פלוני אמר:שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
באמת כתב המהר"ל בגור אריה כ"ה א', וכ"כ בשפ"ח, ששם אי' שנשא אברהם אשה ושמה קטורה וכתב רש"י שנאים מעשיה כקטורת וכו', והרי כתב לעיל שחזרה לגילולי בית אביה, אלא שרק רצתה לחזור, אבל אחרי שנעשה לה הנס ודברה עם המלאך, חזרה בתשובה ממחשבתה זו ולא תעתה אחר הגילולים.huo yuc יום טוב אמר:מי שרואה מלאכים ומדברת איתם לא צריכה הוכחות
שנאים מעשיה כקטורת ושקשרה פתחה וכו'. אף על גב דחזרה לגלולי בית אביה (רש"י לעיל כא, יד), אחר שראתה החסד שעשה עמה השם יתברך ששלח מלאך לה (לעיל כא, יז), והיה מעלה לה הבאר (שם שם יט) - חזרה בתשובה:
עירוב פרשיות כתוב כאן.. שהרי...נתנאל_ב אמר:פלוני אמר:שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?באמת כתב המהר"ל בגור אריה כ"ה א', וכ"כ בשפ"ח, ששם אי' שנשא אברהם אשה ושמה קטורה וכתב רש"י שנאים מעשיה כקטורת וכו', והרי כתב לעיל שחזרה לגילולי בית אביה, אלא שרק רצתה לחזור, אבל אחרי שנעשה לה הנס ודברה עם המלאך, חזרה בתשובה ממחשבתה זו ולא תעתה אחר הגילולים.huo yuc יום טוב אמר:מי שרואה מלאכים ומדברת איתם לא צריכה הוכחות
שנאים מעשיה כקטורת ושקשרה פתחה וכו'. אף על גב דחזרה לגלולי בית אביה (רש"י לעיל כא, יד), אחר שראתה החסד שעשה עמה השם יתברך ששלח מלאך לה (לעיל כא, יז), והיה מעלה לה הבאר (שם שם יט) - חזרה בתשובה:
ופרש"יפרשת לך לך
וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ: (ז) וַיִּמְצָאָהּ מַלְאַךְ ה' עַל עֵין הַמַּיִם בַּמִּדְבָּר עַל הָעַיִן בְּדֶרֶךְ שׁוּר: (ח) וַיֹּאמַר הָגָר שִׁפְחַת שָׂרַי אֵי מִזֶּה בָאת וְאָנָה תֵלֵכִי וַתֹּאמֶר מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת: (ט) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ וְהִתְעַנִּי תַּחַת יָדֶיהָ: (י) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב: (יא) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע ה' אֶל עָנְיֵךְ: (יב) וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן: (יג) וַתִּקְרָא שֵׁם ה' הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ אַתָּה אֵל רֳאִי כִּי אָמְרָה הֲגַם הֲלֹם רָאִיתִי אַחֲרֵי רֹאִי:
ואחרי כל זה..הגם הלום - לשון תימה, וכי סבורה הייתי שאף הלום במדברות ראיתי שלוחו של מקום אחרי רואי אותם בביתו של אברהם, ששם הייתי רגילה לראות מלאכים. ותדע שהיתה רגילה לראותם שהרי מנוח ראה את המלאך פעם אחת ואמר (שופטים יג כב) מות נמות, וזו ראתה ארבעה פעמים זה אחר זה ולא חרדה:
ופרש"יפרשת וירא
(יד) וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע:
ותלך ותתע - חזרה לגלולי בית אביה:
איפה מצינו שהיה טענה עליה?פלוני אמר:שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
לא הבנתי. הקושי' על המהר"ל?הצעיר שבחבורה אמר:עירוב פרשיות כתוב כאן.. שהרי...נתנאל_ב אמר:פלוני אמר:שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?באמת כתב המהר"ל בגור אריה כ"ה א', וכ"כ בשפ"ח, ששם אי' שנשא אברהם אשה ושמה קטורה וכתב רש"י שנאים מעשיה כקטורת וכו', והרי כתב לעיל שחזרה לגילולי בית אביה, אלא שרק רצתה לחזור, אבל אחרי שנעשה לה הנס ודברה עם המלאך, חזרה בתשובה ממחשבתה זו ולא תעתה אחר הגילולים.huo yuc יום טוב אמר:מי שרואה מלאכים ומדברת איתם לא צריכה הוכחות
שנאים מעשיה כקטורת ושקשרה פתחה וכו'. אף על גב דחזרה לגלולי בית אביה (רש"י לעיל כא, יד), אחר שראתה החסד שעשה עמה השם יתברך ששלח מלאך לה (לעיל כא, יז), והיה מעלה לה הבאר (שם שם יט) - חזרה בתשובה:
ופרש"יפרשת לך לך
וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ: (ז) וַיִּמְצָאָהּ מַלְאַךְ ה' עַל עֵין הַמַּיִם בַּמִּדְבָּר עַל הָעַיִן בְּדֶרֶךְ שׁוּר: (ח) וַיֹּאמַר הָגָר שִׁפְחַת שָׂרַי אֵי מִזֶּה בָאת וְאָנָה תֵלֵכִי וַתֹּאמֶר מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת: (ט) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ וְהִתְעַנִּי תַּחַת יָדֶיהָ: (י) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב: (יא) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע ה' אֶל עָנְיֵךְ: (יב) וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן: (יג) וַתִּקְרָא שֵׁם ה' הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ אַתָּה אֵל רֳאִי כִּי אָמְרָה הֲגַם הֲלֹם רָאִיתִי אַחֲרֵי רֹאִי:
ואחרי כל זה..הגם הלום - לשון תימה, וכי סבורה הייתי שאף הלום במדברות ראיתי שלוחו של מקום אחרי רואי אותם בביתו של אברהם, ששם הייתי רגילה לראות מלאכים. ותדע שהיתה רגילה לראותם שהרי מנוח ראה את המלאך פעם אחת ואמר (שופטים יג כב) מות נמות, וזו ראתה ארבעה פעמים זה אחר זה ולא חרדה:
ופרש"יפרשת וירא
(יד) וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע:
ותלך ותתע - חזרה לגלולי בית אביה:
נתנאל_ב אמר:א הבנתי. הקושי' על המהר"ל?
