יהודי נאמן
משתמש ותיק
עיין רמב"ן פרק ד' פסוק יז שהביא מהמדרש רבה בשמות, שקין חי עד המבול דהיינו אלף תרנ"ו שנים. [וכנראה מדרשים חלוקים כי לפי המדרש על הפסוק איש הרגתי לפצעי וכו' אז קין נהרג על ידי למך, ובאמת הרמב"ן שם לא הביאו כלל]
מאמין אמר:בחת"ס מביא מזה שאין אנו יודעים ומבינים חשבונות שמיים -
שכן הבל הצדיק חי רק 52 ימים וקין שחטא, חי הכי הרבה, ומ"מ לאחר מעשה, קין נאבד זרעו במבול משא"כ הבל ירד לעולם שוב בגלגול של שת וממנו הושתת העולם.
הערה יפה, אבל כמדומה שלשון זה שנכרת כל זרעו מופיע ברמב"ן ואולי אפילו במדרש הנ"ל.בן איש חי אמר:מאמין אמר:בחת"ס מביא מזה שאין אנו יודעים ומבינים חשבונות שמיים -
שכן הבל הצדיק חי רק 52 ימים וקין שחטא, חי הכי הרבה, ומ"מ לאחר מעשה, קין נאבד זרעו במבול משא"כ הבל ירד לעולם שוב בגלגול של שת וממנו הושתת העולם.
פלא בעיני מה שמצטט החת"ס שנאבד זרעו של קין.
הלא כתב רש"י על אחות תובל קין - נעמה שהיא אשת נח.
נעמה היא מצאצאי קין, ולמדנו איפה כי כל בני האדם שנותרו בעולם
לאחר המבול - צאצאי קין הם.
ופלא שאומרים בפשטות כי כלה זרעו של קין. ומצוה ליישב.
אולי, כי הם נשארו בחיים רק בגלל נח, אז הם מתייחסים אחריו ולא אחרי אשתובן איש חי אמר:מאמין אמר:בחת"ס מביא מזה שאין אנו יודעים ומבינים חשבונות שמיים -
שכן הבל הצדיק חי רק 52 ימים וקין שחטא, חי הכי הרבה, ומ"מ לאחר מעשה, קין נאבד זרעו במבול משא"כ הבל ירד לעולם שוב בגלגול של שת וממנו הושתת העולם.
פלא בעיני מה שמצטט החת"ס שנאבד זרעו של קין.
הלא כתב רש"י על אחות תובל קין - נעמה שהיא אשת נח.
נעמה היא מצאצאי קין, ולמדנו איפה כי כל בני האדם שנותרו בעולם
לאחר המבול - צאצאי קין הם.
ופלא שאומרים בפשטות כי כלה זרעו של קין. ומצוה ליישב.
אני מצטרף לבקשת @יהודי נאמן ולזיכוי הרבים העלתיוידוע המדרש נעימה במעשה עד שזכתה להיות אשתו של נח וזהו נעימות האשה שלא תבקש מותרות הרבה ומכ"ש אם היא אשת אדם שהוא עובד אלהים אשר יתר שאת לו אם אינו מבקש מותרות כמ"ש לעיל עה"פ הלוא אם תיטיב שאת. ואז אשריו אם אשתו ג"כ אע"ג שאינה יכולה להטריד מוחה בעבודה ודביקות מ"מ אינה מבקשת מותרות ואינה נטרדת דעת בעלה יותר משהוא רוצה מדעת עצמו. ונמצא מחלק טוב שבקין הושתת העולם מצד האשה. וזכה להתחבר בקיום הועלם עם זרע שת אשר הוא וזרעו תכלית הבריאה כאשר יבואר: (העמק דבר)
יישר כח. מהו המדרש שהיתה נעימה במעשה?zxc אמר:אני מצטרף לבקשת @יהודי נאמן ולזיכוי הרבים העלתיוידוע המדרש נעימה במעשה עד שזכתה להיות אשתו של נח וזהו נעימות האשה שלא תבקש מותרות הרבה ומכ"ש אם היא אשת אדם שהוא עובד אלהים אשר יתר שאת לו אם אינו מבקש מותרות כמ"ש לעיל עה"פ הלוא אם תיטיב שאת. ואז אשריו אם אשתו ג"כ אע"ג שאינה יכולה להטריד מוחה בעבודה ודביקות מ"מ אינה מבקשת מותרות ואינה נטרדת דעת בעלה יותר משהוא רוצה מדעת עצמו. ונמצא מחלק טוב שבקין הושתת העולם מצד האשה. וזכה להתחבר בקיום הועלם עם זרע שת אשר הוא וזרעו תכלית הבריאה כאשר יבואר: (העמק דבר)
עיין ברש"י פרק ד פסוק כד, ובפסוק כג כתב רש"י שלמך הרג את קיןיהודי נאמן אמר:הערה יפה, אבל כמדומה שלשון זה שנכרת כל זרעו מופיע ברמב"ן ואולי אפילו במדרש הנ"ל.בן איש חי אמר:מאמין אמר:בחת"ס מביא מזה שאין אנו יודעים ומבינים חשבונות שמיים -
שכן הבל הצדיק חי רק 52 ימים וקין שחטא, חי הכי הרבה, ומ"מ לאחר מעשה, קין נאבד זרעו במבול משא"כ הבל ירד לעולם שוב בגלגול של שת וממנו הושתת העולם.
