הנחיתה על הירח, ותושבי מאה שערים

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
גם ברמח"ל כתוב שהשמים זה כלל המשפיעים והארץ זה כלל המקבלים.

אלא שהפסוק כפשוטו לא כ"כ מסתדר, כי הללו את ה' מן השמים... הללוהו שמש וירח.

ואולי צריך לומר שהכל לפי הענין.
 

HaimL

משתמש ותיק
וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֗ים יְהִ֤י מְאֹרֹת֙ בִּרְקִ֣יעַ הַשָּׁמַ֔יִם לְהַבְדִּ֕יל בֵּ֥ין הַיּ֖וֹם וּבֵ֣ין הַלָּ֑יְלָה וְהָי֤וּ לְאֹתֹת֙ וּלְמ֣וֹעֲדִ֔ים וּלְיָמִ֖ים וְשָׁנִֽים׃
 

HaimL

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
גם ברמח"ל כתוב שהשמים זה כלל המשפיעים והארץ זה כלל המקבלים.

אלא שהפסוק כפשוטו לא כ"כ מסתדר, כי הללו את ה' מן השמים... הללוהו שמש וירח.

ואולי צריך לומר שהכל לפי הענין.
הכל לפי חומר הקושיה.
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֗ים יְהִ֤י מְאֹרֹת֙ בִּרְקִ֣יעַ הַשָּׁמַ֔יִם לְהַבְדִּ֕יל בֵּ֥ין הַיּ֖וֹם וּבֵ֣ין הַלָּ֑יְלָה וְהָי֤וּ לְאֹתֹת֙ וּלְמ֣וֹעֲדִ֔ים וּלְיָמִ֖ים וְשָׁנִֽים׃

רמב"ן בראשית פרק א פס' ח:
אבל יותר נכון לפי פשט הכתובים שנאמר, כי השמים הנזכרים בפסוק הראשון הם השמים העליונים אינם מכלל הגלגלים, אבל הם למעלה מן המרכבה, כענין ודמות על ראשי החיה רקיע כעין הקרח הנורא נטוי על ראשיהם מלמעלה (יחזקאל א כב), ומהם נקרא הקדוש ברוך הוא "רוכב שמים" (דברים לג כו), ולא סיפר הכתוב בבריאתם דבר, כאשר לא הזכיר המלאכים וחיות המרכבה וכל דבר נפרד שאינו בעל גוף, רק הזכיר בשמים שהם נבראים, כלומר שקדמותם אפס:
ואמר בשני שיהיה רקיע בתוך המים, כלומר שיתהוה מן המים הנזכרים, שהזכיר בריאתם, דבר מרוקע מבדיל ביניהם, וקרא גם לאלו הכדורים שמים כשם השמים העליונים הראשונים, ולכן יקראם בפרשה (בפסוק יז) "רקיע השמים" ויתן אותם אלהים ברקיע השמים, לבאר שאינם הנזכרים בשם השמים, רק הרקיעים שקראם שמים:
@מתאהב על ידך
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
היו גם מי שהקשו והרי אומרים בקידוש לבנה 'איני יכול לנגוע בך' והנה כבר יכולים. וענה על כך כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש שבאותו רגע שהאדם מקדש את הלבנה כאן בארץ, אינו יכול להושיט ידיו ולגעת בלבנה וזהו הפשט.

ועוד אפשר לעיין בספר שאיני זוכר את שמו, שכתב הרב מנחם מענדל כשר, סמוך לנחיתה על הירח, בעניין חיוב במצוות בחלל החיצון, ובכלל האפשריות לנסוע לחלל החיצון.

ורק להערה בעלמא יש לציין את הקונספירציה שמאמינים בה כעשירית מהאמריקנים שהנחיתה על הירח לא היתה מעולם אלא צולמה באולפן כדי להגביר את המורל הלאומי כנגד ברית המועצות
 

כפשוטו

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
היו גם מי שהקשו והרי אומרים בקידוש לבנה 'איני יכול לנגוע בך' והנה כבר יכולים. וענה על כך כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש שבאותו רגע שהאדם מקדש את הלבנה כאן בארץ, אינו יכול להושיט ידיו ולגעת בלבנה וזהו הפשט.

ועוד אפשר לעיין בספר שאיני זוכר את שמו, שכתב הרב מנחם מענדל כשר, סמוך לנחיתה על הירח, בעניין חיוב במצוות בחלל החיצון, ובכלל האפשריות לנסוע לחלל החיצון.