הרי אחרי כל זה, נשא אותה אברהם, ודרשו חז"ל שנאים מעשיה כקטורת, הרי שלא חזרה לגילולי בית אביה, אלא רק חשבה לעשות כן (כן כתב השפ"ח, ומסתמא זה הפשט גם בגו"א שחזרה בתשובה)
לא הבנתי, הרי היה מלאך אח"כ, וכמש"כ המהר"ל.עשירית האיפה אמר:הקושיא היא שאם מה שרק חשבה ובסוף לא חזרה לע"ז הוא בגלל המלאך, וקשה והרי המלאך היה לפני שחשבה...נתנאל_ב אמר:א הבנתי. הקושי' על המהר"ל?
הרי אחרי כל זה, נשא אותה אברהם, ודרשו חז"ל שנאים מעשיה כקטורת, הרי שלא חזרה לגילולי בית אביה, אלא רק חשבה לעשות כן (כן כתב השפ"ח, ומסתמא זה הפשט גם בגו"א שחזרה בתשובה)
אני רק ניסיתי להסביר מה הוא שאל, ושאלתו היא, שגם בפרשת לך לך היא ראתה מלאך (בפעם הראשונה כשגורשה לבדה לפני שישמעאל נולד)נתנאל_ב אמר:לא הבנתי, הרי היה מלאך אח"כ, וכמש"כ המהר"ל.עשירית האיפה אמר:הקושיא היא שאם מה שרק חשבה ובסוף לא חזרה לע"ז הוא בגלל המלאך, וקשה והרי המלאך היה לפני שחשבה...נתנאל_ב אמר:א הבנתי. הקושי' על המהר"ל?
הרי אחרי כל זה, נשא אותה אברהם, ודרשו חז"ל שנאים מעשיה כקטורת, הרי שלא חזרה לגילולי בית אביה, אלא רק חשבה לעשות כן (כן כתב השפ"ח, ומסתמא זה הפשט גם בגו"א שחזרה בתשובה)
בפרק כ"א, בפס' י"ד ותלך ותתע במדבר באר שבע, ובפס' י"ז היה את המלאך, ובפס' י"ט הנס עם הבאר, ואז חזרה בתשובה.
עכשיו הבנתי.עשירית האיפה אמר:אני רק ניסיתי להסביר מה הוא שאל, ושאלתו היא, שגם בפרשת לך לך היא ראתה מלאך (בפעם הראשונה כשגורשה לבדה לפני שישמעאל נולד)
???פלוני אמר:שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
אכן, ובאמת המבואר בדברי המהר"ל שלא ראיית המלאך היא הסיבה שהרי כתבנתנאל_ב אמר:לא הבנתי, הרי היה מלאך אח"כ, וכמש"כ המהר"ל.עשירית האיפה אמר:הקושיא היא שאם מה שרק חשבה ובסוף לא חזרה לע"ז הוא בגלל המלאך, וקשה והרי המלאך היה לפני שחשבה...נתנאל_ב אמר:א הבנתי. הקושי' על המהר"ל?
הרי אחרי כל זה, נשא אותה אברהם, ודרשו חז"ל שנאים מעשיה כקטורת, הרי שלא חזרה לגילולי בית אביה, אלא רק חשבה לעשות כן (כן כתב השפ"ח, ומסתמא זה הפשט גם בגו"א שחזרה בתשובה)
בפרק כ"א, בפס' י"ד ותלך ותתע במדבר באר שבע, ובפס' י"ז היה את המלאך, ובפס' י"ט הנס עם הבאר, ואז חזרה בתשובה.
