מה הטענה על הגר שחזרה לעבוד ע"ז?

פלוני

משתמש ותיק
שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
 
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
וחשבתי לתרץ שכידוע משמיה דהגאון שביאר הפס' עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה שזה שאברהם
עמד בניסיון העקידה שהוא הפך מידתו שהיא רחמים וסותר את כל מה שמכר לאלפי הנפש אשר עשו בחרן
רק זה הוכיח שגם מה שמטבעו שרחמן עושה רק לציווי הקב"ה ולפ"ז אולי יש לת' דכידוע יש שהק' האיך שיקר יעקב וגנב הברכות
הרי היה איש אמת? והביאור לפי הגאון שיעקב עשה לפי היראת שמים שלו ובמקום שצריך לשקר שיקר...
ולפ"ז י"ל דהטעות של הגר היתה שחשבה שמידת אברהם שהיא חסד זהו רק לפי טבעו ולכן שראתה אכזריות זה התנגש לה
ואולי גם אצל לוט אפשר לומר שעשה חסד ע"ג בנותיו כי הלך בצורה של חסד כמו שינק אצל אברהם אבל גם לוט וגם הגר לא
השכילו להבין שדרגת אברהם היתה הרבה מעבר שהוא איש חסד אלא ירא אלוקים והחסד היה רק תולדה ודו"ק
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
פלוני אמר:
שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
huo yuc יום טוב אמר:
מי שרואה מלאכים ומדברת איתם לא צריכה הוכחות
באמת כתב המהר"ל בגור אריה כ"ה א', וכ"כ בשפ"ח,  ששם אי' שנשא אברהם אשה ושמה קטורה וכתב רש"י שנאים מעשיה כקטורת וכו', והרי כתב לעיל שחזרה לגילולי בית אביה, אלא שרק רצתה לחזור, אבל אחרי שנעשה לה הנס ודברה עם המלאך, חזרה בתשובה ממחשבתה זו ולא תעתה אחר הגילולים.
שנאים מעשיה כקטורת ושקשרה פתחה וכו'. אף על גב דחזרה לגלולי בית אביה (רש"י לעיל כא, יד), אחר שראתה החסד שעשה עמה השם יתברך ששלח מלאך לה (לעיל כא, יז), והיה מעלה לה הבאר (שם שם יט) - חזרה בתשובה:
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
פלוני אמר:
שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
huo yuc יום טוב אמר:
מי שרואה מלאכים ומדברת איתם לא צריכה הוכחות
באמת כתב המהר"ל בגור אריה כ"ה א', וכ"כ בשפ"ח,  ששם אי' שנשא אברהם אשה ושמה קטורה וכתב רש"י שנאים מעשיה כקטורת וכו', והרי כתב לעיל שחזרה לגילולי בית אביה, אלא שרק רצתה לחזור, אבל אחרי שנעשה לה הנס ודברה עם המלאך, חזרה בתשובה ממחשבתה זו ולא תעתה אחר הגילולים.
שנאים מעשיה כקטורת ושקשרה פתחה וכו'. אף על גב דחזרה לגלולי בית אביה (רש"י לעיל כא, יד), אחר שראתה החסד שעשה עמה השם יתברך ששלח מלאך לה (לעיל כא, יז), והיה מעלה לה הבאר (שם שם יט) - חזרה בתשובה:
עירוב פרשיות כתוב כאן.. שהרי...
פרשת לך לך
וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ: (ז) וַיִּמְצָאָהּ מַלְאַךְ ה' עַל עֵין הַמַּיִם בַּמִּדְבָּר עַל הָעַיִן בְּדֶרֶךְ שׁוּר: (ח) וַיֹּאמַר הָגָר שִׁפְחַת שָׂרַי אֵי מִזֶּה בָאת וְאָנָה תֵלֵכִי וַתֹּאמֶר מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת: (ט) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ וְהִתְעַנִּי תַּחַת יָדֶיהָ: (י) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב: (יא) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע ה' אֶל  עָנְיֵךְ: (יב) וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן: (יג) וַתִּקְרָא שֵׁם ה' הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ אַתָּה אֵל רֳאִי כִּי אָמְרָה הֲגַם הֲלֹם רָאִיתִי אַחֲרֵי רֹאִי: 