ורק להערה בעלמא יש לציין את הקונספירציה שמאמינים בה כעשירית מהאמריקנים שהנחיתה על הירח לא היתה מעולם אלא צולמה באולפן כדי להגביר את המורל הלאומי כנגד ברית המועצות
א. עיקר הטענה היתה מדוע כתוב ׳ואיני יכול לנגוע בך׳, ור"ש גורן בסידור צה״ל שינה זאת באמת ל׳ואיני נוגע בך׳. ואולי כדאי שתעלה את המכתב לפה לראות כיצד מתורצת השאלה. (על אף שאכן ניתן לתרץ שזה באמת הפשט כיון שה׳יכול׳ מתייחס כפי שהוא על הארץ)
ב. ספרו של הרמ״מ כשר נקרא בשם ׳האדם על הירח לאור התורה והאמונה׳.
ג. בספר ׳שם טוב על הרמב״ם׳ (הל׳ ברכות פ״י הט״ז) הוא אכן טוען שזוהי טפשותם וסכלותם של אוה״ע, ועיי״ע בספרו שו״ת החיים והשלום (או״ח סי׳ קמב).
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
אני לא מבין מה הקושיא השמיים לה' לא אומר שהאדם לא יכול לשהות בה בצורה ארעית כגון הירח מה שאין כן הארץ כפשוטו היא של האדם (כמובן כשעושה רצונו כדיאתא הברכות) שהוא דר בה דירת קבע ולגבי האיני יכול לנגוע בך הז אכן קשה אבל לא צריך לתרץ כי המקור הוא לא בתורה ועד כמה שידוע לי גם לא בש"ס, ואם בכל זאת תרצה מצד העצם אנחנו לא יכולים לנגוע בלבנה אבל מצד המעשים כן יכולים לנגוע וכך גם עמ"י מצד העצם האויבים לא יכולים לנגוע בנו ומצד המעשים (חטאים) כן יכולים לנגוע בנו
 

HaimL

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
היו גם מי שהקשו והרי אומרים בקידוש לבנה 'איני יכול לנגוע בך' והנה כבר יכולים. וענה על כך כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש שבאותו רגע שהאדם מקדש את הלבנה כאן בארץ, אינו יכול להושיט ידיו ולגעת בלבנה וזהו הפשט.

ועוד אפשר לעיין בספר שאיני זוכר את שמו, שכתב הרב מנחם מענדל כשר, סמוך לנחיתה על הירח, בעניין חיוב במצוות בחלל החיצון, ובכלל האפשריות לנסוע לחלל החיצון.

ורק להערה בעלמא יש לציין את הקונספירציה שמאמינים בה כעשירית מהאמריקנים שהנחיתה על הירח לא היתה מעולם אלא צולמה באולפן כדי להגביר את המורל הלאומי כנגד ברית המועצות
אך אם יתברר שדווקא ה 90% צודקים?
אגב, גשושית, זה מן הסתם לא נחשב?
 
 

כפשוטו

משתמש ותיק
דרבמדיקר אמר:
מצד העצם אנחנו לא יכולים לנגוע בלבנה אבל מצד המעשים כן יכולים לנגוע וכך גם עמ"י מצד העצם האויבים לא יכולים לנגוע בנו ומצד המעשים (חטאים) כן יכולים לנגוע בנו
זה איחול ולא ציון עובדה.
 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
כפשוטו אמר:
דרבמדיקר אמר:
מצד העצם אנחנו לא יכולים לנגוע בלבנה אבל מצד המעשים כן יכולים לנגוע וכך גם עמ"י מצד העצם האויבים לא יכולים לנגוע בנו ומצד המעשים (חטאים) כן יכולים לנגוע בנו
זה איחול ולא ציון עובדה.
 

לא הבנתי אם זה איחול איך זה סותר את מה שאמרתי, כמו שאנחנו בעצם לא יכולים לנגוע כך אנחנו מאחלים
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
כפשוטו אמר:
חייל של הרבי אמר:
היו גם מי שהקשו והרי אומרים בקידוש לבנה 'איני יכול לנגוע בך' והנה כבר יכולים. וענה על כך כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש שבאותו רגע שהאדם מקדש את הלבנה כאן בארץ, אינו יכול להושיט ידיו ולגעת בלבנה וזהו הפשט.

ועוד אפשר לעיין בספר שאיני זוכר את שמו, שכתב הרב מנחם מענדל כשר, סמוך לנחיתה על הירח, בעניין חיוב במצוות בחלל החיצון, ובכלל האפשריות לנסוע לחלל החיצון.

