ויחן ישראל נגד ההר, למזרח או למערב?

למדניסט

משתמש רגיל
רש"י נגד ההר - "למזרחו. וכל מקום שאתה מוצא 'נגד' - פנים למזרח
לפי רש"י לאיזה כיוון עמדו?
מצידו המערבי לכיוון מזרח,
או מצידיו המזרחי לכיוון מערב?
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
חזקוני:
נגד ההר - פרש"י למזרחו. אינו אומר בפרש"י במזרחו דאם כן היה משמע שעברו את ההר וחנו במזרחו, ואיך יתכן לומר שעברו את הר סיני קודם מתן תורה. אלא פרש"י למזרחו וה"ק ויחן שם ישראל נגד מזרחו של הר סיני, שהרי משנסעו מאיתם היו תמיד פניהם למזרח עד בואם אל ארץ מואב, כמו שפרש"י בפרשת מסעי. והוא שפרש"י כאן, וכל מקום שאתה מוצא נגד פנים למזרח, והכי איתא במכילתין נגד ההר למזרחו של הר.
ועל מה שפרש"י נגד - פנים, חז"ק הרי כתיב מנגד סביב לאהל מועד יחנו.
 

בשלמא

משתמש ותיק
ובכן אמר:
בשלמא אמר:
עמדו במערב ופניהם קדמה.
לא כי, אלא איפכא.
מכילתא:
ויחן שם ישראל נגד ההר אמר להם אף על פי שאתם נוסעים מצפון לדרום ומדרום לצפון לעולם תהיו הופכים פנים למזרח וכן הוא אומר בשכינה והזה באצבעו על פני הכפרת קדמה (ויק' טז יד) לימד שפני שכינה למזרח. 
 

ובכן

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
ובכן אמר:
בשלמא אמר:
עמדו במערב ופניהם קדמה.
לא כי, אלא איפכא.
מכילתא:
ויחן שם ישראל נגד ההר אמר להם אף על פי שאתם נוסעים מצפון לדרום ומדרום לצפון לעולם תהיו הופכים פנים למזרח וכן הוא אומר בשכינה והזה באצבעו על פני הכפרת קדמה (ויק' טז יד) לימד שפני שכינה למזרח. 
לשון רש"י 'נגד ההר - למזרחו' מורה להדיא שחנו בצד המזרחי של ההר.
לקוצר דעתי, איני יודע אם מקור דברי רש"י הוא במכילתא הלז, אבל גם הרא"ם שכתב שהוא המקור, גם הוא הבין ברש"י שחנו למזרח ההר, עיין בו.
כך ש'איפכא' כמו שכתבתי בתחילה - איני יודע, אבל עדיין אחזיק בדעה לפרש דברי רש"י על צדו המזרחי של ההר.
אבל בגור אריה מבואר כדבריך. וכן בחזקוני שהובא מעלה. וצ"ע.
 
חלק עליון תַחתִית