יעקב ועשו - האם מלכתחילה היה מקום לשניהם בבנין האומה?

פרשתנו מתארת תהליך בן כמה שלבים בו גבר יעקב על עשו וזכה בכל אשר ליצחק, הבכורה, הברכות, וקביעתו כממשיך אומת אבותיו אברהם ויצחק "ויתן לך את ברכת אברהם לך ולזרעך אתך לרשתך את ארץ מגוריך אשר נתן אלקים לאברהם".

מה אירע כאן? האם מלכתחילה היה ברור ועומד שאחד מבין השניים הוא לבדו יהיה ממשיך האומה "ביצחק ולא כל יצחק" <וכבר נאמר כן לאברהם>, ונמצא שהיה כאן מאבק בין יעקב לעשו על זהות הממשיך, או שמלכתחילה היה מקום הן ליעקב והן לעשו בבנין האומה, אלא שעשו הוא שהרע את מעשיו וקפח את חלקו עד שנותר בלא כלום?
אם באנו לומר שמלכתחילה לא היה מקום אלא לאחד, היעלה על הדעת שעשו הוא יהא מאבות אומת אברהם ויצחק, ויעקב איש תם נדחה ח"ו? <להוסיף תבלין לקושיא ניתן להביא גם את המדרשים בריש הפרשה שמראים שמתחילת לידתו היה עשו במזל מאדים שופך דמים וכו', ויעקב הוא היה ה'חיובי', וקשה לקבל גישה ששניהם עמדו כאופציה שכל אחת מהן דוחה את זולתה>.
זה לא יקשה אם נניח שמלכתחילה מקומו של עשו לא היה אמור לדחות את יעקב, אלא להוות כעין השלמה, בנוהגו בדרך שלמה במידתו.

מאידך יש גם קשיים בהנחה שמלכתחילה היתה אפשרות ששניהם יתנו כ"א את חלקו באומתנו. מלבד הקושי ממה שנאמר לאברהם ביצחק ודרשו ולא כל יצחק, עוד יש לעיין, כי באופן זה נמצא שדחיית עשו אינה מהותית ושורשית כ"כ, אלא אירעה 'במקרה' מחמת שעשו לא מלא את תפקידו, ועל פניו הסתירה המוחלטת שבין עמלק וקוב"ה נראית 'מובנית', אין הכסא שלם עד שימחה שמו של עמלק, ראשית גויים עמלק, שורשם ויסודם.
ומן הסתם יש קשיים נוספים בכל צד.

אציין רק מראה מקום אחד לענין, בס' חי' הגרי"ז על התורה בפרשתנו, שבתוך דבריו מבליע כדבר פשוט שמתחילה היה הדבר שקול אם יעקב יבחר כזרע יצחק או עשו.

אשמח לשמוע דעת חכמי הפורום.
 

