חיי שרה -זיווגו של יצחק

משה

משתמש רגיל
לעיל פר וירא פרק כב פסוק כ' ויהי אחר הדברים האלה ויוגד לאברהם לאמר הנה ילדה מילכה. ופירש''י שם שהקב''ה בכבודו ובעצמו בשרו לאברהם שנולדה רבקה בת זוגו, אז אולי יאמרו נא חברי הפורום הק' הזה מה יש לחפש את בת זוגו?
 

מוטי

משתמש ותיק
חושבני ב' תירוצים:

א' מה שנתבשר שנולדה רבקה בת זוגו לא היה נבואה שתהיה בת זוגו, אלא שהיא בת זוגו הראויה לו, והיינו בבחינת בת פלוני לפלוני, שמצאנו בו שאינו מוכרח שכך יהיה ושייך שמא יקדמנו אחר וכיוצ"ב, ועל כן עדיין הוצרך אברהם לוודא ולקדם את השידוך.
וז"ל הרד"ק (כד,ד): "ואל מולדתי - העיר שנולדתי והיא אור כשדים; ר"ל כי שם ימצא משפחתו, ועל רבקה רמז לו כי הוגד לו שנולדה". הרי שעפ"י מה שנתבשר לו פעל.

ב' יתכן שיש נבואה שמותר וצריך לפעול על פיה אולם יש ידיעות שמשיגים אולם אסור לפעול על פיהם, ואולי בשורה זו היתה בבחינה זאת האחרונה, כך שאע"פ שידע אברהם מה יהיה, מ"מ היה מוטל עליו להתנהג עפ"י דרך הטבע כמו אילו לא ידע. שו"מ שיישבו כן בכמה ספרים (דבר סיני, אור חיים ועוד)

ומידי חפשי בספרים ראיתי עוד, שאולי אה"נ כל מה שעשה היה רק כדי לוודא שעדיין רבקה ראויה ליצחק ולא הושפעה לרעה, או כדי שמשפחתה של רבקה יווכחו לאור הסימנים שאכן היא זיווגו, וכיוצ"ב.
 

משה

משתמש רגיל
פותח הנושא
בס'ד
למוטי היקר
תשובה א. לא כ''כ הבנתי כי סו''ס אם אתה היית שומע את הכרוז של בת פלוני ברור שראשית היית פונה לזה, וכאן משמע ששלח כביכול 'על עיור' אל ארצי ואל מולדתי.
תשובה ב. אני שואל היכן מצינו שאסור לפעול עפ''י ידיעות ובפרט כאלו שהקב''ה בעצמו מגלה אותם
ואולי כוונתך כדלהלן מה שנ''ל לומר על פי דרכך:
בהקדם הקושיא הידוע למה זה צחקה שרה ונתפלאה הרי כבר קודם לכן בברית בין הבתרים נאמר לאברהם שילד בן ואי''ז 'חדשות' ויש שתירצו כמדומני מהגרי''ז כי אסור לנביא לגלות נבואה כ''ז שלא נצטווה לגלותה וע''כ כבש אברהם אבינו ע''ה את רצונו הנורא לגלות לשרה את הבשורה והיא שמעה על כך עתה לראשונה.
ולפי''ז אפשר דהכא לא יכל לגלות לאליעזר מי היא זיווגו ולכן נתחכם לשלוח אל ארצו ומולדתו וסמך על עילת העילות שיסבב כבר שימצאנה, כאשר אכן היה
 
חלק עליון תַחתִית