למה התורה לא מספרת למה הקב"ה בחר באברהם אבינו?

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
חז"ל הרבה מספרים על אברהם הציץ עליו בעל הבירה וכו' כבשן האש שבר פסלי תרח וכו' וכו' למה התורה לא מספרת ע"ז
ואין זכר לתורה למה ה' בחר בו? הלא דבר הוא!!!
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
שאלה גדולה. אך יש לשים לב, כי נוסח הדברים:​
וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת תֶּרַח, תֶּרַח הוֹלִיד אֶת־אַבְרָם אֶת־נָחוֹר וְאֶת־הָרָן; וַיֹּאמֶר יְיָ אֶל־אַבְרָם:
לֶךְ־לְךָ מֵאַרְצְךָ, וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ, וֶהְיֵה בְּרָכָה –​
ללא כל רקע, וללא שום הסבר (בשונה מסיפור ההצלה של נח, שהכתוב מקדים: 'אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה', ומנמק: 'כִּי אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי בַּדּוֹר הַזֶּה'), אומר ברורות:
מוצנע כאן מידע בסיסי, שמטעמים שמורים לא ניתן להיכתב.
 
משה נפתלי אמר:
שאלה גדולה. אך יש לשים לב, כי נוסח הדברים:​
וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת תֶּרַח, תֶּרַח הוֹלִיד אֶת־אַבְרָם אֶת־נָחוֹר וְאֶת־הָרָן; וַיֹּאמֶר יְיָ אֶל־אַבְרָם:
לֶךְ־לְךָ מֵאַרְצְךָ, וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ, וֶהְיֵה בְּרָכָה –​
ללא כל רקע, וללא שום הסבר (בשונה מסיפור ההצלה של נח, שהכתוב מקדים: 'אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה', ומנמק: 'כִּי אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי בַּדּוֹר הַזֶּה'), אומר ברורות:
מוצנע כאן מידע בסיסי, שמטעמים שמורים לא ניתן להיכתב.
משה!
שפיר קאמרת??
 
 

הרב אריאל טל

משתמש חדש
שאלה פשוטה ובסיסית מאןד

בידוע כי בתורה הרבה דברים לא נאמרו אלא נרמזו ובקושי כדי שאומות העולם לא ידעו את סודות התורה והכל מצוי בתושב"ע .
שתי התורות ניתנו בהר סיני תורה שבכתב ותורה שבעל פה


א. טל
 

יונה בן יעקב

משתמש ותיק
כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו וגו'.
באברהם אבינו ראה הקב"ה כח מיוחד של הנחלה לדורות, ובחר בו להתחיל ממנו האומה הישראלית.
כנלענ"ד.
 

מבקש השם

משתמש ותיק
אין לי תשובה מושכלת, אבל בכל אופן הענין הזה מתואר אצלי, באופן שזה לא כל כך קשה

אני מרגיש, שכאשר התורה מתחילה לדבר על אברהם אבינו, ה"ספר" משתנה

כי עד עכשיו דיברנו על עובדות, והעובדות לא ידועות ולא שייכות לעולמנו,
אבל אברהם אבינו זה משהו אחר, כי אנחנו "מכירים" אותו, ויודעים על מה מדובר, ולא צריכים להסביר טעמים בדברים מוכרים,

זה כמו, להבדיל, שאבא יספר לילדים, שעד שהוא פגש את אמא, היה לו כל מיני נסיונות לא מוצלחים וכו', ואז יום אחד הוא פגש את אמא, ואז הם התחתנו וכו', הילדים לא שואלים למה, כי זה ברור, הרי אמא היא היא האשה של אבא,
 

יצחק ב

משתמש ותיק
יהי חסדך עלינו אמר:
חז"ל הרבה מספרים על אברהם הציץ עליו בעל הבירה וכו' כבשן האש שבר פסלי תרח וכו' וכו' למה התורה לא מספרת ע"ז
ואין זכר לתורה למה ה' בחר בו? הלא דבר הוא!!!
גם אין טעם בתורה למה ה' בחר בכלל בעם ישראל
כי לא מרובכם חשק ה' בכם וגו'
כי אם מאהבתו אתכם.
ולמה הוא אוהב אותנו? (עיי"ש ברמב"ן)
שמעתי מהג"ר נתן רוטמן שליט"א שזה ענינה של בחירת אברהם וזרעו
בחירה בלי שום סיבה בחירה שכל כולה וכל ענינה היא אהבה
ואהבה לא מסבירים... 
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יונה בן יעקב אמר:
כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו וגו'.
באברהם אבינו ראה הקב"ה כח מיוחד של הנחלה לדורות, ובחר בו להתחיל ממנו האומה הישראלית.
כנלענ"ד.

