איך משכחת לה הדין עולה מכפרת על עשה ועל לאו הניתק לעשה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2460
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1671 פעמים
קיבל תודה: 702 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

איך משכחת לה הדין עולה מכפרת על עשה ועל לאו הניתק לעשה

שליחה על ידי אור זורח » 19 מרץ 2021, 10:23

כיון שקיי''ל שביטל עשה ועשה תשובה אינו זז משם עד שמוחלין לו כדאיתא ביומא
איך משכחת לה קרבן עולה שמכפר הלא אם עשה תשובה מיד מוחלין ואין צריך את הקרבן 
ואם לא עשה תשובה הרי הקרבן שלו זבח רשעים תועבה


הערשל
הודעות: 481
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך משכחת לה הדין עולה מכפרת על עשה ועל לאו הניתק לעשה

שליחה על ידי הערשל » 19 מרץ 2021, 10:28

ז"ל רבינו יונה בשער הרביעי: עולה מכפרת על מי שעבר על מצות עשה, אחרי התשובה, כי אמנם נתכפר עוונו בתשובה אך העולה תוסיף על כפרתו, ויוסיף להרצות בה אל הי"ת.


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2460
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1671 פעמים
קיבל תודה: 702 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך משכחת לה הדין עולה מכפרת על עשה ועל לאו הניתק לעשה

שליחה על ידי אור זורח » 19 מרץ 2021, 10:52

הערשל כתב:
19 מרץ 2021, 10:28
ז"ל רבינו יונה בשער הרביעי: עולה מכפרת על מי שעבר על מצות עשה, אחרי התשובה, כי אמנם נתכפר עוונו בתשובה אך העולה תוסיף על כפרתו, ויוסיף להרצות בה אל הי"ת.

יישר כח מאוד מאוד

כעת מצאתי שיש בזה גמרא מפורשת

תלמוד בבלי מסכת זבחים דף ז עמוד ב
ואמר רבא: עולה - דורון היא; היכי דמי? אי דליכא תשובה, זבח רשעים תועבה! ואי דאיכא תשובה, התניא: עבר על מצות עשה ושב, לא זז משם עד שמוחלים לו! אלא ש"מ: דורון הוא.

רש"י מסכת זבחים דף ז עמוד ב
עולה דורון היא - אינה באה לכפר על עשה כפרה ממש אלא אחר שכפרה התשובה על העשה היא באה להקבלת פנים כאדם שסרח במלך וריצהו ע"י פרקליטין וכשבא להקביל פניו מביא דורון בידו.


כמעיין המתגבר
הודעות: 2800
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2201 פעמים
קיבל תודה: 806 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: איך משכחת לה הדין עולה מכפרת על עשה ועל לאו הניתק לעשה

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 19 מרץ 2021, 10:58

אור זורח כתב:
19 מרץ 2021, 10:23
כיון שקיי''ל שביטל עשה ועשה תשובה אינו זז משם עד שמוחלין לו כדאיתא ביומא
איך משכחת לה קרבן עולה שמכפר הלא אם עשה תשובה מיד מוחלין ואין צריך את הקרבן 
ואם לא עשה תשובה הרי הקרבן שלו זבח רשעים תועבה
אם כבר דיברת על זה אכתוב לך דבר מה.
אמרי' כל הלומד הל' עולה כאילו הקריב עולה וכן בכל הקרבנות, אמנם האי כאילו אינו ממש הקרבה דהא רבי שמעון בן אלעזר בשבת אמר כשיבנה בית המקדש אביא חטאת שמינה כשהטה את הנר ומבואר דלא סגי בלימוד, אף בזמן הזה שאין לנו קרבן.
 


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2460
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1671 פעמים
קיבל תודה: 702 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך משכחת לה הדין עולה מכפרת על עשה ועל לאו הניתק לעשה

שליחה על ידי אור זורח » 19 מרץ 2021, 11:00

כמעיין המתגבר כתב:
19 מרץ 2021, 10:58
דהא רבי שמעון בן אלעזר


יישר כח על הדברים
מסתמא כונתך לרבי ישמעאל בן אלישע


משה נפתלי
הודעות: 2124
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 816 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך משכחת לה הדין עולה מכפרת על עשה ועל לאו הניתק לעשה

שליחה על ידי משה נפתלי » 19 מרץ 2021, 12:11

כמעיין המתגבר כתב:
19 מרץ 2021, 10:58
אמרי' (כל הלומד הל' עולה כאילו הקריב עולה וכן בכל הקרבנות) [כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת, וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם]. אמנם האי 'כאילו' אינו ממש הקרבה.
.
וכה הם דברי רבנו יונה בשער הרביעי משערי תשובה:
כַּאֲשֶׁר יַעֲבֹר אָדָם עַל כְּרֵתוֹת וְעַל מִיתוֹת בֵּית דִּין בְּשׁוֹגֵג, חַיָּב לְהִתְוַדּוֹת וּלְבַקֵּשׁ תַּחֲנוּנִים עַל הַסְּלִיחָה, וּלְהֵאָנֵחַ בִּמְרִירוּת לֵב וְלִדְאֹג וּלְפַחֵד, כִּי אֵלֶּה מֵעִקְּרֵי הַכַּפָּרוֹת. וְיַעֲסֹק תָּמִיד בְּפָרָשַׁת חַטָּאת, וְיֵחָשֵׁב לוֹ כְּאִלּוּ הִקְרִיב חַטָּאת. רוֹצֶה לוֹמַר, כִּי יוֹעִיל הַרְבֵּה בַּדָּבָר וְיִתְכַּפֶּר לוֹ מֵעֵין כַּפָּרַת חַטָּאת.
לגבי עולת נדבה לא מצאתי ענין זה.


כמעיין המתגבר
הודעות: 2800
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2201 פעמים
קיבל תודה: 806 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: איך משכחת לה הדין עולה מכפרת על עשה ועל לאו הניתק לעשה

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 19 מרץ 2021, 12:36

משה נפתלי כתב:
19 מרץ 2021, 12:11
כמעיין המתגבר כתב:
19 מרץ 2021, 10:58
אמרי' (כל הלומד הל' עולה כאילו הקריב עולה וכן בכל הקרבנות) [כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת, וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם]. אמנם האי 'כאילו' אינו ממש הקרבה.
.
וכה הם דברי רבנו יונה בשער הרביעי משערי תשובה:
כַּאֲשֶׁר יַעֲבֹר אָדָם עַל כְּרֵתוֹת וְעַל מִיתוֹת בֵּית דִּין בְּשׁוֹגֵג, חַיָּב לְהִתְוַדּוֹת וּלְבַקֵּשׁ תַּחֲנוּנִים עַל הַסְּלִיחָה, וּלְהֵאָנֵחַ בִּמְרִירוּת לֵב וְלִדְאֹג וּלְפַחֵד, כִּי אֵלֶּה מֵעִקְּרֵי הַכַּפָּרוֹת. וְיַעֲסֹק תָּמִיד בְּפָרָשַׁת חַטָּאת, וְיֵחָשֵׁב לוֹ כְּאִלּוּ הִקְרִיב חַטָּאת. רוֹצֶה לוֹמַר, כִּי יוֹעִיל הַרְבֵּה בַּדָּבָר וְיִתְכַּפֶּר לוֹ מֵעֵין כַּפָּרַת חַטָּאת.
לגבי עולת נדבה לא מצאתי ענין זה.
גם בלשון רבינו יונה י''ל דהיינו לאו דוקא ממש אלא כעין.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ויקרא”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח