אין בארמית תרגום של ימין ושמאל?

יצחק ב

משתמש ותיק
באונקלוס, מתרגם על הפסוק, הלא כל הארץ לפניך וגו' אם השמאל ואימינה, ואם הימין ואשמאילה,
אם את לצפונא, אנא לדרומא, ואם את לדרומא ואצפנך.
עוד עניין, מפני מה החליט האונקלוס, לתרגם, שמאל לצפון, וימין לדרום?
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
יש ימינא ושמאלא, למשל: בראשית כד, מט ושם מח יג-יד, ועוד
אבל פה מדובר ביחס לארץ, לכן נקט צפון ודרום
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
איוב פרק כג
הֵן קֶדֶם אֶהֱלֹךְ וְאֵינֶנּוּ וְאָחוֹר וְלֹא אָבִין לוֹ:
(ט) שְׂמֹאול בַּעֲשֹׂתוֹ וְלֹא אָחַז יַעְטֹף יָמִין וְלֹא אֶרְאֶה:
 

יצחק ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
ספר וסופר אמר:
יצחק ב אמר:
עוד עניין, מפני מה החליט האונקלוס, לתרגם, שמאל לצפון, וימין לדרום?

עיין כאן ואילך
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=28&t=7096#p197188
מאד מעניין. אז יש מקור לתורת הקבלה בנושא זה, מהאונקלוס.

 
 

יצחק ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
תיובתא אמר:
"ימינא ושמאלא ובינייהו כלה."
מתוך הפיוט "אזמר בשבחין".
זה לא תרגום.
א"א להוכיח מפיוטים ומגמ', אם יש תרגום, או לא, דהם בלולים הרבה בלה"ק.
משא"כ אונקלוס, שהארמית שלו, היא ארמית נקיה יותר.
ייש"כ
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
ספר וסופר אמר:
יצחק ב אמר:
עוד עניין, מפני מה החליט האונקלוס, לתרגם, שמאל לצפון, וימין לדרום?

עיין כאן ואילך
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=28&t=7096#p197188
מאד מעניין. אז יש מקור לתורת הקבלה בנושא זה, מהאונקלוס.


אולי בקבלה הרחיבו את זה אבל שורש הדברים בפסוקים עצמם 
וכמו שהבאתי שם 'צפון וימין אתה בראתם'
והדבר ברור שהמזרח הוא קדם וכן המערב הוא אחור, ממילא הדרום הוא ימין והצפון הוא שמאל
והאדם נברא פניו למזרח
 
 

דברי יושר

משתמש ותיק
התורה עצמה קוראת לדרום "תימן" דהיינו ימין,
ולצפון שמאל, כמו בפסוק "וירדפם עד חובה אשר משמאל לדמשק",
אין מובן לומר משמאל לדמשק, כי לדמשק אין פנים ואחור,
ועל כרחינו נאמר כמו שהסבירו קודם, שצפון הוא צד שמאל של העולם, משום שאם המזרח הוא קדם של העולם בגלל שהשמש זורחת משם, והמערב אחור, אז צפון הוא שמאל, ודרום הוא ימין.
 
חלק עליון תַחתִית