כן הוא פשטות משמעות דברי הרמב"ן בפסוק "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט" (בראשית יח, יט), וז"ל עיקר כולם לשון ידיעה, שהמחבב את האדם ומקרבו אצלו יודעו ומכירו...ויתכן שיהיה "ידעתיו" גדלתיו ורוממתיו בעבור אשר יצוה את בניו אחריו לעשות את הישר לפני ולכך אשימנו לגוי גדול ועצום שיעבדוני וכמוהו ידעתיך בשם (שמות לג יב) מה אדם ותדעהו (תהלים קמד ג) או יאמר "ידעתיו שיצוה"
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יהי חסדך עלינו אמר:
חז"ל הרבה מספרים על אברהם הציץ עליו בעל הבירה וכו' כבשן האש שבר פסלי תרח וכו' וכו' למה התורה לא מספרת ע"ז
ואין זכר לתורה למה ה' בחר בו? הלא דבר הוא!!!
לא נאמר בתורה שבכתב במפורש את עניין הבחירה באברהם, ובאו הנביאים ופרשוהו.
בדברי הנביא נחמיה נאמר:
נחמיה פרק ט' פס' ז'
אַתָּה הוּא ה' הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם וְהוֹצֵאתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים וְשַׂמְתָּ שְּׁמוֹ אַבְרָהָם:
והיינו, שהבחירה הייתה ברגע שהצילו, כי אז רק הוא היה ב"צד" של הקב"ה.
אך גם שם, עדיין לא התנסה את כל י' הנסיונות, ולכן לא כתבה התורה את כל החסדים שעשה, כי זה לא הסוף והשלמות.
והשלמות הסופית הייתה בניסיון האחרון בעקידה, שאז אומר לו המלאך:
בראשית כ"ב י"ב
וַיֹּאמֶר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָה כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי:
בראשית כ"ב ט"ז - י"ח
וַיֹּאמֶר בִּי נִשְׁבַּעְתִּי נְאֻם ה' כִּי יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידֶךָ:
כִּי בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו:
וְהִתְבָּרֲכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ בְּקֹלִי:
והיינו, וכי קודם לכן לא ידע? והרי נפל לכבשן האש לקדש שמו של הקב"ה? 
אלא, שהכל יכול להיות איזה דבר רגעי, שפתאום התעורר לראות את הקב"ה, אך עדיין לא הוכח שיש כאן משהו מהותי (והקב"ה אינו צריך להוכחות, אלא שאאע"ה היה צריך לעלות בדרגות ע"י הנסיונות).
ורק אחרי שהתנסה בי' נסיונות ועמד בהם, והניסיון האחרון היה הקשה שבכולם, כאן בחר הקב"ה בו ובזרעו אחריו (שהבחירה בזרעו אחריו התווספה עכשיו, שהאמירה היא עליו בחפצא, שהוא וזרעו נבחרו. שבתחילת פרשת לך לך רק אמר לו והיה ברכה, אך לא הבטיח לו שיהיה לו זרע, וממילא לא היה שם משהו לדורות). 

ואשר לפי"ז נראה לומר, שלכן התורה שבכתב לא הדגישה את הבחירה באאע"ה, כי אז עדיין לא היה הדבר שלם וגמור, אלא שהוא היה "הכי מתאים" ביחס לכולם, כי הוא היה מעבר אחד, וכל העולם מעבר אחר.  
 
התנ"ך מלא באנשים שעלו על בימת ההסטוריה בגדול, בלי שמובן למה.
בעצם גם משה מתואר ברועה צאן במדין, מה פתאום הוא נבחר?
שלא לדבר על אליהו הנביא שמופיע מאי שם, בלי שברור אפילו מאיזה שבט הוא.
 

ובכן

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
ורק אחרי שהתנסה בי' נסיונות ועמד בהם, והניסיון האחרון היה הקשה שבכולם, כאן בחר הקב"ה בו ובזרעו אחריו (שהבחירה בזרעו אחריו התווספה עכשיו, שהאמירה היא עליו בחפצא, שהוא וזרעו נבחרו. שבתחילת פרשת לך לך רק אמר לו והיה ברכה, אך לא הבטיח לו שיהיה לו זרע, וממילא לא היה שם משהו לדורות). 
להעיר, שהבחירה בזרעו התווספה כבר בסוף פרשת לך, עם ציווי המילה.
 

