בעצם היום הזה נמול אברהם (י"ז, כ"ו)
בפרקי דר"א פכ"ט [והובא בבעלי התוס' וברבינו בחיי כאן] איתא: ולא עוד אלא בעשור לחדש ביום הכפורים נמול, כתיב בכפורים כל מלאכה לא תעשו בעצם היום הזה, וכאן הוא אומ' בעצם היום הזה נמול אברהם, הוי יודע כי ביום הזה יכפר הכפורים נמול אברהם אבינו, ובכל שנה ושנה הקב"ה רואה דם מילתו של אברהם אבינו ומכפר על עונותיהם של ישראל, שנ' כי ביום הזה יכפר עליכם, עכ"ל.
אשמח לידע לדעת פרקי דר"א הנ"ל, למה אין אנו מזכירים זכות מילת אברהם בכל תפילות יוה"כ. כמו שמזכירים זכות העקידה.
[אמנם מצאתי בתורת המנחה [לתלמיד הרשב"א] דרוש ח' שכ': ויצוהו למול בו סמוך לשקיעת החמה בשעת נעילה וחתמו לחיים לו ולכל בני ביתו, וזהו שאנו אומרים ועל בריתך שחתמת בבשרנו, וחתמנו לחיים, וחתום לחיים כל בני בריתך שאנו אומרים בתפילת נעילה הוא רמז לזה, עכ"ל. אך לא מיישב עדין למה לא מזכירים זה בהדיא]
בפרקי דר"א פכ"ט [והובא בבעלי התוס' וברבינו בחיי כאן] איתא: ולא עוד אלא בעשור לחדש ביום הכפורים נמול, כתיב בכפורים כל מלאכה לא תעשו בעצם היום הזה, וכאן הוא אומ' בעצם היום הזה נמול אברהם, הוי יודע כי ביום הזה יכפר הכפורים נמול אברהם אבינו, ובכל שנה ושנה הקב"ה רואה דם מילתו של אברהם אבינו ומכפר על עונותיהם של ישראל, שנ' כי ביום הזה יכפר עליכם, עכ"ל.
אשמח לידע לדעת פרקי דר"א הנ"ל, למה אין אנו מזכירים זכות מילת אברהם בכל תפילות יוה"כ. כמו שמזכירים זכות העקידה.
[אמנם מצאתי בתורת המנחה [לתלמיד הרשב"א] דרוש ח' שכ': ויצוהו למול בו סמוך לשקיעת החמה בשעת נעילה וחתמו לחיים לו ולכל בני ביתו, וזהו שאנו אומרים ועל בריתך שחתמת בבשרנו, וחתמנו לחיים, וחתום לחיים כל בני בריתך שאנו אומרים בתפילת נעילה הוא רמז לזה, עכ"ל. אך לא מיישב עדין למה לא מזכירים זה בהדיא]