פלא בעיני מה שמצטט החת"ס שנאבד זרעו של קין.
הלא כתב רש"י על אחות תובל קין - נעמה שהיא אשת נח.
נעמה היא מצאצאי קין, ולמדנו איפה כי כל בני האדם שנותרו בעולם
לאחר המבול - צאצאי קין הם.
ופלא שאומרים בפשטות כי כלה זרעו של קין. ומצוה ליישב.
מה קשור פה ההתייחסות? אבל לא נכרת זרעו.לבי במערב אמר:בענין כליון זרע קין, אף שנעמה (מצאצאיו) היתה אשת נח:
ב"נ מתייחסים אחר האב (משא"כ בישראל). וא"ש.
כבר כתבתי בהודעה הראשונה שזה כנראה מחלוקת.יוסף יצחק אמר:עיין ברש"י פרק ד פסוק כד, ובפסוק כג כתב רש"י שלמך הרג את קיןיהודי נאמן אמר:הערה יפה, אבל כמדומה שלשון זה שנכרת כל זרעו מופיע ברמב"ן ואולי אפילו במדרש הנ"ל.בן איש חי אמר:פלא בעיני מה שמצטט החת"ס שנאבד זרעו של קין.
הלא כתב רש"י על אחות תובל קין - נעמה שהיא אשת נח.
נעמה היא מצאצאי קין, ולמדנו איפה כי כל בני האדם שנותרו בעולם
לאחר המבול - צאצאי קין הם.
ופלא שאומרים בפשטות כי כלה זרעו של קין. ומצוה ליישב.
והנה, לב' הפירושים האחרונים שמביא (ד' הפרדר"א והזה"ק), ליכא קושיא מעיקרא; אך גם אי נאמר שהיתה אשת נח - "נראה" ששאלה זו לא 'הטרידה' את הרמב"ן יתר על המידה...ואחות תובל קין נעמה. כאומר ונולדה לו אחות ושמה נעמה . . ובבראשית רבה יש אומרים [ש]אשתו של נח היתה, ולמה היו קורין אותה נעמה - שהיו מעשיה נאים ונעימים; נתכוונו לומר שהי' לה שם בדורות ההם, כי היתה צדקת והולידה צדיקים, ולכן יזכירנה הכתוב. ואם כן, נשאר לקין זכר מעט בעולם; ואם נאמר שאינה האשה שהוליד נח ממנה שלשת בניו - אם כן, אין בזה טעם להזכירה [ולכן א"א לומר כן; ל. ב.].
ומדרש אחר לרבותינו, שהיא האשה היפה (היא) מאד שממנה תעו בני הא'לקים, והיא הנרמזת בפסוק ויראו בני הא'לקים את בנות האדם - כמו שמוזכר בפרקי רבי אליעזר.
