וישב אותם אברם - אברם מעכב כליון האומות?

בלדד השוחי

משתמש ותיק
בברית בין הבתרים: "וישב אותם אברם" (בראשית טו,יא).
וברש"י הביא ממד' חז"ל, שפרים ואילים מרמזים על אומות העולם, וביתורם- על שהם הולכים וכלים,
וציפור מרמזת על ישראל, ואותה לא בתר כי הם אינם כלים,
והעיט שירד על הבתרים הוא דוד שרוצה לכלות כליל אומות העולם,
וישב אותם אברם, שמן השמים מעכבים מלכלותם עד שיבא משיח בן דוד, ועי"ש.



יש להבין, מדוע רמז זה, שמן השמים מעכבים כליון האומות ע"י דוד עד ביאת משיח בן דוד, צריך היה להיות ע"י אברהם דוקא, שהוא זה שהפריח את העיט שהוא דוד מעל הבתרים שהם אומות העולם. דלכאורה כשם שירידת העיט עליהם, שמרמזת על רצון דוד לכלותן, היתה מאליה, ללא כל מעשה מצד אברהם, כמו"כ היה נראה שתהיה אף השבתן מעל הפגרים מאליה, [או ע"י רוח וכדו'], ולמה נרמז לנו דבר זה ע"י פעולת אברהם דוקא, דכביכול הוא הוא המעכב את כליון האומות ?
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
קדמא ואזלא אמר:
אולי זה קשור לזה שהוא 'אב המון גויים'.
אכן, זה הכיוון שחשבתי עליו. וראה הודעתי באשכול אחר:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=130&t=14600&p=209642#p209642

שהרי לפי זה אפשר לומר, שכיון שדוד בנה את בית ראשון שהוא כנגד אברהם, לכן אברהם שהוא אב המון גוים דיקא מונע ממנו לכלות האומות, שמבחינתו יש לגויים אפשרות של יחס ישיר לבית זה להתפלל אליו. ורק לע"ל ישארו רק הגויים שיעבדוהו דרך 'בית אלקי יעקב' דיקא, וכל השאר יכלו.
(ועי' ל' רש"י בראשית יח,יז: "קראתי אותו אברהם, אב המון גוים, ואשמיד את הבנים ולא אודיע לאב שהוא אוהבי").
 
חלק עליון תַחתִית