גם אם המידות האלו ממש אינם כפשוטם - זה שעוג היה ענק זה כתוב בתורה במפורש, וגם כתוב ונהי בעינינו כחגבים, ועדיין הקושיא במקומה עומדת.חימקו אמר:עיין ברשב"א ובמהרש"א (ברכות נד:), שזה לא כפשוטו.
כהן אמר:גם אם המידות האלו ממש אינם כפשוטם - זה שעוג היה ענק זה כתוב בתורה במפורש, וגם כתוב ונהי בעינינו כחגבים, ועדיין הקושיא במקומה עומדת.חימקו אמר:עיין ברשב"א ובמהרש"א (ברכות נד:), שזה לא כפשוטו.
פנים יפות במדבר פרק יגחימקו אמר:עוג היה מן הנפילים?
כהן אמר:ידוע מדרש חז"ל ויבא הפליט וכו' זה עוג, ומטרתו היתה שימות אברהם וישא הוא את שרה.
ולכאורה עוג היה ענק לפי תיאורי חז"ל שרק עד קרסוליו היה 30 אמה, ואיך שייך שישא את שרה שהיא בעיניו 'כחגב'? אתמהה.
עוד לחוד והנפילים לחוד, אתה מערב את כל המדרשים יחד ומקשה, ומ''מ אין לומר ששרה היתה גבוהה כי הרי לקח אותה המלך כשירדו למצרים.כהן אמר:ידוע מדרש חז"ל ויבא הפליט וכו' זה עוג, ומטרתו היתה שימות אברהם וישא הוא את שרה.
ולכאורה עוג היה ענק לפי תיאורי חז"ל שרק עד קרסוליו היה 30 אמה, ואיך שייך שישא את שרה שהיא בעיניו 'כחגב'? אתמהה.
כלומר: ודי למשתבש.אני עבדך אמר:...וד"ל.
חימקו אמר:עיין ברשב"א ובמהרש"א (ברכות נד:), שזה לא כפשוטו.
אני עבדך אמר:אין גבול לתאווה הידועה, אשר אין בה אף מחסום והגיון.
אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל מִשֻּׁם רַבִּי חֲנִינָא: אֲנִי רָאִיתִי גוֹי, שֶׁלָּקַח אַוָּז מִן הַשּׁוּק, רְבָעָהּ, חֲנָקָהּ, צְלָאָהּ וַאֲכָלָהּ. וְאָמַר רַבִּי יִרְמְיָה מִדִּפְתִּי: אֲנִי רָאִיתִי עַרְבִי אֶחָד, שֶׁלָּקַח יָרֵךְ מִן הַשּׁוּק וְחָקַק בָּהּ כְּדֵי רְבִיעָה, רְבָעָהּ, צְלָאָהּ וַאֲכָלָהּ.
יתכן והנשים גם אז היו גדולות דהא חוה היתה בגובה אדם ובניהם ונכדיהם גם היו גדולים.ינון אמר:כתוב ויראו בני האלהים וכו' ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו... ובני האלהים י''א שהם המלאכים והענקים...
חבל לכתוב בצורה כזו בלי לבדוקכמעיין המתגבר אמר:עוג לחוד והנפילים לחוד, אתה מערב את כל המדרשים יחד ומקשה
ומנא לך דלא פליגי המדרשים?כהן אמר:יתכן והנשים גם אז היו גדולות דהא חוה היתה בגובה אדם ובניהם ונכדיהם גם היו גדולים.ינון אמר:כתוב ויראו בני האלהים וכו' ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו... ובני האלהים י''א שהם המלאכים והענקים...