ואחרים אמרו, כי היא היתה אשת שמדון אם אשמדאי וממנה נולדו השדים, כי כן ימצא שמה בכתבי שמושי השדים. והכתוב ירמוז ויקצר בתעלומות כאלה:
כמובן בפשטות, עיקר הענין דזרע וצאצאים הוא באותם המיוחסים אחריו; ועיקר הקללה שנכרת הזרע - הוא בכליון המתייחסים אליו.יהודי נאמן אמר:מה קשור פה ההתייחסות? אבל לא נכרת זרעו.
כמובן שאין בזה שום יישוב וכי אדם שנשארה לו רק בת האם זה נחשב שנכרת זרעו? חס ושלום לומר כן.לבי במערב אמר:כדכתבו לעיל, כבר הקשה קושיא זו הרמב"ן זלה"ה (ד, כב):
והנה, לב' הפירושים האחרונים שמביא (ד' הפרדר"א והזה"ק), ליכא קושיא מעיקרא; אך גם אי נאמר שהיתה אשת נח - "נראה" ששאלה זו לא 'הטרידה' את הרמב"ן יתר על המידה...ואחות תובל קין נעמה. כאומר ונולדה לו אחות ושמה נעמה . . ובבראשית רבה יש אומרים [ש]אשתו של נח היתה, ולמה היו קורין אותה נעמה - שהיו מעשיה נאים ונעימים; נתכוונו לומר שהי' לה שם בדורות ההם, כי היתה צדקת והולידה צדיקים, ולכן יזכירנה הכתוב. ואם כן, נשאר לקין זכר מעט בעולם; ואם נאמר שאינה האשה שהוליד נח ממנה שלשת בניו - אם כן, אין בזה טעם להזכירה [ולכן א"א לומר כן; ל. ב.].
ומדרש אחר לרבותינו, שהיא האשה היפה (היא) מאד שממנה תעו בני הא'לקים, והיא הנרמזת בפסוק ויראו בני הא'לקים את בנות האדם - כמו שמוזכר בפרקי רבי אליעזר.
ואחרים אמרו, כי היא היתה אשת שמדון אם אשמדאי וממנה נולדו השדים, כי כן ימצא שמה בכתבי שמושי השדים. והכתוב ירמוז ויקצר בתעלומות כאלה:
ואולי אפ"ל כדכתבתי, דעיקר הזֵכֶר וקללת כליון זרעו הוא במתייחסים אחריו (וכ"מ קצת מל' הרמב"ן - "נשאר לקין זֵכֶר מעט בעולם").
כמובן בפשטות, עיקר הענין דזרע וצאצאים הוא באותם המיוחסים אחריו; ועיקר הקללה שנכרת הזרע - הוא בכליון המתייחסים אליו.יהודי נאמן אמר:מה קשור פה ההתייחסות? אבל לא נכרת זרעו.
השבוע למדנו בדף היומי:בבא קמא אמר:וכי אדם שנשארה לו רק בת, האם זה נחשב שנכרת זרעו? חס ושלום לומר כן!
הרי שעל אף שהיו לו בנות (כדאיתא בשלהי פ"ק דמגילה: בְּנֵי לָא הֲווּ לֵהּ, בְּנָתָן הֲווּ לֵהּ), הוא מכונה 'ערירי'.אָמַר רַבִּי לֵוִי: כָּל דְּמוֹתִיב מִלָּה קַמֵּהּ רַבֵּהּ, אָזֵל לִשְׁאוֹל בְּלֹא וָלָד. שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיַּעַן יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת משֶׁה מִבְּחֻרָיו וַיֹּאמַר, אֲדֹנִי משֶׁה כְּלָאֵם'; וּכְתִיב 'נוֹן בְּנוֹ, יְהוֹשֻׁעַ בְּנוֹ' (וּבָתַר יְהוֹשֻׁעַ לָא חָשֵׁב בֵּן). וּפְלִיגָא דְרַבִּי אַבָּא בַּר פַּפָּא, דְּאָמַר רַבִּי אַבָּא בַּר פַּפָּא, לֹא נֶעֱנַשׁ יְהוֹשֻׁעַ (לִהְיוֹת עֲרִירִי) אֶלָּא בִּשְׁבִיל שֶׁבִּטֵּל אֶת יִשְׂרָאֵל לַיְלָה אַחַת מִפְּרִיָּה וּרְבִיָּה.