קמיע מומחה
משתמש ותיק
הנני מחפש מקורות לשמות נשים מי היה הראשון שנקרא כך, לא שמות שבתנ''ך רק שמות ביודיש שנתהווה בגלות
לדוגמא השם ''גיטל'' מי היתה הראשונה שנקראתה כך?
לדוגמא השם ''גיטל'' מי היתה הראשונה שנקראתה כך?
קמיע מומחה אמר:הנני מחפש מקורות לשמות נשים מי היה הראשון שנקרא כך, לא שמות שבתנ''ך רק שמות ביודיש שנתהווה בגלות
לדוגמא השם ''גיטל'' מי היתה הראשונה שנקראתה כך?
לפי לינוס, המפתח של git, המשמעות של המילה היאהצבי אמר:קמיע מומחה אמר:הנני מחפש מקורות לשמות נשים מי היה הראשון שנקרא כך, לא שמות שבתנ''ך רק שמות ביודיש שנתהווה בגלות
לדוגמא השם ''גיטל'' מי היתה הראשונה שנקראתה כך?
יכול להיות שזו היץה איזו זקנה שכוחה בעיירה נידחת וכיצד אפשר לדעת דבר כזה
במבי אמר:כבר בעמוד הראשון של הירושלמי מסכת ברכות מוזכר השם ר' חנינא בר אנדריי !
ולפני שנה בערך הייתי אצל רופא אא"ג ששמו היה אנדריי אז ציינתי לו את העובדה שכבר לפני 2000 שנה היו יהודים ששמם היה כך והוא הגיב מעניין חשבתי שזה שם ממקור יווני בלבד.
גם נמרוד זה שם חילוני מובהק, ומקורו בתנ"ך...אברהם לוי אמר:אורן - לכאו' שם חילוני מובהק.
אך נמצא במשפחת כלב בדהי"א ב, כה.
גם לכלב [בן יפונה - לחז''ל] היה בן בשם שובבבמבי אמר:הידעתם שלדוד המלך היה בן בשם "שובב" ?
וְאֵ֙לֶּה֙ שְׁמ֣וֹת הַיְלוּדִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הָיוּ־ל֖וֹ בִּירוּשָׁלָ֑͏ִם שַׁמּ֣וּעַ וְשׁוֹבָ֔ב נָתָ֖ן וּשְׁלֹמֹֽה (דה"א יד-ד)
כי נמרוד היה רשע, אורן כנראה שלא.....ה' הוא האלוקים אמר:גם נמרוד זה שם חילוני מובהק, ומקורו בתנ"ך...אברהם לוי אמר:אורן - לכאו' שם חילוני מובהק.
אך נמצא במשפחת כלב בדהי"א ב, כה.
אין קשר, החילונים קוראים על שם צמחים, אורן הוא עץ, אלה היא עץ של הפיסטוק, נופר זה שם של צמח מים יפה, מעיין על שם מעיין כינרת על כינרת וכן הלאה, יסמין על של פרח יסמין וכו', ואין קשר לתנ"ך.אברהם לוי אמר:אורן - לכאו' שם חילוני מובהק.
אך נמצא במשפחת כלב בדהי"א ב, כה.
אגב הרבה חרדים לא מבינים איך חילוני קורא נמרוד, אבל הסיבה היא שהחילונים מכירים רק את הפסוקים ורואים שהוא היה גיבור, ועל כן קוראים כך, אבל אנו מכירים את דברי חז"ל שאמרו שהוא מלשון שרצה להמריד את כל העולם על ה' ועוד שזרק את אברהם לכבשן האש והוא אמרפל מלשון אמר פול וכו', אבל החילונים מכירים רק את הפסוק ולא יודעים כל כך שהיה רשע אלא יודעים בעיקר שהיה גיבור, וזו כוונתם, ולא שכוונתם להתריס על הקב"ה.עשירית האיפה אמר:כי נמרוד היה רשע, אורן כנראה שלא.....ה' הוא האלוקים אמר:גם נמרוד זה שם חילוני מובהק, ומקורו בתנ"ך...אברהם לוי אמר:אורן - לכאו' שם חילוני מובהק.
