בני אמה מתיחס אחר אברהם?

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פ' וירא "וגם את בן האמה לגוי אשימנו כי זרעך הוא" (כ"א י"ג), וצ"ב אמאי מקרי זרעו הרי בני אמה לא מתיחסים אחר האב רק אחרי האם.​
 

HaimL

משתמש ותיק
מדוע הם לא מתייחסים, כי אנחנו לא יודעים אם הוא זרע האב, וכאן התורה מעידה, כי זרעך הוא.
או כי רחמנא אפקריה לזרעיה, וזה כמובן לא שייך בזרע הצדיק, וכנ"ל.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
צ"ב אמאי מקרי זרעו? הרי בני אמה לא מתיחסים אחר האב רק אחרי האם.​
מקרא מלא דיבר הכתוב: 'וַתִּקַּח שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם אֶת הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחָתָהּ וַתִּתֵּן אֹתָהּ לְאַבְרָם אִישָׁהּ לוֹ לְאִשָּׁה'. ובהכרח ששחררה אותה משפחוּת, שהרי אין אישות בשפחה. וכן אמרו חכמים במדרש: 'לאשה' – ולא לפילגש.
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
נתן הבבלי אמר:
צ"ב אמאי מקרי זרעו? הרי בני אמה לא מתיחסים אחר האב רק אחרי האם.​
מקרא מלא דיבר הכתוב: 'וַתִּקַּח שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם אֶת הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחָתָהּ וַתִּתֵּן אֹתָהּ לְאַבְרָם אִישָׁהּ לוֹ לְאִשָּׁה'. ובהכרח ששחררה אותה משפחוּת, שהרי אין אישות בשפחה. וכן אמרו חכמים במדרש: 'לאשה' – ולא לפילגש.

אז למה הכתוב קורא לה בן האמה
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
נתן הבבלי אמר:
צ"ב אמאי מקרי זרעו? הרי בני אמה לא מתיחסים אחר האב רק אחרי האם.​
מקרא מלא דיבר הכתוב: 'וַתִּקַּח שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם אֶת הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחָתָהּ וַתִּתֵּן אֹתָהּ לְאַבְרָם אִישָׁהּ לוֹ לְאִשָּׁה'. ובהכרח ששחררה אותה משפחוּת, שהרי אין אישות בשפחה. וכן אמרו חכמים במדרש: 'לאשה' – ולא לפילגש.
מלבי"ם בראשית פרק טז פסוק ג
(ג) ותקח שרה, באר שבזה לא ויתרה דבר מן האישות שלה, כי לא הוציאה לחירות בזה, כי עדיין היתה שפחתה קנין כספה, והיא נשארה אשת אברם לבדו ובמדרש לו לאשה ולא לאחר, ר"ל שלא היה יכול למכרה כי נשארה קנין שרה, 

העמק דבר בראשית פרק טז פסוק ג
(ג) לאברם אישה לו לאשה. תיבת לו מיותר, וביעקב כתיב ותתן אותה ליעקב לאשה, אלא כדברינו שכך היה התנאי, דלגבי אברם לבד תהא לאשה ולא לשפחה, אבל לגבי שרה תהא לשפחה כמו שהיה, 

רש"ר הירש בראשית פרק טז פסוק ג
לאשה - הוה אומר ליחס טהור של אישות. לו לאשה: לאברהם היא היתה "לאשה"; ואילו ביחס לשרה היא עודנה שפחה, 


 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
למה הכתוב קורא לה בן האמה?
וכן הוא אומר אצל בלהה וזלפה:​
וַיַּחַץ אֶת־הַיְלָדִים עַל־לֵאָה וְעַל־רָחֵל וְעַל שְׁתֵּי הַשְּׁפָחוֹת. וַיָּשֶׂם אֶת־הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת־יַלְדֵיהֶן רִאשֹׁנָה. וַתִּגַּשְׁןָ הַשְּׁפָחוֹת הֵנָּה וְיַלְדֵיהֶן וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
העמק דבר: כך היה התנאי, דלגבי אברם לבד תהא לאשה ולא לשפחה, אבל לגבי שרה תהא לשפחה.
כבר נלאו להשיג בשכל הפשוט היתכנות מעמד כזה: שפחה לזה ואשה לזה.​
ובזכרוני כי רבינו אליהו מזרחי כותב בפירוש כי שרה נתנה שטר שחרור להגר.
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
נתן הבבלי אמר:
למה הכתוב קורא לה בן האמה?
וכן הוא אומר אצל בלהה וזלפה:​
וַיַּחַץ אֶת־הַיְלָדִים עַל־לֵאָה וְעַל־רָחֵל וְעַל שְׁתֵּי הַשְּׁפָחוֹת. וַיָּשֶׂם אֶת־הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת־יַלְדֵיהֶן רִאשֹׁנָה. וַתִּגַּשְׁןָ הַשְּׁפָחוֹת הֵנָּה וְיַלְדֵיהֶן וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ.
זה עוד קושיא
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
העמק דבר: כך היה התנאי, דלגבי אברם לבד תהא לאשה ולא לשפחה, אבל לגבי שרה תהא לשפחה.
כבר נלאו להשיג בשכל הפשוט היתכנות מעמד כזה: שפחה לזה ואשה לזה.​
ובזכרוני כי רבינו אליהו מזרחי כותב בפירוש כי שרה נתנה שטר שחרור להגר.
ומאי 'ותענה שרי' - שהיתה משעבדת בה בקושי?
 