ערבה

משתמש ותיק
המלבי"ם במהלכו הנפלא על פרשה זו מסביר שיצחק ידע שיעקב היה הראוי להיות ממשיך הדרך ולהיות העיקר, רק רצה שעשו יהיה זה שידאג לו לצרכי העוה"ז כדי שיוכל יעקב לעבוד את ה' בלא טרדות, ולכן רצה לברך את עשו בגשמיות, אך רבקה ידעה שעשו רק יפריע ליעקב בעבודתו דאגה שיעקב הוא זה שיקבל את הברכות גם בגשמיות, וצורת חלוקה זו בין העובד העיקרי לעוזרו נמצאת בזרע יעקב לבדו - שבט לוי, ושאר השבטים שנותנים לו את מתנותיו.
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
ספר תורת משה לחת"ס על בראשית פרק כה פסוק כג :
והנה תחלת כוונת יצירת הבנים האלו הי' שיהי' יעקב וכל זרעו לעולם ממלכת כהני' וגוי קדוש נשי' אלקי' בעולם, ועשו כזבולון, נותן לתוך פיו של ישראל כזבולון וא"כ יהיה כל ישראל לעולם כמו רבי בדורו וכל עשו לעולם כאנטנינוס, רבי נשיא אלקים ונהג בו אנטנינוס כבוד גדול כתלמי' לרבו ורבי נהג כבוד באנטנינוס כמו לכל קיסר רומי, אך כל זה הי' כל זמן שהי' בבטן אמם בתחלת יצירה שני גיים זה אנטנינוס ורבי ב'ב'ט'נ'ך דייקא וע"כ הניח יעקב את עשיו לצאת קודם לו ולא עכבו כזבולון קודם ליששכר, אך משיצא ראשו ורובו טרם יצאו רגליו כבר נתלבש ב'ס'ם' וכתו' ושני לאומים ממעיך יפרדו תיכף נתפרדו אלו מאלו אלה לחיי עולם ואלה לחרפת דראון עולם ואיתא בפסיקתא שבצאתו מרחם עקר רחם אמו בדרך יציאתו שע"ז נאמר וחטאת אמו אל תמח ע"כ ואחרי כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשו לעכבו שלא יצא ראשון, כיון שאיננו כזבולון, א"כ יעקב קודם לו:
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
חתם סופר על בראשית פרק כז פסוק לג
והנה בהולד ליצחק יעקב ועשו האמורים בפרשה חשב יצחק עתה הגיע עת רצון מאת ה' שיתקיים כל הברכה בזרע אברהם האחד יששכר והאחד זבולן, ובראותו יעקב איש תם יושב אוהלים ידע כי הוא הברוך הממלא מקום אברהם ומה לו לברכת העה"ז הלא הוא יברך אחרים והוא נשיא אלקי', ובראותו עשיו יוצא השדה ומביאו לתוך פיו והוא דרכו של זבולן הרי מה שבקש אותו הצדיק שתהי' כל הברכות בזרעו של אברהם, הברוך והמבורך שניהם יהי' מזרעו, ובשגם עשו יצא ראשונה המכין צרכי העה"ז ע"ד בת תחלה סי' יפה לבנים, וכמ"ש במקום אחר במלאכת המשכן שלעולם קדם שולחן למנורה, וע"ד שפירשתי במאחז"ל מ"ט עיזי מסגי ברישא והדר אימרי ואמר כבריתו של עולם חשוכא והדר נהורא ושם ביארתי:
 

יושב בשבת תחכמוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
ייש"כ ל @ערבה ול @מסתפק במועט גם שניהם.
למען האמת לא באתי על סיפוקי בדברי רבותינו החת"ס והמלבי"ם, גם לי היה די ברור מלכתחילה שהתשובה תהיה ברוח זו, אבל הצורתא דשמעתתא הטרידה אותי, כמו שכתבתי לעיל, שקשה לשים את כל שורש הרע בדבר שקרה רק "במקרה" בגלל שעשו לא תפקד כהלכה, והעלאת האבק עד כסא הכבוד נראית יותר מהותית ו"מתוכננת" מראש. דבר שאי אפשר להכריע אותו עד אחרית הימים, בהכרח ששורשו נעוץ כבר בראשית הימים.
רבי @מסתפק במועט, סביר לי להניח שדברי הגרמ"ש ירוו את צמאוני, אבל אם יש לך או לאחרים את הדברים כתובים, יקל עלי <ואולי גם על אחרים>. או כמובן, כל מי שיש לו לנפוח מדיליה מוזמן לעשות זאת.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
אם היה עשו נושא את דינה בת יעקב, היתה מחזירה אותו בתשובה,
והיה חלק מהבנין.
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
יושב בשבת תחכמוני אמר:
רבי @מסתפק במועט, סביר לי להניח שדברי הגרמ"ש ירוו את צמאוני, אבל אם יש לך או לאחרים את הדברים כתובים, יקל עלי <ואולי גם על אחרים>.
לצערי , לי אין את הדברים כתובים.
אפשר להצטרף לרשימת תפוצה כדי לקבל שיעורים כתובים ומוקלטים מידי שבוע לפי פרה"ש.
אולי תוכל לבקש שם שיעור ספציפי. או אפשר שהשבוע בכל מקרה אחד השיעורים שיישלחו יהיו בנושאינו.
להצטרף לרשימת התפוצה יש לשלוח שם מלא למייל : [email protected]
בהצלחה!
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
יש לי מילים בזה,
אבל לא ראיתי אף אחד שאומר זאת לפני
ולכן אם לא ימצא אחד כזה אני שומר על זכות יוצרים..!!!
[באמת לפעמים נחמץ הלב לשמוע ולהשמיע דברים בפורום בלי לדעת מבטן מי וכו']


אני לא הייתי מגדיר זאת רק יששכר וזבולון
אלא תורה ועבודה [זה בעצם אותו הדבר, תלוי אם אתה קורא את המילה עבודה בלה"ק או בעברית]

כלומר אין צד שעשיו יהיה עמוד התורה, כי מראש היה אמור להיות שלשה אבות, ומה שנועד ליעקב שייך ליעקב

