יתכן ויצחק לא ידע על פטירת שרה

פלוני

משתמש ותיק
ראיתי דבר חידוש ופלא ברבינו בחיי וז"לונ"ל עוד כי היה הכתוב ראוי שיאמר ויבא אברהם ויצחק לספוד לשרה ולבכותה, כי בודאי ראוי היה יצחק לספוד לאמו הצדקת ולבכות עליה, שהרי החיוב בו גדול מאד יותר ממה שהוא באברהם, ועוד שהיא אהבתו אהבה יתרה שילדה אותו על דרך הפלא, והיתה נפשה קשורה בנפשו.
אבל יתכן לומר שלא ידע יצחק באותו הפרק שמתה אמו, כי לפי שמיתתה היתה בשבילו בשמועת העקדה, על כן העלימו ממנו מיתתה ולא הגידו לו. ומן הטעם הזה לא ראינו שיזכירנו הכתוב ליצחק כלל לא במיתתה ולא בקבורתה, גם מעת שנעקד על גבי המזבח לא ראינוהו, שהרי כשהלכו אברהם ויצחק להר המוריה כתוב בחזרה (בראשית כב) וישב אברהם אל נעריו, והיה ראוי שיאמר וישובו אל הנערים, ולא הזכיר חזרת יצחק.
ויתכן שנשאר שם בהר המוריה שלש שנים עד שנשלמו לו ארבעים שנה ונשא רבקה, ומפני זה לא נזכר שובו עד שהביא לו העבד את רבקה, ואז הזכירו, הכתוב הוא שאמר (בראשית כד) ויצחק בא מבוא באר לחי ראי.
 
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמר לי מישהו שיש כזה זוהר קצת שונה האם יש מישהו שיכול למצוא ולעלות לכאן את דברי הזוהר. תודה
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
בתרגום יונתן ג"כ כ' כהרבינו בחיי הנ"ל וז"ל וּדְבָרוּ מַלְאֲכֵי מְרוֹמָא יַת יִצְחָק וְאוֹבִלוֹהִי לְבֵי מֶדְרָשָׁא דְשֵׁם רַבָּא וַהֲוָה תַּמָן תְּלַת שְׁנִין וּבְהַהוּא יוֹמָא תַב אַבְרָהָם לְוַת עוּלֵמוֹי וְקָמוּ וַאֲזָלוּ כַּחֲדָא לְבֵירָא דְשָׁבַע וְיָתֵיב אַבְרָהָם בְּבֵירָא דְשָׁבַע וראיתי שבאיילת השחר כ' שלפי דבריהם ניתן לומר שהיות ויצחק לא היה נוכח בשנים אלו א"כ זכות הארץ עברה לאברהם אביו ולכן אמר לעפרון גר ותושב שאטלנה מן הדין, והלא הכנעני והפריזי אז יישב בארץ כמו שנאמר על רועי לוט? אלא כמושנ"כ שזה עבר לאברהם
 

כנסת - ישראל

משתמש רגיל
פלוני אמר:
בתרגום יונתן ג"כ כ' כהרבינו בחיי הנ"ל וז"ל וּדְבָרוּ מַלְאֲכֵי מְרוֹמָא יַת יִצְחָק וְאוֹבִלוֹהִי לְבֵי מֶדְרָשָׁא דְשֵׁם רַבָּא וַהֲוָה תַּמָן תְּלַת שְׁנִין וּבְהַהוּא יוֹמָא תַב אַבְרָהָם לְוַת עוּלֵמוֹי וְקָמוּ וַאֲזָלוּ כַּחֲדָא לְבֵירָא דְשָׁבַע וְיָתֵיב אַבְרָהָם בְּבֵירָא דְשָׁבַע וראיתי שבאיילת השחר כ' שלפי דבריהם ניתן לומר שהיות ויצחק לא היה נוכח בשנים אלו א"כ זכות הארץ עברה לאברהם אביו ולכן אמר לעפרון גר ותושב שאטלנה מן הדין, והלא הכנעני והפריזי אז יישב בארץ כמו שנאמר על רועי לוט? אלא כמושנ"כ שזה עבר לאברהם

לא הבנתי כ"כ איך זה מתרץ על השאלה שאברהם עוד לא קיבל את הארץ?
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
עיין בשפתי חכמים השלם בחיי שרה שתי' זאת שהיות וההבטחחה היתה לזרעך אתן ויצחק נולד א"כ הגיע השעה הראויה רק מה שהיה ק'
שזה הבטחה וזכות מימוש ליצחק? ולזה תי' האיילת השחר הנ"ל
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לכאורה הדברים מחודשים שהרי כתיב 'ויקומו וילכו יחדיו אל באר שבע וישב אברהם בבאר שבע'. ושם נתבשר שבה בעת מתה שרה, ואיך יתכן שלא ידע יצחק.
והנה בדעת זקנים בראשית כב יט כתבו שאחר העקדה, יצחק הלך בלילה מפני עין הרע, וכמו שמצינו בחנניה מישאל ועזריה אחר שניצלו מהכבשן.
ולפ"ז שפיר נטמן יצחק ולא נראה ברבים.
 

נבשר

משתמש ותיק
ילקוט שמעוני : וישב אברהם אל נעריו. ויצחק היכן היה? שלחו אצל שם, ללמוד ממנו תורה. משל לאשה שהעשירה מפילכה, אמרה: הואיל ומן הפלך הזה נתעשרתי, עוד אינו זז מתחת ידי לעולם. ר' יוסי בר חנינא אמר: שלחו בלילה מפני עין הרע שלא ישלוט בו, שמשעה שעלו חנניה מישאל ועזריה מכבשן האש לא הוזכרו עוד להיכן הלכו. ר' אלעזר אומר: ברוק מתו, שהיו אומות העולם רוקקים בהם ואומרים: יש לכם אלוה כזה ואתם עובדים עבודה זרה? ר' יוסי בר חנינא אמר: בעין מתו. ר' יהושע בן לוי אמר: שינו מקום והלכו להם אצל יהושע בן יהוצדק ללמוד תורה, הדא הוא דכתיב: "שמע נא יהושע הכהן הגדול אתה ורעיך היושבים לפניך כי אנשי מופת המה", על מנת כן ירדו לתוך כבשן האש, על מנת שיעשה להם מופת:
 
חלק עליון תַחתִית