ופרש"י
הגם הלום - לשון תימה, וכי סבורה הייתי שאף הלום במדברות ראיתי שלוחו של מקום אחרי רואי אותם בביתו של אברהם, ששם הייתי רגילה לראות מלאכים. ותדע שהיתה רגילה לראותם שהרי מנוח ראה את המלאך פעם אחת ואמר (שופטים יג כב) מות נמות, וזו ראתה ארבעה פעמים זה אחר זה ולא חרדה: 
ואחרי כל זה..
פרשת וירא
(יד) וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע: 
ופרש"י
ותלך ותתע - חזרה לגלולי בית אביה: 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
פלוני אמר:
שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
איפה מצינו שהיה טענה עליה?
מסברא ברור שהיה, לעזוב עבודת האל וללכת אחרי ההבל, אך אם מצא מר טעם שלא יהיה טענה, הרי יש לו למצוא מקור לטענה.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
נתנאל_ב אמר:
פלוני אמר:
שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
huo yuc יום טוב אמר:
מי שרואה מלאכים ומדברת איתם לא צריכה הוכחות
באמת כתב המהר"ל בגור אריה כ"ה א', וכ"כ בשפ"ח,  ששם אי' שנשא אברהם אשה ושמה קטורה וכתב רש"י שנאים מעשיה כקטורת וכו', והרי כתב לעיל שחזרה לגילולי בית אביה, אלא שרק רצתה לחזור, אבל אחרי שנעשה לה הנס ודברה עם המלאך, חזרה בתשובה ממחשבתה זו ולא תעתה אחר הגילולים.
שנאים מעשיה כקטורת ושקשרה פתחה וכו'. אף על גב דחזרה לגלולי בית אביה (רש"י לעיל כא, יד), אחר שראתה החסד שעשה עמה השם יתברך ששלח מלאך לה (לעיל כא, יז), והיה מעלה לה הבאר (שם שם יט) - חזרה בתשובה:
עירוב פרשיות כתוב כאן.. שהרי...
פרשת לך לך
וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ: (ז) וַיִּמְצָאָהּ מַלְאַךְ ה' עַל עֵין הַמַּיִם בַּמִּדְבָּר עַל הָעַיִן בְּדֶרֶךְ שׁוּר: (ח) וַיֹּאמַר הָגָר שִׁפְחַת שָׂרַי אֵי מִזֶּה בָאת וְאָנָה תֵלֵכִי וַתֹּאמֶר מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת: (ט) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ וְהִתְעַנִּי תַּחַת יָדֶיהָ: (י) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב: (יא) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע ה' אֶל  עָנְיֵךְ: (יב) וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן: (יג) וַתִּקְרָא שֵׁם ה' הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ אַתָּה אֵל רֳאִי כִּי אָמְרָה הֲגַם הֲלֹם רָאִיתִי אַחֲרֵי רֹאִי: 
ופרש"י
הגם הלום - לשון תימה, וכי סבורה הייתי שאף הלום במדברות ראיתי שלוחו של מקום אחרי רואי אותם בביתו של אברהם, ששם הייתי רגילה לראות מלאכים. ותדע שהיתה רגילה לראותם שהרי מנוח ראה את המלאך פעם אחת ואמר (שופטים יג כב) מות נמות, וזו ראתה ארבעה פעמים זה אחר זה ולא חרדה: 
ואחרי כל זה..
פרשת וירא
(יד) וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע: 
ופרש"י
ותלך ותתע - חזרה לגלולי בית אביה: 
לא הבנתי. הקושי' על המהר"ל?
הרי אחרי כל זה, נשא אותה אברהם, ודרשו חז"ל שנאים מעשיה כקטורת, הרי שלא חזרה לגילולי בית אביה, אלא רק חשבה לעשות כן (כן כתב השפ"ח, ומסתמא זה הפשט גם בגו"א שחזרה בתשובה).
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
א הבנתי. הקושי' על המהר"ל?
הרי אחרי כל זה, נשא אותה אברהם, ודרשו חז"ל שנאים מעשיה כקטורת, הרי שלא חזרה לגילולי בית אביה, אלא רק חשבה לעשות כן (כן כתב השפ"ח, ומסתמא זה הפשט גם בגו"א שחזרה בתשובה)