הנידון הוא על ירושת יצחק בעמוד העבודה
קצת רמזים בענין -
עשיו איש יודע ציד - הבהמות נטפלות לאדם
איש שדה - העבודה היא בשדה = כל עבודה בשדה
אברהם קרא הר - הר הבית, עליה לרגל. יצחק קראו שדה - עזרה, קרבנות, עבודה. יעקב קראו בית - פנים ולפני ולפנים מקום הארון והלוחות, ונועדתי וכו'.
יעקב מקבל את הברכות של עשיו על גבי קרבנות, פסח וחגיגה, או שני תמידין
הוא מריח כריח השדה אשר ברכו השם

וכמובן כמובן, מה שהוא לקח ממנו בערמה זה את העבודה, כלומר זה מה שהיה לו קודם
ובזה עשיו זלזל

הקשר להפטרה מאוד מעניין
הקב"ה מתחיל באהבת יעקב ושנאת עשיו
וממשיך בתוכחה על הזלזול של הכהנים בקרבנות

כלומר,
הרי הקרבנות לא היו בידיים שלכם רק התורה [תורה יבקשו מפיהו עיי"ש]
ואתם מעצמכם התנדבתם לעבוד גם כן,
ואם כן הטענה היא עליכם
מה גם שאדרבה - גדול שמי בגויים
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
המשך להנ"ל - קצת באופן של הזיות

להטעים מעט, את הסתירה, האם עשיו היה אמור להיות בקדושה או ששורשו ברע

העבודה של עשיו מראש, הוא ממש כמו העבודה של יצחק
הרי כל ענין הקרבנות והעבודה הוא בחינה של מסירות נפש
ולכן יצחק שהוא אבי אבות הקרבנות, נעקד על גבי המזבח

אבל עשיו, התפקיד שלו בעבודה, היא מסירות נפש בפועל, ולא בתאוריה
וזה בגלל שהוא נושא בתוכו את כח הרע, לכן אם הוא היה מת על גבי המזבח, הוא היה מתקן הכל
ואכן כתוב, שציד בפיו זה נשמת רבי עקביא,
והוא אכן נעקד בפועל

ובאמת 
העבודה של עשיו בקרבנות היתה שונה מיעקב
הוא היה מביא מכל חי, מהשדה ישר
אבל יעקב, הפך את העבודה לחלק מהבית, וזה כבר לא שדה, אלא חצר
והמיתה אצל יעקב היא 'אדם כי ימות באהל'

אבל כאשר יש טענה מעשיו על יעקב, כשאין קול קול יעקב
אז המסירות נפש צריכה להיות בפועל כמו אצל עשיו

וזה ענין, ויגע בכף ירכו, שפגע בדורו של שמד
שזה היתה הפגיעה, תמכין דאורייתא
כלומר אין שם אדם כי ימות באהול
ולכן הם צריכים להוכיח שהמות התיאורתי
שורש במוכנות למות באמת

וזה מה שאמר עשיו
הנה אנכי הולך למות -על ידה- ולמה זה לי בכורה
 

מ אלישע

משתמש ותיק
למה נכתבה השורה הראשונה בהודעה הקודמת?
הרי כך סדר הדברים.
(דוד אדמוני - במקום המיועד לעשו, כך קבלתי בישיבה)

הסבר קצת.
יעקב ודוד יעקב עמוד התורה, ודוד מלך ישראל.
בשניהם נאמר חי
שניהם נלחמו עם עשו - דוד עם אדום.
בשניהם היתה הרבה עבודה של רועה צאן.
(אין לי חשק לכתוב, שלא יאמרו עלי הזיות
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
(אין לי חשק לכתוב, שלא יאמרו עלי הזיות

החלק של ההזיות התכוונתי לסוג הקרבנות של עשיו
שזה במסירות נפש ממש
וזה הכוונה הנני הולך למות וכו'
 

מ אלישע

משתמש ותיק
מידת דוד היא לעמוד במלחמה במסירות נפש.
להיות בעל תשובה, ולהכין תשובה לכל ישראל לכל הדורות.
(אם לא היה נדחה עשו, היה צריך לברר מידותיו ולתקנם ולהיות טוב)
בעל הלשם בספרו דע"ה מבאר ארבעה נכנסו לפרדס, אלישע בן אבויה נכנס למקום המסוכן,
מקום הגבורות, (ואולי זה מקומו של עשו)

