ידוע לכל מה שנאמר בספרים שעם ישראל ירד במצרים עד שער המ"ט משערי טומאה מכח טומאת המצריים. ובספר בית הלוי עה"ת מביא בשם כתבי האר"י שאם היו נשארים עוד כבר לא היו יכולים לצאת כי היו ירודים לשער הנ' משערי טומאה, וע"כ יצאו בחפזון והדברים ידועים. ומזה מבואר שעם ישראל היה במצרים בתנועה של ירידה רוחנית גדולה, עד שהגיעו למצב של ערום ועריה - מן המצות, והללו עובדי עבודה זרה.
ומאידך ידוע חידושו של האריז"ל בנוגע לתקופה של שובבי"ם שבנוי על ההנחה שבמצרים עמ"י היה בתהליך של התעלות והתקרבות להקב"ה ויציאה מתוך הטומאה, וכמש"נ על מצרים "כור הברזל" - המסיר כל סיג ולכלוך, עד כדי שנשאר לדרות הכח הזה להתקדש בימים בהם קוראים את פרשיות יצי"מ.
ולכאור' יש כאן סתירה - האם ימי שעבוד מצרים היו בתנועה של התקרבות והתעלות או להפך?
[רק אציין ששאלתי זאת פעם לאחד מחכמי הדעת שליט"א, והוסיף ע"ז כי השאלה אינה רק על זמן יצי"מ אלא גם על דורינו אנו, כי מצד אחד ידוע שיש מצב של ירידת הדורות, ומאידך ברור שהעולם בתנועה של תיקון לקראת התיקון השלם, ואכמ"ל).
ומאידך ידוע חידושו של האריז"ל בנוגע לתקופה של שובבי"ם שבנוי על ההנחה שבמצרים עמ"י היה בתהליך של התעלות והתקרבות להקב"ה ויציאה מתוך הטומאה, וכמש"נ על מצרים "כור הברזל" - המסיר כל סיג ולכלוך, עד כדי שנשאר לדרות הכח הזה להתקדש בימים בהם קוראים את פרשיות יצי"מ.
ולכאור' יש כאן סתירה - האם ימי שעבוד מצרים היו בתנועה של התקרבות והתעלות או להפך?
[רק אציין ששאלתי זאת פעם לאחד מחכמי הדעת שליט"א, והוסיף ע"ז כי השאלה אינה רק על זמן יצי"מ אלא גם על דורינו אנו, כי מצד אחד ידוע שיש מצב של ירידת הדורות, ומאידך ברור שהעולם בתנועה של תיקון לקראת התיקון השלם, ואכמ"ל).