שמות אנשים ונשים

קמיע מומחה

משתמש ותיק
הנני מחפש מקורות לשמות נשים מי היה הראשון שנקרא כך, לא שמות שבתנ''ך רק שמות ביודיש שנתהווה בגלות

לדוגמא השם ''גיטל'' מי היתה הראשונה שנקראתה כך?
 

הצבי

משתמש ותיק
קמיע מומחה אמר:
הנני מחפש מקורות לשמות נשים מי היה הראשון שנקרא כך, לא שמות שבתנ''ך רק שמות ביודיש שנתהווה בגלות

לדוגמא השם ''גיטל'' מי היתה הראשונה שנקראתה כך?

יכול להיות שזו היץה איזו זקנה שכוחה בעיירה נידחת וכיצד אפשר לדעת דבר כזה
 

HaimL

משתמש ותיק
הצבי אמר:
קמיע מומחה אמר:
הנני מחפש מקורות לשמות נשים מי היה הראשון שנקרא כך, לא שמות שבתנ''ך רק שמות ביודיש שנתהווה בגלות

לדוגמא השם ''גיטל'' מי היתה הראשונה שנקראתה כך?

יכול להיות שזו היץה איזו זקנה שכוחה בעיירה נידחת וכיצד אפשר לדעת דבר כזה
לפי לינוס, המפתח של git, המשמעות של המילה היא 

git (which means "unpleasant person" in British English slang)

כלומר, "גיט" הייתה מרשעת זקנה שכוחה, ועל שמה כל הגיט'ל שבעולם. ייתכן גם שהייתה גרושה, וגיט'ל זה על שם הגט (כמו שאלמנה על שם מנה).
 
 

במבי

משתמש ותיק
מובא שהראשונים קראו בניהם ע"ש המאורע כי יצחק קרא את שם בנו יעקב ע"ש שהיה ידו אוחזת בעקב עשו כמ"ש וידו אוחזת בעקב עשו ויקרא את שמו יעקב
וקראו גם בלע"ז
במבי אמר:
כבר בעמוד הראשון של הירושלמי מסכת ברכות מוזכר השם ר' חנינא בר אנדריי !

ולפני שנה בערך הייתי אצל רופא אא"ג ששמו היה אנדריי אז ציינתי לו את העובדה שכבר לפני 2000 שנה היו יהודים ששמם היה כך והוא הגיב מעניין חשבתי שזה שם ממקור יווני בלבד.

 
 

מוישה הירש

משתמש ותיק
לבנו של המגיד מקוזניץ קראו רבי משה אליקים 'בריעה'.

האם הוא הראשון שנקרא בשם זה [חוץ מבתנ''ך]?
ולמה נקרא כך?
[ועי' דברי הימים א פרק ז: וַיִּקְרָ֤א אֶת־שְׁמוֹ֙ בְּרִיעָ֔ה כִּ֥י בְרָעָ֖ה הָיְתָ֥ה בְּבֵיתֽוֹ:]
 

במבי

משתמש ותיק
הידעתם שלדוד המלך היה בן בשם "שובב" ?

וְאֵ֙לֶּה֙ שְׁמ֣וֹת הַיְלוּדִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הָיוּ־ל֖וֹ בִּירוּשָׁלָ֑͏ִם שַׁמּ֣וּעַ וְשׁוֹבָ֔ב נָתָ֖ן וּשְׁלֹמֹֽה (דה"א יד-ד)
 

מוישה הירש

משתמש ותיק
במבי אמר:
הידעתם שלדוד המלך היה בן בשם "שובב" ?