ורק להערה בעלמא יש לציין את הקונספירציה שמאמינים בה כעשירית מהאמריקנים שהנחיתה על הירח לא היתה מעולם אלא צולמה באולפן כדי להגביר את המורל הלאומי כנגד ברית המועצות
א. עיקר הטענה היתה מדוע כתוב ׳ואיני יכול לנגוע בך׳, והרב גורן בסידור צה״ל שינה זאת באמת ל׳ואיני נוגע בך׳. ואולי כדאי שתעלה את המכתב לפה לראות כיצד מתורצת השאלה. (על אף שאכן ניתן לתרץ שזה באמת הפשט כיון שה׳יכול׳ מתייחס כפי שהוא על הארץ)
ב. ספרו של הרמ״מ כשר נקרא בשם ׳האדם על הירח לאור התורה והאמונה׳.
ג. בספר ׳שם טוב על הרמב״ם׳ (הל׳ ברכות פ״י הט״ז) הוא אכן טוען שזוהי טפשותם וסכלותם של אוה״ע, ועיי״ע בספרו שו״ת החיים והשלום (או״ח סי׳ קמב).
שאלה: הרי בברכת קידוש לבנה אומרים "ואיני יכול לנגוע בך".תשובה: שוברה בצדה וקודם לה - "הרי אני רוקד כנגדך ואיני יכול (על ידי רקידה זו) לנגוע בך כך לא יוכלו כו'".
15px-%D7%99.png
– ממכתב אלול תשל"א
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
מוסיף פה גם את המענה של הרבי שהוא כעין אותו מענה כמו של הרב סולובייצ'יק, רק שקדם לו בכעשר שנים:


שאלה: כיצד ניתן לתרץ את הסתירה בין חקר החלל, במיוחד בנוגע לאפשרות נחיתה על הירח, ובין הנאמר "השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם".
תשובה: הפסוק משתמש במושג "ארץ" במובנו הרחב - הכולל לא רק את כדור הארץ, אלא גם את האטמוספירה ואת כל עולמנו הפיזי, המעסיק את האנושות ומשפיע עליו ישירות. אין לערבב את המושג "שמים" עם המושג "כוכבי לכת". הכוכבים, כוכבי לכת, הירח וכו' - אינם קרויים "שמים", כיון ש"שמים" הוא דבר רוחני, ואילו "גרמי השמים" האמורים הם פיזיים ושייכים לעולם הגשמי.

הקב"ה ברא את "גרמי השמים" כדי לשמש את העולם, לספק לו אור, חום ואנרגיה, ואת מקומם קבע ברקיע השמים, במרחק מסויים מכדור הארץ. עובדה זו אינה צריכה להוציא מכלל אפשרות את התענינותו של האדם בהם. כך גם העובדה שהקב"ה ברא ירח וקבעו ברקיע השמים כדי שיאיר לעולם, אינה צריכה להוציא מכלל אפשרות שבזמן מן הזמנים, ינחת אדם על הירח.

משמעותו של הפסוק "השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם", היא: בעוד שהקב"ה נמצא בכל מקום, לרבות ב"שמים", הרי את מקומו של האדם קבע ב"ארץ" - בעולם הפיזי, שהאדם הוא חלק ממנו, ועליו לנצל את חייו על האדמה בצורה הטובה ביותר.

י.png
– ממכתב אייר תשכ"א
 

כפשוטו

משתמש ותיק
הכהן אמר:
כפשוטו אמר:
והרב גורן בסידור צה״ל שינה זאת באמת ל׳ואיני נוגע בך׳.
כמדומני שכך נוסח הספרדים
מענין. אם כן צריך לבדוק האם הרב גורן העתיק מהנוסח הספרדי, או לחילופין הספרדים קיבלו את טענתו.
 
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
חייל של הרבי אמר:
היו גם מי שהקשו והרי אומרים בקידוש לבנה 'איני יכול לנגוע בך' והנה כבר יכולים. וענה על כך כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש שבאותו רגע שהאדם מקדש את הלבנה כאן בארץ, אינו יכול להושיט ידיו ולגעת בלבנה וזהו הפשט.

ועוד אפשר לעיין בספר שאיני זוכר את שמו, שכתב הרב מנחם מענדל כשר, סמוך לנחיתה על הירח, בעניין חיוב במצוות בחלל החיצון, ובכלל האפשריות לנסוע לחלל החיצון.

