יעקב אבינו נענש על שעזב את בית אביו ואילו אברהם לא, למה?

טוב וחסד

משתמש רגיל
בעוד אביו של אברם חי, נגלה אליו ה' ומצווה עליו לעזוב את משפחתו וסביבתו, וללכת לארץ כנען בציווי המפורסם "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך..." (בראשית יב א) כמו כן מובטח לאברם שיזכה לברכה וכו'. ולו על יעקב מסופר שנענש בהילקח בנו יוסף ממנו על שעזב את בית הוריו, למה? ומה עם אברהם אבינו? הרי מצווה מן התורה להקים בית ויעזוב איש את בית אביו ואמו, וזה מה שיעקב אבינו עשה!
 

בגדי חמודות

משתמש ותיק
טוב וחסד אמר:
בעוד אביו של אברם חי, נגלה אליו ה' ומצווה עליו לעזוב את משפחתו וסביבתו, וללכת לארץ כנען בציווי המפורסם "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך..." (בראשית יב א) כמו כן מובטח לאברם שיזכה לברכה וכו'. ולו על יעקב מסופר שנענש בהילקח בנו יוסף ממנו על שעזב את בית הוריו, למה? ומה עם אברהם אבינו? הרי מצווה מן התורה להקים בית ויעזוב איש את בית אביו ואמו, וזה מה שיעקב אבינו עשה!
אני זוכר שיש חיד"א על זה, אני לא יודע איפה, והוא אומר שחזקיהו לא היה מחויב במצות כיבוד אב מפני שאביו מסרו לשריפה , ולולא אימו שמשחתו בדם סלמנדריא, היה נשרף, ולכן אינו מחויב במצות כיבוד כי שוב אינו אביו, כן גם אברהם אחרי שמסרו תרח לנמרוד לשרפו אינו מחויב בכבודו.
לציין כי בילקוט שמעוני, אברהם מסר בעצמו ולא ע"י אביו.
 

הרב אריאל טל

משתמש חדש
אברהם לא נענש אלא קיבל שכר על עזיבתו שיצא מהקליפה לכיוון מקום קודש הקודשים.

ולעניין יעקב נענש כי החסיר ממצוות כיבוד אב ואם.


בברכת התורה ולומדיה
א. טל
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
שאלה מוזרה לטעמי: ה' אמר לאברהם לצאת ואם ה' אמר זה מצוה ולא חטא. יעקב יצא אמנם בציווי אביו, אך אין מצוה מה' שיצא ואדרבה היה עליו למהר לחזור ונענש על שנשתהה. אם יש שאלה זה לא על הדמיון לאברהם, שאין כל השווואה, אלא שהיציאה הייתה בציווי אביו ואמו, ונתעכב משום פיקו"נ, ומשום נישואין, ומאי הוה ליה למעבד.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
בגדי חמודות אמר:
אני זוכר שיש חיד"א על זה, אני לא יודע איפה, והוא אומר שחזקיהו לא היה מחויב במצות כיבוד אב מפני שאביו מסרו לשריפה , ולולא אימו שמשחתו בדם סלמנדריא, היה נשרף, ולכן אינו מחויב במצות כיבוד כי שוב אינו אביו, כן גם אברהם אחרי שמסרו תרח לנמרוד לשרפו אינו מחויב בכבודו.
את זה (עדיין) לא מצאתי, אך כן מצאתי בחומת אנך להחיד"א שא"ל הקב"ה שפוטרו מכיבוד או"א.
חומת אנך בראשית פרשת נח אות כ
ועוד יש מי ששאל דכל פסוק זה יתר ואעיקרא למה טרח וכתב קרא וימת תרח בחרן ואי משום להודיע דעד אברהם היה חרון אף של מקום אעיקרא ממילא רוחא והדבר מפורסם האי"ר ממזרח צדק וכתיב בהבראם באברהם. וי"ל דעיקר הכתוב בא להודיע שהקב"ה פטרו לאברהם מכבוד אב ואם כאלו כבר מת כמ"ש רז"ל שא"ל הקדוש ברוך הוא לך אני פוטר מכבוד או"א.
 
חלק עליון תַחתִית