


למה להניח שאילו הייתה שיחה ביבהם על דבר הברכות התורה הייתה מספרת את זה? אולי זה לא פרט מספיק מעניין מבחינת התורה? 
אם היה דיבור ביניהם למה רבקה לא אמרה ליצחק שאמרו לה ברוה''ק שיעקב לברכות
 

בר נש

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אם היה דיבור ביניהם למה רבקה לא אמרה ליצחק שאמרו לה ברוה''ק שיעקב לברכות
צריך לברר האם ניתן לסגור דיון בכזאת טענה: "ממילא אני צודק כי הודיעו לי ברוח הקודש"? האם יש דוגמא לזה בתנ"ך או בחז"ל?
 

אור זורח

משתמש ותיק
בר נש אמר:
אור זורח אמר:
אם היה דיבור ביניהם למה רבקה לא אמרה ליצחק שאמרו לה ברוה''ק שיעקב לברכות
צריך לברר האם ניתן לסגור דיון בכזאת טענה: "ממילא אני צודק כי הודיעו לי ברוח הקודש"? האם יש דוגמא לזה בתנ"ך או בחז"ל?
אתה רואה שיעקב סמך על זה
עלי קללתך בני עלי אתאמר בנבואה

וחוץ מזה לא מדובר פה בחשש לשקר
ואם כן מדוע לא לסמוך על זה
 
 
חלק עליון תַחתִית