מאי שנא אדם הראשון ותנינים שרק בהם נאמ' ויברא

תורה לשמה

משתמש רגיל
מאי שנא אדם הראשון ותנינים שרק בהם נאמ' ויברא ולא ויהי או ויעש כמו בשאר הנבראים, וכן לפי רש''י שהכל ביום הראשון נוצר ורק חיזק את מעמדם בימים שלאחר מכן, האם גם אדם הראשון נוצר ביום הראשון? ראיתי משהו ברמב''ן אם כי לא הבנתי
 

יאיר

משתמש ותיק
הרמב"ן מדבר על ה'היולי' בלשון היוונים והוא החומר הקדום הראשון שממנו נברא הכל

לגבי התנינים ראית מה כותב הרמב"ן?

"בעבור גודל הנבראים האלה שיש מהם אורכם פרסאות רבות הגידו היוונים בספריהם שידעו מהם ארוכים חמש מאות פרסה [2000 ק"מ!!! קטן עלי הדינוזאורים...] ורבותינו גם כן הפליגו בהם (עיין ב"ב עג) בעבור זה ייחס בהם הבריאה לאלהים כי הוא שהמציאם מאין מבראשית כאשר פירשתי לשון בריאה (לעיל פסוק א) וכן יעשה באדם למעלתו להודיע כי הוא מוצא מאין עם דעתו ושכלו"
 

תנא היכא קאי

משתמש רגיל
ביאר הגר"א שלשון בריאה זה לברא משהו חדש לגמרי (ואפילו יש מיש!) ו"יצירה" זה לתת "צורה" לדבר. ועשיה זה מקרים בדבר.
כגון עצם עשית המושג עץ (בהיולי) זו בריאה, ארכו רחבו וכו' והתכונות שנדרשות זו יצירה (לתת צורה), ולגדל אותו להעמיד אותו על מכונו וכו' זה עשיה.
 

תנא היכא קאי

משתמש רגיל
וכל העולם כולו נברא ביום ראשון, ורק הצורה וההרכבה של הדברים נעשו בשאר הימים, מלבד התנינם הגדולים שהם משהו חדש
וודאי האדם שיש בו משהו חדש לגמרי, שלא היה לפני"ז.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
תורה לשמה אמר:
לפי רש''י שהכל ביום הראשון נברא, האם גם אדם הראשון נוצר ביום הראשון?
 
פרק אחד דיני ממונות:
אָמַר רַבִּי אַחָא בַּר חֲנִינָא: שָׁעָה רִאשׁוֹנָה הֻצְבַּר עֲפָרוֹ, שְׁנִיָּה נַעֲשָׂה גֹלֶם, שְׁלִישִׁית נִמְתְּחוּ אֵבָרָיו, רְבִיעִית נִזְרְקָה בּוֹ נְשָׁמָה, חֲמִישִׁית עָמַד עַל רַגְלָיו.
 
חלק עליון תַחתִית