לשקר כחובת השתדלות

יערב שיחי

משתמש ותיק
ידועה השאלה המצויה, באנשים שמשקרים לרשויות כדי לקבל הנחה מארנונה וכיו"ב. 
באופן ושיטות שאין איסור גזל. 
ידוע מכמה גדולים שאמרו, שאם צריך לשקר בוודאי אינו בגדר השתדלות. 
והנה אצל א"א ע"ה אנו מוצאים שנקט ההשתדלות ע"י שקר, 'אמרי נא אחותי את', 
למרות שהיה מובטח מהקב''ה שלא ינזק וההסבר בראשונים הוא שעשה כן משום השתדלות. 
לכאורה יש כאן ראיה ששקר אינו סתירה להשתדלות, עכ"פ כדי להינצל? 
 

ערבה

משתמש ותיק
וכי אם אנסוהו לסטים חייב להגיד את האמת על מקום הימצאות כספו?
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
מפורש במשנה בנדרים. נודרין להרגין לחרמים ולמוכסים. ובגמ' מבואר שאומר להם שהם של בית המלך ונודר שאם לאו, יאסרו כל פירות שבעולם עליו.
ומפורש כדברי הרה"ג @ערבה שליט"א.
 

לומאז

משתמש רגיל
מסופר על האמרי -אמת מגור כאשר ברחו מפולין והיו צרכים לעבור את הגבול עם מסמכים מזויפים, אמרו לו שחייבים לשקר, אמר למקורביו, מעולם לא יצא דבר לא אמת מפי, ודאגו בזמן המעבר בגבול שיירדם.
 

במבי

משתמש ותיק
יערב שיחי אמר:
ערבה אמר:
וכי אם אנסוהו לסטים חייב להגיד את האמת על מקום הימצאות כספו?
אך כאן אברהם היה מובטח מהקב''ה

מכיוון שברא כרעא דאבוה, והיא הייתה אחיינית של אברהם, א"כ מה שאמר שהיא אחותו זוהי האמת לאמיתה ואין כאן אפילו בדל בדלו של שקר.


ואדם שנוהג במידת האמת מוסרים לו מלאך שגם נוהג באמת ואדם שמרגיל את עצמו בשקר נותנים לו גם מלאך שכזה ואכן אם הוא לא ישקר הוא לא יקבל, וכמו הסיפור על הגנב שקיבל מכות רצח ואז הרים ידיו לקב"ה ואמר לו "רבש"ע איזה מין פרנסה נתתה לי"
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
במבי אמר:
יערב שיחי אמר:
ערבה אמר:
וכי אם אנסוהו לסטים חייב להגיד את האמת על מקום הימצאות כספו?
אך כאן אברהם היה מובטח מהקב''ה

מכיוון שברא כרעא דאבוה, והיא הייתה אחיינית של אברהם, א"כ מה שאמר שהיא אחותו זוהי האמת לאמיתה ואין כאן אפילו בדל בדלו של שקר.
לענ"ד ממש אינו נכון.
תאר לעצמך שהיית מברר בשידוכים ומישהו היה אומר לך על מישהי שהיא אחות של פלוני והיית מגלה שהיא רק אחייניתו.
זה ודאי לא נקרא אמת לאמתו בלי בדל בדלר שקר.
הרי מצד השומעים ודאי שיקר.
רק כוונתו שהיות והיה מוכרח לשקר לפחות אמר זאת בצורה שיש בה גם הבנה של אמת. וכמו שביאר הספר חסידים לגבי אנוכי עשו בכורך.
 

במבי

משתמש ותיק
גבריאל פולארד אמר:
במבי אמר:
יערב שיחי אמר:
אך כאן אברהם היה מובטח מהקב''ה

מכיוון שברא כרעא דאבוה, והיא הייתה אחיינית של אברהם, א"כ מה שאמר שהיא אחותו זוהי האמת לאמיתה ואין כאן אפילו בדל בדלו של שקר.
לענ"ד ממש אינו נכון.
תאר לעצמך שהיית מברר בשידוכים ומישהו היה אומר לך על מישהי שהיא אחות של פלוני והיית מגלה שהיא רק אחייניתו.
זה ודאי לא נקרא אמת לאמתו בלי בדל בדלר שקר.
הרי מצד השומעים ודאי שיקר.
רק כוונתו שהיות והיה מוכרח לשקר לפחות אמר זאת בצורה שיש בה גם הבנה של אמת. וכמו שביאר הספר חסידים לגבי אנוכי עשו בכורך.

בוא נגדיר מחדש.

לעניין שידוכים אתה אכן מצפה למידע מדוייק מאד ולדוגמא  אם תלך לחנות ותבקש נעל מידה 43 ותקבל מידה 44 זה שקר, כי אתה צריך דבר מדוייק מאד, אך לגבי המצרים האמירה שהיא אחותו היתה אכן אמיתית. ע"פ הרעיון שברא כרעא דאבוה ואין נפק"מ לגבם אם היא אחייניתו או אחותו.
 

הכהן

משתמש ותיק
במבי אמר:
ואין נפק"מ לגבם אם היא אחייניתו או אחותו.
אז למה הוא לא אמר בפירוש שהיא בת אחיו?

בר מן דין, מה נתרץ על יצחק? לומר על בת אחי אמו "אחותי" זה גם אמת לאמתה בלי בדל בדל של שקר?
 

במבי

משתמש ותיק
הכהן אמר:
במבי אמר:
ואין נפק"מ לגבם אם היא אחייניתו או אחותו.
אז למה הוא לא אמר בפירוש שהיא בת אחיו?

