איך אברהם לקח את הגר והרי הוא שמר את כל התורה והיא מצרית ראשונה ?

במבי

משתמש ותיק
ראיתי שהספר שלמה חדשה שואל איך אברהם נשא את הגר והיא מצרית ראשונה ומתרץ שם אך ניתן לומר פשוט שהיא כלל לא מצרית !

במבי אמר:
היום החברותא שלי אמר לי שיונתן בן עוזיאל כותב שאליעזר היה בנו של נמרוד (בראשית יד-יד) אמרתי לו שמאידך הוא גם כותב שהגר הייתה בתו של פרעה נכדתו של נמרוד (בראשית טז-ה) וא"כ יוצא לפי שיטתו שאליעזר היה אח פרעה ודוד הגר ! ואולי בכלל אברהם קיבל אותו לעבד ביחד עם הגר.
כמו"כ הוסיף לי חברותתי שיוצא שאליעזר נלחם עם אביו שהרי אמרפל הוא נמרוד ! 

(ואמרתי לו שאולי עשיו לא רצה להחביא את בגדי נמרוד אצלו בבית, שהרי היה נשוי לבתו של ישמעאל נכד הגר וא"כ תשאל אותו איך השיג את בגדי זקנה ויצטרך לומד שהרגו ולכן הסתירם אצל אמו)
 

בעל כנפיים

משתמש ותיק
במבי אמר:
ראיתי שהספר שלמה חדשה שואל איך אברהם נשא את הגר והיא מצרית ראשונה ומתרץ שם אך ניתן לומר פשוט שהיא כלל לא מצרית !
במבי אמר:
היום החברותא שלי אמר לי שיונתן בן עוזיאל כותב שאליעזר היה בנו של נמרוד (בראשית יד-יד) אמרתי לו שמאידך הוא גם כותב שהגר הייתה בתו של פרעה נכדתו של נמרוד (בראשית טז-ה) וא"כ יוצא לפי שיטתו שאליעזר היה אח פרעה ודוד הגר ! ואולי בכלל אברהם קיבל אותו לעבד ביחד עם הגר.
כמו"כ הוסיף לי חברותתי שיוצא שאליעזר נלחם עם אביו שהרי אמרפל הוא נמרוד ! 

(ואמרתי לו שאולי עשיו לא רצה להחביא את בגדי נמרוד אצלו בבית, שהרי היה נשוי לבתו של ישמעאל נכד הגר וא"כ תשאל אותו איך השיג את בגדי זקנה ויצטרך לומד שהרגו ולכן הסתירם אצל אמו)

לכאו' הגר היא מצרית -, כי עוד לא הגיע הדור הראשון לשעבוד המצרים.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בעל כנפיים אמר:
במבי אמר:
ראיתי שהספר שלמה חדשה שואל איך אברהם נשא את הגר והיא מצרית ראשונה ומתרץ שם אך ניתן לומר פשוט שהיא כלל לא מצרית !
במבי אמר:
היום החברותא שלי אמר לי שיונתן בן עוזיאל כותב שאליעזר היה בנו של נמרוד (בראשית יד-יד) אמרתי לו שמאידך הוא גם כותב שהגר הייתה בתו של פרעה נכדתו של נמרוד (בראשית טז-ה) וא"כ יוצא לפי שיטתו שאליעזר היה אח פרעה ודוד הגר ! ואולי בכלל אברהם קיבל אותו לעבד ביחד עם הגר.
כמו"כ הוסיף לי חברותתי שיוצא שאליעזר נלחם עם אביו שהרי אמרפל הוא נמרוד ! 

(ואמרתי לו שאולי עשיו לא רצה להחביא את בגדי נמרוד אצלו בבית, שהרי היה נשוי לבתו של ישמעאל נכד הגר וא"כ תשאל אותו איך השיג את בגדי זקנה ויצטרך לומד שהרגו ולכן הסתירם אצל אמו)

לכאו' הגר היא מצרית -, כי עוד לא הגיע הדור הראשון לשעבוד המצרים.

