מדותיהם של בתואל ומשפחתו

בן איש חי

משתמש ותיק
בקצרה:
אברהם אבינו לא אבה לקחת לבנו מבנות כנען לפי שמדותיהם של אנשי כנען מושחתות.
ולאן הוא שולח את אליעזר לחפש אשה? לחרן. מה מיוחד שם?!

הנה התגלות המידות הנאצלות:
מגיע אדם שעל פי כל הסימנים הוא אמיד עד למאד, מיד נחפזים לזמנו לביתם, וגם מכינים ארוחה טעימה ומזינה וממהרים אותו לאכול. לא שכחנו: מדות טובות! ולשם מה כל הסער הזה? כדי שיאכל את מנתו בתוספת מנת רעל קטנה שתמיתהו.

האמנם?!

היכן באות לביטוי אותן מדות טובות שבגינן מעוניין אברהם אבינו להשתדך עם אנשי אותו המקום?

אשמח לתשובות.
תודה רבה
 
 
בן איש חי אמר:
בקצרה:
אברהם אבינו לא אבה לקחת לבנו מבנות כנען לפי שמדותיהם של אנשי כנען מושחתות.
ולאן הוא שולח את אליעזר לחפש אשה? לחרן. מה מיוחד שם?!

הנה התגלות המידות הנאצלות:
מגיע אדם שעל פי כל הסימנים הוא אמיד עד למאד, מיד נחפזים לזמנו לביתם, וגם
מכינים ארוחה טעימה ומזינה וממהרים אותו לאכול. לא שכחנו: מדות טובות! ולשם מה
כל הסער הזה? כדי שיאכל את מנתו בתוספת מנת רעל קטנה שתמיתהו.

האמנם?!

היכן באות לביטוי אותן מדות טובות שבגינן מעוניין אברהם אבינו להשתדך עם אנשי
אותו המקום?

אשמח לתשובות.
תודה רבה
עיקר העניין שלא היה להם את המידות הרעות של כנען. לא בהכרח שהיה להם מידות מיוחדות.
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
כנראה שם יש יהלומים שבמקום אחר אין
פוק חזי רבקה רחל ולאה
זה לא אומר שכולם התנהגו כך
 
