למה אין דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק בן רשע לכאו' זה הפוך?

פלוני

משתמש ותיק
חשבתי לומר מדוע הקב"ה שמע לתפילת יצחק ולא לרבקה שכ' ויעתר לו וכ' רש"י לפי שאין דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק
בן רשע ומדוע זאת כך הרי ודאי שרבקה עשתה שינוי וכו' ?
ואולי הביאור הוא שבשמים בפשטות לפי חלק מהסבורים חשיב יותר אדם גדול מאשר עגלון פשוט שהתאמץ כמותו היות
ולבסוף בבריאה הקב"ה ברא ממלכה עם שרים סגנים ויותר פשוטים וכ"א בכוחותיו ובכלים שיש לו צריך להגיע לשלמות עבור התפקיד שנתפר עבורו
וממילא יש אחד שהגיע אחר השלמת משימתו לחייל ויש למפקד ולפ"ז אפשר לומר שזהו תוכן הביאור שאינו דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק בן רשע
כי תפילתו יותר גבוהה ומסוגלת ואולי מבואר ג"כ הענין שיש שדרשו לגנאי את נח שאילו היה בדורו של אברהם אינו היה נחשב כלום ולכאו' מה גנאי
יש בזה הרי נמצא כעת בדורו וחשיב צדיק, אלא שעד כמה שבדורו של אברהם אינו נחשב א"כ לבסוף מתברר שאינו נחשב ממש צדיק.
 
 

שי למורא

משתמש רגיל
אגב, המהרש"א על יבמות ס"ד אומר שתפילת צדיק בן צדיק יותר חשובה לעניין בנים דווקא . ובבן יהוידע מסביר את הטעם עיין שם.
 

בבלי

משתמש ותיק
פלוני אמר:
חשבתי לומר מדוע הקב"ה שמע לתפילת יצחק ולא לרבקה שכ' ויעתר לו וכ' רש"י לפי שאין דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק
בן רשע ומדוע זאת כך הרי ודאי שרבקה עשתה שינוי וכו' ?
ואולי הביאור הוא שבשמים בפשטות לפי חלק מהסבורים חשיב יותר אדם גדול מאשר עגלון פשוט שהתאמץ כמותו היות
ולבסוף בבריאה הקב"ה ברא ממלכה עם שרים סגנים ויותר פשוטים וכ"א בכוחותיו ובכלים שיש לו צריך להגיע לשלמות עבור התפקיד שנתפר עבורו
וממילא יש אחד שהגיע אחר השלמת משימתו לחייל ויש למפקד ולפ"ז אפשר לומר שזהו תוכן הביאור שאינו דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק בן רשע
כי תפילתו יותר גבוהה ומסוגלת ואולי מבואר ג"כ הענין שיש שדרשו לגנאי את נח שאילו היה בדורו של אברהם אינו היה נחשב כלום ולכאו' מה גנאי
יש בזה הרי נמצא כעת בדורו וחשיב צדיק, אלא שעד כמה שבדורו של אברהם אינו נחשב א"כ לבסוף מתברר שאינו נחשב ממש צדיק.
לא זוכר איפה ראיתי זאת.
אבל ראיתי כך:
שבעצם תפילת צדיק בן רשע הוא גם לבני בנים {כדי שעונשם על מעשי אבות יוקל שכתוב פוקד עוון אבות על בנים ועל שילשים ועל ריבעים וכך גם רבקה התפללה לבני בנים} ותפילת צדיק היא רק לבנים
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
הח''ח אמר שהתפילה של צדיק בן רשע (רבקה) הביאה ילד אבל לא היה סייעתא ויצא עשיו, ותפילת יצחק הביאה את יעקב.
 