 

ערבה

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
נתן הבבלי אמר:
למה הכתוב קורא לה בן האמה?
וכן הוא אומר אצל בלהה וזלפה:​
וַיַּחַץ אֶת־הַיְלָדִים עַל־לֵאָה וְעַל־רָחֵל וְעַל שְׁתֵּי הַשְּׁפָחוֹת. וַיָּשֶׂם אֶת־הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת־יַלְדֵיהֶן רִאשֹׁנָה. וַתִּגַּשְׁןָ הַשְּׁפָחוֹת הֵנָּה וְיַלְדֵיהֶן וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ.
ברמב"ן עה"פ 'והוא נער את בני בלהה ואת בני זלפה נשי אביו': ויתכן כי בחיי רחל ולאה יקרא אותן שפחות ופילגשים ועתה מתו ולקחן לנשים.
 
 
נתן הבבלי אמר:
פ' וירא "וגם את בן האמה לגוי אשימנו כי זרעך הוא" (כ"א י"ג), וצ"ב אמאי מקרי זרעו הרי בני אמה לא מתיחסים אחר האב רק אחרי האם.​
גם את נניח את הענין של האמה והנידון אם היא שפחה או אשה, יקשה בלאו הכי, הרי 'כי ביצחק יקרא לך זרע'? ועי' רמב"ם פ"י ממלכים ה"ז.
בפשטות היינו מיישבים ש'כי זרעך הוא' היינו שסוכ"ס הוא זרעו, אף אם לא בדרגת 'יקרא לך זרע'. אבל היה רצוי למצוא ישוב טוב יותר.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
ומאי 'ותענה שרי' - שהיתה משעבדת בה בקושי?
אלא מחוורתא כמו שכתב הרב 'אור החיים', כי באמת אברהם נשא שפחה לאשה, ובהוראת שעה עבר על 'לא יהיה קדש'. (ומצאנו שם 'אשה' בשפחה המיוחדת לאיש: 'אם אדניו יתן לו אשה'.) ואכן דין ישמעאל כדין הנכבש על השפחה וילדה הימנו בן שהרי הוא עבד.​
וכן הוא בתרגום יונתן על 'כי ביצחק יקרא לך זרע': אֲרוּם בְּיִצְחָק יִתְקְרוֹן לָךְ בְּנִין, וְדֵן בַּר אַמְתָא לָא מִתְיַחַס בָּתְרָךְ.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יושב בשבת תחכמוני אמר:
בפשטות, 'כי זרעך הוא' היינו שסוכ"ס הוא זרעו, אף אם לא בדרגת 'יקרא לך זרע'.
ודאי כן הוא, שכן 'ביצחק יקרא לך זרע' ו'זרעך הוא' בדיבור אחד נאמרו: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל־אַבְרָהָם אַל־יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל־הַנַּעַר, כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע. וְגַם אֶת־בֶּן־הָאָמָה לְגוֹי אֲשִׂימֶנּוּ, כִּי זַרְעֲךָ הוּא.​
 ​
ובזה יתחוורו כשמלה דברי רבי טרפון בסוף האומר דקדושין:​
יְכוֹלִין מַמְזֵרִים לִטַּהֵר (מִפְּסוּל זַרְעָם, שֶׁלֹּא יִהְיוּ בְּנֵיהֶם מַמְזֵרִים). כֵּיצַד? מַמְזֵר שֶׁנָּשָֹא שִׁפְחָה, הַוָּלָד עֶבֶד; שִׁחְרְרוֹ, נִמְצָא הַבֵּן בֶּן חוֹרִין.​
ולכאורה תמוה: הלוא אינו מטהר כי אם את זרע השפחה? אלא ודאי, בנו משפחה זרעו הוא בפועל, אלא שמשולל הוא ממנו לענין יוחסין.​
 ​
וכן אמרו בפרק יש מותרות:​
מַמְזֶרֶת לְיִשְׂרָאֵל - הִיא מַרְגְּלָא לֵהּ. ופירש רש"י: טָרְחָא וּמְהַדְּרָא לִנָּשֵׂא לְיִשְׂרָאֵל, כְּדֵי לְהַעֲלוֹת זַרְעָהּ. וְאַף עַל גַּב דִּבְנָהּ נַמֵּי מַמְזֵר, אֲפִלּוּ הָכִי, כֵּיוָן דְּאִיכָּא תַּקַּנְתָּא לְמַמְזֵרִים, כְּרַבִּי טַרְפוֹן, טָרְחָא וּמִנַּסְבָא לְיִשְׂרָאֵל.
ויש להזכיר, כי עבד אין לו חייס כלל, ואף לא לאמו, כדאמר רב חסדא בפרק ארבע מיתות: עבד מותר באמו, ופסק כן הרמב"ם בפרק ארבעה עשר מהלכות איסורי ביאה.
 
חלק עליון תַחתִית