ורק להערה בעלמא יש לציין את הקונספירציה שמאמינים בה כעשירית מהאמריקנים שהנחיתה על הירח לא היתה מעולם אלא צולמה באולפן כדי להגביר את המורל הלאומי כנגד ברית המועצות
אך אם יתברר שדווקא ה 90% צודקים?
אגב, גשושית, זה מן הסתם לא נחשב?
בספרו של בינימין חינקיס מופרכות הקונספירציות.
וכיום אינני מאמין ש- 10 מכחישים. עם כל הבדיונות והדימיונות של הסרטים, שמגיעים להרבה יותר כוכבים, הם היו אמורים להאמין יותר
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
בתחילה הצחיקה אותי הקושיא שהרי מעולם לא עלו משה ואליהו למעלה מעשרה.
ובפרט שמעכשיו בכל פעם שאני לוקח את צאצאי לגינה אני אמור לשאול את עצמי האם זו קונספירציה וחזיון תעתועים, או שהם באמת עולים במגלשה או מועפים בנדנדה למעלה מעשרה ושוב קופצים אל המקום שמעולם השכינה לא ירדה אליו = הקרקע.
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
בתחילה הצחיקה אותי הקושיא שהרי מעולם לא עלו משה ואליהו למעלה מעשרה.
ובפרט שמעכשיו בכל פעם שאני לוקח את צאצאי לגינה אני אמור לשאול את עצמי האם זו קונספירציה וחזיון תעתועים, או שהם באמת עולים במגלשה או מועפים בנדנדה למעלה מעשרה ושוב קופצים אל המקום שמעולם השכינה לא ירדה אליו = הקרקע.
ברור שזה עניין קבלה. הרי מה עם מטוסים?
וגם תמה אנוכי איך עולות הנשמות לאחר המוות. אבל אינני מקובל ובחוג שלי נוהגים ללמוד קבלה מגיל 40 שזה לא עכשיו.
 

ירמיה

משתמש ותיק
למתבאר לעיל שהשמים שמים לה' במשמעות של איסור שימוש, וכסיפא דקרא דוהארץ נתן לבני אדם היינו לאחר ברכה, אי"ז השמים הרגילים אלא העולמות הרוחניים,
אולי יש כאן מקור לאיסור שימוש בקבלה מעשית.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
image.png
'דברי הרב' (ריד"ס מבוסטון)

הלא מצינו באברהם אבינו שיצא מחללו של עולם?
ומכאן יש לתמוה על אנשי מאה שערים :) שלא קראו מה שכתב רש"י.

רש"י בראשית פרק טו פסוק ה וז"ל: ויוצא אתו החוצה - לפי פשוטו הוציאו מאהלו לחוץ לראות הכוכבים ולפי מדרשו אמר לו צא מאצטגנינות שלך שראית במזלות שאינך עתיד להעמיד בן אברם אין לו בן אבל אברהם יש לו בן וכן שרי לא תלד אבל שרה תלד אני קורא לכם שם אחר וישתנה המזל ד"א הוציאו מחללו של עולם והגביהו למעלה מן הכוכבים וזהו לשון הבטה מלמעלה למטה:
 
נדיב לב אמר:
קדמא ואזלא אמר:
image.png
'דברי הרב' (ריד"ס מבוסטון)

הלא מצינו באברהם אבינו שיצא מחללו של עולם?
ומכאן יש לתמוה על אנשי מאה שערים :) שלא קראו מה שכתב רש"י.

רש"י בראשית פרק טו פסוק ה וז"ל: ויוצא אתו החוצה - לפי פשוטו הוציאו מאהלו לחוץ לראות הכוכבים ולפי מדרשו אמר לו צא מאצטגנינות שלך שראית במזלות שאינך עתיד להעמיד בן אברם אין לו בן אבל אברהם יש לו בן וכן שרי לא תלד אבל שרה תלד אני קורא לכם שם אחר וישתנה המזל ד"א הוציאו מחללו של עולם והגביהו למעלה מן הכוכבים וזהו לשון הבטה מלמעלה למטה:
תו איתא
(שמות ט כב) נטה את ידך על השמים ומפרש רש"י, על השמים לצד השמים, ומדרש אגדה הגביהו הקדוש ברוך הוא למשה למעלה מן השמים.
 

מאמין

משתמש ותיק
לא בשמים היא. שאלו היתה בשמים היית צריך לעלות אחריה וללמדה (עירובין נה.):
 
חלק עליון תַחתִית