יודי 148

משתמש רגיל
אולי ע"פ מש"כ בברכות כט אמר אביי גמירי טבא לא הוי בישא ולא והכתיב ובשוב צדיק מצדקתו ועשה עול ההוא רשע מעיקרו אבל צדיק מעיקרו לא ולא והא תנן אל תאמין בעצמך עד יום מותך שהרי יוחנן כהן גדול שמש בכהונה גדולה שמנים שנה ולבסוף נעשה צדוקי אמר אביי הוא ינאי הוא יוחנן רבא אמר ינאי לחוד ויוחנן לחוד ינאי רשע מעיקרו ויוחנן צדיק מעיקרו הניחא לאביי אלא לרבא קשיא אמר לך רבא צדיק מעיקרו נמי דלמא הדר ביה
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
פלוני אמר:
חשבתי לומר מדוע הקב"ה שמע לתפילת יצחק ולא לרבקה שכ' ויעתר לו וכ' רש"י לפי שאין דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק
בן רשע ומדוע זאת כך הרי ודאי שרבקה עשתה שינוי וכו' ?
ואולי הביאור הוא שבשמים בפשטות לפי חלק מהסבורים חשיב יותר אדם גדול מאשר עגלון פשוט שהתאמץ כמותו היות
ולבסוף בבריאה הקב"ה ברא ממלכה עם שרים סגנים ויותר פשוטים וכ"א בכוחותיו ובכלים שיש לו צריך להגיע לשלמות עבור התפקיד שנתפר עבורו
וממילא יש אחד שהגיע אחר השלמת משימתו לחייל ויש למפקד ולפ"ז אפשר לומר שזהו תוכן הביאור שאינו דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק בן רשע
כי תפילתו יותר גבוהה ומסוגלת ואולי מבואר ג"כ הענין שיש שדרשו לגנאי את נח שאילו היה בדורו של אברהם אינו היה נחשב כלום ולכאו' מה גנאי
יש בזה הרי נמצא כעת בדורו וחשיב צדיק, אלא שעד כמה שבדורו של אברהם אינו נחשב א"כ לבסוף מתברר שאינו נחשב ממש צדיק.
נראה לי שמעתי פעם תשובה פשוטה יותר שטבע האדם היא למרוד ולעשות נגד מה שעשה אביו ואם כן אין חכמה גדולה בלהיות צדיק בן רשע אך צדיק בן צדיק זה נסיון גדול גם באבות יש מרידה קטנה שאברהם צדיק של חסד ויצחק צדיק של דין ואולי בגלל זה נולד ליצחק גם רשע אך יעקב שהוא מידת הרחמים שאינו נחשב כמרידה בצדיקות של מידת הדין כול בניו בדרך ישרה, נראה לי שמופיע צדיק וטוב לו צדיק בן צדיק ומה יותר טוב לצדיק שרוצה שהעולם יגיע לשלמות שהבן שלו עצמו ימשיך זאת ויעזרהו
 
 

אתהלך

משתמש ותיק
זה שייך באופן כללי לנושא של קשר וחיבור הנשמות וכמו העניין של "זכות אבות" ו"ברא מזכה אבא"/ "ברא כרעא דאבוה" וכו'
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
פלוני אמר:
חשבתי לומר מדוע הקב"ה שמע לתפילת יצחק ולא לרבקה שכ' ויעתר לו וכ' רש"י לפי שאין דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק
בן רשע ומדוע זאת כך הרי ודאי שרבקה עשתה שינוי וכו' ?
הנה ביש"ש חולין פ"ז כתב לחלק (וכ"ה בשו"ת מהרש"ל סי' כ'), שכל מה שמועיל יותר תפילת צדיק בן צדיק מתפילת צדיק בן רשע הוא דווקא במתפלל על עצמו, שאז זכות אבותיו מסייעתו לקבל את השפע המגיע לו, אך במתפלל על אחרים אדרבה עדיף מי שמניח מעשה אבותיו והולך בחוקי התורה מרצונו, שזכותו גדולה יותר על אחרים. ובזה יבואר מתענית כ"ה ע"ב ששם הייתה עדיפות לר"ע מפני שמעביר על מידותיו, ואפי' שהוא היה בן גרים ור"א היה צדיק בן צדיק, וזה איירי במתפלל על אחרים ומובן.
והביאור בזה נראה לומר, שהמתפלל על עצמו הרי יש בזה הנאה גם לאבותיו ולכן היות והוא צדיק בן צדיק הרי שגם זכות אבותיו מסייעתו לזכות בשפע המגיע לו, ואילו צדיק בן רשע הרי שמה שהוא בן רשע מקטרג כי הרי ע"י התפילה יינתן מזה שפע לתועלת הרשע שיהיה טוב לבניו. אך במתפלל על אחרים, בזה אינו רוצה כלום לעצמו, אלא כל הנושא הוא עד כמה תפילתו של הש"ץ בוקעת רקיעים ועד כמה כוחה גדול, ובזה תלוי רק בו גופי' עד כמה מסר נפש והניח מעשה אבותיו לשוב את ה', ובזה הוא יותר גדול.
 

