בזמנם, עריות היה חמור יותר מרציחה?

יצחק ב

משתמש ותיק
כמבואר בפרשה, או שזה היה מכל מיני סיבות צדדיות, כגון שרק אז האשה תגלה אמונים לבעלה, או שלא ראוי למלך להיות עם אשה ששיכת למישהו אחר.
אשמח למקורות.
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
כמבואר בפרשה, או שזה היה מכל מיני סיבות צדדיות, כגון שרק אז האשה תגלה אמונים לבעלה, או שלא ראוי למלך להיות עם אשה ששיכת למישהו אחר.
אשמח למקורות.
לדעתי אין משם כלל ראיה שהיה חשוב להם עריות מרציחה , אלא שלמלך מותר להרוג בהרבה נסיבות וקל למצוא תירוצים ולעוות את המציאות ואפילו לשכנע את עצמו שכך מחויב ממילא אם רוצה ואינו ירא שמיים ימצא תירוץ לכך. אבל נסיבות שבהן הותרה לו אשת איש אין.
 
 

יצחק ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אליעזר ג אמר:
יצחק ב אמר:
כמבואר בפרשה, או שזה היה מכל מיני סיבות צדדיות, כגון שרק אז האשה תגלה אמונים לבעלה, או שלא ראוי למלך להיות עם אשה ששיכת למישהו אחר.
אשמח למקורות.
לדעתי אין משם כלל ראיה שהיה חשוב להם עריות מרציחה , אלא שלמלך מותר להרוג בהרבה נסיבות וקל למצוא תירוצים ולעוות את המציאות ואפילו לשכנע את עצמו שכך מחויב ממילא אם רוצה ואינו ירא שמיים ימצא תירוץ לכך. אבל נסיבות שבהן הותרה לו אשת איש אין.
לא הבנתי, למה אין הוראת היתר גם על אשת איש.
להזכירך לא מדובר על מלך בישראל.  
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
ניתן להרוג ולהעלים את ההריגה כמו שמצוי גם בימינו שאדם נהרג ולא נודע מי הכהו
אבל לחיות עם אשת איש לא ניתן להעלים זאת
 

יצחק ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
ניתן להרוג ולהעלים את ההריגה כמו שמצוי גם בימינו שאדם נהרג ולא נודע מי הכהו
אבל לחיות עם אשת איש לא ניתן להעלים זאת
קצת קשים הדברים להיאמר כשמדובר במלך, במיוחד שחזינן איך בלי שאלות לקחה לו, ולא היה צד לאברהם או שרה שיוכלו להתנגד.
ייש"כ
 
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
אליעזר ג אמר:
יצחק ב אמר:
כמבואר בפרשה, או שזה היה מכל מיני סיבות צדדיות, כגון שרק אז האשה תגלה אמונים לבעלה, או שלא ראוי למלך להיות עם אשה ששיכת למישהו אחר.
אשמח למקורות.
לדעתי אין משם כלל ראיה שהיה חשוב להם עריות מרציחה , אלא שלמלך מותר להרוג בהרבה נסיבות וקל למצוא תירוצים ולעוות את המציאות ואפילו לשכנע את עצמו שכך מחויב ממילא אם רוצה ואינו ירא שמיים ימצא תירוץ לכך. אבל נסיבות שבהן הותרה לו אשת איש אין.
לא הבנתי, למה אין הוראת היתר גם על אשת איש.
להזכירך לא מדובר על מלך בישראל.  

כי אין שום מקרה שמותר לבן נח וגם מלך לחיות עם אשת איש של אחר ויש הרבה מקרים שמותר לו להרוג אדם . וכל מה שעליו לעשות הוא לטעון שאברהם מרד במלכות או פגע בכבוד המלך או גזל  וכדומה ולמרבה הפלא כדרך התעלומה האנושית הוא גם יכול לשכנע אפילו את עצמו בסופו של תהליך שכך הווה. להרוג את אברהם ולקחת את שרה בהיתר גמור.
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
ניתן להרוג ולהעלים את ההריגה כמו שמצוי גם בימינו שאדם נהרג ולא נודע מי הכהו
אבל לחיות עם אשת איש לא ניתן להעלים זאת
נראה לי שהתשובה יותר פשוטה כפי שכתבתי.
 
 

יצחק ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אליעזר ג אמר:
איש ווילנא אמר:
ניתן להרוג ולהעלים את ההריגה כמו שמצוי גם בימינו שאדם נהרג ולא נודע מי הכהו
אבל לחיות עם אשת איש לא ניתן להעלים זאת
נראה לי שהתשובה יותר פשוטה כפי שכתבתי.
כ"כ פשוט לך שהוא שמר שבע מצוות בני נח?
 
