מצאנו שגם הגר לא גילתה לאברהםעץ פרי אמר:אברהם לעולם לא סיפר לשרה את נבואותיו
שהרי אברהם נתנבא שיהיה לו בן משרה
ולא ידעה שרה עד שבא מלאך לבשרה.
ואולי מדיני הנבואה שלא לאומרה לאחר
עד שנאמר לנביא במפורש לומר נבואתו.
אך בפשטות זה כמו כל דבר שאין לאומרו
עד שיאמרו לו לך אמור, והולך רכיל מגלה סוד.
שם לא מדובר לענ"ד בנבואהקדמא ואזלא אמר:מצאנו שגם הגר לא גילתה לאברהםעץ פרי אמר:אברהם לעולם לא סיפר לשרה את נבואותיו
שהרי אברהם נתנבא שיהיה לו בן משרה
ולא ידעה שרה עד שבא מלאך לבשרה.
ואולי מדיני הנבואה שלא לאומרה לאחר
עד שנאמר לנביא במפורש לומר נבואתו.
אך בפשטות זה כמו כל דבר שאין לאומרו
עד שיאמרו לו לך אמור, והולך רכיל מגלה סוד.
רש"י בראשית פרשת לך לך פרק טז פסוק טו
(טו) ויקרא אברם שם וגו' - אף על פי שלא שמע אברם דברי המלאך שאמר (פסוק יא) וקראת שמו ישמעאל, שרתה רוח הקודש עליו וקראו ישמעאל:
בכל אופן קשה לראות איך זה מיישב את השאלה כאן, כי הרי זה ענין הנוגע לשרה, שהרי הוא בנה.עץ פרי אמר:שם לא מדובר לענ"ד בנבואהקדמא ואזלא אמר:מצאנו שגם הגר לא גילתה לאברהםעץ פרי אמר:אברהם לעולם לא סיפר לשרה את נבואותיו
שהרי אברהם נתנבא שיהיה לו בן משרה
ולא ידעה שרה עד שבא מלאך לבשרה.
ואולי מדיני הנבואה שלא לאומרה לאחר
עד שנאמר לנביא במפורש לומר נבואתו.
אך בפשטות זה כמו כל דבר שאין לאומרו
עד שיאמרו לו לך אמור, והולך רכיל מגלה סוד.
רש"י בראשית פרשת לך לך פרק טז פסוק טו
(טו) ויקרא אברם שם וגו' - אף על פי שלא שמע אברם דברי המלאך שאמר (פסוק יא) וקראת שמו ישמעאל, שרתה רוח הקודש עליו וקראו ישמעאל:
שלא נאמר בשם ה' אלא בשם המלאך
ואף שודאי נאמר בשליחותו של מקום.
וא"כ אין הטעם שלא אמרה מדיני הנבואה
אלא מהולך רכיל מגלה סוד.
נוגע אליה לא מתיר לגלות סודו של הקב"הקדמא ואזלא אמר:בכל אופן קשה לראות איך זה מיישב את השאלה כאן, כי הרי זה ענין הנוגע לשרה, שהרי הוא בנה.
ואם היה אומר לו ה' לשחוט את בן שכנו, האם גם אז לא היה צריך לגלות לאם הילד?עץ פרי אמר:נוגע אליה לא מתיר לגלות סודו של הקב"הקדמא ואזלא אמר:בכל אופן קשה לראות איך זה מיישב את השאלה כאן, כי הרי זה ענין הנוגע לשרה, שהרי הוא בנה.
ואם היה רוצה שיגלה היה אומר לו לך אמור.
ודאי שלא.קדמא ואזלא אמר:ואם היה אומר לו ה' לשחוט את בן שכנו, האם גם אז לא היה צריך לגלות לאם הילד?עץ פרי אמר:נוגע אליה לא מתיר לגלות סודו של הקב"הקדמא ואזלא אמר:בכל אופן קשה לראות איך זה מיישב את השאלה כאן, כי הרי זה ענין הנוגע לשרה, שהרי הוא בנה.
ואם היה רוצה שיגלה היה אומר לו לך אמור.
אסביר בכמה מילים את מה שכתבתקדמא ואזלא אמר:נו נו
כנראה שהתנחומא שהבאת ששם אברהם דוקא כן העלה את האפשרות הראשונה והפשוטה להיות 'הולך רכיל' ולגלות לה הסוד, גם הוא מדברי השטן..עץ פרי אמר:אסביר בכמה מילים את מה שכתבתקדמא ואזלא אמר:נו נו
ברור שלא יתכן שאברהם יקח את בן שרה
וישחוט אותו ללא הסכמתה, אף שה' אמר לו.
אני מכיר כאלו שהיו אומרים על דרך המוסר
וכי בשביל לקיים מצוה שלך תקח את הילד שלה?!
ובאמת, זה טענה מאוד חזקה וכבר נטענה בעבר
את זה אמר השטן לאברהם...
אם לא הבנת, מהתנחומא משמע שאין הולך רכילקדמא ואזלא אמר:כנראה שהתנחומא שהבאת ששם אברהם דוקא כן העלה את האפשרות הראשונה והפשוטה להיות 'הולך רכיל' ולגלות לה הסוד, גם הוא מדברי השטן..
פשטות דברי התנחומא מורין כי אילולא שנעשים דעתן קלות לא היתה לו סיבה לא לגלות לה, ולכן זו האפשרות הראשונה שהעלה, כן לגלות לה.עץ פרי אמר:אם לא הבנת, מהתנחומא משמע שאין הולך רכילקדמא ואזלא אמר:כנראה שהתנחומא שהבאת ששם אברהם דוקא כן העלה את האפשרות הראשונה והפשוטה להיות 'הולך רכיל' ולגלות לה הסוד, גם הוא מדברי השטן..
