אין אדם נעשה שוטר מלמטה אלא אם כן נעשה רשע מלמעלה

סיידוף

משתמש רגיל
במדבר פרק א' פסוק נ' "וְאַתָּה הַפְקֵד אֶת הַלְוִיִּם עַל מִשְׁכַּן הָעֵדֻת וְעַל כָּל כֵּלָיו וְעַל כָּל אֲשֶׁר לוֹ הֵמָּה יִשְׂאוּ אֶת הַמִּשְׁכָּן וְאֶת כָּל כֵּלָיו וְהֵם יְשָׁרֲתֻהוּ וְסָבִיב לַמִּשְׁכָּן יַחֲנוּ" וכתב בעל הטורים וז"ל "הפקד. שנים במסורה. הפקד את הלוים. ואידך הפקד עליו רשע (תהלים קט, ו). וזה הוא שאמרו אין אדם נעשה שוטר מלמטה אלא אם כן נעשה רשע מלמעלה. וזהו הפקד את הלוים שנעשו שוטרים, הפקד עליו רשע." עכ"ל.
וצריך עיון מדוע אין אדם נעשה שוטר מלמטה עד שנעשה רשע מלמטה, ומדוע אין צדיק יכול להעשות שוטר. ועוד צ"ע מה כוונת בעל הטורים כאן, האם בא לומר שהלווים נחשבים שוטרים שנעשו רשעים מלמעלה???
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
עיין דף על הדף בסנהדרין יד. וז"ל:
וכתב בספר עונג חיים לשבת לבאר באור זה עפ"י הגמ' בסנהדרין הנ"ל כאן.
ולפי זה יש לומר הכוונה, דאדם שהוא מלשון חשיבות, אינו רוצה לקבל עליו להיות שוטר מלמטה, אלא א"כ חושב בדעתו מחמת ענותנותו שנעשה רשע מלמעלה, אז הוא מקבל עליו להיות שוטר כדי שימחלו לו עונותיו. ע"כ.
ולגופו של מאמר זה יעויין בסנהדרין קג, ב: כיון שנעשה אדם רש מלמטה נעשה רש מלמעלה.
אך גירסת היד רמ"ה שם ורמב"ם בפיה"מ אבות א, י כיון שנעשה אדם 'ראש', וקרוב לגירסת הטור - 'שוטר'.
וכך פירשו הרמב"ם שם: ובבקשת השררה יבואו עליו נסיונות בעולם ורעות, כי יקנאו בו ויאיבוהו, ויפסיד דתו, כמו שאמרו "כיון שנתמנה אדם מלמטה - נעשה רשע מלמעלה".
ובמאירי שם פירש: כיון שנתמנה אדם פרנס על הצבור [מלמטה] נעשה רשע מלמעלה, כלומר דמן הסתם הוא מטיל אימה יתירה שלא לשם שמים.
 
חלק עליון תַחתִית