"ותחיין את הילידים" ליומא דהילולא דבעל אביר יעקב (ר"י אביחצירא זצ"ל) ולע"נ

עמנואל

משתמש ותיק
"ותחיין את הילדים תנא לא דיין שלא המיתו אותן אלא שהיו מספיקות להם מים ומזון" (שמות א, יט) (סוטה יא ב) ופרש"י דה"ל למכתב ולהמיתו. 

וכתב הרא"ם כי במדרש דריש מיתורא דהא כתיב "ולא עשו כאשר דיבר אליהן פרעה", וכתב לתמוה על רש"י מהאי קרא דהא כתיב כבר דלא המיתו. וביאר דאולי כוונת רש"י דה"ל למכתב רק דלא עשו, והיינו דלא המיתו דכתב רש"י.

והקשה האביר יעקב זי"ע בספרו לבונה זכה, דדברי הרא"ם תמוהים, דהא לעיל בסמוך דריש "ותיראן המילדות את האלהים ולא עשו כאשר דבר אליהן וגו' להן מיבעי ליה א"ר יוסי בר' חנינא מלמד שתבען לדבר עבירה ולא נתבעו" (שמות א, יז) וא"כ קרא קמא לאו למימר דהחיו אלא שלא נתבעו לפרעה.

ועל כן כתב דדברי רש"י אתו בפשיטות וכפשטא דתלמודא (וכבר קדמוהו בספר נימוקי שמואל [הצרפתי] בשם זקנו רבי וידאל, ובשם ר"ש אבן דנאן. וע"ש. וע"ע מ"ש מהרש"א בח"א בסוטה).  

עכת"ד זי"ע
 
חלק עליון תַחתִית