תיבת נח "בית ה'" ע"י ויסגור ה' בעדו

רוצה לדעת

משתמש ותיק
במדרש רבה דרשו על תיבת נח את הפסוק "שתולים בבית ה'" [וברד"ל שם כ' ש"תיבה" זה אותיות "בית ה'"]
יש לומר בדרך דרוש היאך נעשה זה לבית ה',
כי בגמ' בב"ב דף נ"ג ע"ב מבו' שהנועל את הבית קנה כל הבית [וכך מפורסם מהמהרי"ל דיסקין בביאור התפילה "ותקננו בבנינו" וקשה הלא ביהמ"ק השלישי יירד מן השמים
ובי' שהדלתות שקעו, וע"י נעילת הדלתות נחשב זה לתיקון בכל הבית, וע"ז אנו מבקשים "ותקננו בביננו"]
ואפשר, שע"י ה"ויסגור ה' בעדו" נעשה זה ל"בית ה'"
 

נבשר

משתמש ותיק
מתי מבקשים "ותקננו בבנינו", ולכאו' בב"ב שם איירי שנותן לו רשות שיזכה בבית, או בנכסי הגר, אבל הכא נח היה בתיבתו.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
מבקשים ותקננו בבנינו בתפילת ג' רגלים.

שוב, זה דרך דרוש בעלמא, שנעשה זה "בית ה'" ע"י שהקב"ה סגר [נעל] התיבה, ומה יש בזה שנח היה בביתו?
 

נבשר

משתמש ותיק
האם היה בדעת נח שהתיבה שבנה לא תהיה שלו?, חיפשתי ולא מצאתי היכן אומרים "ותקננו בבנינו".
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
אופס, סליחה ממש
אומרים "ושמחנו בתיקונו"
מחילה גדולה ממש.

המהרי"ל דיסקין מובא בסידור הגר"א [שיח יצחק שם]

מה היה בדעת נח, לא יודע.
אבל בשביל שיהא זה "בית ה'" היה נצרך שהקב"ה כביכול "ינעל" את התיבה.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
ואברכה מברכיך ומקללך אאר (י"ב, ג)
ובת"י: ואברך ית כהניא דפרסין ידיהון בצלו ומברכין ית בנך, עכ"ל.

למה דוקא ברכת כהנים, והאם יש איזה שייכות לאברהם אבינו ע"ה לברכת כהנים?
 
חלק עליון תַחתִית