עמק יזרעאל

משתמש ותיק
בשביל להיות צדיק בן צדיק צריך עבודה מאד קשה, ואני יסביר - וניקח דוג' חוזרים בתשובה של ימינו מול ילדים שגודלים בבית שמכנך לתורה והיינו שהחוזרים בתשובה זה קשה נויירא אבל מדובר במהפך משא"כ בנים שגודלים בבית של צדיק הרי הוא חינך אותם לכך וכך חיים תורה, השקפה ועוד ועוד רבים, התנהלות וכו' ובשביל לההיפך להיות צדיק אמיתי בלי קשר למה שחינכו אותך דהיינו לחדש את כל הדברים שהתרגלנו אליהם שיהפכו לחדשים זה קושי של עבודת חיים, ויותר מזה העולם החילוני ה"נוצץ" ידוע מה שאו' אנשים שנמצאים שם שאין שם כלום וברור, אך לבחור הצעיר מציבור חרדי הדבר משכנע נויירא. וזה לדעתי מעלת צדיק בן צדיק על פני צדיק בן רשע.
 

שלמה1

משתמש ותיק
אתהלך אמר:
זה שייך באופן כללי לנושא של קשר וחיבור הנשמות וכמו העניין של "זכות אבות" ו"ברא מזכה אבא"/ "ברא כרעא דאבוה" וכו'
אם אתה כבר נכנס לקבלה ולסודות התורה, תגיד שזה בטח קשור לגילגולי נשמות
 
 

יחיה

משתמש ותיק
ממו"ר רחי"ל זצ"ל שמעתי, כי צדיק בן צדיק - קשה הוא להיות, כי הנוהג כאביו הצדיק לגמרי, אינו מכונה "צדיק בן צדיק", אלא "חקיין בן צדיק".
צדיק בן צדיק אמתי, הינו דווקא במחדש עוד דרך בעבודתו יתברך, כיצחק שחידש עמוד העבודה, לבד עמוד החסד לאברהם אביו.
מצד שני, "צדיק בן רשע" הרי (יחסית) קל להיות, שהלא לא צריך לחדש שום דבר, מלבד עצם ועיקר שינויו מדרכי אביו הרשע, לבחור בצדְקות.
 

0548415779

משתמש ותיק
חז"ל אומרים שה' שמע לקול ישמעאל מכאן שתפילת חולה על עצמו עדיף, ולכאורה מה הראיה שהרי על ישמעאל נאמר באשר הוא שם ואילו על הגר נאמר ותלך ותתע שחזרה לגילולי.. וא"כ אינו דומה... וצ"ע.
 

יחיה

משתמש ותיק
0548415779 אמר:
חז"ל אומרים שה' שמע לקול ישמעאל מכאן שתפילת חולה על עצמו עדיף, ולכאורה מה הראיה שהרי על ישמעאל נאמר באשר הוא שם ואילו על הגר נאמר ותלך ותתע שחזרה לגילולי.. וא"כ אינו דומה... וצ"ע.

בפסוק שם נאמר וַיַּשְׁכֵּ֣ם אַבְרָהָ֣ם׀ בַּבֹּ֡קֶר וַיִּֽקַּֽח־לֶחֶם֩ וְחֵ֨מַת מַ֜יִם וַיִּתֵּ֣ן אֶל־הָ֠גָר שָׂ֧ם עַל־שִׁכְמָ֛הּ וְאֶת־הַיֶּ֖לֶד וַֽיְשַׁלְּחֶ֑הָ - וַתֵּ֣לֶךְ וַתֵּ֔תַע בְּמִדְבַּ֖ר בְּאֵ֥ר שָֽׁבַע: 
לענ"ד, מסתמא אם אֵם ישמעאל חזרה אל גילולי בית אביה, והילד על שכמה, הרי החזירה אף את הילד לגילולים אלו, ועוד מסתבר שישמעאל כבר קִדמה אותה, וככתוב שם לעיל: וַתֵּ֨רֶא שָׂרָ֜ה אֶֽת־בֶּן־הָגָ֧ר הַמִּצְרִ֛ית אֲשֶׁר־יָלְדָ֥ה לְאַבְרָהָ֖ם מְצַחֵֽק: רש"י: מצחק – לשון עבודה זרה – שנאמר: ויקומו לצחק...
הלא מעיקרא מסיבה הזאת, שלח אותם אברהם מביתו.
 

