שידוך ליד הבאר, למה?

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
בפרשתןמבואר שזיווגו של יצחק נמצא ליד הבאר, וכן הוא זיווגו של יעקב, שפגש את רחל ליד הבאר. האם יש לזה משמעות?

המים הם נביעה של חיים
ואף הזיווג שבין איש ואשה הוא נביעה של חיים
ומשם נוצרים החיים החדשים
ונשמות יורדות אל העולם
הן התחדשות הנשמה אצל בני הזוג וכדברי המקובלים
והן נשמות חדשות ממש

נ.ב: את ההודעה הזו כתבתי בנפרד מההודעה הקודמת, ובדווקא, והבן
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אולי רומז למ"ש
גַּ֥ן ׀ נָע֖וּל אֲחֹתִ֣י כַלָּ֑ה גַּ֥ל נָע֖וּל מַעְיָ֥ן חָתֽוּם׃
באר לא מיקרי מעיין.
לגוף השאלה, התורה נמשלה למים, וזכו שכינה ביניהם, וקודשא בריך הוא ואורייתא חד הוא.
 
 

מצפה למשיח

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
באר לא מיקרי מעיין.

שו"ת אמרי אש אבן העזר סימן עא
ולפי דברינו מעין כולל בלשון תורה הן הנובע מאליו והן הנעשה על ידי חפירה, ובאר כולל בלשון תורה כל שנעשה על ידי חפירה הן בבנין והן בלא בנין. והיינו דכתיב אצל אליעזר פעם באר ופעם מעיין, כי שם חפרו בני אדם ומצאו מים, וההוא נקרא מעיין ונקרא באר.
 

מצפה למשיח

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
באר לא מיקרי מעיין.
כמבואר לפנינו
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת חיי שרה פרק כד פסוק כט - ל
סימן כט
כט) וירץ לבן אל האיש החוצה אל העין. התם קרא לו באר, והכא עין, אלא מלמד, שהיה מעיין לה:
 

מצפה למשיח

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
בפרשתן מבואר שזיווגו של יצחק נמצא ליד הבאר, וכן הוא זיווגו של יעקב, שפגש את רחל ליד הבאר. האם יש לזה משמעות?

כתוב בחז''ל שמושחין את המלכים אצל המעיין לסימן ברכה שמלכותן תימשך וכמדומה אין מושחין ליד המעיין אלא מלכי ב''ד
והכא נמי יש לומר שעושין כן שהזיווג יעלה יפה בנין עדי עד.
 

יחיה

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
בפרשתן מבואר שזיווגו של יצחק נמצא ליד הבאר, וכן הוא זיווגו של יעקב, שפגש את רחל ליד הבאר. האם יש לזה משמעות?

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת שמות סימן י:
וישב בארץ מדין וישב על הבאר, לקח דרך אבותיו, שלשה נזדמנו להן זווגן מן הבאר, יצחק יעקב ומשה, יצחק דכתיב ויצחק בא מבוא באר לחי (בראשית כד), ויעקב דכתיב (שם /בראשית/ כט) וירא והנה באר בשדה וגו', ומשה דכתיב וישב על הבאר. 
 

mmh

משתמש ותיק
שמחה מנתניה אמר:
נ.ב: את ההודעה הזו כתבתי בנפרד מההודעה הקודמת, ובדווקא, והבן

שמא יסביר כת"ר את העומק בהפרדת ההודעות?
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
מצפה למשיח אמר:
כמדומה אין מושחין ליד המעיין אלא מלכי ב''ד.
מלכי ישראל לא נמשחו כלל.
מלכי ישראל שלטונים־של־מקום הם, ואין הם משיחיו; לעומת מלכי בית דוד, שהם משיחי השם.
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
מצפה למשיח אמר:
כמדומה אין מושחין ליד המעיין אלא מלכי ב''ד.
מלכי ישראל לא נמשחו כלל.
מלכי ישראל שלטונים־של־מקום הם, ואין הם משיחיו; לעומת מלכי בית דוד, שהם משיחי השם.
נמשח שאול
וכן יהוא באפרסמא דכיא
ולשון הגמ' דיהוא שנמשח בפך לא נמשכה מלכותו הרי לן דאף זה חשיב משיחה מסויימת ויש משמעות לסמליות הזו 

 
 

אבי חי

משתמש ותיק
רש"י שמות ב טו - "וישב על הבאר" - למד מיעקב שנזדווג לו זווגו על הבאר.

ובמדרש רבה שם - וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ מִדְיָן וַיֵּשֶׁב עַל הַבְּאֵר – קָלַט דֶּרֶךְ אָבוֹת, שְׁלשָׁה נִזְדַּוְּגוּ לָהֶם זִוּוּגֵיהֶם מִן הַבְּאֵר, יִצְחָק יַעֲקֹב וּמשֶׁה. בְּיִצְחָק כְּתִיב: וְיִצְחָק בָּא מִבּוֹא בְּאֵר וגו׳. וְעוֹד שֶׁנִּזְדַּוְגָה רִבְקָה לֶאֱלִיעֶזֶר לַמַּעְיָן. יַעֲקֹב: וַיַּרְא וְהִנֵּה בְאֵר בַּשָּׂדֶה. משֶׁה, וַיֵּשֶׁב עַל הַבְּאֵר.
 

יחיה

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
בפרשתן מבואר שזיווגו של יצחק נמצא ליד הבאר, וכן הוא זיווגו של יעקב, שפגש את רחל ליד הבאר. האם יש לזה משמעות?

משלי:
שְׁתֵה־מַ֥יִם מִבּוֹרֶ֑ךָ - וְ֝נֹזְלִ֗ים מִתּ֥וֹךְ בְּאֵרֶֽךָ:
יָפ֣וּצוּ מַעְיְנֹתֶ֣יךָ ח֑וּצָה - בָּ֝רְחֹב֗וֹת פַּלְגֵי־מָֽיִם:
יִֽהְיוּ־לְךָ֥ לְבַדֶּ֑ךָ - וְאֵ֖ין לְזָרִ֣ים אִתָּֽךְ:
יְהִֽי־מְקוֹרְךָ֥ בָר֑וּךְ - וּ֝שְׂמַ֗ח מֵאֵ֥שֶׁת נְעוּרֶֽךָ:
אַיֶּ֥לֶת אֲהָבִ֗ים וְֽיַעֲלַ֫ת־חֵ֥ן דַּ֭דֶּיהָ יְרַוֻּ֣ךָ בְכָל־עֵ֑ת - בְּ֝אַהֲבָתָ֗הּ תִּשְׁגֶּ֥ה תָמִֽיד: 
מיוחס אל אבן עזרא:
בורך - מקוה מים, בארך - נובע מים, פירוש, שידבק באשתו, ולא בזולתה: 
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
נמשח שאול
וכן יהוא באפרסמא דכיא
ולשון הגמ' דיהוא שנמשח בפך לא נמשכה מלכותו הרי לן דאף זה חשיב משיחה מסויימת ויש משמעות לסמליות הזו

שאול הוא מקרה יוצא דופן שנמשך כמלך של כלל ישראל ולפני משיחת דוד היה, מה שא"כ יהוא שהיה מפך ומשמן אפרסמון.
 
נערך לאחרונה:
חלק עליון תַחתִית