רש"י הראשון בתורה

יואל נהרי

משתמש ותיק
כידוע רש"י בתחילת פרשת בראשית מבאר שמה שהתורה התחילה מבראשית ולא מ'החודש הזה לכם' הוא כדי שאם יאמרו האומות ליסטים אתם וכו' תשובתם היא שכל העולם של הקב"ה שבראו, ברצונו נתנה להם וברצונו לקחה מהם ונתנה לנו.
וראיתי שהרא"ם מקשה, איך יאמרו כך האומות ? הרי 'מה שקנה עבד קנה רבו', וכיון שנח נתן את כנען עבד עבדים לאחיו, א"כ אין זו גזילה מה שלקחו הארץ מהם.
ואני מתקשה להבין את קושייתו, שהרי טענה זו היו טוענים האומות אילו התורה לא היתה מתחילה מבראשית, אלא מ'החודש הזה לכם', וא"כ הרי היו מכחישים גם את סיפור קללתו של נח לכנען ?
אשמח מאוד לקבל תשובה לשאלה, כי זה בעיני ממש פלא.
 
 

יעבץ

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
כידוע רש"י בתחילת פרשת בראשית מבאר שמה שהתורה התחילה מבראשית ולא מ'החודש הזה לכם' הוא כדי שאם יאמרו האומות ליסטים אתם וכו' תשובתם היא שכל העולם של הקב"ה שבראו, ברצונו נתנה להם וברצונו לקחה מהם ונתנה לנו.
וראיתי שהרא"ם מקשה, איך יאמרו כך האומות ? הרי 'מה שקנה עבד קנה רבו', וכיון שנח נתן את כנען עבד עבדים לאחיו, א"כ אין זו גזילה מה שלקחו הארץ מהם.
ואני מתקשה להבין את קושייתו, שהרי טענה זו היו טוענים האומות אילו התורה לא היתה מתחילה מבראשית, אלא מ'החודש הזה לכם', וא"כ הרי היו מכחישים גם את סיפור קללתו של נח לכנען ?
אשמח מאוד לקבל תשובה לשאלה, כי זה בעיני ממש פלא.

אולי כוונתו שלא היה להתחיל את התורה מבראשית אלא מנח.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
להתחיל מנח זה כבר משונה. מילא מה שרש"י שואל, שיתחיל מ'החודש הזה לכם' היינו שלא יספר את הסיפור כלל, אלא יתחיל מהמצוות, אבל להתחיל את הסיפור מהאמצע? הרי ברגע שאתה מספר על נח אתה צריך לספר מי זה נח ומהיכן בא?
 

נבשר

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
כידוע רש"י בתחילת פרשת בראשית מבאר שמה שהתורה התחילה מבראשית ולא מ'החודש הזה לכם' הוא כדי שאם יאמרו האומות ליסטים אתם וכו' תשובתם היא שכל העולם של הקב"ה שבראו, ברצונו נתנה להם וברצונו לקחה מהם ונתנה לנו.
וראיתי שהרא"ם מקשה, איך יאמרו כך האומות ? הרי 'מה שקנה עבד קנה רבו', וכיון שנח נתן את כנען עבד עבדים לאחיו, א"כ אין זו גזילה מה שלקחו הארץ מהם.
ואני מתקשה להבין את קושייתו, שהרי טענה זו היו טוענים האומות אילו התורה לא היתה מתחילה מבראשית, אלא מ'החודש הזה לכם', וא"כ הרי היו מכחישים גם את סיפור קללתו של נח לכנען ?
אשמח מאוד לקבל תשובה לשאלה, כי זה בעיני ממש פלא.
שאלה יפה, אבל בכלל אפשר לשאול על הרא"ם הרי מסתמא דעת האומות לא כהכלל ההלכתי מה שקנה עבד קנה רבו, ולעבד גם יש זכות קניינית למשל אם מצא מציאה, מסתמא שייך לעבד מצד הקנין, א"כ נמי כופרים במושג מה שקנה עבד, אלא ודאי שהתורה מדברת כפי דעת התורה, זה בכלל לכאו' צריך לומר. ועוד שהרי נמי כופרים בחומש בראשית א"כ מה הכוונה שהיא טענה לאומות העולם, אלא ודאי התורה מדברת אלינו ועלינו, לפי דעתה.
אבל לשאלתך שמא המציאות היתה בפועל שכנען היה עבד לשאר אחיו, אמנם בארץ ישראל שלט, אבל כך היה מקובל גם אצל האומות, משא"כ לומר שהקב"ה נתן לכלל ישראל את הארץ זה מי יימר.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לעצם קו' רש"י, יש ליישב עוד, דמאחר דהרבה מן המצוות הן זכר ליציאת מצרים אשר אז בחרנו מכל העמים, ומורה על חידוש הבריאה, כמו שכבר האריך הרמב"ן בדרשת 'תורת ה' תמימה' ובעוד מקומות לבאר בזה, א"כ ודאי ראוי שיכתוב לנו סיפור יציאת מצרים שהיא יסוד לעצם קיום המצוות, ובזה לא סגי שלא יכתוב השתלשלות המאורעות והתולדות מאברהם שהובטח על יציאת מצרים, ותולדותיו של אברהם לדעת מי היה.
 

יצחק ב

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
לעצם קו' רש"י, יש ליישב עוד, דמאחר דהרבה מן המצוות הן זכר ליציאת מצרים אשר אז בחרנו מכל העמים, ומורה על חידוש הבריאה, כמו שכבר האריך הרמב"ן בדרשת 'תורת ה' תמימה' ובעוד מקומות לבאר בזה, א"כ ודאי ראוי שיכתוב לנו סיפור יציאת מצרים שהיא יסוד לעצם קיום המצוות, ובזה לא סגי שלא יכתוב השתלשלות המאורעות והתולדות מאברהם שהובטח על יציאת מצרים, ותולדותיו של אברהם לדעת מי היה.
לעצם הקושיא פשוט שאף אחד לא התכווין שבאמת לא היו צריכים לכתוב וכל מה שנכתב חומש שלם זה בשביל שיאמרו או"ה וכו' 
גם מפני שהתורה לא נכתבה מפני שום צורך שהוא, היא נכתבה כי היא אמת ולא מחמת איזה כורח הנסיבות. במיוחד שהנסיבות לא מידי מכריחות.
וגם שאלה פשוטה יותר, שלזה יכלנו לכתוב שאלוקים ברא את השמיים והארץ ונתן את ארץ ישראל לאברהם שהוא נולד מפלוני והוליד את יצחק וכו' זה היה לוקח מקסימום י' פסוקים.
וגם שאם זה השאלה שבתורה אמור להיות רק מצוות מה יענה ר' יצחק על כל סיפורי התורה שהם לא יעזרו לנו לענות לטענת או"ה. 
כוונת ר' יצחק אינה רק לאמר חלק מהתועלויות שיש בספור זה. ופשוט
 
 

מצולות ים

משתמש ותיק
ראה כאן מה שכתבתי ליישב שלא היה צד שיכחישו מאורעות העולם וההיסטוריה אלא רק את הפרשנות, ובריאת העולם אינה סיפור דברים בעלמא אלא סיפור מי ברא ואיך וזה דברים שאם לא שהיו כתובים היה מקום לכופרים לרדות בהם כפי שאנו רואים בימינו.
 
חלק עליון תַחתִית