0548415779

משתמש ותיק
יחיה אמר:
0548415779 אמר:
חז"ל אומרים שה' שמע לקול ישמעאל מכאן שתפילת חולה על עצמו עדיף, ולכאורה מה הראיה שהרי על ישמעאל נאמר באשר הוא שם ואילו על הגר נאמר ותלך ותתע שחזרה לגילולי.. וא"כ אינו דומה... וצ"ע.

בפסוק שם נאמר וַיַּשְׁכֵּ֣ם אַבְרָהָ֣ם׀ בַּבֹּ֡קֶר וַיִּֽקַּֽח־לֶחֶם֩ וְחֵ֨מַת מַ֜יִם וַיִּתֵּ֣ן אֶל־הָ֠גָר שָׂ֧ם עַל־שִׁכְמָ֛הּ וְאֶת־הַיֶּ֖לֶד וַֽיְשַׁלְּחֶ֑הָ - וַתֵּ֣לֶךְ וַתֵּ֔תַע בְּמִדְבַּ֖ר בְּאֵ֥ר שָֽׁבַע: 
לענ"ד, מסתמא אם אֵם ישמעאל חזרה אל גילולי בית אביה, והילד על שכמה, הרי החזירה אף את הילד לגילולים אלו, ועוד מסתבר שישמעאל כבר קִדמה אותה, וככתוב שם לעיל: וַתֵּ֨רֶא שָׂרָ֜ה אֶֽת־בֶּן־הָגָ֧ר הַמִּצְרִ֛ית אֲשֶׁר־יָלְדָ֥ה לְאַבְרָהָ֖ם מְצַחֵֽק: רש"י: מצחק – לשון עבודה זרה – שנאמר: ויקומו לצחק...
הלא מעיקרא מסיבה הזאת, שלח אותם אברהם מביתו.
ואכתי ישמעאל רשע בן צדיק והגר רשעית בת רשע ומנלן שתפילת חולה עדיפא?
 
 

יחיה

משתמש ותיק
0548415779 אמר:
יחיה אמר:
0548415779 אמר:
חז"ל אומרים שה' שמע לקול ישמעאל מכאן שתפילת חולה על עצמו עדיף, ולכאורה מה הראיה שהרי על ישמעאל נאמר באשר הוא שם ואילו על הגר נאמר ותלך ותתע שחזרה לגילולי.. וא"כ אינו דומה... וצ"ע.

בפסוק שם נאמר וַיַּשְׁכֵּ֣ם אַבְרָהָ֣ם׀ בַּבֹּ֡קֶר וַיִּֽקַּֽח־לֶחֶם֩ וְחֵ֨מַת מַ֜יִם וַיִּתֵּ֣ן אֶל־הָ֠גָר שָׂ֧ם עַל־שִׁכְמָ֛הּ וְאֶת־הַיֶּ֖לֶד וַֽיְשַׁלְּחֶ֑הָ - וַתֵּ֣לֶךְ וַתֵּ֔תַע בְּמִדְבַּ֖ר בְּאֵ֥ר שָֽׁבַע: 
לענ"ד, מסתמא אם אֵם ישמעאל חזרה אל גילולי בית אביה, והילד על שכמה, הרי החזירה אף את הילד לגילולים אלו, ועוד מסתבר שישמעאל כבר קִדמה אותה, וככתוב שם לעיל: וַתֵּ֨רֶא שָׂרָ֜ה אֶֽת־בֶּן־הָגָ֧ר הַמִּצְרִ֛ית אֲשֶׁר־יָלְדָ֥ה לְאַבְרָהָ֖ם מְצַחֵֽק: רש"י: מצחק – לשון עבודה זרה – שנאמר: ויקומו לצחק...
הלא מעיקרא מסיבה הזאת, שלח אותם אברהם מביתו.
ואכתי ישמעאל רשע בן צדיק והגר רשעית בת רשע ומנלן שתפילת חולה עדיפא?

