גירות רבקה - איך זה חל, הרי היא הייתה קטנה? (אם גר קטן זה מדרבנן)

במבי

משתמש ותיק
א. אולי הם היו בגדר של בני נח בכלל ? (עד מתן תורה)
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
ג. וכן אצל גוי לכאורה אין זה תלוי בגיל 13 אלא ברמת שכלו והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.

דינם של בני ישראל עד יציאת מצריים היה כבני נח ולא היה צריך גירות.
 

לישועתך קויתי השם

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
א. אולי הם היו בגדר של בני נח בכלל ? (עד מתן תורה)
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
ג. וכן אצל גוי לכאורה אין זה תלוי בגיל 13 אלא ברמת שכלו והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18
לגבי ג - נכון, אבל ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודית ונהיית "קטנה"
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
במידה ולשיטתך צריך גירות.

מי אמר שגייר אותה בגיל 3, אולי המתין לה עד שבגרה, כפי שלא בא עליה קודם לכן?
 
 

לישועתך קויתי השם

משתמש ותיק
פותח הנושא
מוחל וסולח אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
במידה ולשיטתך צריך גירות.

מי אמר שגייר אותה בגיל 3, אולי המתין לה עד שבגרה, כפי שלא בא עליה קודם לכן?
האם לא בא עליה? מה המקור?
 
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
מוחל וסולח אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
במידה ולשיטתך צריך גירות.

מי אמר שגייר אותה בגיל 3, אולי המתין לה עד שבגרה, כפי שלא בא עליה קודם לכן?
האם לא בא עליה? מה המקור?
סליחה, אני לא סגור ע"כ.
כתבתי זאת על סמך זכרון קלוש.
 
 

במבי

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
במבי אמר:
א. אולי הם היו בגדר של בני נח בכלל ? (עד מתן תורה)
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
ג. וכן אצל גוי לכאורה אין זה תלוי בגיל 13 אלא ברמת שכלו והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18
לגבי ג - נכון, אבל ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודית ונהיית "קטנה"

מדוע שיהא קטן ?

וא"כ אדם הראשון שנברא והיה בן יום והיה לו דעת, אולי הוא בעצם היה קטן בזמן חטא עץ הדעת.....
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
במבי אמר:
אצל גוי לכאורה זה תלוי ברמת שכלו, והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18.
מדברי רבותינו במדרש על 'נקרא לנערה ונשאלה את פיה' (מובא בפרש"י על אתר): 'מכאן שאין משיאין את האשה אלא מדעתה', משמע שהיה לרבקה סטטוס של קטנה.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודיה ונהיית "קטנה".
אמת, אבל מאחר שענין הגירות ניתן לגוי, הדבר תלוי בגדלות דגוי, וגירותו תקפה אף לאחר מכן. כך ניתן ללמוד מדברי הגר"ח שמואלביץ בספר הזכרון:​
להחתם סופר דשיעור דגדלות בבן נח תלוי בגדלות, ולא בשנים ובשערות, משכחת לה דקנתה פחות מבן תשע שיש לו דעת, והרי הוא כגדול למכירת עצמו לעבד כנעני. ואף דאחר כך יעשה לעבד כנעני קטן (דהא גדלות דעבד כנעני שוה הוא לישראל), מכל מקום מהני מכירתו, דלמכור את עצמו לעבד, שהוא כח וזכות שיש לו לעכו"ם, תלוי בגדלות דעכו"ם, וז"ב.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
ומאי איכפת לך אם הגירות חלה מדרבנן? סוף סוף היא גיורת, ומותרת להינשא לישראל.
 
 

לישועתך קויתי השם

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
במבי אמר:
א. אולי הם היו בגדר של בני נח בכלל ? (עד מתן תורה)
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
ג. וכן אצל גוי לכאורה אין זה תלוי בגיל 13 אלא ברמת שכלו והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18
לגבי ג - נכון, אבל ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודית ונהיית "קטנה"

מדוע שיהא קטן ?

וא"כ אדם הראשון שנברא והיה בן יום והיה לו דעת, אולי הוא בעצם היה קטן בזמן חטא עץ הדעת.....
יש מי שאומר (לא זוכר מי) שבן נח זה תלוי המציאות של דעת, ובישראל יש הלל"מ של שיעורין וזה יב ויג שנים.
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
במבי אמר:
א. אולי הם היו בגדר של בני נח בכלל ? (עד מתן תורה)
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
ג. וכן אצל גוי לכאורה אין זה תלוי בגיל 13 אלא ברמת שכלו והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18
לגבי ג - נכון, אבל ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודית ונהיית "קטנה"
בתורי"ד כתובות יא. נראה שנכרי קטן שהגיע לכלל דעת יכול לגייר עצמו מדאורייתא (כמו שהביאו בשם הגר"ח שמואלביץ) אבל אם כבר שאלה על הגירות יש לשאול על הקידושין עצמם שהרי אביה מת ולא הוא קידש אותה ויתומה שמתקדשת ע"י אחיה ואמה הוא רק מדרבנן
 
 

ההוא טייעא

משתמש ותיק
במבי אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
במבי אמר:
א. אולי הם היו בגדר של בני נח בכלל ? (עד מתן תורה)
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
ג. וכן אצל גוי לכאורה אין זה תלוי בגיל 13 אלא ברמת שכלו והיא בגיל 3 הייתה חכמה כמו נערה בת 18
לגבי ג - נכון, אבל ברגע שהיא מתגיירת היא נהיית יהודית ונהיית "קטנה"

מדוע שיהא קטן ?

