איוב היה האחיין של אברהם והמסתעף

מבואר ברש"י (הראשון בספר איוב) שעוץ, בכורו של נחור אחי אברהם, הוא למעשה איוב.
וממילא יוצא שהוא נולד אחרי מות תרח אבי אברהם, שהרי איוב היה הגילגול של תרח (אלשיך איוב פרק יג פסוק כה), ולא יתכן שבא בגילגול עוד לפני שמת.
ואברהם נולד כשתרח היה בן 70 (מפורש בפסוק), ותרח מת בגיל 205 כשאברהם היה בן 135 וכשאברהם היה בן 137 נולדה רבקה מבתואל.
וכאן צריך ביאור, אם איוב הבכור נולד כשאברהם היה בן 135 או 136, איך עד גיל 137 נולדו כל האחים של איוב שהאחרון בהם הוא בתואל וגם בתואל הספיק להוליד את רבקה?
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
רחמים אמר:
מבואר ברש"י (הראשון בספר איוב) שעוץ, בכורו של נחור אחי אברהם, הוא למעשה איוב.
וממילא יוצא שהוא נולד אחרי מות תרח אבי אברהם, שהרי איוב היה הגילגול של תרח (אלשיך איוב פרק יג פסוק כה), ולא יתכן שבא בגילגול עוד לפני שמת.
ואברהם נולד כשתרח היה בן 70 (מפורש בפסוק), ותרח מת בגיל 205 כשאברהם היה בן 135 וכשאברהם היה בן 137 נולדה רבקה מבתואל.
וכאן צריך ביאור, אם איוב הבכור נולד כשאברהם היה בן 135 או 136, איך עד גיל 137 נולדו כל האחים של איוב שהאחרון בהם הוא בתואל וגם בתואל הספיק להוליד את רבקה?
אני לא מבין בזה, אבל נראה לי שישנה אפשרות של גלגול בצורה שמתעברת בו נשמה מאוחר יותר.
וא''כ לא מופקע לומר שהיה איוב תיקונו של תרח, והדבר התחיל מפטירת תרח.
יבואו החכמים ויאשרו או ישללו את דברי.

אגב, ישנה הקבלה שחוזרת על עצמה בכמה מקומות בחז''ל בין אברהם אבינו לאיוב, וכדלהלן.
ומעודי תמהתי לפשר הדימוי והניגוד בין הדמויות שלכאורה אין ביניהם מכנה משותף.
אשמח לשמוע מבני החבורה טעם בדבר.

להלן טיוטת רשימת מקורות שציינתי לעצמי בעבר על השוואות בין הדמויות שמצאתי במדרשים ובש''ס:
  • איוב מול אברהם: בבא בתרא טו ע''ב, הקב''ה משוה את איוב לאברהם והשטן מתנגד.  שם טז ע''א, כוונת השטן היתה לשם שמים, שלא ישכח הקב''ה את אהבתו לאברהם.
  • איוב עבד מיראה או מאהבה: סוטה כז ע''ב בסוף המשנה- מחלוקת אם איוב עבד מיראה או מאהבה, ובגמרא בדף לא ע''א משווים את איוב לאברהם ששניהם עבדו מאהבה. ובירושלמי סוטה ה, ה.
  • הזהירות בשמירת העינים של איוב מול שמירת העינים של אברהם: בבא בתרא טז ע''א איוב באחרות לא הסתכל אברהם אף בשלו לא.
  • איוב עושה צדקה ומכניס אורחים כמו אברהם: מגילה כח ע''א איוב וותרן בממונו היה.  אבות דרבי נתן פ"ז מ"א, איוב שיבח עצמו בהכנסת באורחים. בראשית רבה לט, יז. ----. [בבא בתרא טו ע''ב כל הנוטל פרוטה מאיוב מתברך].
  • איוב, לאחת הדעות, היה בזמנו של אברהם: ירושלמי סוטה ה, ו. עוד בענין זמנו של איוב, ומוצאו, אריכות ימיו ועוד עי' בבא בתרא טו ע''א-ע''ב.
  • השוואות והקבלות נוספות בחז''ל בין איוב לאברהם: בבא קמא צב ע''א מאברהם ואיוב לומדים שהמתפלל על חבירו נענה תחילה. ועיין עוד תוספתא בבא קמא ט, יא.   (בראשית רבה ל, ח. נמנים יחד ברשימה שהיו מוכנים לדבר מסוים).  בראשית רבה מט, יז. אמרו דבר אחד.   במדבר רבה יד, ז. הכירו לקב''ה מעצמם.   במדבר רבה כב, א. נקראו יראי אלקים. וכ''ה בתוספתא ? לגבי אשת עובדיה שקראה לדחלא דה' ואמרו לה שיש ד' שנקרא כך.
 