חבל לכתוב בצורה כזו בלי לבדוקכמעיין המתגבר אמר:עוג לחוד והנפילים לחוד, אתה מערב את כל המדרשים יחד ומקשה
רש"י על בראשית פרק יד פסוק יג
ומדרש ב"ר זה עוג שפלט מדור המבול וזהו מיתר הרפאים שנאמר הנפילים היו בארץ וגו' ומתכוין שיהרג אברם וישא את שרה:
בעל הטורים על בראשית פרק ו פסוק ד
ושם ראינו את הנפילים בני ענק מן הנפילים (במדבר יג, לג), מלאים. וזה סיחון ועוג וכו' כדאיתא בנדה (סא, א ע"ש בשינויים) סיחון ועוג בני שמחזאי ועזאל ונפלו מן השמים בימי דור המבול. לכן כתיב כאן הנפלים היו בארץ, חסר אבל ושם ראינו את הנפילים בני ענק מן הנפילים, מלאים שזהו סיחון ועוג:
מהרש"א על נדה דף כד/ב
[ועצמות] הטומאה של עוג מלך הבשן שהיה בה מצד הטומאה מן הנפילים בני שמחזאל ועזאל כדאיתא במדרש
חימקו אמר:כהן אמר:גם אם המידות האלו ממש אינם כפשוטם - זה שעוג היה ענק זה כתוב בתורה במפורש, וגם כתוב ונהי בעינינו כחגבים, ועדיין הקושיא במקומה עומדת.חימקו אמר:עיין ברשב"א ובמהרש"א (ברכות נד:), שזה לא כפשוטו.
עוג היה מן הנפילים?
נדיב לב אמר:חימקו אמר:כהן אמר:גם אם המידות האלו ממש אינם כפשוטם - זה שעוג היה ענק זה כתוב בתורה במפורש, וגם כתוב ונהי בעינינו כחגבים, ועדיין הקושיא במקומה עומדת.
עוג היה מן הנפילים?
אדרבה, המלבי"ם וכמדומני עוד מפרשים פירשו שהנפילים לא היו גדולים במידה מוקצנת. הבאתי זאת בפורום במק"א.
חימקו אמר:נדיב לב אמר:חימקו אמר:עוג היה מן הנפילים?
אדרבה, המלבי"ם וכמדומני עוד מפרשים פירשו שהנפילים לא היו גדולים במידה מוקצנת. הבאתי זאת בפורום במק"א.
רש"י שם על הפסוק אומר שהם היו נראים להם כנמלים בכרמים.
כהן אמר:יתכן והנשים גם אז היו גדולות דהא חוה היתה בגובה אדם ובניהם ונכדיהם גם היו גדולים.ינון אמר:כתוב ויראו בני האלהים וכו' ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו... ובני האלהים י''א שהם המלאכים והענקים...
חבל לכתוב בצורה כזו בלי לבדוקכמעיין המתגבר אמר:עוג לחוד והנפילים לחוד, אתה מערב את כל המדרשים יחד ומקשה
רש"י על בראשית פרק יד פסוק יג
ומדרש ב"ר זה עוג שפלט מדור המבול וזהו מיתר הרפאים שנאמר הנפילים היו בארץ וגו' ומתכוין שיהרג אברם וישא את שרה:
בעל הטורים על בראשית פרק ו פסוק ד
ושם ראינו את הנפילים בני ענק מן הנפילים (במדבר יג, לג), מלאים. וזה סיחון ועוג וכו' כדאיתא בנדה (סא, א ע"ש בשינויים) סיחון ועוג בני שמחזאי ועזאל ונפלו מן השמים בימי דור המבול. לכן כתיב כאן הנפלים היו בארץ, חסר אבל ושם ראינו את הנפילים בני ענק מן הנפילים, מלאים שזהו סיחון ועוג:
מהרש"א על נדה דף כד/ב
[ועצמות] הטומאה של עוג מלך הבשן שהיה בה מצד הטומאה מן הנפילים בני שמחזאל ועזאל כדאיתא במדרש
אמנם במסכת סופרים הוספה א פרק א איתאמימון אמר:אברהם היה "האדם הגדול בענקים", יעויין ביהושע סוף פרק יד' כמדומני, ובעוד מקומות במדרש שאברהם היה ענק, והיה טומן את עוג בכף ידו וכו' במדרשים,
וממילא אם שרה היתה אשתו יכולה גם להיות אשת עוג.
איך העורב חשד בנח שיבוא על בת זוגו??כהן אמר:ידוע מדרש חז"ל ויבא הפליט וכו' זה עוג, ומטרתו היתה שימות אברהם וישא הוא את שרה.
ולכאורה עוג היה ענק לפי תיאורי חז"ל שרק עד קרסוליו היה 30 אמה, ואיך שייך שישא את שרה שהיא בעיניו 'כחגב'? אתמהה.