דרשות הר"ן דרוש ה
"וכן כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי, הוא על זה הדרך, כי אי אפשר שיהיה פירושו כי לא אעזבך עד אשר עשיתי אבל לאחר כן אעזבך, אבל פירושו הודיעו שבהיות דבקות הצדיקים בשם יתברך בהיותו בארץ הנבחרת, יותר מתחייב מזה שיעזבנו, אך מאשר היתה הליכתו לקיים מצות אביו כמו שצוהו ואמר לו (בראשית כח א) לא תקח אשה מבנות כנען, ישמרהו השם יתברך ויהיה עמו, כי הנדבק בטובים גורם שיתקרב (לבו) [בנו] לעבודת השם יתברך, ומי שאינו עושה כן גורם לזרעו הריחוק ממנו. 
ועם היות לבן אבי רחל ולאה עובד עבודה זרה, בחר יצחק להתחתן בו יותר משיתחתן עם בנות כנען. והטעם לכל זה כי עם היות האדם בחיריי במעשיו, והרשות נתונה בידו לבחור איזה דרך שירצה, כאמרו (דברים ל טו - יט) ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ובחרת בחיים, ומי שיכפור זה יכפור בכל התורה כולה. ולא די שיעקור התורה אבל יחלוק על טבע המציאות הנראה, כי מבואר נגלה שטבע המציאות על שלשה טבעים, מחוייב, אפשר, נמנע, ושהדברים האפשריים נעלמים אצל הטבע כמו שהוא נעלם אצלנו, ולולא זה היה האדם יודע במה שיעשה חבירו לאחר שעשה כמו שיודע במעשה עצמו, או יהיה סכל במעשיו כמו שיסכל במעשה חבירו. וטבע המציאות נגלה מפרסם שיחלוק על זה, אבל פעולות האדם בידו ורשותו אין עליו מכריח או מעכב. ועם כל זה לא יוכל לכפור בשום פנים שלא יהיו לאדם הכנות נמשכות אחר המזג לקצת מדות טובות או רעות, ואלו תכונות נפשיות נמשכות ומשתלשלות מאבות לבנים, לפי שהם טבעיות נמשכות אחר המזג לתת הכנה, ואם לא יכריחו. 
ולזה מאשר היו בנות כנען מוטבעים בתכונות רעות, היו בוחרים האבות להתרחק מהם, ולהתדבק במי שאינו מוטבע באותן התכונות הרעות גם כי היה עובד עבודה זרה, לפי שאותן התכונות מתעברות ונמשכות בזרעם, והם כמו חולי הגוף נקראים בספרי הרפואה חלאים ירושיים. לפי שמצות ועבירות התורה על שני פנים, מהם יעשו רושם בגוף ובנפש יחד, ומהם שלא יעשו רושם רק בנפש לבד. והרושם ההוא שיהיה בנפש לבד, הרושם ההוא עם היותו מזיק מאד לא יתעבר לבנים, כי אין לנפשות יחס וקורבה כלל. אבל אותן שירשמו וישנו לרע הנפש והגוף, בהכרח יעבור רשומם אל המשתלשל מהם. ואשר ירשמו לרע הנפש והגוף, הם העבירות שיש להם מבוא בתכונות נפשיות כשנאה וקנאה ואכזריות וכילות ודומיהם, כי אלו יעשו רושם רע בנפש כי הם העברה ותכונה רעה, ומלבד זה יעשו רושם רע בגוף על הדרך שאבאר".
עיין שם
 

בן ראם

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
עיקר העניין שלא היה להם את המידות הרעות של כנען. לא בהכרח שהיה להם מידות מיוחדות.
חזרה למעלה
ייתכן שזה היה בעיקר בבנות ולא בבנים. ושים לב שכל האמהות הקדושות הן צאצאיות של הרן אחי אברהם שנזרק לכבשן. וכנראה הוטבע בהן טוב.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
התנהגותם של בתואל ולבן לא מוכיחות על מידות מושחתות.

הסיבה שהתנהגו כלפי אליעזר כך, נובעת מאינטרסים מסויימים, ראה בפרשני המקרא. אך לא בגלל מידות מושחתות.

(מידות מושחתות, היינו רוע בעצם, ללא תכלית)
וכדי שיהיה מעניין.
https://www.hidabroot.org/article/1146914
 