וְאֵ֙לֶּה֙ שְׁמ֣וֹת הַיְלוּדִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הָיוּ־ל֖וֹ בִּירוּשָׁלָ֑͏ִם שַׁמּ֣וּעַ וְשׁוֹבָ֔ב נָתָ֖ן וּשְׁלֹמֹֽה (דה"א יד-ד)
גם לכלב [בן יפונה - לחז''ל] היה בן בשם שובב
 

על פי הדיבור

משתמש רגיל
שמעתי כך בעבר, שהשם "שפרינצה" הוא עתיק מאוד, והוא גלגול של השם האיטלקי "אספרנצה". החלו לקרוא בשם זה לכאורה עוד לפני שיהודי רומא הרחיבו גבולותיהם והיגרו לגרמניה וצרפת, כלומר עוד במאות הראשונות לאחר חורבן הבית.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אברהם לוי אמר:
אורן - לכאו' שם חילוני מובהק.
אך נמצא במשפחת כלב בדהי"א ב, כה.
אין קשר, החילונים קוראים על שם צמחים, אורן הוא עץ, אלה היא עץ של הפיסטוק, נופר זה שם של צמח מים יפה, מעיין על שם מעיין כינרת על כינרת וכן הלאה, יסמין על של פרח יסמין וכו', ואין קשר לתנ"ך.
(אגב לבתי שנולדה לי לפני כשבוע, אמרתי (ספק ברצינות ספק בהלצה) שעקרונית לא הייתי מתנגד לקרוא לה חולדה על שם חולדה הנביאה, אבל אני מרחם עליה שלא יצחקו עליה).
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
עשירית האיפה אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
אברהם לוי אמר:
אורן - לכאו' שם חילוני מובהק.
אך נמצא במשפחת כלב בדהי"א ב, כה.
גם נמרוד זה שם חילוני מובהק, ומקורו בתנ"ך...
כי נמרוד היה רשע, אורן כנראה שלא.....
אגב הרבה חרדים לא מבינים איך חילוני קורא נמרוד, אבל הסיבה היא שהחילונים מכירים רק את הפסוקים ורואים שהוא היה גיבור, ועל כן קוראים כך, אבל אנו מכירים את דברי חז"ל שאמרו שהוא מלשון שרצה להמריד את כל העולם על ה' ועוד שזרק את אברהם לכבשן האש והוא אמרפל מלשון אמר פול וכו', אבל החילונים מכירים רק את הפסוק ולא יודעים כל כך שהיה רשע אלא יודעים בעיקר שהיה גיבור, וזו כוונתם, ולא שכוונתם להתריס על הקב"ה.
 
 

פדהצור השרף

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
(אגב לבתי שנולדה לי לפני כשבוע, אמרתי (ספק ברצינות ספק בהלצה) שעקרונית לא הייתי מתנגד לקרוא לה חולדה על שם חולדה הנביאה, אבל אני מרחם עליה שלא יצחקו עליה).
סימנא טבא
תזכה לגדלה לתורה חופה ומעש"ט

ואם בכל זאת אתה רוצה לקרוא לה על שם
1.נביאה
2. בעל חי
3. שם לא פלאי
תקרא לה דבורה
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פדהצור השרף אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
(אגב לבתי שנולדה לי לפני כשבוע, אמרתי (ספק ברצינות ספק בהלצה) שעקרונית לא הייתי מתנגד לקרוא לה חולדה על שם חולדה הנביאה, אבל אני מרחם עליה שלא יצחקו עליה).
סימנא טבא
תזכה לגדלה לתורה חופה ומעש"ט

ואם בכל זאת אתה רוצה לקרוא לה על שם
1.נביאה
2. בעל חי
3. שם לא פלאי
תקרא לה דבורה