הקושיא היא שאם מה שרק חשבה ובסוף לא חזרה לע"ז הוא בגלל המלאך, וקשה והרי המלאך היה לפני שחשבה...
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
עשירית האיפה אמר:
נתנאל_ב אמר:
א הבנתי. הקושי' על המהר"ל?
הרי אחרי כל זה, נשא אותה אברהם, ודרשו חז"ל שנאים מעשיה כקטורת, הרי שלא חזרה לגילולי בית אביה, אלא רק חשבה לעשות כן (כן כתב השפ"ח, ומסתמא זה הפשט גם בגו"א שחזרה בתשובה)
הקושיא היא שאם מה שרק חשבה ובסוף לא חזרה לע"ז הוא בגלל המלאך, וקשה והרי המלאך היה לפני שחשבה...
לא הבנתי, הרי היה מלאך אח"כ, וכמש"כ המהר"ל. 
בפרק כ"א, בפס' י"ד ותלך ותתע במדבר באר שבע, ובפס' י"ז היה את המלאך, ובפס' י"ט הנס עם הבאר, ואז חזרה בתשובה. 
 
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
עשירית האיפה אמר:
נתנאל_ב אמר:
א הבנתי. הקושי' על המהר"ל?
הרי אחרי כל זה, נשא אותה אברהם, ודרשו חז"ל שנאים מעשיה כקטורת, הרי שלא חזרה לגילולי בית אביה, אלא רק חשבה לעשות כן (כן כתב השפ"ח, ומסתמא זה הפשט גם בגו"א שחזרה בתשובה)
הקושיא היא שאם מה שרק חשבה ובסוף לא חזרה לע"ז הוא בגלל המלאך, וקשה והרי המלאך היה לפני שחשבה...
לא הבנתי, הרי היה מלאך אח"כ, וכמש"כ המהר"ל. 
בפרק כ"א, בפס' י"ד ותלך ותתע במדבר באר שבע, ובפס' י"ז היה את המלאך, ובפס' י"ט הנס עם הבאר, ואז חזרה בתשובה. 
אני רק ניסיתי להסביר מה הוא שאל, ושאלתו היא, שגם בפרשת לך לך היא ראתה מלאך (בפעם הראשונה כשגורשה לבדה לפני שישמעאל נולד)
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
עשירית האיפה אמר:
אני רק ניסיתי להסביר מה הוא שאל, ושאלתו היא, שגם בפרשת לך לך היא ראתה מלאך (בפעם הראשונה כשגורשה לבדה לפני שישמעאל נולד)
עכשיו הבנתי.
כנראה הצטרף ביחד, גם המלאך, גם הנס עם הבאר, וגם מה שהייתה חסרת ישע בלי מים, וירדה גאוותה, ועשתה תשובה.
 

זאת תורת

משתמש ותיק
פלוני אמר:
שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
???
(ריב"א בראשית טז, ו):פרש"י היתה משעבד' בה בקושי והר' אליקים נתן טעם בדבר היאך צדקת כשרה עושה כך לפי שהגר הונתה שרה תחל' כדפרש"י גבי ותקל גברתה בעיניה ולכך היתה שרה מענה אותה בהיתר כי בספר סמ"ג כתוב במצות לא תונו דאיתא במדרש שאם הונה אותך אדם אתה רשאי להונותו שאינו קרוי עמיתך אחרי שהונה אותך:

 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
עשירית האיפה אמר:
נתנאל_ב אמר:
א הבנתי. הקושי' על המהר"ל?
הרי אחרי כל זה, נשא אותה אברהם, ודרשו חז"ל שנאים מעשיה כקטורת, הרי שלא חזרה לגילולי בית אביה, אלא רק חשבה לעשות כן (כן כתב השפ"ח, ומסתמא זה הפשט גם בגו"א שחזרה בתשובה)
הקושיא היא שאם מה שרק חשבה ובסוף לא חזרה לע"ז הוא בגלל המלאך, וקשה והרי המלאך היה לפני שחשבה...
לא הבנתי, הרי היה מלאך אח"כ, וכמש"כ המהר"ל. 
בפרק כ"א, בפס' י"ד ותלך ותתע במדבר באר שבע, ובפס' י"ז היה את המלאך, ובפס' י"ט הנס עם הבאר, ואז חזרה בתשובה. 
אכן, ובאמת המבואר בדברי המהר"ל שלא ראיית המלאך היא הסיבה שהרי כתב
נתנאל_ב אמר:
שנאים מעשיה כקטורת ושקשרה פתחה וכו'. אף על גב דחזרה לגלולי בית אביה (רש"י לעיל כא, יד), אחר שראתה החסד שעשה עמה השם יתברך ששלח מלאך לה (לעיל כא, יז), והיה מעלה לה הבאר (שם שם יט) - חזרה בתשובה:
הרי שעיקר הסיבה היא החסד שעשה עמה השם יתברך בשליחת המלאך והעלאת הבאר, ולא ראיית המלאך...