ובסנהדרין קז לעולם אל יביא אדם עצמו לידי נסיון שהרי דוד וכו' [שם בספר הדעה דף פ' עמוד ג' ודף פט עמ' ב]
 

הערשלה

משתמש ותיק
ערבה אמר:
 
מסתפק במועט אמר:
 
ספר וסופר אמר:
 
מ אלישע אמר:

מצאתי ל'שם משמואל' בפרשתנו שמתייחס לעניין זה וז"ל:

ונראה דהנה כל סדר הבריאה הי' במתכונת של טפל ועיקר, שעוה"ב עיקר ועוה"ז טפל וכמו שאחז"ל (אבות פ"ד) התקן עצמך בפרוזדור כדי שתכנס לטרקלין, וכן ששת ימי המעשה טפלים לשבת וז"ש בתנדב"א ימים יוצרו ולו אחד בהם זה שבת, וכן בפירות יש קליפה שהיא שומר לפרי, וכבש"ס ברכות (ל"ו ב) את פריו את הטפל לפריו.
וכל אדם אם עושה את הפעולה אשר נברא למענה הוא קונה שלימות, ואם הטפל הוא טפל באמת לעיקר הרי באמצעותו נעשה גם הטפל שלם. ואם העוה"ז טפל באמת לעוה"ב ומתקיים התקן עצמך בפרוזדור כו' נתעלה גם עוה"ז ומתקדש, ועוה"ב מאיר גם בעוה"ז ויקוים עולמך תראה בחייך. וכן ששת ימי המעשה אם הם טפלים לשבת באמת הרי באמצעות שבת גם ששת ימי המעשה מיתקנים ומתעלים. וזהו שרמזו חז"ל (ביצה ט"ז א) שבכל יום אכל לכבוד שבת, והיינו שהשבת האירה לששת ימי המעשה. וכן קליפה לפרי אם היא שומרת לפרי יש לה חשיבות, וע"י כן מקבלת טומאה, שהשומר מביא ומכניס את הטומאה לפרי, כבש"ס חולין (קי"ח).
ויש לומר שזה עצמו הי' ענין בריאת יעקב ועשו, דעשו יהי' טפל ליעקב, וע"י יעקב ישיג גם עשו שלימות. וכמו שהגיד הרה"ק הרר"ב מפרשיסחא דמה הקושיא על עשו שהי' רשע, הרי אם הי' מקיים מצוות ה' הי' גרוע יותר, שהרי בשביל מצות כיבוד אב שקיים אנו סובלים כ"כ רעות רבות וצרות, ואמר שהי' יכול להיות כמו שהי' אלא עם זה להיות נכנע ליעקב. והפירוש בודאי הוא כדברינו.
אך עשו זדון לבו השיאו ולא רצה להיות טפל ליעקב, ועשה עצמו עיקר כאילו בשבילי נברא העולם, ובמד"ר (סוף פ' וישלח) התבן והקש והמוץ מדיינים זע"ז זה אומר בשבילו נזרע השדה וזה אומר בשבילי כו' כך אומה"ע הללו אומרים אנו עיקר ובשבילנו נברא העולם והללו אומרים כו' אמרו להם ישראל המתינו עד שיגיע היום ואנו יודעים בשביל מי נברא העולם.
ובזה יש לומר הטעם שרצה יצחק אבינו לברך את עשו אף שהי' יודע שיעקב יותר צדיק מעשו. אך כוונתו היתה להאיר את עיניו ע"י הברכות והקדושה שיכניס בו שידע מהי שלימותו. אולם לא ידע מגסות הרוח של עשו דע"י גסות הרוח שבו אין לו שום תרופה כמ"ש בזוה"ק (ח"ג רנ"א א) שיש עננין חשוכין שכל אור שנכנס בהם נבלע והם שבע הפרות הרעות אשר לא נודע כי באו אל קרבנה יע"ש. וכ"ק אבי אדומו"ר זצללה"ה הגיד שזוהי קליפת גסות הרוח, שאם באה בו מעט קדושה, עי"ז מתגאה עוד יותר.
ולפי"ז יובן מה ששאלו היאך מעשרין את התבן, דמהותו היתה מדברת מתוך גרונו, דכשם שחשב עצמו לעיקר כן היתה שאלתו על תבן אם הוא נחשב עיקר וצריך מעשר, דאוה"ע הם המוץ מן התבן, וכשהחשיב את עצמו לעיקר א"כ צריך המוץ מעשר, ולפי זה י"ל ג"כ הטעם במלח שאינו צריך מעשה כיון שאינו עיקר רק טפל לאוכל:
 
