אסור לעשות טובה למי שאינו מכיר בטובה (מהר"ל)

בלדד השוחי

משתמש ותיק
גור אריה פרשת בראשית ב,ה
ואין מכיר בטובתם. כלומר, ואסור לעשות טובה לאיש שאין מכיר בטובה, ולפיכך כל זמן שלא היה האדם - לא המטיר. אבל מה שברא את כל הנמצאים ואין מי שמכיר בטובתם, שהרי ברא הדשאים ואין מכיר בטובתן, לפי שלעצמם הם נבראים, ולא נקרא זה 'טובה', שלא יקרא 'טובה' רק מה שנותן לאחר, כמו גשמים שהוא לצורך הנבראים:


מנא ליה הא להמהר"ל, שאסור לעשות טובה למי שאינו מכיר בה ?
והאם הכי נהוג ?
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
ברכות לג- וכל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו
כיוונת ל'ברכת פרץ' בשלח,
ואכן, כנראה כך למד גם המהר"ל (אף ש'אין בו דעה' אפשר להסביר בהרבה אופנים, עי' במפרשים).

image.png
ברכת פרץ בשלח
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
לא בלשון איסור, אבל בנותן טעם לציינו כאן:

אמר רבי יוחנן:
הבל היה גבור מקין, שאין ת"ל ויקם, אלא מלמד שהיה נתון תחתיו. אמר לו: שנינו בעולם, מה את הולך ואומר לאבא?! נתמלא עליו רחמים. מיד עמד עליו והרגו.
מן תמן אינון אמרין: טב לביש לא תעביד, וביש לא ימטי לך.

[בראשית רבה כב ח]
 

רחים רבנן

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
גור אריה פרשת בראשית ב,ה
ואין מכיר בטובתם. כלומר, ואסור לעשות טובה לאיש שאין מכיר בטובה, ולפיכך כל זמן שלא היה האדם - לא המטיר. אבל מה שברא את כל הנמצאים ואין מי שמכיר בטובתם, שהרי ברא הדשאים ואין מכיר בטובתן, לפי שלעצמם הם נבראים, ולא נקרא זה 'טובה', שלא יקרא 'טובה' רק מה שנותן לאחר, כמו גשמים שהוא לצורך הנבראים:


מנא ליה הא להמהר"ל, שאסור לעשות טובה למי שאינו מכיר בה ?
והאם הכי נהוג ?

שאלתי פעם לאחד מגדו"י סתירה מזה למבואר בתומר דבורה לידבק בדרכיו ולתת טובה גם למי שמשתמש באותה טובה כנגד המיטיב, שכך בו"ע נוהג עמנו ברחמיו וברוב חסדיו.
ואמר לי שסיבת ה"איסור" המבואר במהר"ל היא מצד "השחתה" שמשליך לריק את השפע שאצלו למקום שאינו "כלי" לאותה טובה. (כי הכרה בטובה היא הכלי קיבול של הטובה).  וזהו בדרגה הרגילה. אך כאשר הוא בדרגה גבוהה שרוצה לידבק בדרכיו באותו עניין הרי הוא "מתקן" אצל עצמו שכוונתו לאותה דביקות והליכה בדרכיו, אם כן אין כאן השחתה.
ומכאן ביאור קצת שונה לשאלתך מנין שאסור.
ואציין כי אותו גדול עולם מפורסם הוא בדורינו כאמון הוא על תורת המהר"ל.  
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
רחים רבנן אמר:
בלדד השוחי אמר:
גור אריה פרשת בראשית ב,ה
ואין מכיר בטובתם. כלומר, ואסור לעשות טובה לאיש שאין מכיר בטובה, ולפיכך כל זמן שלא היה האדם - לא המטיר. אבל מה שברא את כל הנמצאים ואין מי שמכיר בטובתם, שהרי ברא הדשאים ואין מכיר בטובתן, לפי שלעצמם הם נבראים, ולא נקרא זה 'טובה', שלא יקרא 'טובה' רק מה שנותן לאחר, כמו גשמים שהוא לצורך הנבראים:


מנא ליה הא להמהר"ל, שאסור לעשות טובה למי שאינו מכיר בה ?
והאם הכי נהוג ?

שאלתי פעם לאחד מגדו"י סתירה מזה למבואר בתומר דבורה לידבק בדרכיו ולתת טובה גם למי שמשתמש באותה טובה כנגד המיטיב, שכך בו"ע נוהג עמנו ברחמיו וברוב חסדיו.
image.png
image.png
פחד יצחק - שבת
 

רחים רבנן

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
רחים רבנן אמר:
בלדד השוחי אמר:
גור אריה פרשת בראשית ב,ה
ואין מכיר בטובתם. כלומר, ואסור לעשות טובה לאיש שאין מכיר בטובה, ולפיכך כל זמן שלא היה האדם - לא המטיר. אבל מה שברא את כל הנמצאים ואין מי שמכיר בטובתם, שהרי ברא הדשאים ואין מכיר בטובתן, לפי שלעצמם הם נבראים, ולא נקרא זה 'טובה', שלא יקרא 'טובה' רק מה שנותן לאחר, כמו גשמים שהוא לצורך הנבראים:


מנא ליה הא להמהר"ל, שאסור לעשות טובה למי שאינו מכיר בה ?
והאם הכי נהוג ?

שאלתי פעם לאחד מגדו"י סתירה מזה למבואר בתומר דבורה לידבק בדרכיו ולתת טובה גם למי שמשתמש באותה טובה כנגד המיטיב, שכך בו"ע נוהג עמנו ברחמיו וברוב חסדיו.
image.png
image.png
פחד יצחק - שבת
תודה רבה מאוד,
אמנם התומר דבורה ס"ל דגם בזה שייך והלכת, כי ע"ז  גופא הוא מדבר.
וה"אחד מגדו"י" שליט"א ששאלתיו (לפני כעשרים שנה) הוא מהבית מדרש של הקדוש עליון הנ"ל.
 
