לדעתי אין משם כלל ראיה שהיה חשוב להם עריות מרציחה , אלא שלמלך מותר להרוג בהרבה נסיבות וקל למצוא תירוצים ולעוות את המציאות ואפילו לשכנע את עצמו שכך מחויב ממילא אם רוצה ואינו ירא שמיים ימצא תירוץ לכך. אבל נסיבות שבהן הותרה לו אשת איש אין.יצחק ב אמר:כמבואר בפרשה, או שזה היה מכל מיני סיבות צדדיות, כגון שרק אז האשה תגלה אמונים לבעלה, או שלא ראוי למלך להיות עם אשה ששיכת למישהו אחר.
אשמח למקורות.
לא הבנתי, למה אין הוראת היתר גם על אשת איש.אליעזר ג אמר:לדעתי אין משם כלל ראיה שהיה חשוב להם עריות מרציחה , אלא שלמלך מותר להרוג בהרבה נסיבות וקל למצוא תירוצים ולעוות את המציאות ואפילו לשכנע את עצמו שכך מחויב ממילא אם רוצה ואינו ירא שמיים ימצא תירוץ לכך. אבל נסיבות שבהן הותרה לו אשת איש אין.יצחק ב אמר:כמבואר בפרשה, או שזה היה מכל מיני סיבות צדדיות, כגון שרק אז האשה תגלה אמונים לבעלה, או שלא ראוי למלך להיות עם אשה ששיכת למישהו אחר.
אשמח למקורות.
קצת קשים הדברים להיאמר כשמדובר במלך, במיוחד שחזינן איך בלי שאלות לקחה לו, ולא היה צד לאברהם או שרה שיוכלו להתנגד.איש ווילנא אמר:ניתן להרוג ולהעלים את ההריגה כמו שמצוי גם בימינו שאדם נהרג ולא נודע מי הכהו
אבל לחיות עם אשת איש לא ניתן להעלים זאת
יצחק ב אמר:לא הבנתי, למה אין הוראת היתר גם על אשת איש.אליעזר ג אמר:לדעתי אין משם כלל ראיה שהיה חשוב להם עריות מרציחה , אלא שלמלך מותר להרוג בהרבה נסיבות וקל למצוא תירוצים ולעוות את המציאות ואפילו לשכנע את עצמו שכך מחויב ממילא אם רוצה ואינו ירא שמיים ימצא תירוץ לכך. אבל נסיבות שבהן הותרה לו אשת איש אין.יצחק ב אמר:כמבואר בפרשה, או שזה היה מכל מיני סיבות צדדיות, כגון שרק אז האשה תגלה אמונים לבעלה, או שלא ראוי למלך להיות עם אשה ששיכת למישהו אחר.
אשמח למקורות.
להזכירך לא מדובר על מלך בישראל.
נראה לי שהתשובה יותר פשוטה כפי שכתבתי.איש ווילנא אמר:ניתן להרוג ולהעלים את ההריגה כמו שמצוי גם בימינו שאדם נהרג ולא נודע מי הכהו
אבל לחיות עם אשת איש לא ניתן להעלים זאת
כ"כ פשוט לך שהוא שמר שבע מצוות בני נח?אליעזר ג אמר:נראה לי שהתשובה יותר פשוטה כפי שכתבתי.איש ווילנא אמר:ניתן להרוג ולהעלים את ההריגה כמו שמצוי גם בימינו שאדם נהרג ולא נודע מי הכהו
אבל לחיות עם אשת איש לא ניתן להעלים זאת
אם כוונתך לפרעה לא אבל כנראה שהקפידו על אשת איש כעולה מהסיפור וואין ראיה שלא הקפידו על רציחה כאמור. לגבי אבימלך כן כי כשהוא אומר להשם הגוי גם צדיק תהרוג השם לא חולק עליו על הצדיקות אלא על הניקיון כפיים ועולה מהגמרא במכות ח שהכוונה לכך שלא למד הנהגת דרך ארץ .ואם היה בן מוות על ע"ז , גזל וכדומה מה לו לחפש לימוד ענייני דרך ארץ בשביל להרשיעו ולמה השם הצילו בחלום הלילה. ומאבימלך אתה רואה וודאי שהקפיד על רציחה ובכל זאת אברהם חשש ממילא ההסבר בו הוא בהכרח כדברי וממילא למה לנסות לטעון למהלך אחר בפרעה וודאי שאין ראיה לכך.יצחק ב אמר:כ"כ פשוט לך שהוא שמר שבע מצוות בני נח?אליעזר ג אמר:נראה לי שהתשובה יותר פשוטה כפי שכתבתי.איש ווילנא אמר:ניתן להרוג ולהעלים את ההריגה כמו שמצוי גם בימינו שאדם נהרג ולא נודע מי הכהו
אבל לחיות עם אשת איש לא ניתן להעלים זאת
זהו אכן ווארט יפה - כתבו אותו בעלי התו' בדעת זקנים וכ"ה בשפת"ח, ז"ל הדעז"ק -יש איזה וורט יפה ששמעתי פעם, שהם מעדיפים להרוג פעם אחת וזהו ולהשקיט את המצפון שגם אם עשו עבירה אבל אין כבר מה לעשות. מאשר לחיות כל הזמן בנקיפות מצפון.
מסיום דבריהם נראה שהיו חוששים "פן יצעוק עליהם למלך" והעדיפו להרוג שהוא מצב בלתי הפיךזהו אכן ווארט יפה - כתבו אותו בעלי התו' בדעת זקנים וכ"ה בשפת"ח, ז"ל הדעז"ק -
ותימה שהרי כמו כן מצווים על שפיכות דמים ואם יודע הוא שהיו נזהרין על מה שהן מצווין א"כ לא היה לו לירא שיהרגוהו. וי"ל כי טוב יהיה להם שיהרגוהו ויעשו עבירה דשפיכות דמים פעם אחת משיבואו עליה בלא הריגה כי יהיו יראים המצרים פן יצעוק עליהם למלך, עכ"ל.
למלך מותר להרוג מורד במלכות ומי שלא מציית לו וכן עוד מקרים , מאוד קל למלך שאין בו יראת שמיים למצוא תואנה על מנת להרוג , את מי שחפץ להרוג ,ולכן אם חפץ באשתו ימצא תואנה להורגו , ואפשר שאף ישכנע עצמו שהוא צודק . מה שאין כן אשת איש אין לה היתר גם למלך כל עוד בעלה חי ולא גרשה.כמבואר בפרשה, או שזה היה מכל מיני סיבות צדדיות, כגון שרק אז האשה תגלה אמונים לבעלה, או שלא ראוי למלך להיות עם אשה ששיכת למישהו אחר.
אשמח למקורות.