ועל זה אמרה הגמרא לא יאה יהירותא (הנהגת שררה) לנשי ב' נשי יהירין היו אחת שמא זיבורתא ואחת שמה כרכושתא (חולדה ודבורה).
(כבר קראתי לה אפרת על שם אפרת אשתו של כלב המובאת בדברי הימים ואיתא במדרש שהיא מרים הנביאה, מעניין לציין שגם גבי שפרה ופועה איתא שאחת מהם מרים, אבל כבר כתבתי במקום אחר על פי דברי רב האי גאון שמדרשים כגון אלו לא בהכרח שהם דבר מוסכם בחז"ל).
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
על פי הדיבור אמר:
שמעתי כך בעבר, שהשם "שפרינצה" הוא עתיק מאוד, והוא גלגול של השם האיטלקי "אספרנצה". החלו לקרוא בשם זה לכאורה עוד לפני שיהודי רומא הרחיבו גבולותיהם והיגרו לגרמניה וצרפת, כלומר עוד במאות הראשונות לאחר חורבן הבית.
כמדומני שהשם שפרינצה היה נפוץ גם אצל גויי שאר הארצות, גם אם מקורו הראשון הוא מאיטליה, כך שיתכן מאד שהיהודים קבלו אותו דרכם.
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
עשירית האיפה אמר:
גם נמרוד זה שם חילוני מובהק, ומקורו בתנ"ך...
כבר כתבתי
אברהם לוי אמר:
אך נמצא במשפחת כלב בדהי"א ב, כה.
ומה שכתב
כמעיין המתגבר אמר:
לבתי שנולדה לי לפני כשבוע
ברכת גדיא יאה, גידול קל ונחת כבד.
כמעיין המתגבר אמר:
לא הייתי מתנגד לקרוא לה חולדה כו'
פדהצור השרף אמר:
תקרא לה דבורה
כרכושתא וזיבורתא סניין שמייהו [מגילה יד:].
כמעיין המתגבר אמר:
איך חילוני קורא נמרוד... ולא שכוונתם להתריס על הקב"ה.
אין האיסור ברור, כי כבר כתב התורת חיים בעירובין נג, א: למ"ד אמרפל שמו המובהק, ונמרוד כינוי הוא כו', יכול האדם לקרות שם בנו נמרוד ולא אמרפל.
 

יאיר

משתמש ותיק
הצבי אמר:
קמיע מומחה אמר:
הנני מחפש מקורות לשמות נשים מי היה הראשון שנקרא כך, לא שמות שבתנ''ך רק שמות ביודיש שנתהווה בגלות

לדוגמא השם ''גיטל'' מי היתה הראשונה שנקראתה כך?

יכול להיות שזו היץה איזו זקנה שכוחה בעיירה נידחת וכיצד אפשר לדעת דבר כזה

למה זקנה? הרי לפניכן היא היתה תינוקת..
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
במבי אמר:
מובא שהראשונים קראו בניהם ע"ש המאורע כי יצחק קרא את שם בנו יעקב ע"ש שהיה ידו אוחזת בעקב עשו כמ"ש וידו אוחזת בעקב עשו ויקרא את שמו יעקב
וקראו גם בלע"ז
במבי אמר:
כבר בעמוד הראשון של הירושלמי מסכת ברכות מוזכר השם ר' חנינא בר אנדריי !

ולפני שנה בערך הייתי אצל רופא אא"ג ששמו היה אנדריי אז ציינתי לו את העובדה שכבר לפני 2000 שנה היו יהודים ששמם היה כך והוא הגיב מעניין חשבתי שזה שם ממקור יווני בלבד.
ואני נסעתי במונית והנהג הראה לי תמונה של ילדה קטנה, ואמר לי "זאת נכדתי, והיא נקראת על שם אמי עליה השלום".
שאלתי אותו איך קוראים לה, אז הוא אמר לי - "לאמא שלי קראו "שרה" אבל הבן והכלה שלי לא רצו לקרוא לילדה שרה, כי הוא אמר שזה שם עתיק ומיושן מדי, (במילים אחרות מדי דתי בלע"ז), אז הוא קרה לה "שָׂרַי" 
 
 

פדהצור השרף

משתמש ותיק
דוד ה. אמר:
פדהצור השרף אמר:
ואם בכל זאת אתה רוצה לקרוא לה על שם
1.נביאה
2. בעל חי
3. שם לא פלאי
תקרא לה דבורה
לולי נבחרה כבר אפרת יכל לקיים כל דבריך ולקרוא שמה יעל
ילמדנו מר האם אכן שמונה נביאות עמדו להם לישראל [במגילה יד.]?
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
מוישה הירש אמר:
לבנו של המגיד מקוזניץ קראו רבי משה אליקים 'בריעה'.