במבי

משתמש ותיק
האמת יש גם הקבלה בין השם אב-רם (אברהם) לאיוב שמזכיר את ה"אב"
 

לבי במערב

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
האמנם? א''כ, יבוא אדם וישוחח עם גלגולו, ויאמר לו בבהירות מה לתקן!
כמובן שגלגול עיקרו אחרי הפטירה (כי אז כבר אינו יכול הראשון לתקן עוד בעוה"ז), אך 'לאו דוקא' שיתגלגל במי שנולד אחרי פטירתו - אלא הדבר אפ"ל גם בבחי' עיבור כו'.
 

רחמים

פותח הנושא
פיילוט 0.4 אמר:
אגב, ישנה הקבלה שחוזרת על עצמה בכמה מקומות בחז''ל בין אברהם אבינו לאיוב, וכדלהלן.
ומעודי תמהתי לפשר הדימוי והניגוד בין הדמויות שלכאורה אין ביניהם מכנה משותף.
אשמח לשמוע מבני החבורה טעם בדבר.
בין אברהם אבינו לאיוב ישנו מכנה משותף רחב ביותר, שניהם צדיקים גדולים שעבדו את הבורא בעולם שכולם עובדי אלילים, בבא בתרא דף ט"ו עמוד ב'
א"ר יוחנן גדול הנאמר באיוב יותר ממה שנאמר באברהם דאילו באברהם כתיב כי עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה ובאיוב כתיב איש תם וישר ירא אלהים וסר מרע
 

יחיה

משתמש ותיק
רחמים אמר:
מבואר ברש"י (הראשון בספר איוב) שעוץ, בכורו של נחור אחי אברהם, הוא למעשה איוב...

אבל באמת מסתבר שאין הפירוש זה המסוים מרש"י, אלא "תוספת", ראה המצורף פה:
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_ספר איוב מבית מדרשו של רש-י - רש-י, רבינו תם, תלמיד רש-י_109.pdf
    239.3 KB · צפיות: 3
  • אוצר החכמה_ספר איוב מבית מדרשו של רש-י - רש-י, רבינו תם, תלמיד רש-י_58_59.pdf
    530.9 KB · צפיות: 5

עץ פרי

משתמש ותיק
איוב גלגול של תרח אינו מהאלשיך
אלא מפורש מהאר"י הקדוש
ולדבריו איוב הוא בן בוז
ולכן כתוב ואת בוז אחיו
שמת עוץ בלא בנים ויבם בוז אשתו
ובנו הנולד הוא נשמת עוץ והוא איוב
וזהו שנאמר איש היה בארץ עוץ.
 

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
איוב גלגול של תרח אינו מהאלשיך
אלא מפורש מהאר"י הקדוש
ולדבריו איוב הוא בן בוז
ולכן כתוב ואת בוז אחיו
שמת עוץ בלא בנים ויבם בוז אשתו
ובנו הנולד הוא נשמת עוץ והוא איוב
וזהו שנאמר איש היה בארץ עוץ.

ואליהוא בן ברכא-ל. מהו לאיוב?!
 
חלק עליון תַחתִית