אצטט את לשון התרגום יונתן
 וַאֲמַרַת שָרַי לְאַבְרָם כָּל עוּלְבָּנִי מִינָךְ דַהֲוִינָא רְחִיצָא דְתֶעֱבַּד דִינִי דַאֲנָא שַׁבְקִית אֲרַע וּבֵית אַבָּא וְעָלִית עִמָךְ לְאַרַע נוּכְרֵיתָא וּכְדוֹן בְּגִין דְלָא הֲוֵינָא יַלְדָא חֲרָרִית אַמְתִי וִיהַבְתָּהּ לְמִשְׁכּוֹב בְּעִיטְפָךְ וַחֲמַת אֲרוּם עַבְרִית וְיִתְבַּז אִיקְרִי בְּאַנְפָּהָא וּכְדוּן יִתְגְלֵי קֳדָם יְיָ עוּלְבָּנִי וְיִפְרוֹס שְׁלָמֵיהּ בֵּינִי וּבֵינָךְ וְתִתְמְלֵי אַרְעָא מִינָן וְלָא נִצְטַרָךְ לִבְנָהָא דְהָגָר בְּרַת פַּרְעה בַּר נִמְרוֹד דְטַלְקָךְ לְאַתּוּנָא דְנוּרָא (בראשית טז-ה)
 

יחיה

משתמש ותיק
במבי אמר:
ראיתי שהספר שלמה חדשה שואל איך אברהם נשא את הגר והיא מצרית ראשונה...

הדעת זקנים מבעלי התוספות - פרשת חיי שרה:
ויקח אשה ושמה קטורה. ואף על גב דישראל אסור במצרית, דכתיב בנים אשר יולדו להם דור שלישי, הא דור שני לא יבא. והגר בת פרעה היתה כדפירש"י לעיל. איכא למימר גר הוא, וגר מותר במצרית, ובמדרש איתא על פי הדבור עשה:
ריב"א שם:
וא"ת היאך לעיל נשא אברהם את הגר, והלא קיים כל התורה כלה, וכתו' לא יבא מצרי בקהל ה'. והגר היתה מצרית. וי"ל דאברהם גר היה, וקהל גרים לא אקרי קהל. והר"ר יוסף משייל"ו אומר שהגר היתה שפחה משוחררת, ואברהם היה גר, ותנן גרים ומשוחררים מותרים לבא זה בזה:
ר' חיים פלטיאל - בפרשת כי תצא:
בנים אשר יולדו להם דור שלישי. וא"ת, אברהם אבינו שקיים כל התורה, היאך נשא מצרית ראשונה, וא"ת קודם מתן תורה היה, הלא גם יעקב נשא קודם מתן תורה, ואפי' הכי אמרינן פרק ערבי פסחים כשיתנו כוס ליעקב לברך, יאמר איני מברך שנשאתי שתי אחיות, שעתידה תורה לאסור, ואף על פי דזה עצמו לא היה רק מפני מראית העין, דהא גיורות היו, ואין להם חייס, כי היכי דאמ' שאר האם יוציא - שאר האב יקיים.
ותירץ מהר"ח דאברהם אבינו גר היה, ואמרינן בקהל השם לא יבא, הא בקהל גרים יבא, ועוד דבלאו הכי צריך ? מאי שנא דעמוני ומואבי אסורים לעולם על דבר אשר לא קדמו, ואדום מותר אחר ג' דורות, הלא גם הוא לא קדם, אלא הטעם דאחר ג' דורות מותרים משום כי אחיך הוא, ועד ג' דורות אסורין משום שלא קדמו, וכן מצריים עד ג' דורות אסורין ששיעבדו בהן, לאחר ג' דורות מותרים משום דגר היית בארצו, א"כ עיקר האיסור היינו משום הטעם, וא"כ קודם ששיעבדו בהן לא נאסרו...
נוסיף עוד, כי יש משייכים דין: לֹא־תְתַעֵ֣ב מִצְרִ֔י כִּי־גֵ֖ר הָיִ֥יתָ בְאַרְצֽוֹ: בָּנִ֛ים אֲשֶׁר־יִוָּלְד֥וּ לָהֶ֖ם דּ֣וֹר שְׁלִישִׁ֑י יָבֹ֥א לָהֶ֖ם בִּקְהַ֥ל יְיָֽ: אל הפסוק: כִּ֗י אֲשֶׁ֨ר רְאִיתֶ֤ם אֶת־ מִצְרַ֙יִם֙ הַיּ֔וֹם - לֹ֥א תֹסִ֛פוּ לִרְאֹתָ֥ם ע֖וֹד עַד־עוֹלָֽם:
ממילא ברור שלא שייך כ"ז, רק אחרי יציאת מצרים דווקא.  
 
חלק עליון תַחתִית