אברהם משה

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
דרשות הר"ן דרוש ה
"וכן כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי, הוא על זה הדרך, כי אי אפשר שיהיה פירושו כי לא אעזבך עד אשר עשיתי אבל לאחר כן אעזבך, אבל פירושו הודיעו שבהיות דבקות הצדיקים בשם יתברך בהיותו בארץ הנבחרת, יותר מתחייב מזה שיעזבנו, אך מאשר היתה הליכתו לקיים מצות אביו כמו שצוהו ואמר לו (בראשית כח א) לא תקח אשה מבנות כנען, ישמרהו השם יתברך ויהיה עמו, כי הנדבק בטובים גורם שיתקרב (לבו) [בנו] לעבודת השם יתברך, ומי שאינו עושה כן גורם לזרעו הריחוק ממנו. 
ועם היות לבן אבי רחל ולאה עובד עבודה זרה, בחר יצחק להתחתן בו יותר משיתחתן עם בנות כנען. והטעם לכל זה כי עם היות האדם בחיריי במעשיו, והרשות נתונה בידו לבחור איזה דרך שירצה, כאמרו (דברים ל טו - יט) ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ובחרת בחיים, ומי שיכפור זה יכפור בכל התורה כולה. ולא די שיעקור התורה אבל יחלוק על טבע המציאות הנראה, כי מבואר נגלה שטבע המציאות על שלשה טבעים, מחוייב, אפשר, נמנע, ושהדברים האפשריים נעלמים אצל הטבע כמו שהוא נעלם אצלנו, ולולא זה היה האדם יודע במה שיעשה חבירו לאחר שעשה כמו שיודע במעשה עצמו, או יהיה סכל במעשיו כמו שיסכל במעשה חבירו. וטבע המציאות נגלה מפרסם שיחלוק על זה, אבל פעולות האדם בידו ורשותו אין עליו מכריח או מעכב. ועם כל זה לא יוכל לכפור בשום פנים שלא יהיו לאדם הכנות נמשכות אחר המזג לקצת מדות טובות או רעות, ואלו תכונות נפשיות נמשכות ומשתלשלות מאבות לבנים, לפי שהם טבעיות נמשכות אחר המזג לתת הכנה, ואם לא יכריחו. 
ולזה מאשר היו בנות כנען מוטבעים בתכונות רעות, היו בוחרים האבות להתרחק מהם, ולהתדבק במי שאינו מוטבע באותן התכונות הרעות גם כי היה עובד עבודה זרה, לפי שאותן התכונות מתעברות ונמשכות בזרעם, והם כמו חולי הגוף נקראים בספרי הרפואה חלאים ירושיים. לפי שמצות ועבירות התורה על שני פנים, מהם יעשו רושם בגוף ובנפש יחד, ומהם שלא יעשו רושם רק בנפש לבד. והרושם ההוא שיהיה בנפש לבד, הרושם ההוא עם היותו מזיק מאד לא יתעבר לבנים, כי אין לנפשות יחס וקורבה כלל. אבל אותן שירשמו וישנו לרע הנפש והגוף, בהכרח יעבור רשומם אל המשתלשל מהם. ואשר ירשמו לרע הנפש והגוף, הם העבירות שיש להם מבוא בתכונות נפשיות כשנאה וקנאה ואכזריות וכילות ודומיהם, כי אלו יעשו רושם רע בנפש כי הם העברה ותכונה רעה, ומלבד זה יעשו רושם רע בגוף על הדרך שאבאר".
עיין שם
זה כבר עונה את התשובה, וכפי שכתבו לכם בהמשך, שהוא ענין מיוחד ל'כנען' ולא לשאר אומות (בכל אופן לפני שהתערבו זה עם זה).
גם אצל כנען המפרשים מבארים שהיו שם כשרות, כדוגמת בנות ענר אשכול וממרא, ועל זה דייקא הוצרך אברהם אבינו להזהיר את אליעזר שלא ליקח מהם.
ולכאורה ההסבר בזה, שכיון שבכל אופן הם בכלל בנות כנען, מידות רעות יכולות לעבור בגנים לילדים - גם אם יש פרטים כשרים.
וכמו שמצינו שיש אומות שהתכונה שלהם רציחה - עשו, גניבה - ישמעאל, ניאוף - עמון ומואב. כמו כן כנען התכונה שלהם היא מידות רעות.

 
 

חסידישע יוד

משתמש חדש
בן איש חי אמר:
בקצרה:
אברהם אבינו לא אבה לקחת לבנו מבנות כנען לפי שמדותיהם של אנשי כנען מושחתות.
ולאן הוא שולח את אליעזר לחפש אשה? לחרן. מה מיוחד שם?!

הנה התגלות המידות הנאצלות:
מגיע אדם שעל פי כל הסימנים הוא אמיד עד למאד, מיד נחפזים לזמנו לביתם, וגם מכינים ארוחה טעימה ומזינה וממהרים אותו לאכול. לא שכחנו: מדות טובות! ולשם מה כל הסער הזה? כדי שיאכל את מנתו בתוספת מנת רעל קטנה שתמיתהו.

האמנם?!

היכן באות לביטוי אותן מדות טובות שבגינן מעוניין אברהם אבינו להשתדך עם אנשי אותו המקום?