הרי שעיקר הסיבה היא החסד שעשה עמה השם יתברך בשליחת המלאך והעלאת הבאר, ולא ראיית המלאך...נתנאל_ב אמר:שנאים מעשיה כקטורת ושקשרה פתחה וכו'. אף על גב דחזרה לגלולי בית אביה (רש"י לעיל כא, יד), אחר שראתה החסד שעשה עמה השם יתברך ששלח מלאך לה (לעיל כא, יז), והיה מעלה לה הבאר (שם שם יט) - חזרה בתשובה:
ע (ג"א), והא דפירש"י (לעיל כ"א י"ד ד"ה ותתע) שחזרה לגלולי בית אביה, צריך לומר שהיתה בדעתה לחזור לגלולי וכו', דסברה כיון שנטרדה מבית אברהם גם אלהיו הסתיר פניו ממנה, וכשראתה הנס שנעשה לבנה בבאר ושנגלה לה המלאך, לא הוציאה עצמה מתחת כנפי רשותו, והג"א כתב שאחר שנעשה לה הנס חזרה בתשובה:
בעינה עומדתhuo yuc יום טוב אמר:מי שרואה מלאכים ומדברת איתם לא צריכה הוכחות
!!!זאת תורת אמר:???פלוני אמר:שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
(ריב"א בראשית טז, ו):פרש"י היתה משעבד' בה בקושי והר' אליקים נתן טעם בדבר היאך צדקת כשרה עושה כך לפי שהגר הונתה שרה תחל' כדפרש"י גבי ותקל גברתה בעיניה ולכך היתה שרה מענה אותה בהיתר כי בספר סמ"ג כתוב במצות לא תונו דאיתא במדרש שאם הונה אותך אדם אתה רשאי להונותו שאינו קרוי עמיתך אחרי שהונה אותך:
(ו) ותענה שרי ותברח מפניה - חטאה אמנו בענוי הזה, וגם אברהם בהניחו לעשות כן, ושמע ה' אל עניה ונתן לה בן שיהא פרא אדם לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני הענוי:
בכל אופן לא כל מה שנחשב חטא אצל שרה אמנו זה אכזריות נוראה.הצעיר שבחבורה אמר:!!!זאת תורת אמר:???פלוני אמר:שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
(ריב"א בראשית טז, ו):פרש"י היתה משעבד' בה בקושי והר' אליקים נתן טעם בדבר היאך צדקת כשרה עושה כך לפי שהגר הונתה שרה תחל' כדפרש"י גבי ותקל גברתה בעיניה ולכך היתה שרה מענה אותה בהיתר כי בספר סמ"ג כתוב במצות לא תונו דאיתא במדרש שאם הונה אותך אדם אתה רשאי להונותו שאינו קרוי עמיתך אחרי שהונה אותך:
והרמב"ן כתב
(ו) ותענה שרי ותברח מפניה - חטאה אמנו בענוי הזה, וגם אברהם בהניחו לעשות כן, ושמע ה' אל עניה ונתן לה בן שיהא פרא אדם לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני הענוי:
מקור לזה לא ידענא, ושיעור לזה לא ידענא.זאת תורת אמר:בכל אופן לא כל מה שנחשב חטא אצל שרה אמנו זה אכזריות נוראה.
יעויין היטב בשפתי חכמים שכתבנתנאל_ב אמר:הרי אחרי כל זה, נשא אותה אברהם, ודרשו חז"ל שנאים מעשיה כקטורת, הרי שלא חזרה לגילולי בית אביה, אלא רק חשבה לעשות כן (כן כתב השפ"ח, ומסתמא זה הפשט גם בגו"א שחזרה בתשובה).
הרי שלדעת השפתי חכמים חזרה בה ולא הוציאה עצמה מתחת כנפי רשותו, ולדעת הגור אריה אחר שנעשה לה הנס חזרה בתשובה.הצעיר שבחבורה אמר:ע (ג"א), והא דפירש"י (לעיל כ"א י"ד ד"ה ותתע) שחזרה לגלולי בית אביה, צריך לומר שהיתה בדעתה לחזור לגלולי וכו', דסברה כיון שנטרדה מבית אברהם גם אלהיו הסתיר פניו ממנה, וכשראתה הנס שנעשה לבנה בבאר ושנגלה לה המלאך, לא הוציאה עצמה מתחת כנפי רשותו, והג"א כתב שאחר שנעשה לה הנס חזרה בתשובה:
אני הק' הבנתי בתחילה שהביאו כיהודה ועוד לקרא, שגם בגו"א כתב שחזרה בה ועשתה תשובה, אך מדקדוק לשונו של הגו"א משמע לא כמש"כ, אלא כמש"כ כת"ר. ייש"כ.הצעיר שבחבורה אמר:הרי שלדעת השפתי חכמים חזרה בה ולא הוציאה עצמה מתחת כנפי רשותו, ולדעת הגור אריה אחר שנעשה לה הנס חזרה בתשובה.