איך משכחת לה הדין עולה מכפרת על עשה ועל לאו הניתק לעשה

אור זורח

משתמש ותיק
כיון שקיי''ל שביטל עשה ועשה תשובה אינו זז משם עד שמוחלין לו כדאיתא ביומא
איך משכחת לה קרבן עולה שמכפר הלא אם עשה תשובה מיד מוחלין ואין צריך את הקרבן 
ואם לא עשה תשובה הרי הקרבן שלו זבח רשעים תועבה
 

הערשל

משתמש ותיק
ז"ל רבינו יונה בשער הרביעי: עולה מכפרת על מי שעבר על מצות עשה, אחרי התשובה, כי אמנם נתכפר עוונו בתשובה אך העולה תוסיף על כפרתו, ויוסיף להרצות בה אל הי"ת.
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשל אמר:
ז"ל רבינו יונה בשער הרביעי: עולה מכפרת על מי שעבר על מצות עשה, אחרי התשובה, כי אמנם נתכפר עוונו בתשובה אך העולה תוסיף על כפרתו, ויוסיף להרצות בה אל הי"ת.

יישר כח מאוד מאוד

כעת מצאתי שיש בזה גמרא מפורשת

תלמוד בבלי מסכת זבחים דף ז עמוד ב
ואמר רבא: עולה - דורון היא; היכי דמי? אי דליכא תשובה, זבח רשעים תועבה! ואי דאיכא תשובה, התניא: עבר על מצות עשה ושב, לא זז משם עד שמוחלים לו! אלא ש"מ: דורון הוא.

רש"י מסכת זבחים דף ז עמוד ב
עולה דורון היא - אינה באה לכפר על עשה כפרה ממש אלא אחר שכפרה התשובה על העשה היא באה להקבלת פנים כאדם שסרח במלך וריצהו ע"י פרקליטין וכשבא להקביל פניו מביא דורון בידו.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
כיון שקיי''ל שביטל עשה ועשה תשובה אינו זז משם עד שמוחלין לו כדאיתא ביומא
איך משכחת לה קרבן עולה שמכפר הלא אם עשה תשובה מיד מוחלין ואין צריך את הקרבן 
ואם לא עשה תשובה הרי הקרבן שלו זבח רשעים תועבה
אם כבר דיברת על זה אכתוב לך דבר מה.
אמרי' כל הלומד הל' עולה כאילו הקריב עולה וכן בכל הקרבנות, אמנם האי כאילו אינו ממש הקרבה דהא רבי שמעון בן אלעזר בשבת אמר כשיבנה בית המקדש אביא חטאת שמינה כשהטה את הנר ומבואר דלא סגי בלימוד, אף בזמן הזה שאין לנו קרבן.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אמרי' (כל הלומד הל' עולה כאילו הקריב עולה וכן בכל הקרבנות) [כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת, וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם]. אמנם האי 'כאילו' אינו ממש הקרבה.
.
וכה הם דברי רבנו יונה בשער הרביעי משערי תשובה:
כַּאֲשֶׁר יַעֲבֹר אָדָם עַל כְּרֵתוֹת וְעַל מִיתוֹת בֵּית דִּין בְּשׁוֹגֵג, חַיָּב לְהִתְוַדּוֹת וּלְבַקֵּשׁ תַּחֲנוּנִים עַל הַסְּלִיחָה, וּלְהֵאָנֵחַ בִּמְרִירוּת לֵב וְלִדְאֹג וּלְפַחֵד, כִּי אֵלֶּה מֵעִקְּרֵי הַכַּפָּרוֹת. וְיַעֲסֹק תָּמִיד בְּפָרָשַׁת חַטָּאת, וְיֵחָשֵׁב לוֹ כְּאִלּוּ הִקְרִיב חַטָּאת. רוֹצֶה לוֹמַר, כִּי יוֹעִיל הַרְבֵּה בַּדָּבָר וְיִתְכַּפֶּר לוֹ מֵעֵין כַּפָּרַת חַטָּאת.
לגבי עולת נדבה לא מצאתי ענין זה.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אמרי' (כל הלומד הל' עולה כאילו הקריב עולה וכן בכל הקרבנות) [כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת, וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם]. אמנם האי 'כאילו' אינו ממש הקרבה.
.
וכה הם דברי רבנו יונה בשער הרביעי משערי תשובה:
כַּאֲשֶׁר יַעֲבֹר אָדָם עַל כְּרֵתוֹת וְעַל מִיתוֹת בֵּית דִּין בְּשׁוֹגֵג, חַיָּב לְהִתְוַדּוֹת וּלְבַקֵּשׁ תַּחֲנוּנִים עַל הַסְּלִיחָה, וּלְהֵאָנֵחַ בִּמְרִירוּת לֵב וְלִדְאֹג וּלְפַחֵד, כִּי אֵלֶּה מֵעִקְּרֵי הַכַּפָּרוֹת. וְיַעֲסֹק תָּמִיד בְּפָרָשַׁת חַטָּאת, וְיֵחָשֵׁב לוֹ כְּאִלּוּ הִקְרִיב חַטָּאת. רוֹצֶה לוֹמַר, כִּי יוֹעִיל הַרְבֵּה בַּדָּבָר וְיִתְכַּפֶּר לוֹ מֵעֵין כַּפָּרַת חַטָּאת.
לגבי עולת נדבה לא מצאתי ענין זה.
גם בלשון רבינו יונה י''ל דהיינו לאו דוקא ממש אלא כעין.
 
 
חלק עליון תַחתִית