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
יצחק ב אמר:
אליעזר ג אמר:
איש ווילנא אמר:
ניתן להרוג ולהעלים את ההריגה כמו שמצוי גם בימינו שאדם נהרג ולא נודע מי הכהו
אבל לחיות עם אשת איש לא ניתן להעלים זאת
נראה לי שהתשובה יותר פשוטה כפי שכתבתי.
כ"כ פשוט לך שהוא שמר שבע מצוות בני נח?
אם כוונתך לפרעה לא אבל כנראה שהקפידו על אשת איש כעולה מהסיפור וואין ראיה שלא הקפידו על רציחה כאמור. לגבי אבימלך  כן כי כשהוא אומר להשם הגוי גם צדיק תהרוג השם לא חולק עליו על הצדיקות אלא על הניקיון כפיים ועולה מהגמרא במכות ח שהכוונה לכך שלא למד הנהגת דרך ארץ .ואם היה בן מוות על ע"ז , גזל וכדומה מה לו לחפש לימוד ענייני דרך ארץ בשביל להרשיעו ולמה השם הצילו בחלום הלילה. ומאבימלך אתה רואה וודאי שהקפיד על רציחה ובכל זאת אברהם חשש ממילא ההסבר בו הוא בהכרח כדברי וממילא למה לנסות לטעון למהלך אחר בפרעה וודאי שאין ראיה לכך.
 
 

לייבל

משתמש ותיק
יש איזה וורט יפה ששמעתי פעם, שהם מעדיפים להרוג פעם אחת וזהו ולהשקיט את המצפון שגם אם עשו עבירה אבל אין כבר מה לעשות. מאשר לחיות כל הזמן בנקיפות מצפון.
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
כל הנידון פה לא מובן כלל.
אכן משעה שלקו במבול עמדו וגדרו עצמן מן העריות, כמבואר להדיא בבראשית רבה כאן [פ, ו].
גם לעיל מינה אצל יעקב אבינו כשנשק לרחל כתוב שלעזו עליו, והם היו גדורין [ב"ר ע, יב].
ועדיין מה בכך, הלא להיות גרושה אצל בני נח קל מאוד, משיוציאנה מרשותו, או שתצא מדעתה, אם הוא או היא רוצים לפרוש פורשים, כלשון הרמב"ם מלכים ט, ח.
ולמה לא תרצה האשה להיות אשה למלך וליהנות מכל מעדני עולם, ברגע שיוצאת מבית בעלה ומחליטה שאינה אשתו, אין בזה משום אשת איש, כך שלא צריך לרצוח כלל.
ונראה שאפשר גם להכריח את הבעל שיוציאנה מביתו ויאמר הרי את לעצמך, ואף שאינו חושב כן בלבו, דברים שבלב הם.
 

לידע

משתמש ותיק
יש איזה וורט יפה ששמעתי פעם, שהם מעדיפים להרוג פעם אחת וזהו ולהשקיט את המצפון שגם אם עשו עבירה אבל אין כבר מה לעשות. מאשר לחיות כל הזמן בנקיפות מצפון.
זהו אכן ווארט יפה - כתבו אותו בעלי התו' בדעת זקנים וכ"ה בשפת"ח, ז"ל הדעז"ק -
ותימה שהרי כמו כן מצווים על שפיכות דמים ואם יודע הוא שהיו נזהרין על מה שהן מצווין א"כ לא היה לו לירא שיהרגוהו. וי"ל כי טוב יהיה להם שיהרגוהו ויעשו עבירה דשפיכות דמים פעם אחת משיבואו עליה בלא הריגה כי יהיו יראים המצרים פן יצעוק עליהם למלך, עכ"ל.
 

דוב הכותב

משתמש ותיק
זהו אכן ווארט יפה - כתבו אותו בעלי התו' בדעת זקנים וכ"ה בשפת"ח, ז"ל הדעז"ק -
ותימה שהרי כמו כן מצווים על שפיכות דמים ואם יודע הוא שהיו נזהרין על מה שהן מצווין א"כ לא היה לו לירא שיהרגוהו. וי"ל כי טוב יהיה להם שיהרגוהו ויעשו עבירה דשפיכות דמים פעם אחת משיבואו עליה בלא הריגה כי יהיו יראים המצרים פן יצעוק עליהם למלך, עכ"ל.
מסיום דבריהם נראה שהיו חוששים "פן יצעוק עליהם למלך" והעדיפו להרוג שהוא מצב בלתי הפיך
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
כמבואר בפרשה, או שזה היה מכל מיני סיבות צדדיות, כגון שרק אז האשה תגלה אמונים לבעלה, או שלא ראוי למלך להיות עם אשה ששיכת למישהו אחר.
אשמח למקורות.
למלך מותר להרוג מורד במלכות ומי שלא מציית לו וכן עוד מקרים , מאוד קל למלך שאין בו יראת שמיים למצוא תואנה על מנת להרוג , את מי שחפץ להרוג ,ולכן אם חפץ באשתו ימצא תואנה להורגו , ואפשר שאף ישכנע עצמו שהוא צודק . מה שאין כן אשת איש אין לה היתר גם למלך כל עוד בעלה חי ולא גרשה.
 
חלק עליון תַחתִית