מפורש בתורה ואשה לא תקרב אל כל בהמה לרבעה אותה וכו'. יש מושג של רובע ונרבע בבעלי חיים.פלוני אמר:איך העורב חשד בנח שיבוא על בת זוגו??
כהן אמר:מפורש בתורה ואשה לא תקרב אל כל בהמה לרבעה אותה וכו'. יש מושג של רובע ונרבע בבעלי חיים.פלוני אמר:איך העורב חשד בנח שיבוא על בת זוגו??
אבל האם שייך שאנו נתחתן עם חגב? זה בדיוק מה שאמרו בני ישראל ונהי בעינינו כחגבים.
חימקו אמר:עיין ברשב"א ובמהרש"א (ברכות נד:), שזה לא כפשוטו.
????כהן אמר:ולעומת זאת - גודל עוג הוא מקרא מלא ואין זה 'דרשה' בעלמא [ כמו על אברהם במסכת סופרים, שאולי ומסתבר מאוד שאינה כפשוטו], וגם אינו שנוי במחלוקת.
פסוק בדברים (ג' י"א) "כי רק עוד מלך הבשן נשאר מיתר הרפאים הנה ערשו ... תשע אמות ארכה וארבע אמות רחבה באמת איש", ופירש רש"י באמת עוג, אמנם בפסיקתא זוטרתא פירשו שהיא אמת המלך שהיא אמת וטפח, אמנם הרמב"ם פירש (מו"נ ב' מ"ז) שזה באמת איש בינוני וע"ש שפירש שעוג היה ארוך שש אמות כי המיטה גדולה בשליש, אמנם יש שפירשו שקאי על מטתו שהיה ילד.מוחל וסולח אמר:????כהן אמר:ולעומת זאת - גודל עוג הוא מקרא מלא ואין זה 'דרשה' בעלמא [ כמו על אברהם במסכת סופרים, שאולי ומסתבר מאוד שאינה כפשוטו], וגם אינו שנוי במחלוקת.
עת הזמיר אמר:חימקו אמר:עיין ברשב"א ובמהרש"א (ברכות נד:), שזה לא כפשוטו.
עי' משנ"ב על הלכות ברכת הרואה מה שכתב בזה דיש להאמין כפשוטו אגדות אלו של עוג.
ממ"נ זה התחמקות מהנס שנעשה שאשתרבובי שיניו ונתקעו באבן וזה רק מכח גודלו הגדול כיצד אדם בגודל טבעי יכול לעקור הר שיהיה סיכון לעם ישראל חזק ככל שיהיה אם לא שהיה במימדים ענקיים.chaim אמר:עת הזמיר אמר:חימקו אמר:עיין ברשב"א ובמהרש"א (ברכות נד:), שזה לא כפשוטו.
עי' משנ"ב על הלכות ברכת הרואה מה שכתב בזה דיש להאמין כפשוטו אגדות אלו של עוג.
באור הלכה סימן ריח סעיף א ד"ה * ואבן שבקש
* ואבן שבקש עוג וכו' - עיין בח"א מש"כ בזה ולפי פשוטו אין תימה כ"כ על איש כזה שהוא היה מבני ענקים ואביו הוא מאותן שאמר עליהם הכתוב ויבואו בני האלהים אל בנות האדם וילדו להם וכדאמרינן בנדה ס"א סיחון ועוג מבני אחיה בן שמחזאי ועי"ש ברש"י שהוא ועזאל הם המלאכים שירדו מן השמים בימי דור אנוש וממילא כח גבורתן היה מעין גבורת מלאכים:
וא"כ לא דיבר על שהוא היה גדול אלא דיבר על מה שעקר הר בכוח גבורה שאין כמוהו
א. יתכן וכוונתו לישא את שרה בשביל שיקרא שמו עליה, או שיקרא שמה עליו, ולאו דוקא מבחינה טכנית.כהן אמר:ידוע מדרש חז"ל ויבא הפליט וכו' זה עוג, ומטרתו היתה שימות אברהם וישא הוא את שרה.
ולכאורה עוג היה ענק לפי תיאורי חז"ל שרק עד קרסוליו היה 30 אמה, ואיך שייך שישא את שרה שהיא בעיניו 'כחגב'? אתמהה.