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
ספר וסופר אמר:
כלומר אין צד שעשיו יהיה עמוד התורה, כי מראש היה אמור להיות שלשה אבות, ומה שנועד ליעקב שייך ליעקב

הנידון הוא על ירושת יצחק בעמוד העבודה

שכחתי נקודה עיקרית בדרוש
השאלה העצומה כאשר יצחק מביע את הסתירה ''הקול קול יעקב והידים ידי עשיו''
למה הוא מניח שזה עשו ולא יעקב?
ובנוסף- טעם אהבת יצחק את עשיו, וטעם רצונו לברך את עשיו

אבל על פי הנ''ל, תכלית החיבור של יעקב ועשיו הוא בשיתוף התורה והעבודה
אלא שהברכות הם ירידת השפע והם יורדות על ידי העבודה
ולכן יצחק אוהב את עשיו, שהוא איש שדה, איש העבודה, והוא מעניינו, משא''כ יעקב הוא אב חדש
ורבקה אוהבת את יעקב, כי עיקרה להיות 'אם', ובתורת 'אם' היא אם יעקב, שהוא החידוש (מלבד רשעותו של עשיו, כמובן)

והנה, שלמות החיבור של יעקב ועשיו, הוא החיבור השלם בין התורה והעבודה
החיבור הזה נקרא ''הקול קול יעקב והידים ידי עשו''
ולכן כשהוא ראה שאותו אחד שלפניו הצליח להרכיב לחלוטין את שני המעלות זה בזה,
לא היה אכפת לו אם זה יעקב בידי עשיו, או עשיו בקולו של יעקב, הרי ראוי הוא לברכה (וכמו שאמרתי למעלה, הבאת הגדיים ליצחק הייתה בחינה של הקרבת קרבנות, מנחה ונסכים, וזה כשיטתו שלוקחים מהעדר, ולא מהשדה, כי העזרה חצר הסמוכה לבית ולא שדה, קול יעקב סמוכות לידי עשיו, והעורות של הגדיים הללו, הם המה שהפכו את ידיו לידי עשיו)
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
יושב בשבת תחכמוני אמר:
אציין רק מראה מקום אחד לענין, בס' חי' הגרי"ז על התורה בפרשתנו, שבתוך דבריו מבליע כדבר פשוט שמתחילה היה הדבר שקול אם יעקב יבחר כזרע יצחק או עשו.
לא בדקתי בספר.
בפסוק כתוב 'ושני לאומים ממעיך יפרדו', ופירש"י מן המעים הם נפרדים זה לרשעו וזה לתומו

 
 

בן עמינדב

משתמש ותיק
עיין בתורה אור פרשתינו ד"ה ראה ריח בני כריח שדה (ובעוד מקומות רבים בתורת החסידות)- שיעקב ועשיו עניינם תהו ותיקון. ולכן אהב יצחק את עשיו אף שידע כי אין ש"ששגור בפיו כי ידע ששרשו נעלה מאוד בעולם התוהו ולכן רצה לתת לו את הברכות כדי שעי"ז יתוקן וישוב לשרשו התוהו שקדם לתיקון.
וזו הייתה סברת יצחק אך האמת היא שאם היו הברכות מגיעות לעשיו היה קורה אחד משני דברים או שהיו נבלעות בו או שהיה מתבטל ממציאותו והאופן היחידי לברר את עשו ולהעלותו לקדושה הוא דווקא ע"י יעקב שהוא ע"י עבודתו יברר ויתקן את עשיו (ע"י עבודתם של ישראל במשך כל הדורות עד שיהיה ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו) ולכן היו צריכים הברכות האלו לבוא דווקא לחלקו של יעקב כדי לתת לו את הכח לתקן את עשו.
 

יושב בשבת תחכמוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
שלא בשייכות ישירה לענין האשכול, אבל בנוגע לד' הזוה"ק שהוזכרו שעשיו מידתו גבורה כיצחק אביו.
חשבתי (אפשר שזה די פשוט, ושכבר נכתב, לי בכל אופן זה חידוש) שיתכן שדרגת עשיו המיוחדת בכיבוד אב, "בן יכבד אב" זה עשיו, שייכת לענין זה שמידתו היא מידת יצחק אביו, יתכן בסגנון פשוט יותר - שמחמת שענינו הוא כיצחק כיבדו יותר <אולי, בזהירות: השיג ביצחק יותר ומשום כך אף יכל לכבדו יותר>, ויתכן בסגנון נוסף, שעצם הדבר שהיה במידתו של אביו ולא היה במהלך משלו, זה עצמו 'כיבוד אב' המיוחד דעשו.
 