ובכן

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
התנ"ך מלא באנשים שעלו על בימת ההסטוריה בגדול, בלי שמובן למה.
בעצם גם משה מתואר ברועה צאן במדין, מה פתאום הוא נבחר?
שלא לדבר על אליהו הנביא שמופיע מאי שם, בלי שברור אפילו מאיזה שבט הוא.
משה רבינו מתואר מלידה, דרך ראיית הסבל של אחיו וחיפוש צדק, עד כדי הסתכנות החלפת חיי רוגע בארמון עם חיי גלות בארץ המדבר.
אליהו הנביא, לא הבנתי מה קשה. התיאור מתחיל בכך שהוא היה נביא נאמן לה'.

ואילו באברהם, אין שום תיאור מעשיו, ומיד - 'לך לך... ואעשך לגוי גדול' וגו' עד 'ואברכך מברכיך ומקללך אאר', שיא הברכות.
למה?
שתיקה.
ולא שאנחנו לא יודעים את מה שמתואר בפסוקי תורה אחרים ובמדרשים.
השאלה היא גופא - מדוע לא ראתה התורה צורך להסביר ולו במעט את הבחירה האבסולוטית הזו.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
ובכן אמר:
נתנאל_ב אמר:
ורק אחרי שהתנסה בי' נסיונות ועמד בהם, והניסיון האחרון היה הקשה שבכולם, כאן בחר הקב"ה בו ובזרעו אחריו (שהבחירה בזרעו אחריו התווספה עכשיו, שהאמירה היא עליו בחפצא, שהוא וזרעו נבחרו. שבתחילת פרשת לך לך רק אמר לו והיה ברכה, אך לא הבטיח לו שיהיה לו זרע, וממילא לא היה שם משהו לדורות). 
להעיר, שהבחירה בזרעו התווספה כבר בסוף פרשת לך, עם ציווי המילה.
נכון! בבראשית י"ז י"ט.
טעיתי.
 
 
ובכן אמר:
משה רבינו מתואר מלידה, דרך ראיית הסבל של אחיו וחיפוש צדק, עד כדי הסתכנות החלפת חיי רוגע בארמון עם חיי גלות בארץ המדבר.
התיאור של משה נראה שהוא בא רק כדי להסביר למה הוא היה במדין ולא במצרים, אמנם מעיון במפרשי התורה מתגלת דמות מסורה וכו', אבל מקריאת הפסוקים גרידא לא נשמע משהו כל כך מיוחד, עד כדי לזכות לראות שכינה באספקלריא המאירה (שדוקא ענין זה כן מפורש בתורה).
ובכן אמר:
אליהו הנביא, לא הבנתי מה קשה. התיאור מתחיל בכך שהוא היה נביא נאמן לה'.
לא קשה על אליהו כלום, התורה לא חייבת דיווח למה זכה פלוני בדרגתו.
רק ציינתי שאליהו מופיע כנביא ענק, בלי שידוע על מה שהובילו לדגרא זו,
בדיוק כמו שאברהם מופיע בנביא המקבל הוראות מהקב"ה, בלי שידוע מה מובילו לדרגא זו.
 

ובכן

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
בדיוק כמו שאברהם מופיע בנביא המקבל הוראות מהקב"ה, בלי שידוע מה מובילו לדרגא זו.
אולי במשפט זה נעוץ ההבדל.
בעוד ואצל משה ואליהו הנושא הוא רק מדוע זכו הם לדבר ה', ובשביל זה לא צריך להסביר דבר, ועצם דבר ה' אליהם מספרת לנו שכנראה היו הם ראויים לכך.
ואילו באברהם יש ענין של בחירה בו, וברכות מפליגות, ולכן יותר מרגיש הקורא שחסר כאן משהו. ובכל אופן, ככה אני מרגיש, וכנראה כך מרגיש פותח האשכול וכמה מהמגיבים, והם לא מסתפקים בהשוואה למשה ואליהו. ואדרבה, אולי ייטיב מי להסביר מדוע זה שונה.


 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
יהי חסדך עלינו אמר:
חז"ל הרבה מספרים על אברהם הציץ עליו בעל הבירה וכו' כבשן האש שבר פסלי תרח וכו' וכו' למה התורה לא מספרת ע"ז
ואין זכר לתורה למה ה' בחר בו? הלא דבר הוא!!!
סליחה על השאלת תם:
יש מקום בתורה שמוסבר למה ה' עשה משהו (חוץ מעונשים)?
למה ה' ברא עולם
למה הוא נתן תורה 
למה הוא הוריד את ישראל למצרים
ועוד רבות.

נ.ב. על בריאת האשה מזוכר טעם למה נבראה, ואכמ"ל.
 