וא"כ אדם הראשון שנברא והיה בן יום והיה לו דעת, אולי הוא בעצם היה קטן בזמן חטא עץ הדעת.....
אבל יניק וחכים מקבל עונש גם מגיל קטן. (אאל"ט כך מסביר הצל"ח למה נענש שמואל על מורה הלכה בפני רבו)
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
במבי אמר:
ב. מי אמר דיני הגירות היו אז כמו היום שהרי שבתיה מצאה את משה היא הלכה להתגייר וזה היה בינה לבין עצמה
עי' מגילה י"ג ע"א, ובטו"א שם, ובהגהות ברוך טעם, ובמהרצ"ח. ועי' גם בחי' הגרי"ז סי' צ"ד.
וכן כאן וכאן.
 

אדם מיר

משתמש חדש
מוחל וסולח אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.
במידה ולשיטתך צריך גירות.

מי אמר שגייר אותה בגיל 3, אולי המתין לה עד שבגרה, כפי שלא בא עליה קודם לכן?

עיין רש"י בראשית כה כ וז"ל "המתין לה עד שתהיה ראויה לביאה ג' שנים ונשאה"
 

יחיה

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
יש לעיין איך מועילה גירותה של רבקה, הרי זה היה בקטנותה, וזה מהני רק מדרבנן.

הלא אברהם אבי הגרים, לא מצאנו בו הטבילה אלא מילה, נמצא א"כ, כי התנאי של טבילה התחדשה עם מתן התורה, ועד מתן התורה, הגרות קיימו זכרים במילה, וכמובן האמונה, והנקבות רק אמונה ושלילת כל ע"ז.
 

שלמה1

משתמש ותיק
לא היה מושג של גירות קודם מתן תורה, אבל סתם מעניין מאיפה לקחת את זה שרבקה היתה קטנה ולא מעל גיל 12
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
לא היה מושג של גירות קודם מתן תורה, אבל סתם מעניין מאיפה לקחת את זה שרבקה היתה קטנה ולא מעל גיל 12
מחלוקת המדרשים, ועי' בזה בתוס' ביבמות סא:
 

יחיה

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
... אבל סתם מעניין מאיפה לקחת את זה שרבקה היתה קטנה, ולא מעל גיל 12

ברש"י - פרשת תולדות:
בן ארבעים שנה – שהרי כשהיה בא אברהם מהר המוריה נתבשר שנולדה רבקה, ויצחק היה בן ל"ז, שהרי בו בפרק מתה שרה, ומשנולד יצחק עד העקידה היה ל"ז שנים, בן צ' היתה כשנולד וכשמתה היתה בת קכ"ז שנים, הרי ליצחק ל"ז, ובו בפרק נולדה רבקה, המתין לה שתהא ראויה לביאה ג' שנים, ונשאה.
 

שלמה1

משתמש ותיק
יחיה אמר:
שלמה1 אמר:
... אבל סתם מעניין מאיפה לקחת את זה שרבקה היתה קטנה, ולא מעל גיל 12

ברש"י - פרשת תולדות:
בן ארבעים שנה – שהרי כשהיה בא אברהם מהר המוריה נתבשר שנולדה רבקה, ויצחק היה בן ל"ז, שהרי בו בפרק מתה שרה, ומשנולד יצחק עד העקידה היה ל"ז שנים, בן צ' היתה כשנולד וכשמתה היתה בת קכ"ז שנים, הרי ליצחק ל"ז, ובו בפרק נולדה רבקה, המתין לה שתהא ראויה לביאה ג' שנים, ונשאה.
תוספות מסכת יבמות דף סא עמוד ב 
וכן הוא אומר והנערה טובת מראה מאד. תימה דהכא משמע דרבקה נערה היתה ובסדר עולם תניא בהדיא שהיתה בת 3 כשנשאה יצחק ואי אפשר להגיה דהא תניא התם יצחק אבינו כשנעקד על גבי המזבח היה בן 37 שנה ובו בפרק נולדה רבקה וכתיב ויהי יצחק בן 40 שנה וגו' נמצאת שהיתה בת 3 וה"ר שמואל חסיד משפיר"א הוכיח שהיתה בת 14 מדתניא בספרי 6 זוגות שנותיהן שוות וקחשיב קהת ורבקה וקהת חיה 133 כדכתיב בקרא ואם היתה בת 14 כשנשאה אז החשבון מכוון דכשנולד יעקב היתה בת 34 ויעקב היה בן 99 כשמתה רבקה הרי 133 שהרי כשנתברך היה בן 63 שאז מת ישמעאל וכל שנותיו של ישמעאל 137 כדכתיב וישמעאל (גדול מיצחק 14 שנה ויצחק בן 60 שנה בלדת אותם א"כ ישמעאל) בן 74 ונשאר מלידת יעקב עד סוף שני ישמעאל 63 ו-14 נטמן בבית עבר כדאמרינן במגילה ו-20 שנה בבית לבן ו-2 שנים בדרך ואז מתה רבקה כדדרשינן אלון בכות 2 בכיות של רבקה ומניקתה הרי 99 וצריך לומר דמדרשות חלוקים זה על זה.
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
יש מי שאומר (לא זוכר מי) שבן נח זה תלוי המציאות של דעת, ובישראל יש הלל"מ של שיעורין וזה יב ויג שנים.
כמדומה שכ"כ החת"ס בתשובה יו"ד סי' שי"ז עיי"ש
 
חלק עליון תַחתִית