נבשר

משתמש ותיק
יושב בשבת תחכמוני אמר:
שלא בשייכות ישירה לענין האשכול, אבל בנוגע לד' הזוה"ק שהוזכרו שעשיו מידתו גבורה כיצחק אביו.
חשבתי (אפשר שזה די פשוט, ושכבר נכתב, לי בכל אופן זה חידוש) שיתכן שדרגת עשיו המיוחדת בכיבוד אב, "בן יכבד אב" זה עשיו, שייכת לענין זה שמידתו היא מידת יצחק אביו, יתכן בסגנון פשוט יותר - שמחמת שענינו הוא כיצחק כיבדו יותר <אולי, בזהירות: השיג ביצחק יותר ומשום כך אף יכל לכבדו יותר>, ויתכן בסגנון נוסף, שעצם הדבר שהיה במידתו של אביו ולא היה במהלך משלו, זה עצמו 'כיבוד אב' המיוחד דעשו.
אכתוב כפי שהתחלת: שלא בשייכות ישירה למה שכתבת, אבל במהר"ל כתב שעשו היו בו כיבוד הורים, כי כיבוד אב מתחיב מצד השכל והמשפט, וזה מידתו של עשו.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
יש משמעות גדולה לומר שבאמת שני הכוחות היו אמורים להיות חלק משלשלת האבות, וכפי שביאר בטוט"ד הרב ספר וסופר, כדרכו בקודש,

שהרי כשגבר יעקב על עשיו ונטל חלקו, הוא לא ביטל את קיומו של עשיו, אלא העביר אליו את כוחותיו, ומשום כך הוא נקרא מאותה השעה בשני שמות, יעקב וישראל, וגם נאלץ לשאת נגד רצונו את לאה שהייתה אמורה להיות אשתו של עשיו, הרי לנו ששני הכוחות הללו יחד הם היוצרים את האב השלישי של עם ישראל (וכידוע, פיצול הכוחות הזה הוא מה שיצר את המריבה בין בני רחל ובני לאה, שממנו הגיעה חלוקת המלכות וחורבן הבית).

ובעניין מה שהקשיתם, היאך נאמר שדחיית עשיו אינה שורשית, וכן מה שהביאו לשון רש"י שמן המעיים נפרדו זה לרשעו וכו',

נראה לי, שאפשר ליישב העניין אם נלך בדרך האמצע,
ובמקום לומר שעשיו עצמו היה אמור להיות אב, נאמר שהכוח שנולד עמו עשיו הוא הצריך להיות חלק מבניין עם ישראל,
ובכוונה תחילה הוליד הקב"ה את הכוח הזה בעשיו, אע"פ שמתחילה נועד לרשע,
כדי שיעקב אבינו יצטרך להתגבר עליו וליטול ממנו את הכוח הזה.

ולהטעים הדבר, י"ל שכוחות אלו סותרים הם, וע"כ לא יכונו מלידה באדם אחד,
ודווקא באופן זה, שיעקב מטבעו איש תם, ואת הכוח השני יצטרך להשיג ע"י אומנותו של עשיו, שייך שיגיע לשלמות וחיבור של שניהם.

ייש"כ על האשכול המעניין.
 

חידוד

משתמש ותיק
יושב בשבת תחכמוני אמר:
האם מלכתחילה היה ברור ועומד שאחד מבין השניים הוא לבדו יהיה ממשיך האומה "ביצחק ולא כל יצחק" <וכבר נאמר כן לאברהם>, ונמצא שהיה כאן מאבק בין יעקב לעשו על זהות הממשיך, או שמלכתחילה היה מקום הן ליעקב והן לעשו בבנין האומה
לנקודה זאת שכבר נאמר ביצחק ולא כל יצחק חשבתי פעם ליישב שלא נאמר שבהכרח זה לא יהיה כל יצחק
אלא זה רק סייג בהבטחה על יצחק שממנו יהיה זרע ואין הכרח שכל זרעו אלא עכ"פ לפחות חלק
אבל בלא לשלול את האפשרות שכל זרעו.

אפ"ל גם שהיה מתחלק בתוך זרע עשו שחלק מהם היו נדחים וגם בזה היה מתקיים ולא כל יצחק.
 