ישמעאל רשע בן צדיק ורשעית, והגר רשעית בת רשע ואולי צדקת?
אם אִמה הייתה צדקנית, נמצאו הם שווים בתפילתם.

לי יש שאלה נוספת: רש"י אומר מפורש לפני מספר פסוקים, אשר אברהם שנא את ישמעאל "על שיצא לתרבות רעה", והעניין נזכר שם פעמים מספר, בעוד כאן רש"י אומר בפירוש שצדיק הוא: 
באשר הוא שם – לפי מעשים שהוא עכשיו הוא נדון, ולא לפי מה שעתיד לעשות. לפי שהיו מלאכי השרת מקטרגין ואומרים: מי שעתיד להמית בניך בצמא, אתה מעלה לו באר? והוא משיבם: עכשיו מהו, צדיק או רשע? אמרו לו: צדיק. אמר להם: לפי מעשיו של עכשיו אני דנו, וזהו: באשר הוא שם.
 

0548415779

משתמש ותיק
יחיה אמר:
0548415779 אמר:
יחיה אמר:
בפסוק שם נאמר וַיַּשְׁכֵּ֣ם אַבְרָהָ֣ם׀ בַּבֹּ֡קֶר וַיִּֽקַּֽח־לֶחֶם֩ וְחֵ֨מַת מַ֜יִם וַיִּתֵּ֣ן אֶל־הָ֠גָר שָׂ֧ם עַל־שִׁכְמָ֛הּ וְאֶת־הַיֶּ֖לֶד וַֽיְשַׁלְּחֶ֑הָ - וַתֵּ֣לֶךְ וַתֵּ֔תַע בְּמִדְבַּ֖ר בְּאֵ֥ר שָֽׁבַע: 
לענ"ד, מסתמא אם אֵם ישמעאל חזרה אל גילולי בית אביה, והילד על שכמה, הרי החזירה אף את הילד לגילולים אלו, ועוד מסתבר שישמעאל כבר קִדמה אותה, וככתוב שם לעיל: וַתֵּ֨רֶא שָׂרָ֜ה אֶֽת־בֶּן־הָגָ֧ר הַמִּצְרִ֛ית אֲשֶׁר־יָלְדָ֥ה לְאַבְרָהָ֖ם מְצַחֵֽק: רש"י: מצחק – לשון עבודה זרה – שנאמר: ויקומו לצחק...
הלא מעיקרא מסיבה הזאת, שלח אותם אברהם מביתו.
ואכתי ישמעאל רשע בן צדיק והגר רשעית בת רשע ומנלן שתפילת חולה עדיפא?

ישמעאל רשע בן צדיק ורשעית, והגר רשעית בת רשע ואולי צדקת?
אם אִמה הייתה צדקנית, נמצאו הם שווים בתפילתם.

לי יש שאלה נוספת: רש"י אומר מפורש לפני מספר פסוקים, אשר אברהם שנא את ישמעאל "על שיצא לתרבות רעה", והעניין נזכר שם פעמים מספר, בעוד כאן רש"י אומר בפירוש שצדיק הוא: 
באשר הוא שם – לפי מעשים שהוא עכשיו הוא נדון, ולא לפי מה שעתיד לעשות. לפי שהיו מלאכי השרת מקטרגין ואומרים: מי שעתיד להמית בניך בצמא, אתה מעלה לו באר? והוא משיבם: עכשיו מהו, צדיק או רשע? אמרו לו: צדיק. אמר להם: לפי מעשיו של עכשיו אני דנו, וזהו: באשר הוא שם.
לשאלתך, בשפתי חכמים כתב שישמעאל רשע אלא שבשמים דנים מגיל 20 וישמעאל בן 17.
 