אמנם אם יש בל תאמר עד שיאמר לך אמור
הוא הדין בנבואה זו.
אלא שיכול להיות שבמציאות לא היה עצה
אלא או לומר לה, או ליקח כשאינה יודעת
ואז חשש שתאבד עצמה כמבואר שם.
יתכן, וא"כ יוכח שאינו בבל תאמרקדמא ואזלא אמר:פשטות דברי התנחומא מורין כי אילולא שנעשים דעתן קלות לא היתה לו סיבה לא לגלות לה, ולכן זו האפשרות הראשונה שהעלה, כן לגלות לה.עץ פרי אמר:אם לא הבנת, מהתנחומא משמע שאין הולך רכילקדמא ואזלא אמר:כנראה שהתנחומא שהבאת ששם אברהם דוקא כן העלה את האפשרות הראשונה והפשוטה להיות 'הולך רכיל' ולגלות לה הסוד, גם הוא מדברי השטן..
אמנם אם יש בל תאמר עד שיאמר לך אמור
הוא הדין בנבואה זו.
אלא שיכול להיות שבמציאות לא היה עצה
אלא או לומר לה, או ליקח כשאינה יודעת
ואז חשש שתאבד עצמה כמבואר שם.
נא לא להשים דברים בפי. לא דברתי על כך שצריך את הסכמתה, כי מבואר בפרשה שלא. דברתי רק על ענין 'הולך רכיל' וכדו' או גילוי נבואה, שהוא שייך רק כשאין סיבה, אבל כאן שיש סיבה להגיד לה בהיותה אם הילד ובהיותה אשתו, זה לא שייך, ותל''מ. [ומה שלא גילה לה בשורת הבן, עי' רמב''ן].עץ פרי אמר:יתכן, וא"כ יוכח שאינו בבל תאמרקדמא ואזלא אמר:פשטות דברי התנחומא מורין כי אילולא שנעשים דעתן קלות לא היתה לו סיבה לא לגלות לה, ולכן זו האפשרות הראשונה שהעלה, כן לגלות לה.עץ פרי אמר:אם לא הבנת, מהתנחומא משמע שאין הולך רכיל
אמנם אם יש בל תאמר עד שיאמר לך אמור
הוא הדין בנבואה זו.
אלא שיכול להיות שבמציאות לא היה עצה
אלא או לומר לה, או ליקח כשאינה יודעת
ואז חשש שתאבד עצמה כמבואר שם.
אך לא יעלה על הדעת שהוא בבל תאמר
אך כיוון שהוא בנה (או בנו של השכן)
יאמר אברהם אבינו את מה שלא נאמר לו לומר
למה?? כי צריך רשות?? כי לא מוסרי??
כי באיזה זכות יעשה מה שה' אמר לו על חשבון השני??
ובקיצור, טענות (דומות לאלו) שטען השטן.
בבעל הטורים וז"ל "ולבכתה. כ"ף קטנה, שלא בכה אלא מעט לפי שזקנה היתה. אי נמי שהיתה כמו גורמת מיתתה שמסרה דין ועל כן נענשה היא תחילה והמאבד עצמו לדעת אין מספידין אותו".עץ פרי אמר:שוב ראיתי
ואכתוב באימה וביראה וברתת ובזיע
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וירא
וירא את המקום מרחוק אמר אברהם מה אעשה אם אגלה לשרה נשים דעתן קלה עליהן בדבר קטן כ"ש בדבר גדול כזה, ואם לא אגלה לה ואגבנו ממנה בעת שלא תראה אותו תהרוג את עצמה,
'שמסרה דין' כנראה הכוונה למה שאמרה 'ישפוט ד' ביני ובינך'.פלוני אמר:בבעל הטורים וז"ל "ולבכתה. כ"ף קטנה, שלא בכה אלא מעט לפי שזקנה היתה. אי נמי שהיתה כמו גורמת מיתתה שמסרה דין ועל כן נענשה היא תחילה והמאבד עצמו לדעת אין מספידין אותו".עץ פרי אמר:שוב ראיתי
ואכתוב באימה וביראה וברתת ובזיע
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וירא
וירא את המקום מרחוק אמר אברהם מה אעשה אם אגלה לשרה נשים דעתן קלה עליהן בדבר קטן כ"ש בדבר גדול כזה, ואם לא אגלה לה ואגבנו ממנה בעת שלא תראה אותו תהרוג את עצמה,
בודאי. וכי יכולה לעכב ממנו לקיים ציווי המלך ?עץ פרי אמר:אני מכיר כאלו שהיו אומרים על דרך המוסר
וכי בשביל לקיים מצוה שלך תקח את הילד שלה?!
לא קראת מה שכתבתירוצה להיות טוב אמר:בודאי. וכי יכולה לעכב ממנו לקיים ציווי המלך ?עץ פרי אמר:אני מכיר כאלו שהיו אומרים על דרך המוסר
וכי בשביל לקיים מצוה שלך תקח את הילד שלה?!
???????????????עץ פרי אמר:פשיטא שזו שטות מוחלטת
עיוות מחשבתי ומוסרי
כנראה הגבת בלי לקרוא את השרשוררוצה להיות טוב אמר:???????????????עץ פרי אמר:פשיטא שזו שטות מוחלטת
עיוות מחשבתי ומוסרי