אם כבר - למה לא אנשים אמיתיים ??

דגש קל

משתמש רגיל
רש"י כותב שהוציא הקב"ה חמה מנרתיקה בשביל שלא יהיו אורחים לאאע"ה שלא יטרח, אלא משום שהיו מצטער שלח הקב"ה מלאכים.
אלא שהמלאכים היו צריכים בין כה לבוא לבשר על שליחותם, וממילא כבר נשלחו בדמות אנשים.
ונשאלת השאלה: אם הקב"ה למעשה לבסוף ראה בצער אאע"ה ושלח אורחים - אז למה לא הסיר את החמה בעזותה וכך יוכלו אנשים אמיתיים לבוא וכך יקיים אאע"ה מצוות הכנסת אורחים באמת.
 
 

במבי

משתמש ותיק
אולי אחרי שמתחילים במהלך של הוצאת חמה מנרתיקה, וא״א בבת אחת לשנות מזג אויר, כי מזג האויר צריך להשתנות באופן שנראה טבעי.

וכן בינכה המלאכים צריכים לבוא אל אברהם ואז אורחים אמיתיים בנוסף למלאכים היה באמת טרחה
 

HaimL

משתמש ותיק
כבר היה מעולם. שרב כבד, ופתאום ענני גשם. והכל בטבעיות
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
אחרי שהקב"ה ראה שהוא מתאמץ במצוה
שלח לו מלאכים כדי לרפאותו ולבשרו על לידת יצחק
(והשלישי היה כדי להפוך את סדום והתלווה אליהם)
 

מחכים

משתמש ותיק
דגש קל אמר:
רש"י כותב שהוציא הקב"ה חמה מנרתיקה בשביל שלא יהיו אורחים לאאע"ה שלא יטרח, אלא משום שהיו מצטער שלח הקב"ה מלאכים.
אלא שהמלאכים היו צריכים בין כה לבוא לבשר על שליחותם, וממילא כבר נשלחו בדמות אנשים.
ונשאלת השאלה: אם הקב"ה למעשה לבסוף ראה בצער אאע"ה ושלח אורחים - אז למה לא הסיר את החמה בעזותה וכך יוכלו אנשים אמיתיים לבוא וכך יקיים אאע"ה מצוות הכנסת אורחים באמת.
 

כמדומה שבשפ"א איתא שבאה התורה להראות שעיקר המצוה הוא הרצון והלב, ורחמנא ליבא בעי.
אמנם בשיחות כ"ק אדמו"ר זי"ע מליובאויטש מבואר שזהו דווקא קודם מ"ת, דאז הי' עיקר המצוה הרצון והכוונה, משא"כ לאחר מ"ת- המעשה הוא העיקר.
 

יחיה

משתמש ותיק
דגש קל אמר:
רש"י כותב שהוציא הקב"ה חמה מנרתיקה בשביל שלא יהיו אורחים לאאע"ה שלא יטרח, אלא משום שהיו מצטער שלח הקב"ה מלאכים.
אלא שהמלאכים היו צריכים בין כה לבוא לבשר על שליחותם, וממילא כבר נשלחו בדמות אנשים.
ונשאלת השאלה: אם הקב"ה למעשה לבסוף ראה בצער אאע"ה ושלח אורחים - אז למה לא הסיר את החמה בעזותה וכך יוכלו אנשים אמיתיים לבוא וכך יקיים אאע"ה מצוות הכנסת אורחים באמת.

יש במפרשים ששמש צדקה ומרפא בכנפיה, לרפאות אברהם מצער מילתו, ראה צרור המור, אלשיך, יפה תואר.
 

