ברכות טז: ת"ר אין קורין אבות אלא לשלשה.
וצ"ע מההושענות להושענא רבה נוסח עדות המזרח
"לְמַעַן אָב נִפְקַד וַיִבָּחֵן, כִּכְלוֹת דּוֹר צוֹחֵן, וְנֹחַ מָצָא חֵן. בַּעֲבוּרוֹ תַּלְבִּישׁ תְּהִלָה, לְעוֹרְכֵי לְךָ תְּפִלָה. הוֹשַׁעֲנָא וְהוֹשִֽׁיעָה נָּא:"
ולכאורה הכוונה למען אב - לנח.
ומוכח שניתן לקרוא לנח "אב".
ואלי הכוונה כמו שכתב רש"י בברכות טז: אין קורין אבות - לישראל:
אלא לשלשה - אברהם יצחק ויעקב לאפוקי שבטים:
ואולי כוונת רש"י שניתן לקרוא אבות למי שהיה קודם להם, ולכן נח נקרא "אב".
האמנם ?
ומצאתי בספר פינחס ויפלל שעמד בזה, וישב כמה ישובים.
וצ"ע מההושענות להושענא רבה נוסח עדות המזרח
"לְמַעַן אָב נִפְקַד וַיִבָּחֵן, כִּכְלוֹת דּוֹר צוֹחֵן, וְנֹחַ מָצָא חֵן. בַּעֲבוּרוֹ תַּלְבִּישׁ תְּהִלָה, לְעוֹרְכֵי לְךָ תְּפִלָה. הוֹשַׁעֲנָא וְהוֹשִֽׁיעָה נָּא:"
ולכאורה הכוונה למען אב - לנח.
ומוכח שניתן לקרוא לנח "אב".
ואלי הכוונה כמו שכתב רש"י בברכות טז: אין קורין אבות - לישראל:
אלא לשלשה - אברהם יצחק ויעקב לאפוקי שבטים:
ואולי כוונת רש"י שניתן לקרוא אבות למי שהיה קודם להם, ולכן נח נקרא "אב".
האמנם ?
ומצאתי בספר פינחס ויפלל שעמד בזה, וישב כמה ישובים.