אך נמצא במשפחת כלב בדהי"א ב, כה.
סימנא טבאכמעיין המתגבר אמר:(אגב לבתי שנולדה לי לפני כשבוע, אמרתי (ספק ברצינות ספק בהלצה) שעקרונית לא הייתי מתנגד לקרוא לה חולדה על שם חולדה הנביאה, אבל אני מרחם עליה שלא יצחקו עליה).
מז"ט רוב נח"ר דקדושה ת"ל לתולחולמעש"טכמעיין המתגבר אמר:לבתי שנולדה לי לפני כשבוע,
וע''ש מי אתה נקרא מעיין ? (:כמעיין המתגבר אמר:מעיין על שם מעייןאברהם לוי אמר:אורן - לכאו' שם חילוני מובהק.
אך נמצא במשפחת כלב בדהי"א ב, כה.
פדהצור השרף אמר:סימנא טבאכמעיין המתגבר אמר:(אגב לבתי שנולדה לי לפני כשבוע, אמרתי (ספק ברצינות ספק בהלצה) שעקרונית לא הייתי מתנגד לקרוא לה חולדה על שם חולדה הנביאה, אבל אני מרחם עליה שלא יצחקו עליה).
תזכה לגדלה לתורה חופה ומעש"ט
ואם בכל זאת אתה רוצה לקרוא לה על שם
1.נביאה
2. בעל חי
3. שם לא פלאי
תקרא לה דבורה
בשלמא אמר:מז"ט רוב נח"ר דקדושה ת"ל לתולחולמעש"טכמעיין המתגבר אמר:לבתי שנולדה לי לפני כשבוע,
כמדומני שהשם שפרינצה היה נפוץ גם אצל גויי שאר הארצות, גם אם מקורו הראשון הוא מאיטליה, כך שיתכן מאד שהיהודים קבלו אותו דרכם.על פי הדיבור אמר:שמעתי כך בעבר, שהשם "שפרינצה" הוא עתיק מאוד, והוא גלגול של השם האיטלקי "אספרנצה". החלו לקרוא בשם זה לכאורה עוד לפני שיהודי רומא הרחיבו גבולותיהם והיגרו לגרמניה וצרפת, כלומר עוד במאות הראשונות לאחר חורבן הבית.
כבר כתבתיעשירית האיפה אמר:גם נמרוד זה שם חילוני מובהק, ומקורו בתנ"ך...
ומה שכתבאברהם לוי אמר:אך נמצא במשפחת כלב בדהי"א ב, כה.
ברכת גדיא יאה, גידול קל ונחת כבד.כמעיין המתגבר אמר:לבתי שנולדה לי לפני כשבוע
כמעיין המתגבר אמר:לא הייתי מתנגד לקרוא לה חולדה כו'
כרכושתא וזיבורתא סניין שמייהו [מגילה יד:].פדהצור השרף אמר:תקרא לה דבורה
אין האיסור ברור, כי כבר כתב התורת חיים בעירובין נג, א: למ"ד אמרפל שמו המובהק, ונמרוד כינוי הוא כו', יכול האדם לקרות שם בנו נמרוד ולא אמרפל.כמעיין המתגבר אמר:איך חילוני קורא נמרוד... ולא שכוונתם להתריס על הקב"ה.
הצבי אמר:קמיע מומחה אמר:הנני מחפש מקורות לשמות נשים מי היה הראשון שנקרא כך, לא שמות שבתנ''ך רק שמות ביודיש שנתהווה בגלות
לדוגמא השם ''גיטל'' מי היתה הראשונה שנקראתה כך?
יכול להיות שזו היץה איזו זקנה שכוחה בעיירה נידחת וכיצד אפשר לדעת דבר כזה
לולי נבחרה כבר אפרת יכל לקיים כל דבריך ולקרוא שמה יעלפדהצור השרף אמר:ואם בכל זאת אתה רוצה לקרוא לה על שם
1.נביאה
2. בעל חי
3. שם לא פלאי
תקרא לה דבורה
ואני נסעתי במונית והנהג הראה לי תמונה של ילדה קטנה, ואמר לי "זאת נכדתי, והיא נקראת על שם אמי עליה השלום".במבי אמר:מובא שהראשונים קראו בניהם ע"ש המאורע כי יצחק קרא את שם בנו יעקב ע"ש שהיה ידו אוחזת בעקב עשו כמ"ש וידו אוחזת בעקב עשו ויקרא את שמו יעקב
וקראו גם בלע"ז
במבי אמר:כבר בעמוד הראשון של הירושלמי מסכת ברכות מוזכר השם ר' חנינא בר אנדריי !