 

יחיה

משתמש ותיק
0548415779 אמר:
יחיה אמר:
0548415779 אמר:
ואכתי ישמעאל רשע בן צדיק והגר רשעית בת רשע ומנלן שתפילת חולה עדיפא?
ישמעאל רשע בן צדיק ורשעית, והגר רשעית בת רשע ואולי צדקת?
אם אִמה הייתה צדקנית, נמצאו הם שווים בתפילתם.
לי יש שאלה נוספת: רש"י אומר מפורש לפני מספר פסוקים, אשר אברהם שנא את ישמעאל "על שיצא לתרבות רעה", והעניין נזכר שם פעמים מספר, בעוד כאן רש"י אומר בפירוש שצדיק הוא: 
באשר הוא שם – לפי מעשים שהוא עכשיו הוא נדון, ולא לפי מה שעתיד לעשות. לפי שהיו מלאכי השרת מקטרגין ואומרים: מי שעתיד להמית בניך בצמא, אתה מעלה לו באר? והוא משיבם: עכשיו מהו, צדיק או רשע? אמרו לו: צדיק. אמר להם: לפי מעשיו של עכשיו אני דנו, וזהו: באשר הוא שם.
לשאלתך, בשפתי חכמים כתב שישמעאל רשע אלא שבשמים דנים מגיל 20 וישמעאל בן 17.

תודה! לענ"ד תשובה נוספת, שמפורש לעיל ברש"י - פרשת וירא, שיש "צדיק יחסי", גם "רשע יחסי":
פן תדבקני וגומ' – כשהייתי אצל אנשי סדום, היה הקב"ה רואה מעשיי ומעשה בני עירי, והייתי נראה צדיק וכדיי להנצל, וכשאבא אצל צדיק אני כרשע. וכן אמרה צרפית לאליהו: כי באת אלי להזכיר את עוני (מלכים א י"ז:י"ח) – עד שלא באת אצלי היה הקב"ה רואה מעשי ומעשי עמי, ואני צדקת ביניהם. ומשבאת אצלי, לפי מעשיך אני רשעה.
 

משה פרץ

משתמש רגיל
חשבתי לומר מדוע הקב"ה שמע לתפילת יצחק ולא לרבקה שכ' ויעתר לו וכ' רש"י לפי שאין דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק בן רשע. ומדוע זאת כך הרי ודאי שרבקה עשתה שינוי וכו' ?
וראה בעמק יהושע שפירש שהכוונה היא שהקב"ה נענה לתפילת רבקה דווקא, שהתאמצה יותר בהיותה בת רשע. ועי' במשכיל לדוד להרמ"ז מהר"ד צבאח ובשלמא בעלמא מש"כ בזה.
 

דברי

משתמש חדש
זה מה שראיתי כתוב בעלון בשם פרי ביכורים מהגרי"מ הגר


ויעתר ה' לו, ופי' רש"י לו ולא לה לפי שאינו דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק בן רשע.



ולכאורה קשה, שהרי במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד. הרי שבעלי תשובה עדיף מצדיק גמור.

והנה בתשו' מהרש"ל סי' כ' מחלק בין מתפלל על אחרים אזי עדיף תפילת צדיק בן רשע אך כשמתפלל על עצמו אזי עדיף תפילת צדיק בן צדיק כי על עצמו צריך הוא לזכות אבות כדי שתתקבל תפילתו.

אך יעויין במשנ"ב (סימן נג ס"ק יג) שכתב בשם האחרונים וז"ל, טוב להדר אחר ש"ץ צדיק בן צדיק, כי אינו דומה תפלת צדיק בן צדיק לתפלת צדיק בן רשע. ומה שכתב הרא"ש (בתשובה, הובאו דבריו במהרש"ל שם) שאין מעלת הש"ץ תלויה ביחוס משפחה, ואפילו אם הוא ממשפחה בזויה וצדיק, טוב לקרב מזרע רחוקים, רצה לומר גם כן רק שאינו מיוחס, אבל מכל מקום אין אביו רשע, עכ"ל. ודלא כהמהרש"ל שם.

