לישועתך קויתי השם
משתמש ותיק
יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
לישועתך קויתי השם אמר:יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
לגבי ג - נכון, אבל ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודית ונהיית "קטנה"במבי אמר:א. אולי הם היו בגדר של בני נח בכלל ? (עד מתן תורה)
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
ג. וכן אצל גוי לכאורה אין זה תלוי בגיל 13 אלא ברמת שכלו והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18
במידה ולשיטתך צריך גירות.לישועתך קויתי השם אמר:יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
האם לא בא עליה? מה המקור?מוחל וסולח אמר:במידה ולשיטתך צריך גירות.לישועתך קויתי השם אמר:יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
מי אמר שגייר אותה בגיל 3, אולי המתין לה עד שבגרה, כפי שלא בא עליה קודם לכן?
סליחה, אני לא סגור ע"כ.לישועתך קויתי השם אמר:האם לא בא עליה? מה המקור?מוחל וסולח אמר:במידה ולשיטתך צריך גירות.לישועתך קויתי השם אמר:יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
מי אמר שגייר אותה בגיל 3, אולי המתין לה עד שבגרה, כפי שלא בא עליה קודם לכן?
לישועתך קויתי השם אמר:לגבי ג - נכון, אבל ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודית ונהיית "קטנה"במבי אמר:א. אולי הם היו בגדר של בני נח בכלל ? (עד מתן תורה)
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
ג. וכן אצל גוי לכאורה אין זה תלוי בגיל 13 אלא ברמת שכלו והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18
מדברי רבותינו במדרש על 'נקרא לנערה ונשאלה את פיה' (מובא בפרש"י על אתר): 'מכאן שאין משיאין את האשה אלא מדעתה', משמע שהיה לרבקה סטטוס של קטנה.במבי אמר:אצל גוי לכאורה זה תלוי ברמת שכלו, והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18.
לישועתך קויתי השם אמר:ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודיה ונהיית "קטנה".
להחתם סופר דשיעור דגדלות בבן נח תלוי בגדלות, ולא בשנים ובשערות, משכחת לה דקנתה פחות מבן תשע שיש לו דעת, והרי הוא כגדול למכירת עצמו לעבד כנעני. ואף דאחר כך יעשה לעבד כנעני קטן (דהא גדלות דעבד כנעני שוה הוא לישראל), מכל מקום מהני מכירתו, דלמכור את עצמו לעבד, שהוא כח וזכות שיש לו לעכו"ם, תלוי בגדלות דעכו"ם, וז"ב.
ומאי איכפת לך אם הגירות חלה מדרבנן? סוף סוף היא גיורת, ומותרת להינשא לישראל.לישועתך קויתי השם אמר:יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
יש מי שאומר (לא זוכר מי) שבן נח זה תלוי המציאות של דעת, ובישראל יש הלל"מ של שיעורין וזה יב ויג שנים.במבי אמר:לישועתך קויתי השם אמר:לגבי ג - נכון, אבל ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודית ונהיית "קטנה"במבי אמר:א. אולי הם היו בגדר של בני נח בכלל ? (עד מתן תורה)
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
ג. וכן אצל גוי לכאורה אין זה תלוי בגיל 13 אלא ברמת שכלו והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18
מדוע שיהא קטן ?
וא"כ אדם הראשון שנברא והיה בן יום והיה לו דעת, אולי הוא בעצם היה קטן בזמן חטא עץ הדעת.....
בתורי"ד כתובות יא. נראה שנכרי קטן שהגיע לכלל דעת יכול לגייר עצמו מדאורייתא (כמו שהביאו בשם הגר"ח שמואלביץ) אבל אם כבר שאלה על הגירות יש לשאול על הקידושין עצמם שהרי אביה מת ולא הוא קידש אותה ויתומה שמתקדשת ע"י אחיה ואמה הוא רק מדרבנןלישועתך קויתי השם אמר:לגבי ג - נכון, אבל ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודית ונהיית "קטנה"במבי אמר:א. אולי הם היו בגדר של בני נח בכלל ? (עד מתן תורה)
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
ג. וכן אצל גוי לכאורה אין זה תלוי בגיל 13 אלא ברמת שכלו והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18
אבל יניק וחכים מקבל עונש גם מגיל קטן. (אאל"ט כך מסביר הצל"ח למה נענש שמואל על מורה הלכה בפני רבו)במבי אמר:לישועתך קויתי השם אמר:לגבי ג - נכון, אבל ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודית ונהיית "קטנה"במבי אמר:א. אולי הם היו בגדר של בני נח בכלל ? (עד מתן תורה)
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
ג. וכן אצל גוי לכאורה אין זה תלוי בגיל 13 אלא ברמת שכלו והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18
מדוע שיהא קטן ?
וא"כ אדם הראשון שנברא והיה בן יום והיה לו דעת, אולי הוא בעצם היה קטן בזמן חטא עץ הדעת.....
מוחל וסולח אמר:במידה ולשיטתך צריך גירות.לישועתך קויתי השם אמר:יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
מי אמר שגייר אותה בגיל 3, אולי המתין לה עד שבגרה, כפי שלא בא עליה קודם לכן?
לישועתך קויתי השם אמר:יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
מחלוקת המדרשים, ועי' בזה בתוס' ביבמות סא:שלמה1 אמר:לא היה מושג של גירות קודם מתן תורה, אבל סתם מעניין מאיפה לקחת את זה שרבקה היתה קטנה ולא מעל גיל 12
שלמה1 אמר:... אבל סתם מעניין מאיפה לקחת את זה שרבקה היתה קטנה, ולא מעל גיל 12
בן ארבעים שנה – שהרי כשהיה בא אברהם מהר המוריה נתבשר שנולדה רבקה, ויצחק היה בן ל"ז, שהרי בו בפרק מתה שרה, ומשנולד יצחק עד העקידה היה ל"ז שנים, בן צ' היתה כשנולד וכשמתה היתה בת קכ"ז שנים, הרי ליצחק ל"ז, ובו בפרק נולדה רבקה, המתין לה שתהא ראויה לביאה ג' שנים, ונשאה.
תוספות מסכת יבמות דף סא עמוד ביחיה אמר:שלמה1 אמר:... אבל סתם מעניין מאיפה לקחת את זה שרבקה היתה קטנה, ולא מעל גיל 12
ברש"י - פרשת תולדות:
בן ארבעים שנה – שהרי כשהיה בא אברהם מהר המוריה נתבשר שנולדה רבקה, ויצחק היה בן ל"ז, שהרי בו בפרק מתה שרה, ומשנולד יצחק עד העקידה היה ל"ז שנים, בן צ' היתה כשנולד וכשמתה היתה בת קכ"ז שנים, הרי ליצחק ל"ז, ובו בפרק נולדה רבקה, המתין לה שתהא ראויה לביאה ג' שנים, ונשאה.
כמדומה שכ"כ החת"ס בתשובה יו"ד סי' שי"ז עיי"שלישועתך קויתי השם אמר:יש מי שאומר (לא זוכר מי) שבן נח זה תלוי המציאות של דעת, ובישראל יש הלל"מ של שיעורין וזה יב ויג שנים.