הריגת אדם מישראל לצורך ובשליחות מלך ישראל

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
בפסוק: שופך דם האדם באדם דמו ישפך כי בצלם אלקים עשה את האדם.

שמעתי מבארים שהשופך דמו של אדם פלוני, באדם - לצורך אדם אחר, דמו של האדם האחר שהרגו עבורו - ישפך.
כגון הרוצחים שהרגו את נבות לצורך אחאב, ודמו של אחאב נשפך על כך, כיון שהוא עמד מאחורי הרציחה. 

אשמח לדעת האם יש מקור לפירוש זה?

כי לפי זה נראה לבאר ההמשך 'כי בצלם אלקים עשה את האדם' כלפי האדם השני הנזכר בפסוק, כלומר, זה שהרגו עבורו נעשה בצלם אלקים.
וכמו שאין הקב"ה חפץ שיקריבו לפניו קרבנות אדם, ככתוב 'אשר לא ציוויתי ולא דיברתי' וגו', כך אין להרוג עבור אדם אחר, אפילו מלך ישראל. 
 
 

דיין

משתמש ותיק
בראשית רבה (וילנא) פרשת נח פרשה לד
יד [ט, ו - ז] שופך דם האדם באדם דמו ישפך וגו', א"ר חנינא כולהם כהלכות בני נח בעד אחד, בדיין אחד, בלא עדים, ובלא התראה, ע"י שליח, ע"י עוברים, בעד אחד בדיין אחד, שופך דם האדם באדם אחד, דמו ישפך, בלא עדים ובלא התראה, שופך דם האדם דמו ישפך, ע"י שליח, שופך דם האדם, ע"י אדם
 

דיין

משתמש ותיק
לא נראה שהדרשה היא מהמילה "באדם"
וגם זה נדרש רק על בני נח
אבל בקידושין מג. נחלקו ת"ק ושמאי הזקן במשלח להרוג את הנפש
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
עוד שאלה בנושא זה:

מלך בישראל ששולח אנשיו להרוג אנשים אחרים, האם מותר לחזק את מלכותו [בדברים שלא קשורים לעצם הרציחה] או שאסור לחזקו, כיון שחיזוק המלכות מוביל לרציחות?
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
אתן דוגמא להבין למה השאלה נוגעת למעשה גם בזמנינו.

ידוע שבממשלת מדינת ישראל דזמנינו מתנגדים באופן עקרוני לרציחה, אולם אעפ"כ יש מפלגות שמחמת אינטרסים כאלו ואחרים הם מזוהים עם מאפיות מסוימות, ובהסכמים שקטים הם מגבים את מעשי הרציחה שלהם, ודואגות להעלים ראיות מהשטח ולא להפליל את המעורבים בענין.
נשאלת השאלה האם יש איסור [הילכתי! לא השקפתי] לחזק את ידיה של מפלגה זו? לדוגמא, חברת פרסומת שתקבל הצעה לפרסם מפלגה זו האם היא חייבת לדחות את ההצעה על אף ההפסד הכספי הכרוך בכך, או לא?

[השאלה נוגעת לי למעשה בענין מסוים שאני מנוע מלפרטו כאן]
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
קיימתי בנפשי מאמר חז"ל במקום שאין אנשים השתדל להיות איש, וכיון שאף אחד מחברי הפורום לא מצא ראיה אם יש להתיר לחזק מפלגה הדוגלת [במישרין או בעקיפין] ברצח, ובמהלך לימודי בפרשת השבוע [ואתחנן] מצאתי ראיה ברורה לדבר, אביאנו לכאן לתועלת הקוראים.

הראיה היא מתרגום יונתן על פסוק 'לא תרצח' וז"ל:

עמי בני ישראל!
לא תהוון קטולין.
לא חברין ולא שותפין עם קטולין.
ולא יתחמי בכנשתהון דישראל עם קטולין.
דלא יקומון בניכון מן בתריכון וילפון להון אינון למהוי עם קטולין.
ארום בחובי קטוליא חרבא נפיק על עלמא.

עכ"ל.

וצריך לבדוק אם זהו הטעם לטילים והפיגועים הנוראים שיש לאחרונה [חודש מנחם אב תשפ"ב] שמא קיימת שותפות מסוימת של הציבור עם קבוצות שמזדהים עם רציחה. 
 
חלק עליון תַחתִית