ואכן אם לא היתה תועלת בתפילתה מדוע נאמר בפסוק לנוכח אשתו, וכי מה הועילה תפילתה מול תפילת יצחק, ובס' אמת ואמונה (קאצק) כ', כי שניהם ידעו שעתיד להוולד אחד צדיק ואחד רשע. יצחק התפלל שהצדיק יהיה בתכלית השלמות, אף שעל ידי זה יגרום שהרשע יהיה בתכלית הרשעות. אולם רבקה התפללה שהרשע לא יהיה בתכלית הרשעות אף שעל ידי זה גם הצדיק לא יהי' בתכלית השלמות. וזהו, "ויעתר לו ה'".

ולפי דברי המהרש"ל שם נראה לי ליישב, דבלידת יעקב היתה תפילה פרטית על עצמם שיזכו לזרע, אך היתה גם תפילה כללית על המשכיותו של כלל ישראל, כי ללא יעקב לא היה עם ישראל, ואת התפילה הפרטית פעל יצחק על לידתם בזכות אבותיו, אך קיבלה תפילתו סיוע מתפילת רבקה לחלק הכללי שהיה בלידת יעקב שהמשיך כלל ישראל על ידי יעקב שלזה הועילה תפילתה יותר בכך שהיתה תפילת צדיק בן רשע שעדיף עבור הכלל, וזהו ויעתר ה' לו לתפילתו ולא לה, כי תפילתה הועילה כי היה בזה זכות של בעל תשובה שעזב דרך רשעים, אך לא מצד עצם התפילה של צדיק בן צדיק שיש כן מעלה בתפילה עצמה ולא מצד זכות צדדית שהועילה וסייעה לתפילתו להתקבל.

ולפי זה יתכן לפרש בדרך חידודא, דזה מה שאמרה רבקה אם כן למה זה אנכי, כי כשהלכה דרך בתי מדרשות רצה יעקב לצאת, ודרך בתי ע"ז רצה עשיו לצאת, ואז אמרה הרי תפילתה שהיתה של צדיק בן רשע סייעה לתפילת יצחק ללידת בן שיהיה המשך של כלל ישראל, אך אם הוא יוצא לעבודה זרה, למה זה אנכי, מה הועילה תפילתי לסייע לתפילת יצחק, כי אין בזה שום טובה לכלל, ואז ותלך לדרוש את ה'.

ומה שקשה, מדוע אברהם ושרה זכו להפקד גם ללא תפילה, ולא מצינו בפסוק שהם התפללו על לידת יצחק.

ולפי הנ"ל מבואר, שמצד התפילה לא מצינו בשום מקום שאברהם התפלל על עצמו כלל אלא רק על אחרים, יעויי' בפרי צדיק על פרשת וירא שהאריך בזה, והנראה בזה, כי אברהם ושרה שניהם לא היו צדיקים בני צדיקים, ולכן תפילה עבור עצמם היתה חסרה זכות אבות, אך על הכלל שמועילה יותר תפילת צדיק בן רשע מחמת היותו בעל זכות שהולך בדרך הישר נגד אבותיו הרשעים, ולכן התפללו רק על אחרים כי שם הועילה תפילתם, ונפקדו בלידת יצחק בזכות וחסד אך לא ע"י תפילה.

ועוד י"ל, שהם נפקדו בעת זקנתם לאחר שפסק כח ההולדה שהיה להם מכח ההולדה הראשונה שקיבלו ממולידיהם ועתה קיבלה שרה אורח כנשים ואברהם כח המוליד בדרך נס גמור והיה כח חדש שלא היה מהוריהם, ועתה לא נחשבו לצדיקים בני רשעים כי כח ההמשך שלהם נוצר מחדש בדרך נס מעצמם, והמשך הדורות לא נחשב שוב להוריהם ולא הוו כצדיקים בני רשעים, אבל יתירה מזו לא היה שייך בזה תפילה כי זה תפילה נגד הטבע שאנשים זקנים ובלים יולידו, ולכן לא היה להם את כח התפילה, והכל היה בדרך נס נגד טבעה של שרה.
 

אור החכמה

משתמש ותיק
חשבתי שאולי הביאור בזה בדרך הלצה הוא, שהרי התפילה אינה על בן רגיל אלא על בן צדיק, וצדיק בן צדיק הממשיך את מסורת אבותיו יכול להתפלל שגם בניו ימשיכו בדרכו הסלולה להם, משא"כ צדיק בן רשע שטבוע בו בדרך דממילא ללכת הפוך מאביו, הרי שעלולים בניו להתנהג ההיפך ממנו...
 