ועי' בשפתי חכמים שכתב
ע (ג"א), והא דפירש"י (לעיל כ"א י"ד ד"ה ותתע) שחזרה לגלולי בית אביה, צריך לומר שהיתה בדעתה לחזור לגלולי וכו', דסברה כיון שנטרדה מבית אברהם גם אלהיו הסתיר פניו ממנה, וכשראתה הנס שנעשה לבנה בבאר ושנגלה לה המלאך, לא הוציאה עצמה מתחת כנפי רשותו, והג"א כתב שאחר שנעשה לה הנס חזרה בתשובה: 

ואם כנים הדברים, הרי שעדיין קושיית הרב...
huo yuc יום טוב אמר:
מי שרואה מלאכים ומדברת איתם לא צריכה הוכחות
בעינה עומדת
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
זאת תורת אמר:
פלוני אמר:
שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
???
(ריב"א בראשית טז, ו):פרש"י היתה משעבד' בה בקושי והר' אליקים נתן טעם בדבר היאך צדקת כשרה עושה כך לפי שהגר הונתה שרה תחל' כדפרש"י גבי ותקל גברתה בעיניה ולכך היתה שרה מענה אותה בהיתר כי בספר סמ"ג כתוב במצות לא תונו דאיתא במדרש שאם הונה אותך אדם אתה רשאי להונותו שאינו קרוי עמיתך אחרי שהונה אותך:
!!!
והרמב"ן כתב
(ו) ותענה שרי ותברח מפניה - חטאה אמנו בענוי הזה, וגם אברהם בהניחו לעשות כן, ושמע ה' אל עניה ונתן לה בן שיהא פרא אדם לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני הענוי: 
 

זאת תורת

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
זאת תורת אמר:
פלוני אמר:
שמעתי להק' מה באמת הטענה על הגר שכ' ותלך ותתע שחזרה לגילולי בית אביה
הרי גדלה וחונכה על פי מידת החסד שזה היה השיא בביתו של אברהם ובעצם רואה
ומרגישה אכזריות נוראה?
???
(ריב"א בראשית טז, ו):פרש"י היתה משעבד' בה בקושי והר' אליקים נתן טעם בדבר היאך צדקת כשרה עושה כך לפי שהגר הונתה שרה תחל' כדפרש"י גבי ותקל גברתה בעיניה ולכך היתה שרה מענה אותה בהיתר כי בספר סמ"ג כתוב במצות לא תונו דאיתא במדרש שאם הונה אותך אדם אתה רשאי להונותו שאינו קרוי עמיתך אחרי שהונה אותך:
!!!
והרמב"ן כתב
(ו) ותענה שרי ותברח מפניה - חטאה אמנו בענוי הזה, וגם אברהם בהניחו לעשות כן, ושמע ה' אל עניה ונתן לה בן שיהא פרא אדם לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני הענוי: 
בכל אופן לא כל מה שנחשב חטא אצל שרה אמנו זה אכזריות נוראה.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
ואגב, במה שכתב
נתנאל_ב אמר:
הרי אחרי כל זה, נשא אותה אברהם, ודרשו חז"ל שנאים מעשיה כקטורת, הרי שלא חזרה לגילולי בית אביה, אלא רק חשבה לעשות כן (כן כתב השפ"ח, ומסתמא זה הפשט גם בגו"א שחזרה בתשובה).
יעויין היטב בשפתי חכמים שכתב
הצעיר שבחבורה אמר:
ע (ג"א), והא דפירש"י (לעיל כ"א י"ד ד"ה ותתע) שחזרה לגלולי בית אביה, צריך לומר שהיתה בדעתה לחזור לגלולי וכו', דסברה כיון שנטרדה מבית אברהם גם אלהיו הסתיר פניו ממנה, וכשראתה הנס שנעשה לבנה בבאר ושנגלה לה המלאך, לא הוציאה עצמה מתחת כנפי רשותו, והג"א כתב שאחר שנעשה לה הנס חזרה בתשובה: 
הרי שלדעת השפתי חכמים חזרה בה ולא הוציאה עצמה מתחת כנפי רשותו, ולדעת הגור אריה אחר שנעשה לה הנס חזרה בתשובה.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
הרי שלדעת השפתי חכמים חזרה בה ולא הוציאה עצמה מתחת כנפי רשותו, ולדעת הגור אריה אחר שנעשה לה הנס חזרה בתשובה.
אני הק' הבנתי בתחילה שהביאו כיהודה ועוד לקרא, שגם בגו"א כתב שחזרה בה ועשתה תשובה, אך מדקדוק לשונו של הגו"א משמע לא כמש"כ, אלא כמש"כ כת"ר. ייש"כ.
מר מכנה עצמו @הצעיר שבחבורה , אך ב"ה מלא הוא בדעת כזקן שבחבורה...
 
חלק עליון תַחתִית