בר מן דין, מה נתרץ על יצחק? לומר על בת אחי אמו "אחותי" זה גם אמת לאמתה בלי בדל בדל של שקר?

צריך להגדיר מחדש מהו אח.

אח זה מלשון אחווה ומסמל את הקשר בין אחד לשני בעת צרה, כמו אח לצרה יולד (משלי יז-יז) ואולי לעיתים אפשר להוציא אח ממשמעותו הקלאסית ולהשאירו במובן של אחווה ואין זה נקרא שקר.

כמו שדוד שזה אחי האב ומבטא אהבה (כמו שדובר באשכול על דוד החכמה) ולעיתים יכול לצאת מהמשמעות הרגילה של אחי האב ולהשאר רק במובן של האהבה כמו בשיר השירים.
 

מורדכה

משתמש רגיל
יערב שיחי אמר:
ידועה השאלה המצויה, באנשים שמשקרים לרשויות כדי לקבל הנחה מארנונה וכיו"ב. 
באופן ושיטות שאין איסור גזל. 
ידוע מכמה גדולים שאמרו, שאם צריך לשקר בוודאי אינו בגדר השתדלות. 
והנה אצל א"א ע"ה אנו מוצאים שנקט ההשתדלות ע"י שקר, 'אמרי נא אחותי את', 
למרות שהיה מובטח מהקב''ה שלא ינזק וההסבר בראשונים הוא שעשה כן משום השתדלות. 
לכאורה יש כאן ראיה ששקר אינו סתירה להשתדלות, עכ"פ כדי להינצל? 
יש כאן חילוק גדול, שלהרוויח ע"י שקר אסור, אבל להציל עצמו מנזק (באופן שצודק ע"פ דין) מותר. ואצל א"א היה זה להינצל. 
 
 

הכהן

משתמש ותיק
במבי אמר:
הכהן אמר:
במבי אמר:
ואין נפק"מ לגבם אם היא אחייניתו או אחותו.
אז למה הוא לא אמר בפירוש שהיא בת אחיו?

בר מן דין, מה נתרץ על יצחק? לומר על בת אחי אמו "אחותי" זה גם אמת לאמתה בלי בדל בדל של שקר?

צריך להגדיר מחדש מהו אח.

אח זה מלשון אחווה ומסמל את הקשר בין אחד לשני בעת צרה, כמו אח לצרה יולד (משלי יז-יז) ואולי לעיתים אפשר להוציא אח ממשמעותו הקלאסית ולהשאירו במובן של אחווה ואין זה נקרא שקר.
אז לשם מה הוא אומר "אחותי בת אבי אך לא בת אמי"?
 
 

במבי

משתמש ותיק
הכהן אמר:
במבי אמר:
הכהן אמר:
אז למה הוא לא אמר בפירוש שהיא בת אחיו?

בר מן דין, מה נתרץ על יצחק? לומר על בת אחי אמו "אחותי" זה גם אמת לאמתה בלי בדל בדל של שקר?

צריך להגדיר מחדש מהו אח.

אח זה מלשון אחווה ומסמל את הקשר בין אחד לשני בעת צרה, כמו אח לצרה יולד (משלי יז-יז) ואולי לעיתים אפשר להוציא אח ממשמעותו הקלאסית ולהשאירו במובן של אחווה ואין זה נקרא שקר.
אז לשם מה הוא אומר "אחותי בת אבי אך לא בת אמי"?

אמו הייתה אמתלאי ואולי זה מלשון אמת, ללא פילוסופיות ורעיונות כמו שציפו שיהיה כאן חברי הפורום.
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מורדכה אמר:
יערב שיחי אמר:
ידועה השאלה המצויה, באנשים שמשקרים לרשויות כדי לקבל הנחה מארנונה וכיו"ב. 
באופן ושיטות שאין איסור גזל. 
ידוע מכמה גדולים שאמרו, שאם צריך לשקר בוודאי אינו בגדר השתדלות. 
והנה אצל א"א ע"ה אנו מוצאים שנקט ההשתדלות ע"י שקר, 'אמרי נא אחותי את', 
למרות שהיה מובטח מהקב''ה שלא ינזק וההסבר בראשונים הוא שעשה כן משום השתדלות. 
לכאורה יש כאן ראיה ששקר אינו סתירה להשתדלות, עכ"פ כדי להינצל? 
יש כאן חילוק גדול, שלהרוויח ע"י שקר אסור, אבל להציל עצמו מנזק (באופן שצודק ע"פ דין) מותר. ואצל א"א היה זה להינצל. 
ברור שמותר לשקר כדי להציל עצמו.
מה שאני שואל הוא לגבי גדרי השתדלות.
אברהם לא היה בסכנה אמיתית, כי היה מובטח מהקב''ה בכל דרכיו.
ובכל זאת, כדי לא לסמוך על הנס נקט בתכסיס זה של כעין שקר.
ובזה יש סתירה לקביעה שגם היכן שמותר לשקר א''א לומר שזה חלק מחובת ההשתדלות!
 
 

מורדכה

משתמש רגיל
לא הבנתי אותך, האם שמעת מגדולים שבאופן שמותר לשקר אין חובת השתדלות?
כי לפי הבנתי הדלה רק באופן שאסור לשקר (כגון להרוויח באופן שאין גזל) ממילא אין שייך השתדלות ע"י שקר. אבל מתי שמותר לשקר (להציל) יש חובת השתדלות גם ע"י שקר.
 
חלק עליון תַחתִית