יחיה

משתמש ותיק
ביאור מופלא מהגה"צ ר"ח וואלקין זצ"ל, מצ"ב:
 

קבצים מצורפים

  • צדיק בן צדיק.pdf
    864.8 KB · צפיות: 3

שמשון הגבור

משתמש ותיק
חשבתי לומר מדוע הקב"ה שמע לתפילת יצחק ולא לרבקה שכ' ויעתר לו וכ' רש"י לפי שאין דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק
בן רשע ומדוע זאת כך הרי ודאי שרבקה עשתה שינוי וכו' ?
אולי י''ל וזה מלוקט גם בחלק ממה שכתבו פה ג''כ
ואנסח זאת כך: תפילה לפני ה' ושיעתר לו ה' צריך להגיע מחביבות התולדה שמשפחתו רגילה אצל המלך הוא ואביו וכו'
אך אדם לכשעצמו למצוא חן לענין שישמע ויעשה בקשתו זה קשה ואף שהוא צדיק מופלג
ובחז''ל איתא בכמה מקומות ובמס' תענית ובמפרשים שלענין קבלת התפילה צדיק בן צדיק מועיל מאד כאבא חלקיה ועוד
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
הפשט הוא שיצחק על אף שגדל בביתו של אברהם, לא משום שאביו היה צדיק נגרר אחריו אלא אדרבה תפס לו דרך משלו בבבודת ה’, שיצחק מידת הגבורה ואברהם מידת החסד, וזו חכמה רבה לא להיות צדיק משום שכך גידלוך אלא לבנות לעצמך דרך בעבודת ה’
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
עיין בחידושי הרי"ם, כתב כהנחתך וביאר הרש"י באופ"א
FQELScf.png
 

שינובה

משתמש ותיק
ויעתר לו - "לו ולא לה" שאין דומה תפלת צדיק בן צדיק לתפלת צדיק בן רשע, "לפיכך לו ולא לה."
שמעתי ביאור נפלא בשם הרב אלפסי משב"ק אצל הבבא סאלי זצ"ל שהקשה על הכפילות בדברי רש"י שהתחיל לו ולא לה וסיים שוב לפיכך לו ולא לה .וביאר דרש"י בא לאפוקי שלא תאמר דאם יצחק לא היה מתפלל לא היה נעתר כלל לתפילת רבקה דבודאי היה נעתר אלא דמכיון דיצחק גם התפלל והיה צדיק בן צדיק ואינו דומה תפילת .... "לפיכך" לו ולא לה
 

אור עולם

משתמש ותיק
שמעתי לבאר שצדיק בן צדיק מתפלל שהבנים יהיו כמו אביו הצדיק,
ואילו צדיק בן רשע מתפלל שלא יהיו כמו אביו הרשע,
ולכן עדיף להיענות לצב"צ.
 

י.א.ל

משתמש ותיק
בשביל להיות צדיק בן צדיק צריך עבודה מאד קשה, ואני יסביר - וניקח דוג' חוזרים בתשובה של ימינו מול ילדים שגודלים בבית שמכנך לתורה והיינו שהחוזרים בתשובה זה קשה נויירא אבל מדובר במהפך משא"כ בנים שגודלים בבית של צדיק הרי הוא חינך אותם לכך וכך חיים תורה, השקפה ועוד ועוד רבים, התנהלות וכו' ובשביל לההיפך להיות צדיק אמיתי בלי קשר למה שחינכו אותך דהיינו לחדש את כל הדברים שהתרגלנו אליהם שיהפכו לחדשים זה קושי של עבודת חיים, ויותר מזה העולם החילוני ה"נוצץ" ידוע מה שאו' אנשים שנמצאים שם שאין שם כלום וברור, אך לבחור הצעיר מציבור חרדי הדבר משכנע נויירא. וזה לדעתי מעלת צדיק בן צדיק על פני צדיק בן רשע.
לא ברור למה התכוון המשורר מי גילה לך שלזוג של חוזרים בתשובה זאת הדוגמא לצדיק בן רשע יש לא מעט חרדים מבית שעונים על אותו קריטריון
 
חלק עליון תַחתִית