ולפני שנה בערך הייתי אצל רופא אא"ג ששמו היה אנדריי אז ציינתי לו את העובדה שכבר לפני 2000 שנה היו יהודים ששמם היה כך והוא הגיב מעניין חשבתי שזה שם ממקור יווני בלבד.
ילמדנו מר האם אכן שמונה נביאות עמדו להם לישראל [במגילה יד.]?דוד ה. אמר:לולי נבחרה כבר אפרת יכל לקיים כל דבריך ולקרוא שמה יעלפדהצור השרף אמר:ואם בכל זאת אתה רוצה לקרוא לה על שם
1.נביאה
2. בעל חי
3. שם לא פלאי
תקרא לה דבורה
מוישה הירש אמר:לבנו של המגיד מקוזניץ קראו רבי משה אליקים 'בריעה'.
האם הוא הראשון שנקרא בשם זה [חוץ מבתנ''ך]?
ולמה נקרא כך?
[ועי' דברי הימים א פרק ז: וַיִּקְרָ֤א אֶת־שְׁמוֹ֙ בְּרִיעָ֔ה כִּ֥י בְרָעָ֖ה הָיְתָ֥ה בְּבֵיתֽוֹ:]
https://www.hamichlol.org.il/%D7%9E%D7%A2%D7%99%D7%99%D7%9F_%D7%A4%D7%95%D7%A2%D7%9D (זה לדעתי הפירוש במשנה באבות)מוישה הירש אמר:וע''ש מי אתה נקרא מעיין ? (:כמעיין המתגבר אמר:מעיין על שם מעייןאברהם לוי אמר:אורן - לכאו' שם חילוני מובהק.
אך נמצא במשפחת כלב בדהי"א ב, כה.
פדהצור השרף אמר:ילמדנו מר האם אכן שמונה נביאות עמדו להם לישראל [במגילה יד.]?דוד ה. אמר:לולי נבחרה כבר אפרת יכל לקיים כל דבריך ולקרוא שמה יעלפדהצור השרף אמר:ואם בכל זאת אתה רוצה לקרוא לה על שם
1.נביאה
2. בעל חי
3. שם לא פלאי
תקרא לה דבורה
(בפשטות עבירה לשמה לא צריכה כלל נביא, וכעין מה שכתב המאירי על קושיית התוס' גבי פנחס איך נטמא למת ונשאם עם הרומח, וכתב המאירי דזה אינו קושיא דזה מותר מחמת הריוח הגדול שיש בזה לאומה ועת לעשות לה' הפרו תורתך, וה"ה הכא).דוד ה. אמר:פדהצור השרף אמר:ילמדנו מר האם אכן שמונה נביאות עמדו להם לישראל [במגילה יד.]?דוד ה. אמר:לולי נבחרה כבר אפרת יכל לקיים כל דבריך ולקרוא שמה יעל
אם לא עמדה נביאה מאז חתימת התלמוד הרי שרק שבע נביאות עמדו להם לישראל ונכתבה נבואתן לדורות, אכן ביעל יש שאלה עצומה איכה התירה עצמה לסיסרא והלא עבירה לשמה מותר רק ע"פ נביא או ע"פ ב"ד, ויש בזה כמה תירוצים, יש האומרים שנבואת דבורה שיפול סיסרא ביד אשה נחשבה כהוראה, יש האומרים שיעל הייתה שופטת כשיטת רב הונא וא"כ יכלה להורות לעצמה כמו ע"פ ב"ד.
אכן מטו משמיה דהגרח"ק דיעל נביאה הייתה אלא שנבואתה לא נכתבה לדורות והיא עשתה לעצמה ע"פ נבואתה.