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
רחים רבנן אמר:
בלדד השוחי אמר:
רחים רבנן אמר:
שאלתי פעם לאחד מגדו"י סתירה מזה למבואר בתומר דבורה לידבק בדרכיו ולתת טובה גם למי שמשתמש באותה טובה כנגד המיטיב, שכך בו"ע נוהג עמנו ברחמיו וברוב חסדיו.
image.png
image.png
פחד יצחק - שבת
תודה רבה מאוד,
אמנם התומר דבורה ס"ל דגם בזה שייך והלכת, כי ע"ז  גופא הוא מדבר.
וה"אחד מגדו"י" שליט"א ששאלתיו (לפני כעשרים שנה) הוא מהבית מדרש של הקדוש עליון הנ"ל.
 
לפי הסגנון הבנתי שזה מביהמ"ד הנ"ל, ולכן הבאתי לך את ה'פחד יצחק' שמבו' לא כן, כפי שכתבת.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
רחים רבנן אמר:
בלדד השוחי אמר:
גור אריה פרשת בראשית ב,ה
ואין מכיר בטובתם. כלומר, ואסור לעשות טובה לאיש שאין מכיר בטובה, ולפיכך כל זמן שלא היה האדם - לא המטיר. אבל מה שברא את כל הנמצאים ואין מי שמכיר בטובתם, שהרי ברא הדשאים ואין מכיר בטובתן, לפי שלעצמם הם נבראים, ולא נקרא זה 'טובה', שלא יקרא 'טובה' רק מה שנותן לאחר, כמו גשמים שהוא לצורך הנבראים:


מנא ליה הא להמהר"ל, שאסור לעשות טובה למי שאינו מכיר בה ?
והאם הכי נהוג ?

שאלתי פעם לאחד מגדו"י סתירה מזה למבואר בתומר דבורה לידבק בדרכיו ולתת טובה גם למי שמשתמש באותה טובה כנגד המיטיב, שכך בו"ע נוהג עמנו ברחמיו וברוב חסדיו.
ואמר לי שסיבת ה"איסור" המבואר במהר"ל היא מצד "השחתה" שמשליך לריק את השפע שאצלו למקום שאינו "כלי" לאותה טובה. (כי הכרה בטובה היא הכלי קיבול של הטובה).  וזהו בדרגה הרגילה. אך כאשר הוא בדרגה גבוהה שרוצה לידבק בדרכיו באותו עניין הרי הוא "מתקן" אצל עצמו שכוונתו לאותה דביקות והליכה בדרכיו, אם כן אין כאן השחתה.
ומכאן ביאור קצת שונה לשאלתך מנין שאסור.
ואציין כי אותו גדול עולם מפורסם הוא בדורינו כאמון הוא על תורת המהר"ל.  

מאוד מסוכן מה שאתה אומר פה, נראה לי שאם יש כזה הוא חד בדור וכולי האי ואולי
 

רחים רבנן

משתמש ותיק
דרבמדיקר אמר:
רחים רבנן אמר:
בלדד השוחי אמר:
גור אריה פרשת בראשית ב,ה
ואין מכיר בטובתם. כלומר, ואסור לעשות טובה לאיש שאין מכיר בטובה, ולפיכך כל זמן שלא היה האדם - לא המטיר. אבל מה שברא את כל הנמצאים ואין מי שמכיר בטובתם, שהרי ברא הדשאים ואין מכיר בטובתן, לפי שלעצמם הם נבראים, ולא נקרא זה 'טובה', שלא יקרא 'טובה' רק מה שנותן לאחר, כמו גשמים שהוא לצורך הנבראים:


מנא ליה הא להמהר"ל, שאסור לעשות טובה למי שאינו מכיר בה ?
והאם הכי נהוג ?

שאלתי פעם לאחד מגדו"י סתירה מזה למבואר בתומר דבורה לידבק בדרכיו ולתת טובה גם למי שמשתמש באותה טובה כנגד המיטיב, שכך בו"ע נוהג עמנו ברחמיו וברוב חסדיו.
ואמר לי שסיבת ה"איסור" המבואר במהר"ל היא מצד "השחתה" שמשליך לריק את השפע שאצלו למקום שאינו "כלי" לאותה טובה. (כי הכרה בטובה היא הכלי קיבול של הטובה).  וזהו בדרגה הרגילה. אך כאשר הוא בדרגה גבוהה שרוצה לידבק בדרכיו באותו עניין הרי הוא "מתקן" אצל עצמו שכוונתו לאותה דביקות והליכה בדרכיו, אם כן אין כאן השחתה.
ומכאן ביאור קצת שונה לשאלתך מנין שאסור.
ואציין כי אותו גדול עולם מפורסם הוא בדורינו כאמון הוא על תורת המהר"ל.  

מאוד מסוכן מה שאתה אומר פה, נראה לי שאם יש כזה הוא חד בדור וכולי האי ואולי

שער בנפשך כי אותו חד בדרא בכל נושא בו צריך שיהיה חד בדרא הרי הוא יצטרך להכריע בעצמו כי הוא חד בדרא לאותו עניין. א"כ תמרור ה"מסוכן" לא יועיל לו.
וזו בהחלט דרגה גבוהה, אך היא כתובה לכל דורש ה' בספה"ק "תומר דבורה".  ואין אלו דבריי.

בכל אופן יישר כוחך.
 
חלק עליון תַחתִית