מחכים

משתמש ותיק
מחכים אמר:
כמדומה שבשפ"א איתא שבאה התורה להראות שעיקר המצוה הוא הרצון והלב, ורחמנא ליבא בעי.
טעיתי ואי"ז בשפ"א אלא בפרי צדיק להרה"ק צדוק הכהן זי"ע

ושמעתי בשם רבי ר' בונם זצוקללה"ה. שאמר שהמכוון ששאל מאת ה' שזה יהיה המבוקש שלו. וזה שנאמר אותה אבקש שבתי בבית ה' וגו'. והעיקר הוא הרצון. וכמו שאנו רואים שמכל פעולת אברהם אבינו ע"ה שהיה מכניס אורחים ומקרבן לידיעת ה' והקריא שם ה' בפי כל בריותיו. לא נכתב בתורה רק ברמז ויטע אשל וגו' כמו שנדרש (סוטה י' א) ויקרא בשם ה'. ויקריא וכו' ובפרשה זו כתבה תורה כל פרטי הסעודה שהאכיל למלאכים. שלא היו צריכים למזונותיו ואכלו רק לכבודו וכמו שאמרו במדרש רבה (בראשית רבה מ"ח, י"ד) עלת לקרתא הלך בנימוסה וכו' ואיתא בגמרא (בבא מציעא פ"ו ב) בשכר שלושה זכו לשלושה וכו' ובמדרש רבה קא חשיב על כל פרט שפרע הקדוש ברוך הוא לבניו במדבר בישוב ולעתיד לבוא. ולכאורה טפי היה להתורה להזכיר מה שזן לבני אדם הצריכין למזונות. ושפרסם אלהותו יתברך שיהיה נקרא אלהי הארץ. ולרמז קיבול שכר על זה. מה שאין כן המלאכים שלא הוצרכו למזונות וגם לא לפרסום מלכות שמים.
אך הענין על פי מה שנאמר (דברים ל', י"ד) כי קרוב וגו' בפיך ובלבבך לעשותו. ולא כתיב ובמעשיך. והטעם שה' יתברך דורש מהאדם רק הרצון בפיך ובלבבך. וגמר המעשה מסייע ה' יתברך וזה שנאמר לעשותו. וכמו שמובא בזוה"ק (ח"ג ק"ס א) כיון דישתדל בר נש ברעותא דליבא גבי קודשא בריך הוא. לא בעי מינן אלא ליבא וכו' וכן הוא בגמרא (סנהדרין ק"ו ב) הקדוש ברוך הוא ליבא בעי. ובכאן אחר המילה השיג אברהם אבינו ע"ה חשק מחודש לעבודת ה' יתברך וכמו שאמרו (יומא כ"ח ב) אנן מאברהם ניקום ונגמר ופירש רש"י להיות זריזין כאברהם. וכאן שהשיג חשק ישראליי ועשה כל דבר בחשק נפלא. ולכן נפרע לבניו על כל פרט ופרט במדבר ובישוב ולעתיד לבוא. ונכתב בתורה מעשה זו להודיענו שהעיקר מה שה' יתברך דורש מאתנו הוא החשק והרצון בפיך ובלבבך רעותא דליבא. וגמר המעשה יגמור ה' יתברך שיהיה לטוב.
 

אברהם משה

משתמש ותיק
דגש קל אמר:
רש"י כותב שהוציא הקב"ה חמה מנרתיקה בשביל שלא יהיו אורחים לאאע"ה שלא יטרח, אלא משום שהיו מצטער שלח הקב"ה מלאכים.
אלא שהמלאכים היו צריכים בין כה לבוא לבשר על שליחותם, וממילא כבר נשלחו בדמות אנשים.
ונשאלת השאלה: אם הקב"ה למעשה לבסוף ראה בצער אאע"ה ושלח אורחים - אז למה לא הסיר את החמה בעזותה וכך יוכלו אנשים אמיתיים לבוא וכך יקיים אאע"ה מצוות הכנסת אורחים באמת.
לגבי שאלתך למה לא הכנסת אורחים 'באמת'.
איני חושב שאם אדם מכניס מלאכים לביתו הוא לא מקיים הכנסת אורחים 'באמת'.
במצוות גמילות חסדים אין נפק"מ אם עושה זאת לבני אדם או למלאכים בדמות אדם.
כל אדם האדם נותן משלו ומקריב משלו לזולת, הוא מצדו גומל חסד 'באמת'.
 
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
תמיד חשבתי לתומי שהקב"ה רצה להציל את א"א מהסכנה שלא יצליח באמת לקיים במאה אחוז לפי הרגלו את המצווה וזה לא היה מיועד להיות אחד מנסיונותיו ולכן לא הביא אנשים אמיתיים
 
חלק עליון תַחתִית