לא כי צחקת !!

דגש קל

משתמש רגיל
בתרגו"י מפרש שהמלאך אמר לשרה למה את יראה לומר שצחקת הרי אכן צחקת באמת ? כלומר משמע שהמלאך מצדיק את 'צחוק' שרה לעומת הטענה 'למה זה צחקה שרה'. פלא וחידוש גדול.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
אולי אפ"ל למה את יראה לומר שהרי צחקת באמת, וא"כ היראה אינה סיבה לכחש.
 

מחכים

משתמש ותיק
דגש קל אמר:
בתרגו"י מפרש שהמלאך אמר לשרה למה את יראה לומר שצחקת הרי אכן צחקת באמת ? כלומר משמע שהמלאך מצדיק את 'צחוק' שרה לעומת הטענה 'למה זה צחקה שרה'. פלא וחידוש גדול.
מועתק בזה קטע נפלא מהשפ"א (תרנ"ב) על פרשתן, ודומני שלפי"ד יובנו גם הפלא ופלא דברי התרגו"י וד"ל

בפסוק ותכחש שרה כו'. כי יראה כו' לא כי צחקת. ותמהו כל המפרשים האיך כחשה שרה. ויש לפרש כי בודאי שרה מיד תקנה החטא בתשובה וע"י תשובה נמחק החטא כאלו לא צחקה מעולם. אכן יש תשובה מיראה ויש מאהבה ועל ידי אהבה נהפך החטא לזכות וז"ש ותכחש לאמר לא צחקתי היינו רק כי יראה. אבל אברהם הי' בחי' תשובה מאהבה וז"ש לא כי צחקת פי' שצריכין לתקן הצחוק בעצמו להיות זכות שהרי באמת הוצרך הצחוק שעל שם זה נק' יצחק וגם אח"כ אמרה שרה בעצמה צחוק עשה לי אלקים הרי שתיקנה כל הצחוק להפכו לזכות. והי' הכנה בחי' התשובה קודם לידת יצחק שלא הי' באפשרי להיות קיום במדת הפחד של יצחק לכן הקדים הקדוש ברוך הוא בחי' התשובה ונקרא יצחק שהוא מיתוק הדין כמ"ש בזוה"ק:
 

אברהם משה

משתמש ותיק
דגש קל אמר:
בתרגו"י מפרש שהמלאך אמר לשרה למה את יראה לומר שצחקת הרי אכן צחקת באמת ? כלומר משמע שהמלאך מצדיק את 'צחוק' שרה לעומת הטענה 'למה זה צחקה שרה'. פלא וחידוש גדול.
הצעה:
שרה אמנו ידעה שהיא צחקה באמת, אולם יראה לומר את האמת. ועל זה אמר לה המלאך שצריך ללכת עם האמת עד הסוף ולא לפחד מלומר את האמת, בבחי' סוף האמת להגלות. אבל המלאך לא הצדיק את עצם הצחוק שלה.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אבל...
בתרגום יונתן אומר זאת המלאך...
ולגבי ההצעה, זאת לא המשמעות של 'אל תראי' כי באמת צחקת...
 

יאיר

משתמש ותיק
עיין בזה בחידושים סוף ספר אהל אליהו שהוא הרחבה להקדמת הגר"ח מוואלז'ין לביאור הגר"א לספרא דצניעותא המיוחס ליעקב אבינו ע"ה
 

יחיה

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
וכפרת שרה למימר לא תמהית ארום דחלת - ואמר מלאכא לא תדחלין ארום בקשטא גחכת.
...

אפשר ר"ל ע"ד "מודה ועוזב - ירוחם". לא לחשוש מלהודות על טעות ולחזור בו ממנה, ואילו "מכסה פשעיו לא יצליח".
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
מצאנו שהיה בלידת יצחק ענין גדול של צחוק עשה לי וגו' ואולי כוונת המלאך שיש ענין 'אמת' בהצחוק שלה [אף שכוונתה לא היה כ"כ לטובה],
 

דגש קל

משתמש רגיל
פותח הנושא
לפי דברי הסופרנו הנ"ל ממש שפתיים יישק - למה את מכחישה שצחקת הרי אכן צחקת רק תאמרי זאת טעיתי --- נפלא ביותר.
אפשר לומר עוד ע"פ מש"כ במדרש שהקב"ה אמר לא כי צחקת כי רצה לדבר עם שרה !!!! אז אמת שלתרגו"י המלאך אומר זאת אך אם נפרש שה' אמר זאת כי רצה לדבר עם שרה א"כ כל מה שהקב"ה אמר לאברהם בקול למה זה צחקה שרה בשביל שהיא תשמע ותגיב - - ואז אמרה לא צחקת ואומרת התורה "כי יראה" - אמר לה הקב"ה לא כי צחקת - אך אין בכך שום בעיה (כי זה באמת פלא ו'מצחיק'...) אך למה שאלתי את אברהם לא זה צחקה שרה בשביל שאוכל להגיב לך "לא כי צחקת". ודו"ק.
 
חלק עליון תַחתִית