האם כלל ישראל הם לסטים ח"ו בזה שכבשו את הארץ

שלמה סאמעט

משתמש חדש
רש"י הק' בתחילת התורה כתב
בראשית - אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל ומה טעם פתח בבראשית משום (תהלים קי"א) כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו
ולכאורה בפרשת לך לך כתוב מפורש להיפך 
רש"י  בראשית פרק יב פסוק ו 
והכנעני אז בארץ - היה הולך וכובש את א"י מזרעו של שם, שבחלקו של שם נפלה כשחלק נח את הארץ לבניו, שנאמר (בראשית יד) ומלכי צדק מלך שלם, לפיכך ויאמר אל אברם לזרעך אתן את הארץ הזאת עתיד אני להחזירה לבניך שהם מזרעו של שם.
הרי שהארץ היה שייך לשם ולבניו ולא לחם ולהיפך הם הלסטים שגנבו את הארץ וא"כ למה צריכים כל סיפור מעשי בראשית.
וצ"ב
אשמח מאד למי שיאיר עיני בדברי רש"י האלו
ייש"כ
 

לביא

משתמש ותיק
היא גופא דברי רש״י, דמבראשית אנו שומעים שהארץ הייתה שייכת לזרעו של שם, ולא יבוא מישהו ויטעון שאנחנו חמסנו אותה מאיזה עם מומצא, ולולא ספר בראשית העולם לא ידע זאת.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שלמה סאמעט אמר:
רש"י הק' בתחילת התורה כתב
בראשית - אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל ומה טעם פתח בבראשית משום (תהלים קי"א) כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו
ולכאורה בפרשת לך לך כתוב מפורש להיפך 
רש"י  בראשית פרק יב פסוק ו 
והכנעני אז בארץ - היה הולך וכובש את א"י מזרעו של שם, שבחלקו של שם נפלה כשחלק נח את הארץ לבניו, שנאמר (בראשית יד) ומלכי צדק מלך שלם, לפיכך ויאמר אל אברם לזרעך אתן את הארץ הזאת עתיד אני להחזירה לבניך שהם מזרעו של שם.
הרי שהארץ היה שייך לשם ולבניו ולא לחם ולהיפך הם הלסטים שגנבו את הארץ וא"כ למה צריכים כל סיפור מעשי בראשית.
וצ"ב
אשמח מאד למי שיאיר עיני בדברי רש"י האלו
ייש"כ


הגויים לא יאמינו שנח חילק כך, אגב אפשר שהוא מחלוקת מדרשים.
 
 

יאיר

משתמש ותיק
לביא אמר:
היא גופא דברי רש״י, דמבראשית אנו שומעים שהארץ הייתה שייכת לזרעו של שם, ולא יבוא מישהו ויטעון שאנחנו חמסנו אותה מאיזה עם מומצא, ולולא ספר בראשית העולם לא ידע זאת.

הרי כוונת רש"י היא מכך שה' ברא את העולם וכולו שייך לו וברצונו וכו'

ולשאלת פותח האשכול י"ל דאה"נ אלא שמשם בן נח יצאו עמים רבים
 

לביא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
הרי כוונת רש"י היא מכך שה' ברא את העולם וכולו שייך לו וברצונו וכו'

ולשאלת פותח האשכול י"ל דאה"נ אלא שמשם בן נח יצאו עמים רבים
כוונת רש״י על כל ספר בראשית, עיין שפת״ח.
 

יאיר

משתמש ותיק
בפשטות רש"י כתב מפורש על בריאת העולם ואיני נכנס כעת לעומק דבריו
 

לביא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
בפשטות רש"י כתב מפורש על בריאת העולם ואיני נכנס כעת לעומק דבריו
שפת״ח מפרשים פשט דבריו.
שפתי חכמים אמר:
לא היה צריך להתחיל וכו'. דהא התורה לא ניתנה לישראל אלא בשביל המצות הכתובים בה שיקיימו אותן [ועל כן נקראת בלשון תורה] וא"כ כל הני סיפורי דברים לא היה לו לכתוב בתורה אלא לעשות ספר בפני עצמו כמו ספר יהושע או ספר שופטים:
 

דודעלע

משתמש ותיק
בס' לקוטי שיחות (ח"ה) מפרש טענת האומות שכיבוש בנ"י אינו כשאר כיבושים הנהוגים בכל האומות ובכל הארצות
שכיבושם של בנ"י הוא במהות הארץ היינו שמהותה קשורה במהות בנ"י. וקניין שכזה ה"ה ליסטות לגבי קניין שאר האומות את שאר הארצות ע"י כיבוש וכיו"ב
 

יאיר

משתמש ותיק
לביא אמר:
היא גופא דברי רש״י, דמבראשית אנו שומעים שהארץ הייתה שייכת לזרעו של שם, ולא יבוא מישהו ויטעון שאנחנו חמסנו אותה מאיזה עם מומצא, ולולא ספר בראשית העולם לא ידע זאת.

"אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ"החודש הזה לכם" (שמות יב ב), שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל. ומה טעם פתח בבראשית? משום: "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים" (תהלים קיא ו), שאם יאמרו אומות העולם לישראל: לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גויים; הם אומרים להם: כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו."
 
חלק עליון תַחתִית