חידוד

משתמש ותיק
ספר וסופר אמר:
הנידון הוא על ירושת יצחק בעמוד העבודה
אצל אברהם לא מצאנו שהיה הו"א שצריך עוד בן שימשיך אותו במקביל ליצחק בעמוד החסד או שליצחק
יהיו שתי כובעים כמו יעקב וישראל.
ומה פתאום אצל יצחק נולד כזה צורך.
 

שואל בתשובה

משתמש רשום
1) לעשיו בהחלט הייתה האפשרות להיות חלק בבניין האומה,שהרי מי"ג עיקרים הוא להאמין בשכר ועונש אשר לא ייתכנו ללא בחירה חופשית, וזה ודאי כולל גם את עשיו.
2) יתר על כן, יצחק ייעד רק את עשיו להיות "הבן הממשיך" מכח בכורתו, 
3) יצחק לא ידע שעשיו יצא לתרבות רעה עד אותו מעמד של הברכות. 
רבקה בלבד ידעה שיעקב אמור לקבל את הברכות מכח נבואה שקיבלה מבית מדרשם של שם ועבר בהיותה מעוברת(רבקה לא קיבלה תשובה מאברהם או יצחק על מהות צער העיבור,הקב"ה לא גילה להם כיוון שרצה שאברהם יקבר בשיבה טובה),ולאו דווקא בגלל שהבחינה בהבדל מהותי מכריע בין שני הבנים,(כאמור,רק באותו יום יצא עשיו לת"ר) 
5) אין ידיעת השם סותרת את הבחירה החופשית, ולכן אין קושיה על מה שנא' לרבקה בנבואה מלכתחילה, ומה שכ' "ממעייך ייפרדו"- "וזה לרשעו וזה לתומו", לא שייך לומר על תינוק בן יומו "רשע", אלא הכוונה שעשיו נולד מעורב בבחינת טוב ורע, והרע היה גדול מהטוב, עשיו יכל להגביר את הטוב שבו, הטוב היה בחינת "עקב", לכן יעקב החזיק בעקבו, לכן רק ראשו של עשיו נקבר במערת המכפלה (האר"י ז"ל) ו
ומה שכ' " כי ביצחק" ודרשו "ולא כל יצחק" אין זה מחייב להוציא דווקא את עשיו, (וכמו שכ' "ועבדום ועינו אותם" ולא כ' מי יענה את עם ישראל, המצרים בחרו בכך מעצמם.
 

חידוד

משתמש ותיק
1) לא קשור יש לו בחירה להיות צדיק אבל אולי לא נועד להיות ממשיך.
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
חידוד אמר:
ספר וסופר אמר:
הנידון הוא על ירושת יצחק בעמוד העבודה
אצל אברהם לא מצאנו שהיה הו"א שצריך עוד בן שימשיך אותו במקביל ליצחק בעמוד החסד או שליצחק
יהיו שתי כובעים כמו יעקב וישראל.
ומה פתאום אצל יצחק נולד כזה צורך.

האמת שגם אצל אברהם, לכאורה יש שתי מהלכים
האחד זה דרך יצחק וכלל ישראל, והשני זה באופן של אב המון גויים
ולכן אברהם לא רצה לגרש את ישמעאל, ושם נאמר לו 'כי ביצחק יקרא לך זרע'
ואף ישמעאל הכיר בזה בסוף שאין לו אחיזה באברהם שלא דרך יצחק
וכמו שכתוב שהקדים את יצחק בהחזקת מיטתו של אברהם, ובזה עשה תשובה

מסתבר שהמהפך התרחש בעזיבת לוט, וממנו יבוא בסוף התיקון השלם, על ידי דוד ומשיח

אבל דל מהכא אברהם, הבעיה היא לא ירושת האב, כמו העסק בתורה יחד עם עבודה, שזה עסק עם תיקון העולם וזה עסק עם תורה שקדמה לעולם, וכמו שציינתי, יתכן שהעבודה עברה 'מוטציה' כשהיא באה לידי יעקב, משדה לחצר, מאיש ציד למגדל עדר, מאיש שעיר לאיש חלק
 
 
 

חידוד

משתמש ותיק
ספר וסופר אמר:
חידוד אמר:
ספר וסופר אמר:
הנידון הוא על ירושת יצחק בעמוד העבודה
אצל אברהם לא מצאנו שהיה הו"א שצריך עוד בן שימשיך אותו במקביל ליצחק בעמוד החסד או שליצחק
יהיו שתי כובעים כמו יעקב וישראל.
ומה פתאום אצל יצחק נולד כזה צורך.

