כמעיין המתגבר אמר:
HaimL אמר:
אילולי רבקה זה היה נמנע בדרך אחרת, ואולי היה מברך את עשיו בברכה פחותה יותר וכדומה, והיא רצתה פתרון מושלם והיא הצליחה.
א"כ נתת דבריך לשיעורין, ועוד בכבשי דרחמנא. כי מה שאתה אומר הוא, להבנתי, בערך כך.
היה יכול לקרות, מצד המציאות, א', ב' וג'.
א' בשו"א לא היה יכול לקרות, כי יש מנהיג לבירה. לכן, היו יכולים לקרות ב' או ג', וכאן כבר לא מועיל הטיעון שיש מנהיג לבירה, כי לא אכפת, כביכול, למנהיג, אם יקרו ב' או ג'.
אבל לרבקה אכפת אם יקרו ב' או ג', לכן היא גם עשתה פעולת מרמה, שהטילה מריבה ושנאת מוות בין האחים, כדי שיקרה ג'.
אבל א"כ הדק"ל, שאם ב' רצוי ומקובל לפני המנהיג, אז כיצד נטלה רבקה אמנו רשות לעשות מרמה בידיים (וְאֵ֗ת עֹרֹת֙ גְּדָיֵ֣י הָֽעִזִּ֔ים הִלְבִּ֖ישָׁה עַל־יָדָ֑יו וְעַ֖ל חֶלְקַ֥ת צַוָּארָֽיו׃), ולגרום ליעקב לשקר ליצחק אבינו (וַיֹּ֨אמֶר יַעֲקֹ֜ב אֶל־אָבִ֗יו אָנֹכִי֙ עֵשָׂ֣ו בְּכֹרֶ֔ךָ וגו' וַיֹּ֕אמֶר אַתָּ֥ה זֶ֖ה בְּנִ֣י עֵשָׂ֑ו וַיֹּ֖אמֶר אָֽנִי׃), להסתכן בקללת חכם (אוּלַ֤י יְמֻשֵּׁ֙נִי֙ אָבִ֔י וְהָיִ֥יתִי בְעֵינָ֖יו כִּמְתַעְתֵּ֑עַ וְהֵבֵאתִ֥י עָלַ֛י קְלָלָ֖ה וְלֹ֥א בְרָכָֽה׃), ועל כל זה, לסכן, כמעט במודע, את יעקב אבינו, ולסכסך בינו לבין איש הדמים (וַיִּשְׂטֹ֤ם עֵשָׂו֙ אֶֽת־יַעֲקֹ֔ב עַ֨ל־הַבְּרָכָ֔ה אֲשֶׁ֥ר בֵּרְכ֖וֹ אָבִ֑יו וגו').