יהי חסדך עלינו אמר:
חז"ל הרבה מספרים על אברהם הציץ עליו בעל הבירה וכו' כבשן האש שבר פסלי תרח וכו' וכו' למה התורה לא מספרת ע"ז
ואין זכר לתורה למה ה' בחר בו? הלא דבר הוא!!!
לא נאמר בתורה שבכתב במפורש את עניין הבחירה באברהם, ובאו הנביאים ופרשוהו.
בדברי הנביא נחמיה נאמר:
נחמיה פרק ט' פס' ז'
אַתָּה הוּא ה' הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם וְהוֹצֵאתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים וְשַׂמְתָּ שְּׁמוֹ אַבְרָהָם:
והיינו, שהבחירה הייתה ברגע שהצילו, כי אז רק הוא היה ב"צד" של הקב"ה.
אך גם שם, עדיין לא התנסה את כל י' הנסיונות, ולכן לא כתבה התורה את כל החסדים שעשה, כי זה לא הסוף והשלמות.
והשלמות הסופית הייתה בניסיון האחרון בעקידה, שאז אומר לו המלאך:
בראשית כ"ב י"ב
וַיֹּאמֶר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָה כִּי
עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי:
בראשית כ"ב ט"ז - י"ח
וַיֹּאמֶר בִּי נִשְׁבַּעְתִּי נְאֻם ה' כִּי
יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידֶךָ:
כִּי בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו:
וְהִתְבָּרֲכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ
עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ בְּקֹלִי:
והיינו, וכי קודם לכן לא ידע? והרי נפל לכבשן האש לקדש שמו של הקב"ה?
אלא, שהכל יכול להיות איזה דבר רגעי, שפתאום התעורר לראות את הקב"ה, אך עדיין לא הוכח שיש כאן משהו מהותי (והקב"ה אינו צריך להוכחות, אלא שאאע"ה היה צריך לעלות בדרגות ע"י הנסיונות).
ורק אחרי שהתנסה בי' נסיונות ועמד בהם, והניסיון האחרון היה הקשה שבכולם, כאן בחר הקב"ה בו ובזרעו אחריו (שהבחירה בזרעו אחריו התווספה עכשיו, שהאמירה היא עליו בחפצא, שהוא וזרעו נבחרו. שבתחילת פרשת לך לך רק אמר לו והיה ברכה, אך לא הבטיח לו שיהיה לו זרע, וממילא לא היה שם משהו לדורות).
ואשר לפי"ז נראה לומר, שלכן התורה שבכתב לא הדגישה את הבחירה באאע"ה, כי אז עדיין לא היה הדבר שלם וגמור, אלא שהוא היה "הכי מתאים" ביחס לכולם, כי הוא היה מעבר אחד, וכל העולם מעבר אחר.