אשמח לתשובות.
תודה רבה

הפשט הוא כפי שכתוב בדרשות הר''ן שמידות עוברים בירושה ודיעות לא, אם כן כשאתה מוצא במשפחה שידועה במדותיהם הטובות, וביניהם יש כמה חריגים סימן שהרוע של החריגים לא מתורשה משפחתית, אלא מעשיהם גרמו לכך. שברור שאדם אפילו אם יש לו מידות טובות, על ידי מעשיו הרעים הוא יכול להתהפך לחיה רעה ממש, ורואים את זה בחוש שעבירות של אנשים משגעות אותם והם נהיים כעסניים ואכזריים, [אבל זה לא נוגע לעצם הנפש, וזה לא עובר בתורשה]. וא''כ תו לא קשיא מידי.
 

chaim

משתמש ותיק
אז הנה קצת מן המדות הרעות של בתואל הוא ואנשי עירו וכל משפחתו הרמה...

מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת חיי שרה פרק כד
ויש אומרים שמלאך נגפו (לבתואל), לפי שכל בתולה שהיתה נישאת באותו מקום, היה בתואל שוכב עמה תחלה וכדי שלא ישכב עם בתו, בא המלאך ונגפו: ד"א שאמרו אנשי מקומו עכשיו נראה מה יעשה בבתו, אם שוכב עם בתו כשאר הבנות כאשר שוכב עם בנותינו מוטב, ואם לאו נהרוג אותו וכל אשר לו נגפו המלאך על זה באותה לילה, ולכך נקרא שמו בתואל שהיה שוכב עם הבתולה תחלה.

רש"י בראשית פרק כד פסוק טז
ואיש לא ידעה - שלא כדרכה, לפי שבנות הגוים היו משמרות מקום בתוליהן ומפקירות עצמן ממקום אחר, העיד על זו שנקיה מכל:

ומכל זה מוכח לכאורה דלא כמו הדרשות הר"ן שלמד שהחטא שלהם היה רק עבודה זרה, ואילו כאן מבואר שהיה להם מדות רעות של ניאוף בצורה שזועק עד השמים, וגם גזל וגם הריגה וכמו שמבואר למעלה.
וברש"י מבואר שהטעם שלא רצה לקחת מבנות הכנעני אפילו מאליעזר הוא משום שהם ארורים ואין ארור מתדבק בברוך, וכן מבואר ברד"ק. הרי דלא כמו הר"ן.
ובחזקוני מבואר הטעם משום שלא יאמרו שמקבל את ארץ הכנעני בחזקה ועל ידי שמחתן את בנו לשם, עיי"ש.
או כמו שכתב רבינו בחיי שהטעם הוא משום שרצה לידבק במשפחתו.
 

תורתך שאלתי

משתמש רגיל
אכן שאלה מצוינת, מדוע אברהם השביע את אליעזר שלא יקח אשה מבנות הכנעני? במה בנות ארם עדיפות עליהן? 

אמנה 4 תשובות שמובאות בראשונים:
  • רד"ק: משום שזרע כנען ארור וזרעו של אברהם ברוך, ולא יתערב זרע ברוך בזרע ארור.
  • חזקוני: אברהם לא רצה שיגידו שקיבל את הארץכתוצאה מנישואי בנו, אלא שיראו כולם שהבטחת הקב"ה התקיימה.
  • ר"ן: משום שהכנענים היו מושחתים גם במידות ובמעשי התועבה, כפי שכתוב "וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ", לעומת בני משפחתו, שאמנם היו עובדי אלילים, אולם היו בעלי מידות טובות.
  • רבינו בחיי: אברהם רצה שבנו ישא אשה מבנות משפחתו, כפי שעשה בעצמו, וראה יתרון גדול לנישואין עם בת משפחה, בהרבות שלום ואחוה בעולם.
 
חלק עליון תַחתִית