האמת שגם אצל אברהם, לכאורה יש שתי מהלכים
האחד זה דרך יצחק וכלל ישראל, והשני זה באופן של אב המון גויים
ולכן אברהם לא רצה לגרש את ישמעאל, ושם נאמר לו 'כי ביצחק יקרא לך זרע'
ואף ישמעאל הכיר בזה בסוף שאין לו אחיזה באברהם שלא דרך יצחק
וכמו שכתוב שהקדים את יצחק בהחזקת מיטתו של אברהם, ובזה עשה תשובה

מסתבר שהמהפך התרחש בעזיבת לוט, וממנו יבוא בסוף התיקון השלם, על ידי דוד ומשיח

אבל דל מהכא אברהם, הבעיה היא לא ירושת האב, כמו העסק בתורה יחד עם עבודה, שזה עסק עם תיקון העולם וזה עסק עם תורה שקדמה לעולם, וכמו שציינתי, יתכן שהעבודה עברה 'מוטציה' כשהיא באה לידי יעקב, משדה לחצר, מאיש ציד למגדל עדר, מאיש שעיר לאיש חלק
 
מה שאברהם לא רצה לגרש את ישמעאל אינו נוגע לענינינו, כי כלפי שמיא מעולם לא היה כזה צד.

ומש"כ שהנושא הוא לא ירושת האב אין הכי נמי ולא  באתי להעיר אלא על נקודה זו.
כלומר על מה שהעמדת את זה על "בעיה" (כביכול) שנולדה מזה שיעקב לא המשיך את מידת יצחק וחלק זה היה פתוח אם ימשיך ע"י עשו או לא.

וע"ז הערתי שאם כן צריך לבאר למה אצל מידת החסד של אברהם לא היה כזה ענין.

 
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
מ.ה. אמר:
יש משמעות גדולה לומר שבאמת שני הכוחות היו אמורים להיות חלק משלשלת האבות, וכפי שביאר בטוט"ד הרב ספר וסופר, כדרכו בקודש,

שהרי כשגבר יעקב על עשיו ונטל חלקו, הוא לא ביטל את קיומו של עשיו, אלא העביר אליו את כוחותיו, ומשום כך הוא נקרא מאותה השעה בשני שמות, יעקב וישראל, וגם נאלץ לשאת נגד רצונו את לאה שהייתה אמורה להיות אשתו של עשיו, הרי לנו ששני הכוחות הללו יחד הם היוצרים את האב השלישי של עם ישראל (וכידוע, פיצול הכוחות הזה הוא מה שיצר את המריבה בין בני רחל ובני לאה, שממנו הגיעה חלוקת המלכות וחורבן הבית).

לחיזוק דבריך הבאתי את דברי ה'עבודת ישראל' בפרשת ויצא וז"ל: 

ויהי בבוקר והנה היא לאה. איתא במדרש (בראשית רבה ע, יט) אמר לה רמייתא בת רמאה לא בליליא הוה קרינא רחל ואת ענית, אמרה ליה אית ספר דלית ליה תלמידים לא כן צוח לך אביך עשו ואת ענית ליה, עכ"ל.
ונראה לבאר תשובתה על פי שכל, דהנה יעקב אמר לאביו (בראשית כז, יט) אנכי עשו בכורך ופירש רש"י אנכי הוא אנכי אבל עשו בכורך עיין שם, ואפשר כפשוטו כיון שקנה הבכורה נכלל חלק עשו בקרבו ואמר האמת כאשר הוא אנכי עשו בכורך ממש.
והנה ידוע כי כל יראתה של לאה היתה כיון דאמרו אינשי הגדולה לגדול והקטנה לקטן, אבל מכיון שאמר יעקב אנכי עשו בכורך באמת כי נכלל עשו עם הבכורה בקרבו אם כן לאה חלקו מן השמים.
וזה שהיתה תשובתה נצחת לא כן צוח לך אביך עשו ואת ענית, על כן אני חלקך וראויה לך להיות אשתך: 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
הלשון המובא ברש"י מהמדרש ששניהם מריבין בנחלת שני עולמות, מוכיח ששניהם טוענים על הכל, עשיו מריב גם על עוה"ב, ויעקב מריב גם על עוה"ז. כמדו' גם נקודה זו טעונה הסבר במסגרת הנושא שהועלה כאן, ובעיקר מהי מריבתו של עשיו על עוה"ב.
 
חלק עליון תַחתִית