האם הוא הראשון שנקרא בשם זה [חוץ מבתנ''ך]?
ולמה נקרא כך?
[ועי' דברי הימים א פרק ז: וַיִּקְרָ֤א אֶת־שְׁמוֹ֙ בְּרִיעָ֔ה כִּ֥י בְרָעָ֖ה הָיְתָ֥ה בְּבֵיתֽוֹ:]

http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?t=3830#p89930
עי' תגובות 'הסרפד' 'והוא פלאי'.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מוישה הירש אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אברהם לוי אמר:
אורן - לכאו' שם חילוני מובהק.
אך נמצא במשפחת כלב בדהי"א ב, כה.
 מעיין על שם מעיין 
וע''ש מי אתה נקרא מעיין ? (:
https://www.hamichlol.org.il/%D7%9E%D7%A2%D7%99%D7%99%D7%9F_%D7%A4%D7%95%D7%A2%D7%9D (זה לדעתי הפירוש במשנה באבות)
 
 

דוד ה.

משתמש ותיק
פדהצור השרף אמר:
דוד ה. אמר:
פדהצור השרף אמר:
ואם בכל זאת אתה רוצה לקרוא לה על שם
1.נביאה
2. בעל חי
3. שם לא פלאי
תקרא לה דבורה
לולי נבחרה כבר אפרת יכל לקיים כל דבריך ולקרוא שמה יעל
ילמדנו מר האם אכן שמונה נביאות עמדו להם לישראל [במגילה יד.]?

אם לא עמדה נביאה מאז חתימת התלמוד הרי שרק שבע נביאות עמדו להם לישראל ונכתבה נבואתן לדורות, אכן ביעל יש שאלה עצומה איכה התירה עצמה לסיסרא והלא עבירה לשמה מותר רק ע"פ נביא או ע"פ ב"ד, ויש בזה כמה תירוצים, יש האומרים שנבואת דבורה שיפול סיסרא ביד אשה נחשבה כהוראה, יש האומרים שיעל הייתה שופטת כשיטת רב הונא וא"כ יכלה להורות לעצמה כמו ע"פ ב"ד.
אכן מטו משמיה דהגרח"ק דיעל נביאה הייתה אלא שנבואתה לא נכתבה לדורות והיא עשתה לעצמה ע"פ נבואתה.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דוד ה. אמר:
פדהצור השרף אמר:
דוד ה. אמר:
לולי נבחרה כבר אפרת יכל לקיים כל דבריך ולקרוא שמה יעל
ילמדנו מר האם אכן שמונה נביאות עמדו להם לישראל [במגילה יד.]?

אם לא עמדה נביאה מאז חתימת התלמוד הרי שרק שבע נביאות עמדו להם לישראל ונכתבה נבואתן לדורות, אכן ביעל יש שאלה עצומה איכה התירה עצמה לסיסרא והלא עבירה לשמה מותר רק ע"פ נביא או ע"פ ב"ד, ויש בזה כמה תירוצים, יש האומרים שנבואת דבורה שיפול סיסרא ביד אשה נחשבה כהוראה, יש האומרים שיעל הייתה שופטת כשיטת רב הונא וא"כ יכלה להורות לעצמה כמו ע"פ ב"ד.
אכן מטו משמיה דהגרח"ק דיעל נביאה הייתה אלא שנבואתה לא נכתבה לדורות והיא עשתה לעצמה ע"פ נבואתה.
(בפשטות עבירה לשמה לא צריכה כלל נביא, וכעין מה שכתב המאירי על קושיית התוס' גבי פנחס איך נטמא למת ונשאם עם הרומח, וכתב המאירי דזה אינו קושיא דזה מותר מחמת הריוח הגדול שיש בזה לאומה ועת לעשות לה' הפרו תורתך, וה"ה הכא).
 
 
חלק עליון תַחתִית