 

Net

משתמש רשום
לכאורה הסיבה בחירתו היא בשביל לתת לזרעו את הארץ והקמת העם שיקדם את מטרת ה' בעולם וזה מפורט בפרשה ובכל התורה.
וההדגשה בפרשתינו היא כמה ברכות שופך ה' בשביל ענין זה
ומעשיו הטובים של אברהם אבינו אינם המטרה בבחירתו אלא הסיבה לכך שהוא זה שמתאים להיבחר
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
בפיוט 'אם אפס רובע הקן' אומרים - קרא למרחם משחר, והיינו שקרא הקב"ה לאברהם ונראה מזה ג"כ שהיה קדוש מרחם.
ובתהלים (פרק קי), "עֵמְך נְדָבות ביום חֵילֶך, בהַדרי קודש מרחם מִשְחָר, לְךָ טַל ילדותך". ובמדרש, פירשו פסוק זה על אברהם אבינו, "עמך נדבות ביום חילך", אמר לו הקדוש ברוך הוא לאברהם, עמך (איתך) הייתי בעת שנדבת לשמי (שהתנדבת לכבודי) לירד לכבשן האש. (שהרי אברהם אבינו מסר את עצמו לשריפה בכבשן האש, מפני שלא הסכים לעבוד עבודה זרה אצל נמרוד). "ביום חילך", (אתך הייתי גם) בעת שכינסת לי את כל אותם חיילות ואוכלוסין (הרבה בני אדם שהחזיר אברהם אבינו בתשובה). "בהדרי קודש", מהדרו של עולם הקדשתיך לי. "מרחם משחר", מרחמו של עולם (מבריאת העולם) שיחרתיך לי. ולבסוף מסיים המדרש, "לך טל ילדותך", לפי שהיה אברהם אבינו מתיירא ואומר, "שמא מפני שהייתי עובד עבודה זרה יש בי עוון כל השנים הללו", אמר לו הקדוש ברוך הוא: "לך טל ילדותך", מה הטל הזה פורח (כלומר חולף לו ואינו ניכר), אף עוונותיך פורחים, ומה הטל הזה סימן ברכה לעולם, אף אתה סימן ברכה לעולם. ובכך ניחם השם יתברך את אברהם, ושימח אותו, שלא רק שהודיעו שאין בו עוון, אלא אף בישרו שהוא סימן טוב לעולם.
 

ידיד נפש

משתמש ותיק
שמעתי שהשפ"א שואל כך, והוא מתרץ משהו מחודש מאוד, הקב"ה דיבר אל כל העולם כולו לך לך מארצך, כדאי להתקדם לכיוון ארץ ישראל, היחיד שהקשיב לקריאה היה אברהם אבינו. הרב אברהם רביץ ז"ל היה חוזר הרבה על הוורט הזה.
 

לביא

משתמש ותיק
השאלה הייתה מתי ברית בין הבתרים.

לדעה שהייתה כפי סדר המקרא, זה היה רק אחר שהאמין בה׳ ויחשבה לו צדקה.
לפ״ז פשוט שאין הבחירה של ה׳ באברהם הייתה עדיין ברורה, הואיל ועדיין לא כרת עמו ברית.

לדעה שהיה ברית בין הבתרים לפני שה׳ אמר לאברהם ״לך לך״ (ובזה מתורצות קושיות נפלאות),
אכן צריך ללמוד שאברהם התהלך בצדקו יותר מכולם, כמו נוח.
 
כמדומה שהמהר"ל בנצח ישראל פרק לא כותב ככל הדברים שכתבו כאן שהתורה רוצה להדגיש שאין בחירת אברהם אבינו תלויה בסיבה מסוימת.
(ולא הוכח ניסה אחרים ולא עמדו בניסיון.)
וכבר נחלקו רבותינו בפשט "למען" אשר יצוה וכו'.
 

יודי הסופר

משתמש רגיל
יהי חסדך עלינו אמר:
חז"ל הרבה מספרים על אברהם הציץ עליו בעל הבירה וכו' כבשן האש שבר פסלי תרח וכו' וכו' למה התורה לא מספרת ע"ז
ואין זכר לתורה למה ה' בחר בו? הלא דבר הוא!!!
המדרשים מספרים לנו שזה עבד הפוך שאברהם היכר את בוראו ואז הקב"ה חיבב אותו
 

