טוב לקבל מתנות?

אופטימי

משתמש ותיק
מדוע אברהם לוקח כסף בשפע מפרעה ולא חושש שיאמר אני העשרתי את אברם?
(האם ייתכן הסיבה שלא רצה לקחת ממלך סדום היתה כי זה לא מוסרי לקחת בתור שלל הכיבוש של מלחמה שלא היתה לגמרי קשורה אליו,
ואם יתן לו במתנה לחינם אז תווצר בעייה שיאמר אני העשרתי את אברם, ואילו אצל פרעה היה זה תשלום הוגן כפיצוי?)
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
אני הוספתי להקשות דהלא הכסף שבא לו מסדום היה כסף שבא בהכשר, כיון שהממון היה שלו מדינא, והוא נותן אותו עתה למלך סדום במתנה. משא"כ הכסף מפרעה בא במרמה על חשבון קללתו, שרימה לפרעה (מחמת חששו ממנו) ובכך הוציא ממנו הממון כנדוניא.
וראיתי שתירצו בזה בשני אופנים, או שהאבות רצו כסף שבא בנס ולא כסף שבא במו"מ, וכן רואים כמה וכמה פעמים, משום שכסף ממו"מ יש בו חשש גזל משא"כ כסף ניסי.
או שכיון שאברהם היה בעל חוב, ואין לו זכות שלא ליקח הממון ולפרוע ממנו, לכך נטל, ומה שלקח יותר משיעור חובותיו, משום שאם היה פותח את ההסכם עם פרעה לא היה נשאר לו כלום, משא"כ בסדום שכבר היה לו כסף.
ואנוכי הקטן חשבתי לומר דפרעה רצה רק לשכוח מכל הפרשיה הזו, ולא יאמר אני העשרתי את אברהם, משא"כ מלך סדום שהיה נותר עם בלא מלך, שלא היה לו ממון, ומי יימר שמלכות היתה לו, ובודאי שיאמר כל העת - רואים אתם לאברהם זה המרבה צדקה וחסד? מממוני עושה הוא כן, ולכך לא רצה ליטול ממנו.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
אופטימי אמר:
מדוע אברהם לוקח כסף בשפע מפרעה ולא חושש שיאמר אני העשרתי את אברם?
(האם ייתכן הסיבה שלא רצה לקחת ממלך סדום היתה כי זה לא מוסרי לקחת בתור שלל הכיבוש של מלחמה שלא היתה לגמרי קשורה אליו,
ואם יתן לו במתנה לחינם אז תווצר בעייה שיאמר אני העשרתי את אברם, ואילו אצל פרעה היה זה תשלום הוגן כפיצוי?)
הסברה נותנת שפרעה היה סה"כ אדם ישר ואין סיבה שיאמר אני העברתי את אברם מה שאין כן מלך סדום 
 
 

תורתך שאלתי

משתמש רגיל
כתבתי על כך מאמר שמבאר את הנושא 

ניתן לקרוא בקישור https://shaalti.co.il/?p=6703

וכן בספרי תורתך שאלתי חלק א עמודים 417-420
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אופטימי אמר:
מדוע אברהם לוקח כסף בשפע מפרעה ולא חושש שיאמר אני העשרתי את אברם?
(האם ייתכן הסיבה שלא רצה לקחת ממלך סדום היתה כי זה לא מוסרי לקחת בתור שלל הכיבוש של מלחמה שלא היתה לגמרי קשורה אליו,
ואם יתן לו במתנה לחינם אז תווצר בעייה שיאמר אני העשרתי את אברם, ואילו אצל פרעה היה זה תשלום הוגן כפיצוי?)

https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=130&t=3272#p39048

https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=130&t=14#p51
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
אופטימי אמר:
מדוע אברהם לוקח כסף בשפע מפרעה ולא חושש שיאמר אני העשרתי את אברם?
אולי דווקא ממלך סדום שהיה מלך רשע של מקום הרשע, ממנו לא רצה לקבל, משא"כ מפרעה גם אם לא היה צדיק גדול מ"מ לא היה נמנע מלקחת דרכו את עשרו.
 
חלק עליון תַחתִית