את והב

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
יהי חסדך עלינו אמר:
חז"ל הרבה מספרים על אברהם הציץ עליו בעל הבירה וכו' כבשן האש שבר פסלי תרח וכו' וכו' למה התורה לא מספרת ע"ז
ואין זכר לתורה למה ה' בחר בו? הלא דבר הוא!!!
גם אין טעם בתורה למה ה' בחר בכלל בעם ישראל
כי לא מרובכם חשק ה' בכם וגו'
כי אם מאהבתו אתכם.
ולמה הוא אוהב אותנו? (עיי"ש ברמב"ן)
שמעתי מהג"ר נתן רוטמן שליט"א שזה ענינה של בחירת אברהם וזרעו
בחירה בלי שום סיבה בחירה שכל כולה וכל ענינה היא אהבה
ואהבה לא מסבירים... 
אין זה ענין לר' נתן, אלא כך כתב מהר"ל בפירוש, וביתר ביאור, שכל ענין הבחירה בכלל - גם באדם - הוא דבר שלמעלה מהדעת, כי אם יש כאן שיקול שווה, מפני מה בוחר בזה ולא בזה, ואם תאמר שאין הצדדים שווים אין זה בגדר בחירה, אלא הולך לדבר השווה יותר, והרי הוא דומה לאדם שמונח לפניו זהב וכסף מצד אחד, ועפר מצד שני, וכי נאמר שהוא צריך לבחירה כדי ליקח הזהב? ודאי לא. 
אלא ודאי שהבחירה עצמה היא למעלה מהטעם והדעת, וכיוון שאצל אברהם כתוב לשון בחירה, ודאי שאין זה מצד הסבר וטעם, וכעין זה אמר הכתוב אצל יעקב, והלא אח עשו ליעקב ואהב את יעקב ואת עשו שנאתי.

עוד טעם יש בדבר, שאם האהבה היתה תלויה בדבר, אם בטל הדבר בטל אהבה, ח"ו, וכיוון שאהבה אינה תלויה בדבר, לעולם לא תתבטל.
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
ירמיה אמר:
לימוד לדורות, שהבחירה באברהם וזרעו היא למעלה מטעם ודעת.

לא ככה למדתי . אברהם בחר בקבה .
היחידי שהבין את יחוד השם . הוא מצד אחר וכולם מצד שני .
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
יהי חסדך עלינו אמר:
חז"ל הרבה מספרים על אברהם הציץ עליו בעל הבירה וכו' כבשן האש שבר פסלי תרח וכו' וכו' למה התורה לא מספרת ע"ז
ואין זכר לתורה למה ה' בחר בו? הלא דבר הוא!!!

אברהם בחר בקבה .
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
את והב אמר:
יצחק ב אמר:
יהי חסדך עלינו אמר:
חז"ל הרבה מספרים על אברהם הציץ עליו בעל הבירה וכו' כבשן האש שבר פסלי תרח וכו' וכו' למה התורה לא מספרת ע"ז
ואין זכר לתורה למה ה' בחר בו? הלא דבר הוא!!!
גם אין טעם בתורה למה ה' בחר בכלל בעם ישראל
כי לא מרובכם חשק ה' בכם וגו'
כי אם מאהבתו אתכם.
ולמה הוא אוהב אותנו? (עיי"ש ברמב"ן)
שמעתי מהג"ר נתן רוטמן שליט"א שזה ענינה של בחירת אברהם וזרעו
בחירה בלי שום סיבה בחירה שכל כולה וכל ענינה היא אהבה
ואהבה לא מסבירים... 
אין זה ענין לר' נתן, אלא כך כתב מהר"ל בפירוש, וביתר ביאור, שכל ענין הבחירה בכלל - גם באדם - הוא דבר שלמעלה מהדעת, כי אם יש כאן שיקול שווה, מפני מה בוחר בזה ולא בזה, ואם תאמר שאין הצדדים שווים אין זה בגדר בחירה, אלא הולך לדבר השווה, והרי הוא דומה לאדם שמונח לפניו זהב וכסף מצד אחד, ועפר מצד שני, וכי נאמר שהוא צריך לבחירה כדי ליקח הזהב? ודאי לא. 
אלא ודאי שהבחירה עצמה היא למעלה מהטעם והדעת, וכיוון שאצל אברהם כתוב לשון בחירה, ודאי שאין זה מצד הסבר וטעם, וכעין זה אמר הכתוב אצל יעקב, והלא אח עשו ליעקב ואהב את יעקב ואת עשו שנאתי.

עוד טעם יש בדבר, שאם האהבה היתה תלויה בדבר, אם בטל הדבר בטל אהבה, ח"ו, וכיוון שאהבה אינה תלויה בדבר, לעולם לא תתבטל.
לא מאמין שכך כתב המהרל.
שלח ציטוט מדויק .
 
חלק עליון תַחתִית